Iskunvaimennintesti katsastuksessa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13763
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Iskunvaimennintesti katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja karra »

Mobilisti 1/2004 oli Jussin Jorinoissa seuraava vinkki, joka voidaan jakaa myös mersumiesten tietoon: maalisuun alusta kun iskareita on testattu koneellisesti niin Juhani kertoi että matalat rengaspaineet hieman helpottaa iskareille tulevaa tehtävää, eli katsastukseen mentäessä vähän painetta pois. Tämä siis jos on pelko että iskareista saattaa jäädä kiinni leimalla.

Tietenkin iskunvaimentimet on pidetävä kunnossa, sehän on jokaiselle automiehelle itsestäänselvyys, mutta kyse oli tässä vinkissä harrasteautosta, jolla ajetaan rauhallisesti ehkä vain pari-kolme tuhatta km aina kesäisin tasaisilla teillä.

Toiseksi, tästä saattaa olla apua käyttöpelissäkin koska suuntaushan on se että nykyrenkaissa pidetään kovempia paineita kun ennen vanhaan (jolloin renkaat oli "jämerämpiä"). Ja jos profiili on matala ja vanne suurempi kuin alkuperäisessä niin renkaan jouston iskunvaimennusteho on heikompi, jolloin iskarille tulee enemmin töitä.
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Bf109
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 18.03.2004 20:14

Re: Iskunvaimennintesti katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Bf109 »

karra kirjoitti:Toiseksi, tästä saattaa olla apua käyttöpelissäkin koska suuntaushan on se että nykyrenkaissa pidetään kovempia paineita kun ennen vanhaan (jolloin renkaat oli "jämerämpiä"). Ja jos profiili on matala ja vanne suurempi kuin alkuperäisessä niin renkaan jouston iskunvaimennusteho on heikompi, jolloin iskarille tulee enemmin töitä.
Nämä kikkailut ovat sinänsä ihan ok jollain harrasteautoilla, mutta tuoreemmilla jättäisin väliin.

Viime katsastuksessa katsastusmies kertoili, että testauksen syynä on ABS:llä varustetut autot. Ja että ABS-autoja katseltaisiin iskareiden osalta tarkemmin kuin tavallisilla jarruilla varustettuja. Vanteista ja renkaista riippumatta ABS:ien jarrutusteho kuulemma huononee selvästi enemmän kuin perinteisillä, jos iskarit eivät ole kunnossa. Eli matalaprofiiliset gummit sitten pakottavat ajamaan paremmilla iskareilla, jos ei jatkuvasti halua ajella matalilla paineilla.

Olin sitten automies tai en :wink:, niin joka tapauksessa p*skojen iskareiden vaikutus ajettavuuteen on niin suuri, että itse ajelen mieluiten omia rauhallisia ajojani niillä hyvillä iskareilla.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Eikä ne hylkää ihan heti iskareista.

Pitää olla todella paskat iskarit tai ei iskareita ollenkaan jos niistä jää leima kiinni.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

Iskaritesteistähän oli juttua jo forumin alkuaikoina. Ainakin sillon varaosafirmojen/huoltojen iskaritesteissä mersut tuntuivat saavan hyviä arvosanoja, vaikkapa iskarit olisivat olleet sitä sun tätä - Kiitos normikorollaa järeämpien jousien.

Kuinkas nämä katsastuskonttorien testit toimii? Onko mersuilla niissäkin 'helpompaa'?
Koneella on koneen tahti
Avatar
Bf109
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 18.03.2004 20:14

Viesti Kirjoittaja Bf109 »

Timo K. kirjoitti:Kuinkas nämä katsastuskonttorien testit toimii? Onko mersuilla niissäkin 'helpompaa'?
Katsastusmies ajeli auton 'pomppulinnaan' jossa kumpaakin eturengasta pomputettiin omalla masiinallaan yhtä aikaa. Ja hetken päästä takarenkaille sama. Kone taisi tarkastaa kuinka paljon auto pomppi testin aikana, ja kuinka nopeasti auto vaimeni paikalleen kun pompotus lopetettiin. Tarkastelussa oli tuon varsinaisen vaimentumisen lisäksi myös jokaisen iskari toisiinsa nähden, erot eivät olisi saaneet olla liian suuret.

Ekaa kertaa olin tuollaisessa, joten en tiedä oliko helpompaa vai ei :)
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Kävimpä minäkin katsastuksessa ja iskari testissä. Mielestäni mulla olis iskarin vaihto tarvetta, mutta kuinka ollakkaan katsastusmies kehuskelikin että onpa hyvät iskarit. Onkohan sillä loppujen lopuksi muuta hyötyä kun se että saavat kaverin jolla "iskarit puuttuu" :P
Muuten tuli sitten hylätty. Puhtailla papereilla. Madallus pitää kuulemma muutoskatsastaa.
Avatar
Peter A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: To 04.09.2003 12:11
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Peter A »

agip kirjoitti:Eikä ne hylkää ihan heti iskareista.

Pitää olla todella paskat iskarit tai ei iskareita ollenkaan jos niistä jää leima kiinni.
Helsingissä kaikki on siis toisin.. :evil:

Nimim. Konalan katsastusasemalle huomenna uusintakäynnille.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Huhuja

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Heip!

Hieman huhuasteinen tieto kertoo, jotta ainakin 123:sen kanssa tuo pompottelutesti ei juuri sano mitään. Näyttää hyvää, vaikka iskarit olisivat ihan valmiit. Eivät oikein halua ottaa 123:sta Monroen kiertävään pompottimeenkaan, kun lopputulos on mitä sattuu. Olen alkanut epäillä, että 126:n osalta tilanne on sama.

Käytin tuon oman 126:n pompottelutestissä maahantuontikatsastuksen yhteydessä. Testi näytti erinomaista kuntoa, mutta minä epäilen...
Terveisin
Tero
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Niinpä--broidi käytti -89 Mazda 626 leimalla eikä iskareista hylkyä vaikka oli alkuperäiset iskarit alla (aj. 260tkm). Ajossa huomaa että iskarit aivan loppu... :roll:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Bf109 kirjoitti: Kone taisi tarkastaa kuinka paljon auto pomppi testin aikana, ja kuinka nopeasti auto vaimeni paikalleen kun pompotus lopetettiin. Tarkastelussa oli tuon varsinaisen vaimentumisen lisäksi myös jokaisen iskari toisiinsa nähden, erot eivät olisi saaneet olla liian suuret.
Mittaa aikasuhdetta pyörä irti/kiinni alustassa. Jos iskareista mehut pois, niin rengas pomppii enemmän, jolloin ilmassaoloaika kasvaa.
Mitataan molemmista akselin pyöristä erikseen ja täytyy olla tietyn %-luvun sisällä toisistaan (en muista nyt suhdetta).

Yhtenä ongelma on, että pakkovärähtelijä, mikä tuo tärytin on, saattaa sattua lähelle resonanssitaajuutta, jolloin lukemat voi olla mitä tahansa (vrt nk. nimismiehen kihara tiessä täryttää tietyllä nopeudella paikatkin hampaista)
Peltivanteen vaihtaminen alumiiniin tai päinvastoin muuttaa resonanssitaajuutta, eli lukemat voivat olla täysin erilaiset.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
Ju55i
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 357
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:35
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Ju55i »

Iskari testillähän katsotaan et iskarin pitää jaksaa ottaa puolet auton akseli painosta vastaan ja se suoritetaan konttorilla tommosena pompotuksena. Ei kait se sen kummosempi testi ole.
Jobber
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 08.12.2003 11:15
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jobber »

Minulle kertoivat, että ei tuijoteta niinkään iskareitten kuntoa, vaan sitä, että kummallakin puolella on vaimennusteholtaan suunnilleen samanlaiset.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13763
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Näyttäisi olevan Lappeenrannan A-katsastuksessa iskari-ilta ma 19 ja ti 20.4. klo18-20. Saa näköjään tietoa iskareista ja testistä sekä voi testauttaa veloituksetta omat iskunvaimentajat.
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin