Katselin tässä jonkin aikaa noita pakuja ja totesin, että vito voisi olla mulle sopiva peli. Noissa vanhemmissa tuntui olevan hintakin meikäläisen kukkaroa varten paikoillaan..
Vito no1
Ostin sen paikallisesta liikkeestä maanantai-iltana. Vaikutti ihan hyvältä, löytyi noi kaikki viton tyypilliset ruosteviat, mutta vaikutti muuten teknisesti hyvältä. No tiistaina kävin sitten vakuutusyhtiössä siirtämässä sen omiin nimiini ja tein siihen myös tuon hirvi/palo yms vakuutuksen.
En olisi uskonut miten tarpeelliseksi tuo osoittautuisi, sillä keskiviikko aamuna töihin mennessäni ajoin sen noin klo 05:00 yhteen peuran kanssa ja auto meni lunastukseen. No onni onnettomuudessa itelle ei käynyt kuinkaan ja vitostakin irtosi vakuutusyhtiöltä tonnin verran enemmän rahnoa kuin itse maksoin.
Vito no2
Tämän ostin sitten nettiauton ilmoituksen perusteella, no hintahan oli ikäluokkansa halvimmasta päästä, joten pikkuviat voisi antaa anteeksi. (vito vm00) Ehdin tuolla muutaman päivän ajella ja tarkistelin sitten tuota jäähdytinnesteen tasoa jolloin huomasin sitä kierrosta häviävän. Koitin sitä pikaisesti tihrustella mistähän sitä liruttelee, olisiko se tyypillinen kansivika ?
No eilen illalla sitten ajoin auton halliin ja aattelin että koitan tutkia tarkemmin tuota vuodon lähdettä. Purin autoa sen verran että otin imusarjan yläosan pois, jolloin paljastui karmaiseva näky. Imuputket olivat karstoittuneet erittäin reilusti, seinämillä oli n5mm kerros karsta yms paskaa.
Tässä vaiheessa silmäilin jo köyttä jonka voisi tuolla töhnällä rasvata.

Mutta yön yli nukuttuani aattelin että pitäisiköhän tuo nyt kuitenkin laitella kun auto muuten ei ole pahimmasta päästä oleva, koppa on nyt vielä sen näköinen että voisi mennä jonkun aikaa ilman suurempia töitä.
Onko tuolle karstoittumiselle jotain selvää syytä vai onko kyseessä se perinteinen että kone on oikeasti ihan "vitusti" ajettu ja niin väljä että huohottaa ventiilien / venttiilivarren kumien ja egr:n kautta uudelleen kiertoon tuon kaiken paskan.
Onkos arvon raadilla jotain vinkkejä mitä tuolle pitäisi alkaa tekemään ? kannen tosta varmaan käyttää pois ja plaanaa sen senkkaa venttiilit ja laittaa uudet venttiilivarren kumit. Mutta onko jotain muuta ?
Vai pitäisikö lähteä peurajahtiin tämänkin kanssa ?

-Wannabe mersumies..
Antti