Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
anttvirt
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 03.12.2010 21:33

Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja anttvirt »

Olen tässä koittanut opiskella "mersumieheksi", mutta jotenkin tuntuu että mua ei oikein tahdota tähän valio-joukkoon liittää..

Katselin tässä jonkin aikaa noita pakuja ja totesin, että vito voisi olla mulle sopiva peli. Noissa vanhemmissa tuntui olevan hintakin meikäläisen kukkaroa varten paikoillaan..

Vito no1

Ostin sen paikallisesta liikkeestä maanantai-iltana. Vaikutti ihan hyvältä, löytyi noi kaikki viton tyypilliset ruosteviat, mutta vaikutti muuten teknisesti hyvältä. No tiistaina kävin sitten vakuutusyhtiössä siirtämässä sen omiin nimiini ja tein siihen myös tuon hirvi/palo yms vakuutuksen.
En olisi uskonut miten tarpeelliseksi tuo osoittautuisi, sillä keskiviikko aamuna töihin mennessäni ajoin sen noin klo 05:00 yhteen peuran kanssa ja auto meni lunastukseen. No onni onnettomuudessa itelle ei käynyt kuinkaan ja vitostakin irtosi vakuutusyhtiöltä tonnin verran enemmän rahnoa kuin itse maksoin.

Vito no2

Tämän ostin sitten nettiauton ilmoituksen perusteella, no hintahan oli ikäluokkansa halvimmasta päästä, joten pikkuviat voisi antaa anteeksi. (vito vm00) Ehdin tuolla muutaman päivän ajella ja tarkistelin sitten tuota jäähdytinnesteen tasoa jolloin huomasin sitä kierrosta häviävän. Koitin sitä pikaisesti tihrustella mistähän sitä liruttelee, olisiko se tyypillinen kansivika ?
No eilen illalla sitten ajoin auton halliin ja aattelin että koitan tutkia tarkemmin tuota vuodon lähdettä. Purin autoa sen verran että otin imusarjan yläosan pois, jolloin paljastui karmaiseva näky. Imuputket olivat karstoittuneet erittäin reilusti, seinämillä oli n5mm kerros karsta yms paskaa.

Tässä vaiheessa silmäilin jo köyttä jonka voisi tuolla töhnällä rasvata. :lol: Loppui tähän sitten se motivaatio sen vesiongelmankin kartoittamisesta ja mietinkin jo vahingon kiertoon laittamista.

Mutta yön yli nukuttuani aattelin että pitäisiköhän tuo nyt kuitenkin laitella kun auto muuten ei ole pahimmasta päästä oleva, koppa on nyt vielä sen näköinen että voisi mennä jonkun aikaa ilman suurempia töitä.

Onko tuolle karstoittumiselle jotain selvää syytä vai onko kyseessä se perinteinen että kone on oikeasti ihan "vitusti" ajettu ja niin väljä että huohottaa ventiilien / venttiilivarren kumien ja egr:n kautta uudelleen kiertoon tuon kaiken paskan.

Onkos arvon raadilla jotain vinkkejä mitä tuolle pitäisi alkaa tekemään ? kannen tosta varmaan käyttää pois ja plaanaa sen senkkaa venttiilit ja laittaa uudet venttiilivarren kumit. Mutta onko jotain muuta ?

Vai pitäisikö lähteä peurajahtiin tämänkin kanssa ? :twisted:

-Wannabe mersumies..
Antti
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei siitä imusarjan nokikarstoittumisesta kannata huolestua. Se on ihan normaalia jopa vähän ajetuissa moottoreissa ja aiheuttuu EGR järjestelmästä. Yleensä noissa vain puhdistetaan imusarja ja viedään auto lastutettavaksi paikkaan, jossa samalla eliminoidaan EGR. Tehoa lisää ja jatkossa imusarja pysyy puhtaana.

Mikäli sillä ei nyt ole jumalattomasti ajettu, niin tuskinpa kannattaa kantta alkaa aukomaan. Vanhempikoneisessa Vitossa oli kannentiivisteongelmia, cdi:ssä ei pitäisi olla. Kannattaa sitä nestevuotoa etsiä ensin kissojen ja koirien kanssa sekä tietysti haistella pakokaasuja, tuleeko se neste oikeasti pakoputken kautta pihalle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
anttvirt
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 03.12.2010 21:33

Re: Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja anttvirt »

Kiitoksia kivunlievityksestä, nestettä tulee ulos koneesta niin että koneen lohkon etupuoli on märkä. Ja kyllä se glykolia on sen verran makialta maistuu. Kovin montaa paikkaa tuossa ei ole mistä voisi ulos tulla, mutta on siinä muutama letku joka asiaan voisi vaikuttaa. Tarttee varmaan ajaa talliin koko rotisko ja repiä siitä toi imusarja kokonaisuudessaan pois ja pestä se samalla. Josko siitä sitten paljastuisi lisää kun näkee kunnolla noi vesiletkut yms.

Ja toi vesiongelma ilmaantuu vain niin että kun ajaa kunnolla lämpimäksi tuon, lämpömittari tuonne 80 asteen tienoille niin vettä tulee. Jos lämmöt ei ehdi tuonne asti nousta niin ongelmaa ei ole.

Kilometreistä puhuttiin ~280thkm mutta mistä näistä tietää mittarihan tuohon vaihdettu. No pitänee ensi viikolla käydä kaverin luona kun sillä on toi mersun multiplexeri, josko sillä saisi todelliset kilometrit kaivettua esiin..

-Antti-
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja veskola »

En tunne tuota cdi moottoria, mutta tutkippa onko siinä kannessa joku tämännäköinen mokkula ja voiko vuoto olla siltä kohta. Tuosta tulee vesi kannesta ulos ja kiertää letkua pitkin jonnekin taakse, se lämmittää dieseliä...eli siihen tulee pari polttoaineletkuakin. Kuva on vanhemmasta esikammiomoottorista. Tuon osan ja kannen välissä on muistaakseni O-rengas ja se nyt ainakin on hyvä ehdokas vuotoon. Toinen on tietysti termostaatti, mutta en yhtään muista missä se cdi:ssä sijaitsee, vanhassa se on koneen takapuolella ja siinä on kanssa semmonen pirun o-rengas.

Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Tulisko se sieltä termarin seudulta kun alkaa vuotamaan kun termari aukeaa? :roll:
CDI:ssä (ainakin takavetoisissa) termari on (auton edestä katsottuna) moottorin oikeassa reunassa edessä, öljysudatinkotelon vieressä..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Re: Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Termari on naftasuotimen alla, eli ensin irroitat suotimen ja sitten suotimen kotelon ja sen jälkeen alumiininen palikka jossa suodin kotelo oli kiinni. Sen jälkeen öljynsuodin irti. Itse tuossa 3 tuntia nysväsin asian kanssa, mutta itse termostaattikotelo on joko kolmella kuusiokulmalla tai naaras torxilla kiinni, eli sattusiko joku tietämään tarkalleen, mikä on kiinnitys ja avauskoko, niitä pultteja ei silmällä näe.

Enpä nyt sanoisi kovin helpoksi hommaksi tuota termarin ekaan kertaan vaihtoa, ne kolme kiinnityspulttia on täysin mulkussa paikassa ja vitomaiseen tyyliin mikään työkalu ei mahdu minnekkään..
W638 CDI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin ja cdi moottorissa se on sentään vielä paljon helpompaa kuin vanhassa :| Ei ole edes hyvää arvausta pulttikoosta
Lisää tietoa: www.skg.fi
jakil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 10.10.2010 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja jakil »

vito-cdi kirjoitti:Termari on naftasuotimen alla, eli ensin irroitat suotimen ja sitten suotimen kotelon ja sen jälkeen alumiininen palikka jossa suodin kotelo oli kiinni. Sen jälkeen öljynsuodin irti. Itse tuossa 3 tuntia nysväsin asian kanssa, mutta itse termostaattikotelo on joko kolmella kuusiokulmalla tai naaras torxilla kiinni, eli sattusiko joku tietämään tarkalleen, mikä on kiinnitys ja avauskoko, niitä pultteja ei silmällä näe.

Enpä nyt sanoisi kovin helpoksi hommaksi tuota termarin ekaan kertaan vaihtoa, ne kolme kiinnityspulttia on täysin mulkussa paikassa ja vitomaiseen tyyliin mikään työkalu ei mahdu minnekkään..
Lisäksi pitää irrottaa ahtoputki ja ilmansuodatinkotelo. Näin pääsee näkemään ja kiristämään ne kaksi letkua mitkä tulevat siihen termarin kiinni. Siellä ei ole juuri yhtään tilaa klemmareille :x
Samaa mieltä kuin kirjoittaja, harvinaisen työläs operaatio tuon termarin vaihto. Homman kruunuhan on ne polttoaineputket, jotka ovat aivan kiinni termarikotelossa.
Alkuperäisen kirjoittajan ongelmaan: veikkaan, että vuoto on juuri noissa letkuissa, jotka tulevat termariin kiinni.
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Re: Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Onko se termarin pienempi letku myös ruuviklemmari? Alemman letkun (se paksumpi) näytti saavan irti. Oliko sulla räikässä niveljatkovarsi vai lähtikö ihan normaali tyylillä ja muistatko onko naarastorxilla kiinni?
W638 CDI
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Re: Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Mikä se sähköliitin on siinä termarin edessä, unohdin laittaa paikalleen? Meni sitten hajoomaan naftasuotimen se keskelle tuleva pikaliitinkin, ilmaa kulkee putkistossa ja tyhjäkäynti aaltoilee, ellei sitten liity tuohon sähköliittimeen. Pitäisi käydä kaupassa, että uskaltaakohan lähteä liikkeelle kun se liitin on nyt irti, ettei mahdollisesti riko mitään?

Siis samanlainen liitin kuin ruiskusuuttumissakin johonkin jakoputkeen näytti tulevan kiinni.
W638 CDI
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Re: Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Näköjään ohjaa syöttöä, eli ei käynnisty enää sattu lähtemään käyntiin kun oli vielä naftaa putkistossa.
W638 CDI
jakil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 10.10.2010 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja jakil »

vito-cdi kirjoitti:Onko se termarin pienempi letku myös ruuviklemmari? Alemman letkun (se paksumpi) näytti saavan irti. Oliko sulla räikässä niveljatkovarsi vai lähtikö ihan normaali tyylillä ja muistatko onko naarastorxilla kiinni?
Molemmat letkut on vakioklemmareilla kiinni. Juuri tuon ohuemman letkun kiristäminen oli todella hankalaa. Itse laitoin letkut kiinni ja sitten vasta paikalleen. No, eihän se putkeen tietysti mennyt. Pikkuletkun klemmari löystyi jotenkin. Onneksi sai kristettyä jälkeenpäin.
Termari on naarastorx:lla kiinni. Olisiko koko 40, en muista. Itse irrotin maskin, niin pääsi sihtailemaan suoraan niihin pultteihin. Paras työväline on 1/4" räikkä, jatkovarsi ja torx pää ja adapteri tuohon varttituumaan jatkovarteen. Pitää olla mallia hoikka, koska tilaa on hyvin vähän.
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Re: Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Asia kunnossa, pitää käydä huomenna ostamassa noita naarastorxeja kunhan lähtisi auto ensin käyntiin. Täytin suotimen naftalla, niin kauan hinkkasin että akku sippasi. Laitoin nyt laturiin yöksi. Huomenna uutta yritystä. Pumppu/putkisto mulla on vuotanut jo ties kuinka kauan ja ettei vaan ois noi putket nyt ottanut itteensä ja imee ilmaa, kun niitä joutui kääntelemään.
W638 CDI
jakil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 10.10.2010 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja jakil »

vito-cdi kirjoitti:Asia kunnossa, pitää käydä huomenna ostamassa noita naarastorxeja kunhan lähtisi auto ensin käyntiin. Täytin suotimen naftalla, niin kauan hinkkasin että akku sippasi. Laitoin nyt laturiin yöksi. Huomenna uutta yritystä. Pumppu/putkisto mulla on vuotanut jo ties kuinka kauan ja ettei vaan ois noi putket nyt ottanut itteensä ja imee ilmaa, kun niitä joutui kääntelemään.
Siis tarkennuksena: termari on kiinni naarastorxeilla, eli avataan tietysti koirastorx:eilla :)
Tuossa ilmaamisessa meinasi minullakin (niin kuin ilmeisesti monella muullakin) loppua usko monta kertaa. Niin vaan lopulta starttasi. Onneksi lupaili muutaman kerran aina välillä niin jaksoi vaan sahata...
Vaikka täytin suodattimen naftalla, ei tainnut auttaa yhtään.
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Re: Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Joo meni senat sakasin, eli juuri urostorxilla avataan. Kävin sahaamassa, eikä edes lupaa ilmakuplaa menee putkistossa. Laitoin nyt lämppäriin kiinni ja pitää kuumailmapuhaltimella yrittää lämmitellä muita paikkoja jos sattuisi auttamaan..
W638 CDI
Avatar
viitaar76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Ke 17.11.2010 08:49
Paikkakunta: Keskisuomi

Re: Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja viitaar76 »

Ja kaiken kukkuraksi kun cdi:tä ilmaa niin ei pitäisi lopettaa starttaamista kesken ilmauksen mutta minkäs teet kun virta loppuu....
Mielenkiintosta se että kun vaihtaa suodattimen niin tarvii olla lisävirta-auto vieressä että saa ilmattua. Kun vaihdoin rouvan ML400cdi:hin suodattimen ni piti olla apuvirta vieressä ennenkun lähti rokkaamaan, eikä auttanut yhtään että kaadoin löpöä suotimen täyteen.
anttvirt
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 03.12.2010 21:33

Re: Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja anttvirt »

Itsekin vaihdoin suodattimen tohon omaani muutama päivä takaperin, en meinannut saada suodatinta täyttymään. Yleensähän se on mennyt ihan kaatamalla täyteen mutta nyt ei onnistunut. Mulla oli sitten ylimääräisen tollanen veneen letkupumppu jonka laitoin klemmarilla kiinni suodattimeen ja sen tuottaman paineen avulla täytin suodattimen.

Tätä ennen olin myös sahannut yhden akullisen ja ei auttanut. Tuon tempun jälkeen käynnistyi muutaman sekunnin sahaamisella..


***Muoks. Sen verran piti vielä sanoa että talissa on nyt tuollainen mailmanloppu massikka (165 multipower) ja siihen pitäisi kytkin laittaa.. Piti tuo jo kesällä kun on lämmintä ja mukavaa. Paha vaan ettei traktoria silloin tarttettu ja tuo jotenkin pääsi unohtumaan. Nyt sitten lumien tultua tuokin asia palasi mieleen. Eli tässä nyt ensin kaadellaan vitoon nestettä ettei pääse loppumaan ja kun tuon massikan ruoskan saa ulos tallista niin sitten vito pukeille.

Eräs puolituttu lupasi tehdä tuohon vitoon ohjelman jolla tuon egr:n saa pelistä pois, ja samalla laitetaan kulkupuoltakin hieman uusiksi. :shock:


-Antti-
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Re: Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Laitan virrat päälle niin EDC valo palaa, muistaakseni se ei ole aiemmin palanut. Kyllä siellä on nyt varmaan lopullisesti letkujen o tiivisteet hajonneet pumpusta, kun irroitin letkuston pidikkeen termostaatin kyljestä. Ihmetyttää kun auto lähti laakista käyntiin ekalla kerralla, mutta olin unohtanut sen jakoputkenliittimen irti ja sen jälkeen kun laitoin liittimen takaisin kiinni ei enää edes lupaa. Onko kaasupolkimen asennolla merkitystä nyt tässä vaiheessa, eli auttaako asiaan jos startatessa pitää poljinta pohjassa?

Tosin hajosi se keskelle polttoainesuotimen tuleva kiinnityssokka, mutta liitin tuntuu jämäkästi silti napsahtavan suotimeen. Surkeita virityksiä tommoset liittimet hajoaa käsiin ku vähän koskettaa. Vai tiivistääkö se sokka sen liitoksen, eli jos se imee sieltä ilmaa?

Muistelisin, että muillakin on se keskiliitin hajonnut ja joku oli keksinyt siihen jonkinlaisen patentinkin.
W638 CDI
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Re: Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Auto lähti käyntiin, mutta EDC valo palaa, eli pumppuoireita vai mihin tuo viittaa?
W638 CDI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Olisko joku vikatila vain muistissa, joka sieltä kohta häviää kun starttailet tai nollailet ahkerasti. Ellei niin sittenhän se vaatisi sen pirun tietokoneen siihen taas, ja vikakoodit ulos ja sitten katsotaan mikä mättää.

Kaikki sähköjohdot ja anturit on nyt sitten ilmeisesti kuten oli alunperin ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
anttvirt
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 03.12.2010 21:33

Re: Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja anttvirt »

Ihan pakko taasen kommentoida..

Tänään korjailin noita keskuslukkojen johtoja ja samalla tutkin mikä on vikana kun ei pakkipolttimot pala ? No siellä ne polttimot oli umpioiden sisässä, aattelin että joku ei oo osannut kiertää noita kun on laittanut paikoilleen ja siksi ovat pudonneet. Voila polttimot paikoilleen ja pakkivalot toimivat. Kävin tän kanssa kaupassakin ja mitään ongelmaa ei ollut.

Äsken kun hain saunapuita ihmettelin että mikäs tossa marsun takapäässä niin loistaa ja siellä ne pakkivalot kirkkaana tuikkii... No aattelin että pakkivalon kytkin se siellä takkuaa... no keppiä sitten vatkasin edestakaisin, mutta valoja se ei sammuttanut. Hauskana lisäseikkana ainakun laittoi pakin päälle niin syttyi mittaristoon esc vai mikä se valo nyt oli ja käsijarrun ja moottorin valo ja lämppärikin lähti pyörimään.. WTF ? :?:

No korjauksena otin noi pakkipolttimot pois jotta ei mene akku tyhjäksi.

Korjauksia tähän vaivaan ??

Jokos lähen peurajahtiin ?

-Antti-
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tyypillistä espanjalaista johdotusta. Katsele tarkkaan maadoitukset, sieltä, täältä ja tuolta. Yksi Vito mikä tässä mulla kävi ja piti vain vaihtaa H1 polttimo kun kojelaudassa paloi keltainen valo, niin sieltä oli se koko johto sulanut, jonka piti viedä H1:lle sähköä. Juotin uuden johdon kiinni, suojasin kutistesukalla ja vanha polttimo sai uuden elämän.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18262
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja dealer »

no keppiä sitten vatkasin edestakaisin, mutta valoja se ei sammuttanut. Hauskana lisäseikkana ainakun laittoi pakin päälle niin syttyi mittaristoon esc vai mikä se valo nyt oli ja käsijarrun ja moottorin valo ja lämppärikin lähti pyörimään.. WTF ?
Vitolta kuulostaa :lol:
Eräässä vitossa oli iän myötä muodostunut lämmityslaitteen REST-toiminto sumuvalokytkimeen, merkkivalona toimi muutama kojelaudan varoitusvalo.
Merkkivalojen syttymisen lisäksi siis kiertovesipumppu ja lämmityslaitteen puhallin lähtivät pyörimään kun sumuvalokytkimen laittoi päälle ja mitä lie kaikkea muutakin ollut, en niin tarkkaan muista.
Vikahan löytyi vetokoukun johtosarjasta auton alta, pikku oikosulku.
wiimax.fi
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Re: Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Auto toimii normaalisti, mutta EDC valo palaa koko ajan, onko vitoon joku nollaus systeemi? Mielenkiintoista myös, että kun jätin putkiston kiinnityksen joka tuli termarikoteloon irti, niin eipä enää ammu dieseliä ympäri konehuonetta, toki voi olla kun on kevyet pakkasetkin.
W638 CDI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nollaus yleensä on tietokone :cry:
Lisää tietoa: www.skg.fi
anttvirt
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 03.12.2010 21:33

Re: Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja anttvirt »

No hymyilee se päivä sitten täälläkin.. Lisätoimivuutta saatiin taas tuohon vanhaan mersuun, vaihdoin kaikki kuljettajan oven keskuslukon piuhat ja avot: Nyt ovet menee napista lukkoon ja aukeavatkin. Tämän tein tossa ulkona lumisateessa, pitäisi toi talli saada tyhjäksi tuon imusarjan pesun vuoksi.

Ja toi mystinen vikakin on poistunut, pakkipolttimoita en paikoilleen viitsinyt laittaa ennenkuin saan jotain lisäselvyyttä / syyn míksi toi pakin päälle laittaminen käynnistää aika-ajoin ton lämppärin yms. (nyt taas ei sitä tee)

Missäs tossa vitossa mahtaa olla pakkivalonkatkaisija ? mahtaako siellä olla relekin vielä välissä ?

-Antti-
anttvirt
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 03.12.2010 21:33

Re: Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja anttvirt »

Do diin.. nyt on sitten vitoon ilmaantunut uusia ominaisuuksia..

Sain tuon vesivuodon korjattua, joten ei mene enää vettä maahan.

Nyt pitäisi sitten alkaa tosissaan paneutumaan noihin mystisiin sähköongelmiin.. Onkos näillä jotain "tyyppi"-paikkaa josta kosahtaa ? Mahtaisikohan jostain löytyä kytkistä niin voisi ihmetellä noita yhdyskohtia minkä perusteella vois ihmetellä näitä outouksia.

Sähköongelmia on nyt sitten seuraavanlaisia...


1. Jättää pakin päälle ja lähtee sisälle --> hetken kuluttua lämppäri alkaa huutamaan ja skäpärin ja esr- valot palavat, pakkivalot palaa ja näytössä lukee start error

2. Vakkari ja luistoneston merkkivalo ei toimi valot viiksestä päälle käännettynä, valot pois päältä molemmat toimii.

3. Pakin kytkeminen sytyttää kontin sisävalon, jota ei saa mitenkään muuten syttymään.

4. Valojen ollessa poissa päältä, parkit syttyy eteen kun laittaa pakin päälle tai painaa jarrua.

5. Kontin valo ei toimi kuin pakilla.

6. Takalasin pyyhin ei toimi

7. Pakkivalojen ollessa paikoillaan ne palaa kokoajan, ihan sama onko auto käynnissä vai ei.

8. Pakkasella kun lähtee ajamaan niin mittariston ja keskikonsolin valot syttyy vasta parin kilometrin kuluttua.

Saattaa olla jotain muutakin, nämä nyt päälimmäisinä tuli mieleen.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Re: Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja vanttom »

olikos tässä sitä vetokoukkua...?

likimain joka vikakohtaan sopisi johtojen eristeen sulaminen -> karvat yhdessä koko ajan/ajoittain.
Vetokoukun johdotuksen tekeminen ryostäjillä ja/tai johtojen jääminen puristuksiin saa aikaan noita haamutoimintoja.
Viiksikytkinkin on varmaan sisältä sulanut.

Vikapaikkaa voi haarukoida irrottamalla ko. toimilaitteen sulakkeen ja kokeilemalla mitä sitte tapahtuu.
Selviää ainaki saako se virtansa väärästä paikasta....
anttvirt
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 03.12.2010 21:33

Re: Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja anttvirt »

No juu, koukkuhan on. Aattelin että kuinka paljon tuo mahtaa sotkea, kun laittaa kärrin kiinni niin kärryssä toimii kaikki ihan oikein autossa edelleen yhtä huonosti.

No pitänee mennä kaverin luo nosturille, jos vaikka siellä saisi lisäselvyyttä asiaan. Mutta sitä mieltä raati ilmeisesti on että ongelmat johtuu noista pohjassa menevistä johdoista ?

-Antti-
anttvirt
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 03.12.2010 21:33

Re: Vitosta (110cdi) ja yleistä vuodatusta.

Viesti Kirjoittaja anttvirt »

No niin tätähän romua on taasen korjattu, ja lisää ongelmia sitten taas saatu. Sulaketaulun putsailulla noita ongelmia on saatu vähenemään.

Päällimmäisenä ongelmana on ettei eberi lähe enää käyntiin, lopetti toimintansa yks kaks. Ja epäilyt kohdistuukin joko eberin naftapumppuun tai hehkuun. Tietääkös joku missä tuon eberin pumppu sijaitsee ? jossain tankin lähellä vissiin ?

-Antti-
Vastaa Viestiin