123 Miten jarrut "herkistellään" helpoiten?
123 Miten jarrut "herkistellään" helpoiten?
Miten jarrut "herkistellään" helpoiten? Kun meinaa laahata aika lailla.
Re: 123 Miten jarrut "herkistellään" helpoiten?
Voit varovasti avaa pikku ruuvarilla männän suojakumia, niin ettei se hajoa, sen verran vaan että saat sinne alle pillillä sisään ruiskutettua crc:tä tai wd-40 tai vastavaa, ja sit painat isoilla pihdeillä männät pikkuhiljaa sisään (ei väkipakolla) saattaa halkeaa helposti männän kaulus. kun/jos oot saanu sisään, niin painat jarrulla ulos. ja teet tätä edestakas jonkun aikaa..
Tosi-asiassa jos on niin jumissa että laahaa koko ajan, niin taitaa olla täysremppa edessä. ja ihan suositeltavaa myös!!
Tosi-asiassa jos on niin jumissa että laahaa koko ajan, niin taitaa olla täysremppa edessä. ja ihan suositeltavaa myös!!
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Re: 123 Miten jarrut "herkistellään" helpoiten?
Tuskin menis tongeillapainamalla, ainakaan autospäi.Olis vamaan viisasta ottaa satulat irti ja sitte.
Re: 123 Miten jarrut "herkistellään" helpoiten?
Ei niitä minusta purkamatta saa herkisteltyä vaan männät ulos ja siellä on tiivisteen ulkopuolella ruostetta joka on hiekkapaperilla hiottaja pois jolloin se ei takertele.Tällä toimenpiteellä pääset noin puoli/täysi vuosi jolloin työ uusitaan tai parempi jos satulat uusitaan ,laitetaan rasvaa joka sinne sopii ja vaihdetaan nesteet ja jatkossakin oliko se nyt joka toinen vuosi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: 123 Miten jarrut "herkistellään" helpoiten?
Mersujen ikuinen "tyyppivika", takkuilevat takajarrut.dansku kirjoitti:Voit varovasti avaa pikku ruuvarilla männän suojakumia, niin ettei se hajoa, sen verran vaan että saat sinne alle pillillä sisään ruiskutettua crc:tä tai wd-40 tai vastavaa, ja sit painat isoilla pihdeillä männät pikkuhiljaa sisään (ei väkipakolla) saattaa halkeaa helposti männän kaulus. kun/jos oot saanu sisään, niin painat jarrulla ulos. ja teet tätä edestakas jonkun aikaa..

Samankaltaisella periaatteella tuli niitä herkisteltyä.
- Satula irti
- tupsaus liuotinta männän varteen
- lattarauta yms männän päälle, minä puristin isolla liimapuristimella männän vuorollaan alas
- Toisen männän aina "lukitsin" paikalleen toisella puristimella ja jarrua painamalla vapaa mäntä ulos
(Tätä edestakaisin niin kauan, että alkaa toimia, lopuksi voit laittaa jarruvaseliina tai muuta sopivaa rasvaa männän varteen)
Helpompi tehdä jos saat jonkun kaveriksi joka istuu autossa jarruja pumppaamassa.
Ja Huom! pidä huoli, että jarrunestettä on sopiva määrä! Jos on liikaa niin voi valua säiliöstä yli. Liian vähän taas voi aiheuttaa ilmavaivoja.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Re: 123 Miten jarrut "herkistellään" helpoiten?
Jotkut rasvahommat voit heittää helvettiin saman tien.
Tässä;
1. Satula helvettiin
2. Lämmitä satulaa (puhalluspillit, puikkokone tms.)
3. Ilmausruuvi auki
4. Pura männät pois. (joko painelet vaseliinia vaikka ilmausruuvista tai sitten siitä mistä menee jarruletku satulaan)
5. Luonnollisesti tarvitset rasvanipan + prässin tähän hommaan
6. Hiot mäntien ulkoreunaa, jos niissä on jotakin likaa, vesihiomapaperi riittää
7. Uudet kumit satulan sisään
8. Kasaus
Tuommoiset öljyhommat voit unohtaa saman tien. Kädettömien hommaa.....
Tässä;
1. Satula helvettiin
2. Lämmitä satulaa (puhalluspillit, puikkokone tms.)
3. Ilmausruuvi auki
4. Pura männät pois. (joko painelet vaseliinia vaikka ilmausruuvista tai sitten siitä mistä menee jarruletku satulaan)
5. Luonnollisesti tarvitset rasvanipan + prässin tähän hommaan
6. Hiot mäntien ulkoreunaa, jos niissä on jotakin likaa, vesihiomapaperi riittää
7. Uudet kumit satulan sisään
8. Kasaus
Tuommoiset öljyhommat voit unohtaa saman tien. Kädettömien hommaa.....
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Re: 123 Miten jarrut "herkistellään" helpoiten?
niin ja se crc ja wd40 on vihoviiminen aine jarrukumille, sitä kun suihkii niin jarrukumit turpoo tämänjälkeen ja jumittaa vielä enemmän.
jarrukumeille on oma rasva, mitä saa kaupasta, rasva on tarkoitettu asennusta helpottamaan, ei tekohengittämään ruostuneita jarrumäntiä.
jarrukumeille on oma rasva, mitä saa kaupasta, rasva on tarkoitettu asennusta helpottamaan, ei tekohengittämään ruostuneita jarrumäntiä.
Re: 123 Miten jarrut "herkistellään" helpoiten?
Helpoin tapa on ostat vaihtosatulat ei maksa paljoo ja toimii.
Re: 123 Miten jarrut "herkistellään" helpoiten?
mulla lähti männät hyvin irti, mutta tarvi tosiaan hipasta hiomapaperilla. Uuet kumit kans. kummasti tokeni vanhatki satulat.jusa82 kirjoitti:6. Hiot mäntien ulkoreunaa, jos niissä on jotakin likaa, vesihiomapaperi riittää
7. Uudet kumit satulan sisään
8. Kasaus
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: 123 Miten jarrut "herkistellään" helpoiten?
Niin, itse korjasin vuosimallin 64 satulat purkaen. En tiedä olivatko kuinka vanhat oikeasti, seisseet olivat kuitenkin sen 20 vuotta. Ulkona.
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Re: 123 Miten jarrut "herkistellään" helpoiten?
[quote="jusa82"]Jotkut rasvahommat voit heittää helvettiin saman tien.
Tässä;
1. Satula helvettiin
2. Lämmitä satulaa (puhalluspillit, puikkokone tms.)
3. Ilmausruuvi auki
4. Pura männät pois. (joko painelet vaseliinia vaikka ilmausruuvista tai sitten siitä mistä menee jarruletku satulaan)
5. Luonnollisesti tarvitset rasvanipan + prässin tähän hommaan
6. Hiot mäntien ulkoreunaa, jos niissä on jotakin likaa, vesihiomapaperi riittää
7. Uudet kumit satulan sisään
8. Kasaus
Jos näin tekis niin mitä tehdään sille vaseliinille mitä pumpataan satula täytee?
Mitäs jos männät ei irtoa yhtä-aikaa?
Tässä;
1. Satula helvettiin
2. Lämmitä satulaa (puhalluspillit, puikkokone tms.)
3. Ilmausruuvi auki
4. Pura männät pois. (joko painelet vaseliinia vaikka ilmausruuvista tai sitten siitä mistä menee jarruletku satulaan)
5. Luonnollisesti tarvitset rasvanipan + prässin tähän hommaan
6. Hiot mäntien ulkoreunaa, jos niissä on jotakin likaa, vesihiomapaperi riittää
7. Uudet kumit satulan sisään
8. Kasaus
Jos näin tekis niin mitä tehdään sille vaseliinille mitä pumpataan satula täytee?
Mitäs jos männät ei irtoa yhtä-aikaa?
Re: 123 Miten jarrut "herkistellään" helpoiten?
Moro
Vaseliinit lähtee pois satulasta pyyhkimällä SUURIMMAT, ilmatessa loput. Eli reilusti jarrunestettä sitten linjan läpi.
No sen toisen männän voi lukittaa satulaan vaikka ruuvipuristimella, putkipihdeillä, jousen puristimella tai jollakin improvisoidulla puristimella.
Järki mukana, hyvä siitä tulee.
Unohda ne öljyhommat.......
Vaseliinit lähtee pois satulasta pyyhkimällä SUURIMMAT, ilmatessa loput. Eli reilusti jarrunestettä sitten linjan läpi.
No sen toisen männän voi lukittaa satulaan vaikka ruuvipuristimella, putkipihdeillä, jousen puristimella tai jollakin improvisoidulla puristimella.
Järki mukana, hyvä siitä tulee.
Unohda ne öljyhommat.......
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 372
- Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48
Re: 123 Miten jarrut "herkistellään" helpoiten?
Kyllähän näin nimenomaan on.Kaikki pikaiset pikakorjaukset on todellakin vain pikakorjauksia! Jos haluaa 2 viikon välein rassata ja intoa riittää niin eikun vain..
aina paras kun purkaa reilusti satulat vaan poies,uutta tiivistesarjaa kehiin,yleensähän ne kumit on rikki kun sinne jostain on paskaa päässyt,tai tietystihän vesittynyt jarrunestekin tekee asiansa.Männät hiontaan,tai pahimmassa tapauksessa vaihtoon..
Joskushan noita väliaikaisia korjauksia tietysti harrastetaan;pikainen leiman saanti,ajankohta jolloin ei ole tietenkään varaosia,sunnuntait on aika hyviä.Muuten vann ketuttaa eikä kiinnosta tehdä suurta numeroa jarrurempasta..
aina paras kun purkaa reilusti satulat vaan poies,uutta tiivistesarjaa kehiin,yleensähän ne kumit on rikki kun sinne jostain on paskaa päässyt,tai tietystihän vesittynyt jarrunestekin tekee asiansa.Männät hiontaan,tai pahimmassa tapauksessa vaihtoon..
Joskushan noita väliaikaisia korjauksia tietysti harrastetaan;pikainen leiman saanti,ajankohta jolloin ei ole tietenkään varaosia,sunnuntait on aika hyviä.Muuten vann ketuttaa eikä kiinnosta tehdä suurta numeroa jarrurempasta..
Re: 123 Miten jarrut "herkistellään" helpoiten?
jusa82 kirjoitti:Jotkut rasvahommat voit heittää helvettiin saman tien.
2. Lämmitä satulaa (puhalluspillit, puikkokone tms.)
Mitäs hyötyä on lämmittämisestä?
Miten se onnistuu puikkokoneella?
3Tuommoiset öljyhommat voit unohtaa saman tien. Kädettömien hommaa.....
Re: 123 Miten jarrut "herkistellään" helpoiten?
Männät kannattaa "pulauttaa" ulos ennen kun irrottaa jarruletkun. Auto käymään että on tehostin mukana. Tietty palat pois ensin ja satula muuten irti. Lähtee vaikka olis vähän enemmänkin ruostuneet eikä tarvi putsata vaseliinia.
Re: 123 Miten jarrut "herkistellään" helpoiten?
No jos satula laahaa niin yleensä se on jo niin kuppanen että jos yrität avata ilmausruuvia niin menee poikki.
Tai todennäköisyys siihen on suuri.
Se on fakta, että jos lämmität satulaa, lähtee mäntä sieltä paremmin. Nyt puhutaan siis helvetin huonokuntoisista satuloista. Ja ilmausruuvi myös.
Toki jokainen saa tehdä mitä huvittaa. Joku crc:n ruiskiminen ilmausruuviin joka on ollut suljettuna sen 5 vuotta on aika turhaa hommaa.
Esim. 124:ssa on satulassa oikein näpsäkkä kohta heti siinä ilmausruuvin vieressä mihin voi pistää lämpöä....
No, kukin tyylillään.
Tai todennäköisyys siihen on suuri.
Se on fakta, että jos lämmität satulaa, lähtee mäntä sieltä paremmin. Nyt puhutaan siis helvetin huonokuntoisista satuloista. Ja ilmausruuvi myös.
Toki jokainen saa tehdä mitä huvittaa. Joku crc:n ruiskiminen ilmausruuviin joka on ollut suljettuna sen 5 vuotta on aika turhaa hommaa.
Esim. 124:ssa on satulassa oikein näpsäkkä kohta heti siinä ilmausruuvin vieressä mihin voi pistää lämpöä....
No, kukin tyylillään.
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Re: 123 Miten jarrut "herkistellään" helpoiten?
fysiikan lait pätee tässäki..jammo kirjoitti:jusa82 kirjoitti:Jotkut rasvahommat voit heittää helvettiin saman tien.
2. Lämmitä satulaa (puhalluspillit, puikkokone tms.)
Mitäs hyötyä on lämmittämisestä?
Miten se onnistuu puikkokoneella?
3Tuommoiset öljyhommat voit unohtaa saman tien. Kädettömien hommaa.....
rauta laajenee lämmetessä..
puikkokoneella vain maa ja virtajohto satulaa kiinni ja pistoke seinään virrat täysillä.. luulis lämpenevän silläki..

