
Jo monta vuotta olen C126:sta fanittanut ja erityisesti 560SECciä, mutta pari vuotta sitten C124:n hankittuani himot secciä kohtaan vähän laantuivat. Keväällä 2010 kolaroin kuitenkin C124:ni, tai tietysti kolmion takaa tuleva kolaroi minua päin, mutta eipä se syyttömyys paljoa lohduttanut. Sillon oli jo sen tunnetun tuherokarvan varassa ettei päässyt vakuutusyhtiön rahoilla etsimään secciä, mutta toisin kävi. C124 laitettiin viimisen päälle kuntoon ja jatkoin sillä ajamista. C126-kipinä oli kuitenkin lopullisesti saatu ja selailin yli sen puoli vuotta Nettiauton viikoittain ja seurasin muutenkin käytettyjen mersujen myyntiä sen oman secin löytämiseksi.
Se löytyi sitten lopulta pari kuukautta sitten Oulun läheltä ja täytti kohtuuhyvällä prosentilla ne kriteerit jotka olin asettanut:
- hyvä väri (tämä on 199 blauschwartz) ja korinväriset muovipaneelit)
- ei läpimätä...
- yleissiisti ja toimiva tekniikaltaan
- 89 tai uudempi malli (uudistettu sisusta ym.)
- jollain tasolla järkevä hinta...
Oli kuulemma jollain harrastajan tasoisella vanhahkolla herrasmiehellä ollut, joka on ainakin auton mukana tulleen dokumentoinnin mukaan vaihtanut osia ihan kiitettävästi, jopa toimivia paremmin toimiviin. Lähtien takaverhon mekanismista... Vaihtokaupan mukana oli sitten päätynyt jenkkiautoharrastajalle, joka ei niinkään mersuista välittänyt, ja olikin nyt hyvin lyhyen omistuksen jälkeen myymässä autoa "ensisijaisesti hyvään kotiin". No, sen voi jättää omaan arvoonsa, mutta autoa katsomassa käytyään olihan tämä säällinen omine ongelmineen joten kaupat syntyivät

Katsomassa oli kuulemma käynyt koviakin mersuharrastajia, tiiä vaikka olisi Mersufoorumilaisia ollut??
Kilometrejä tuli Oulusta kotiin melkein 600 ja siinä ehti matkan aikana jo jonkun verran tutustua auton sielunelämään. Ensimmäisenä häiritsi auton rengastus, 17" monoblockit alla ja vähän normaalia leveämmät Dunlopit (225:t). Veteli ihan perhanasti. Oli kuitenkin alusta asti selvää, että vaihdan alle itseä miellyttävät alut ja laadukkaat renkaat, ja myyn ne monoblockit (ne ovat edelleen mulla ja myynnissä) joten ei siitä tällä erää sen enempää.
Tässäpä auto semmoisena kuin se silloin ihan alussa oli:












No, ajatushan oli tehdä tästä käyttöauto. Siinä sitä onkin pientä projektin tynkää jota on jo tätä kirjoittaessa pari kuukautta pakerrettu

Alussa oli seuraavanlaisia suunnitelmia:
- Joku edellinen omistaja oli liimannut nuo AMG-tarrat keskikonsoliin ja perälautaan. Kumpikin lähti melkein välittömästi kunhan keräsin riittävästi rohkeutta repiä liimalla kiinni olevaa roskaa irti maalipinnasta

- Kuten aiemmin mainittu, AMG-vanteet pois.
- Valonpesimien sulat uusiksi, toiselta puolelta puuttuikin jo itseasiassa sulka...
- Radio on ihan pyllystä, pitäisi joku uusi keksiä. Tuo on ruma ja ärsyttävä käyttää.
- Tekniikka läpikäytävä, käytännössä nesteet joka paikasta ja siinä sivussa vähän isompaa projektia kuten jakoketju ja ohjauskiskot.
- Pikkuvikojen laittamista: tyhjäkäynti 200rpm liian korkea, seokset vissiin vähän laihalla, kuskinpuolen ortopedipenkin säädin falskasi, kattoluukun käyttökytkin ei toimi oikein, jotkut kojelaudan käyttökytkimet pimeenä/kuluneet, puhaltimen moottori sirisi jo vähän siihen malliin että parempi laittaa uus, maali myllytyksen tarpeessa...
- Muovipaneelien irrotus, metallin tarkistus alta ja putsaus + suojaus, jonka jälkeen paneelit kiinni kunnolla uusilla ja oikeilla kiinnikkeillä. Ne oli autoa ostaessa vähän löysät ja yks paneeli oli asennettu jollain sikaflexin näkösellä kamalla


- Magnaflown putket! Käytin niiden kamaa jo C124:ssa, ja tekevät kyllä laadukkaita tuotteita. Vakioputkia ja auton pitämistä vakiona kunnioitan kyllä, mutta omalta autoltani haluan aina vähän tämmöisiä pikkujuttuja muutella oman maun mukaiseksi. Magnan putkien äänensävy on aina miellyttänyt erityisesti V8 autoissa joten ei ollut vaikea valinta hyvien kokemuksien jälkeen pysyttäytyä niiden osissa. Vakioputkien ääni (tai äänettömyys) ja ulkonäkö (tai näkymättömyys) ei itseäni lämmittänyt.
- Lohkolämppärin asennus.
Tarvittavat osat hankin tietty itse:

- KL:ltä jakoketju, lämppärin puhallin, ölpänsuodatin, valojenpyyhkijät (oisivat maksaneet yli 80e/kpl veholla

- Veholta jakoketjun ohjurit
- Lohkolämppäri Googlesta, löytyi joku aika nimetön kauppa jostain joka myi postimyyntinä lähes puoleen hintaan verrattuna paikalliseen kivijalkaan.
- Kojelaudan kytkimiä purkuautoista täältä Mersufoorumilta.
Muutama viikko meni auton ostosta siihen että se meni ensimmäiselle pajalle remppaan jossa hoidetaan suurehko osa noista em. hommista.
Se remppa on vieläkin hiljalleen menossa joten postaan nyt mitä on tähän asti tehty ja sitä mukaa lisää kun kerrottavaa tulee

Ensimmäisenä jakoketjun ja ohjureiden vaihto. M117:ssa on luonnollisesti isona ja vahvana koneena kaksirivinen ketju mutta sekin täytyy jossain vaiheessa vaihtaa. Nyrkkisääntönä voi näissä pitää 300k vaihtoväliä ja tällä autolla on ajettu vain joitakin tonneja alle se 300k. Nuo ohjauskiskot ovat vielä yksi riesa, kun ovat katkeilevasta muovista tehty, ja voivat katketessaan aiheuttaa kaikkea ikävää ja kallista häppeningiä.
Luulin aluksi että ohjurit on helpohko vaihtaa, vähän vaikeampi vain kuin itse ketju mutta toisinhan se tietysti on erityisesti M117 koneessa. Ongelmaksi muodostui jakopään kansi joka ei hievahdakaan ellei irrota öljypohjaa ja pura puolta konehuonetta tieltä pois


Tämän verran tarttee tehdä tilaa (purkaa ilmanputsari ja toinen kansi pois) että saa yläkautta vaan syötettyä uuden jakoketjun. Nyt kuitenkin pitää jatkaa purkamista että saa ohjurit vaihdettua.

Molemmat nokat auki. Tämän verran kun purkaa niin näkee kätevästi ylemmät ketjun ohjurit (ovatko murtuneet). Mun koneessa oli kuskin puolen ylin ohjuri poikki. (Hyvä että tuli ryhdyttyä tähän vaihto-operaatioon.)

Lisää purettu, vielä vähän purettavaa ennen kuin saa jakopään kannen auki ja pääsee loppuihin ketjunohjureihin käsiksi.

Jakopään kansi auki ja ketju pois paikoiltaan. Tämän verran tarttee purkaa että saa ketjun ja ohjurit vaihdettua. Tämän kuvan jälkeen lähti konehuone takas nippuun päin


Uudet ohjurit veholta on tommoisia kirkkaita, kuskinpuolella on yksi vanha, tuollainen punamullan värinen. Tässä vaiheessa oli hyvä huomata että veho myi vajaan setin ohjureita, tuo kuvassa oleva ohjuri puuttui. Muutaman päivän viivästys taas projektiin

Ihan alhaalla oli yksi ohjuri joka oli niin hankala vaihtaa, ja puuttui myös, ettei sitä vaihdettu. Oli kuitenkin ehjä ohjuri ja matalarasitteisessa paikassa joten ei harmita.
Koneen nippuunlaitto meni kaikin puolin ihan ok ja olen erittäin tyytyväinen että tuli hoidettua, uusi jakoketju ja ohjurit tuovat mielenrauhaa näin vanhassa ja paljon ajetussa autossa.
Seuraava projekti oli ne Magnan putket. Sain tietää, että sama firma jossa nämä muut tekniset hommat hoidatan, tekee myös putkihommia. (Heiskamo oy Lappeenrannassa, olen käyttänyt muita Mersuja siellä ja tekevät hyvää työtä kohtuuhintaan. Ja palveluhenkeäkin löytyy!)
Palataan aivan auton oston jälkeisiin päiviin; suunnitelma oli alussa tämänmuotoinen: rinnakkaiset putket koko auton pituudelta ja yhdeltä puolelta tuplana ulos. Katalysaattorin tilalle Magnan vapaavirtauskatti, josta kahteen rinnakkaiseen Magnapackiin (toimivat resonaattoreina) josta dual in - dual out vaimentimeen joka täytyy mitata isoimmaksi mahdolliseksi. Lopuksi sitten siitä dual outista samanhenkinen ulostulo kuin secissä on vakiona, paitsi että "tipsit" kiiltävät, pyöreät, suorat ja vähän isommat.
No, hieman myöhemmin secciä pääsin katselemaan secin pohjaa huoltomonttuun ja tältä näytti kun ensi kertaa silmäni siihen laskin:

Katti


Nämä putket oli aivan selvästi jo kertaalleen rakennettu katilta eteenpäin täysin uusiksi, käyttäen alkup. vaimenninta. Resonaattorit poistettu kuten huomaa. Putket on jotain hyllykamaa, sekalaisia läpimittoja ja klampeilla kiinni katin ulostuloputkissa.
No, itsellenihän tämä kävi hyvin, koska putket olivat muutenkin menossa uusiksi ja näistä osista sai putkea jota käyttää. Eipähän mene rautaa hukkaan

Katin suhteen suunnitelmat muuttuivat: Magnalla ei ole oikein sopivaa dual in / dual out kattia, ja h-hetkellä pelkäsin liikaa päästöarvojen puolesta. Tämä auto on "vähäpäästöinen" (



Tulivat pari viikkoa myöhemmin

Työt alkavat pajalla

Vanha vaimennin irti ja vähän matkaa katilta tulevaa putkea kiinni, sitä uusiokäytetään Magnojen kanssa koska siinä on kätevästi joitakin kustomointeja joita täytyy tehdä että saa nämä paksut rinnakkaiset putket mahtumaan alustan/voimansiirron komponenttien sekaan luikertelemaan.

Magnapackien mallailua paikoilleen.

Vaimentimen mallailua, yksi resonaattoreiden ja vaimentimen välinen putki jo muodossaan. Vaimentimesta lähtee rinnakkaiset putket jotka tekevät vaimentimen ja takahelman välissä kaksi 90 asteen kurvia ja tulevat suorana ulos kuvassa näkyvästä pakoputkille tarkoitetusta lovesta takahelmassa. Olisi ollut helpompaa vaan raiskata takapuskuri ja laittaa suorat putket peräpeilistä ulos, mutta eihän sitä semmoiseen ryhdytä


Alhaalta päin mallailua.

Perän vieressä on tosi vähän tilaa putkille, juuri ja juuri sai mahtumaan mutta ihmetyttää miten ihmiset ovat true dualit rakentaneet näihin 126:siin. Olen varmasti kuvia nähnyt joskus mutta nyt kun niiden sisältöä muistamatta asiaa pähkii niin pakko varmaan kustomoida auton pohjaa rankasti tai laskea putkia alemmas kuin vakiona (vähentää maavaraa).

Putkien melko lopullinen muoto, kuten näkyy niin vaatii vähän muotoilua että mahtuu paikoilleen.

Putket valmiit, huomaa aivan peräpää jossa putkenpäät on aika sivussa itse vaimentimesta.

Putket onnistui ihan hyvin sekä ulkonäön että äänen puolesta. Vasta olen päässyt sisällä pajalla kuuntelemaan niitä, kun auto on muilta osin kesken, ja tämä saattaa vähän johtaa harhaan koska kokemus on osoittanut, että Magnat lämmetessään pitävät aika erilaista mellakkaa

Tavoite oli secissä välttää dronen määrää. Siksi tuo twin Magnapack -resonaattorisetuppi. Magnat ovat kuitenkin luonnostaan kohtalaisen äänekkäät, joten ei pidä liikaa pettyä jos rajuista putkista tuleekin lämpimänä rajut

http://www.youtube.com/watch?v=vIhm0Fu4KrU - alkup. putkien äänet
http://www.youtube.com/watch?v=YTbfuTljWU8 - pitihän se kuvata äänet kokonaan ilman mitään vaimentimia... Yllättävän hiljaiset äänet itseasiassa. Katalysaattori varmaan vaimentaa niitä kohtalaisesti. Esimerkiksi veneessä, jossa 5.0 V8 ja suorat putket, on huomattavasti voimakkaammat äänet.
http://www.youtube.com/watch?v=zJgQfLMFfyI - Magnojen äänet. Kuulostaa ihan samalta kuin suurin osa Youtuben Magnaflow-videoista ja se on hyvä asia, sillä tuo Magnojen luontainen nuotti on juuri se mitä lähdin hakemaan.
Sitten muita, pienempiä projekteja:

Muovipaneelin alta kuva, parin paneelin alta on nyt kunto nähty ja on kuvan mukainen eli ihan positiivinen yllätys

Yksi harmaita hiuksia ja suurta ihmetystä aiheuttava juttu tuli tässä projektissa vastaan: ainakin yksi paneeli oli vedetty ylälaidastaan liimalla kiinni



Kun kiinnikkeet maksaa pari euroa kpl, niin mikä ihme siinä on että täytyy sikaflexin ja liiman kanssa leikkiä? Eihän tuota nyt uskalla purkaa, kun lähtee vielä maalit liiman mukaan. Alhaalta saa vähän pestyä ja kotelosuoja-aineet sisään ja täytyy vaan toistaiseksi tyytyä siihen että "kiinni on ja pysyy"...


Keulan puolelta vielä yksi kuva "esarin alta".
Tänään tilanne on seuraavan näköinen: http://jupix.info/sec/pics/pihalla.jpg
Kärry odottaa siis pihalla jatkoa rempalle

Vuorossa on siis jatkoa muovipaneeliprojektille, sisustan remppaaminen, ruostesuojaus ym.
Tässä ajan kuluessa on tullut ideoita tulevista muutoksista ja niistä näkyvin on varmasti vilkut jotka olen todennut parhaaksi vaihtaa "vakioihin" eli oransseihin. Keulasta on hienot nuo kirkkaat, mutta hitto että ovatkin rumat nuo kirkkaat takaklusterit. Ne olivat autossa jo ostaessa kiinni. Pitäis vaan löytää jostain oranssit klusterit hyväkuntoisena järkihintaan.
Vanteeksi autoon tulee 16" BBS RS:t ja renkaiksi GoodYear Ultra Grip Ice+ 215/55:t. Niistä kuvaa sitten kun ne saan, toivottavasti tässä aivan lähiaikoina. Auto on vähän jumissa pajalla ja kakkosprioriteettina kesärenkaineen mutta minkäs teet kun BBS:ien toimitus vaan venyy ja venyy

Tällä hetkellä rassissa on heikoimmassa hapessa kuskin nahkapenkki, ja hyvänä kakkosena käsinoja etupenkkien välissä. Toivottavasti niille joku muu ratkaisu löytyy kuin penkin vaihto tai maalaus. Joka tapauksessa sisä-detailissa täytyy käyttää jahka kaikki rempat saa pois alta.
Reiserechneriä en oo saanu näyttämään muuta ku jäljellä olevaa tankkia (kilometrejä), hetkellinen kulutus näyttää muistaakseni viivaa ja keskikulutus jumissa 16 l/100km:ssa. Suurin osa muista moodeista näyttää kanssa viivaa tai tyhjää. Pitäis selvittää jotenkin enkö osaa vaan käyttää vai onko se rikki. Aika sääli jos onkin rikki, harvinainen lisävaruste kun on ja olis kiva että se toimis

Tällä erää ei tän ihmeempiä!