Rupesi tuossa jokin aika sitten tuntumaan tuo W124 200E vähän siltä, ettei siitä saanut harrastuksellisesti oikein mitään irti. Taisi ruveta olemaan liian hyvässä kunnossakin


Mieli teki jotain, mikä toimis käyttöautona, mutta mihin saa purettua harrastusintoa, lähinnä putsailu, vahaus, ylläpito jne. Minkäänlaisia tiloja itselläni ei ole, joten ti-hallien/kavereitten sekä pakkasella sisun varassa ollaan!
W203 C320:stä kävin kokeilemassa, ei mun auto ollut se. Väyrystä teki koko ajan mieli, kun siinä ois ominaisuudet ja hinta aika hyvässä suhteessa. Koko ajan vaan ympärillä kaikui "ruoste... ruoste... ruoste". Ratkaisu asiaan saatiin, kun näin myytävänä yhden Japanista tuodun E430 väyrysen, jota menin katsomaan ja koeajamaan. Ei tarvinnut sitten enää miettiä!

Eli vuoden 1998 E430 Avantgarde Väykky, 123tkm ajettu (katsastuspaperit jne täsmää), ei ruostetta (toim.huom.!!) ja vähintään ne varusteet mitä itse halusin. Tärkeimmät oli automaatti (430:ssa vakiona), ilmastointi, vakkari ja xenonvalot. Tässäpä uteliaille vielä vin-koodi ja varustelista.
VIN WDB2100701A591119
Model E 430
Chassis 2100701A591119
Engine 113940 30 003265
Transmission 722623 10 729322
Order 0 7 839 57226
Lights HELLA
Cab 00000
Delivery date 17.12.97
Dealer Japan (839)
Interior leather black or graphite (201)
Paint
189 emerald (green) black metallic (? 1993)
Options
242 right front seat electrically adjustable with memory feature. only applicable to series w 210 when installed in conjunction with code 275. (? 01.03.1983)
275 front seat positioned lower
memory package (driver's seat, steering column, mirror) (? 01.10.1993)
350 control and display system
communication und navigation-system (CNS) (? 01.07.1992)
414 electric tilting/sliding roof in glass version (? 01.10.1988)
431 headrest for center rear seat
3-point seat belt and 3rd headrest in centre rear (? 01.10.1993)
472 electronic stability program (esp) (? 01.10.1993)
dynamic handling control system
498 Japan version (? 01.07.1970)
500 outside rear view mirror left and right, folding (? 01.10.1993)
524 paintcoat preservation (? 01.01.1964)
540 roller blind, electric, for rear window (? 01.05.1985)
600 headlamp wiper/washer (? 01.08.1971)
617 headlamps and fog lamps or additional high beam light, amber, and additional halogen fog lamp (from april 1st, 1970); additional turn signal lamps for italy, and rear turn signal lamps, orange
xenon headlight asymmetric, left driving traffic (? 01.03.1994)
659 light alloy wheels -5-holes (avantgarde design) (? 01.10.1994)
668
677 avantgarde chassis (? 01.01.1997)
693 blue heat insulating glass, side and rear windows, rear window laminated safety glass, windscreen clear glass
blue heat insulating glass all round, tinted strip rear window single pane safety glass (? 01.10.1994)
761 radio remote control reduced range without panic button (? 01.01.1996)
808 Change of year of model, last figure shows new model year
810 loudspeaker, sound package
sound package (bose) (? 01.12.1986)
873 seat heater for left and right front seats (? 01.02.1984)
8954 equipment package for avantgarde vehicles (? 01.06.1993)
rotating emergeny flasher, front (red light)
987 battery cut-off switch for vehicles to be shipped (? 01.02.1993)
200A Unknown code
Sikäli ehkä vähän "öljynvaihtoprojekti", kun mitään valtaisaa autoon en aijo tuunata. Laitetaan nyt kuitenkin juttua ja kuvia, kun tuli semmoista viestiä, että saattaisi ihmisiä moinen kattila kiinnostaakin.
Autolle on ruosteettomuutensa vuoksi varattu jo totaalinen dinitrol-käsittely ja tämmöinen akryylipohjainen maalipinnan suojakäsittely. Jos ne edes jotain auttaisivat. Tällä autolla ajelen myös talvet, joten lämmittinasioissa päädyin Webastoon. Uusi Thermo Top Evo + T100 kauko. Autossa oli yhdet ainoat fillarit alla, rondellin 18" vanteet mersun keskilätkillä + Nagang renkaat. Talvivanteiksi ostin sopivasti myynnissä olleet 17" Sadorit, joille pyöräytettiin Nokian Hakkapelitta 7:t. Ehkä Sadorit ei oo sopivimmat mahdolliset talvea ajatellen hiotun alumiinin vuoksi, mutta autoon on koodin mukaan Sadorit tulleet uutena, joten päädyin niihin kuitenkin.
Tässä vielä parit yleiskuvat kesäasussa sekä parit otokset sisältä ja varsinkin tuosta erikoisesta Command-systeemistä.




Palaillaan astialle kuvien ja tarinan muodossa ruostesuojauksien + asennuksien myötä. Näiden jälkeen päälimmäisin asia on jousituksen laitto. Autossa on bilsteinin iskunvaimentimet ja hieman sekalainen jousitus. Ostettaessa etupää oli niin matalalla, että talvikumit eivät mahtuneet. Tarkoitus oli muutenkin nostaa etupäätä, kun ei noin nenällään oleva stance miellytä. Edestä löytyi laikatut jouset, joiden tilalle hätäratkaisuksi laitettiin orkkis Avantgarden jouset. Yläpän kumeja en päässyt näkemään, että mitkä siellä on, mutta selvitellään. Taakse talvirenkaat mahtui, mutta tällähetkellä auto pikkuisen keulii eikä ole tarkkaa tietoa, mitkä jouset autossa takana on. Tavoitteena olisi tasapainoinen look niin, että pyörän aukon kaari seuraa nätisti rengasta. Ei liikaa tilaa muttei myöskään sisässä. Näitä pähkäillään, kunhan nuo suojaukset ja webastot saadaan asennettua.