Moottorini on 616.912 240d -76.
Ovatko suihkut vaihtokelpoiset 300 d -82 mallista ja 220d -79 mallista tuohon 240:een.
Mites järkihintaista ja hommansa osaavaa suihkujen tarkastajaa/korjaajaa tästä pääkaupunkiseudulta?
240 D suihkujen sopivuus keskenään.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: Su 26.09.2010 19:56
- Paikkakunta: Helsinki
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: 240 D suihkujen sopivuus keskenään.
Eri OM61X -koneitten suuttimet käyvät kyllä fyysisesti paikalleen toisiin koneisiin ja niissä on samat avautumispaineet turbokoneen suuttimia lukuunottamatta, mutta niitten sisuskalut ovat erilaiset. Vasemmalla vanha suutin KCA 30SD27/4 70-luvun 220Dstä ja oikealla KCA 30S44 1984 OM617sta.

Suutinkärkiä, suutinrunkoja ja mutteriosaa on lukematon eri määrä. Soitto Boschin osaajalle Ekströmille ei lohduttanut. Olisin halunnut ostaa mutteriosat uusina OM617kaan. Mahdoton tehtävä, kun niitäkin on erilaisia.
Tein täydellisen konerempan OM617kaan ja laitoin uudet suutinkärjet ja aluslevyt lipeällä ja sitruunahapolla putsattuihin suuttimiin. Ihmettelin kun ei ihan tasaisesti käynyt ja 1. suutin vuosi. Kunnes äkkäsin sen olevan eri sarjaa muitten kanssa! Nyt käy paremmin kun on kaik samaa sarjaa samoilla kärjillä. Ja: uusilla aluslevyillä, ne on kertakäyttöisiä.
Sinuna tekisin niin, että vaihsattaisin olemassaoleviin, huolellisesti putsattuihin suuttimiin uudet kärjet, joita saa tilattua KL-varaosista tai internetistä. Älä osta huonoja kiinankärkiä, ne alkavat kusta. Äläkä osta jumalattoman kalliita Fratelli Bosioitakaan, omassani on ne enkä huomannut yhtään muutosta Intian-Boscheihin verrattuna.
Ja jos teet itse: älä ylikiristä suuttimia, vaan kiristä 80 Nm. Jos ylikiristät, alkaa kuseminen. Minä tein yhden suuttimen kanssa hevosmiesten tietotoimiston ohjeen mukaan niin, että kiristin niin tiukalle kun meni -> vuoti. Aukaisin suuttimen ja kiristin ilmoitettuun 80 Nm -> ei vuoda!

Suutinkärkiä, suutinrunkoja ja mutteriosaa on lukematon eri määrä. Soitto Boschin osaajalle Ekströmille ei lohduttanut. Olisin halunnut ostaa mutteriosat uusina OM617kaan. Mahdoton tehtävä, kun niitäkin on erilaisia.
Tein täydellisen konerempan OM617kaan ja laitoin uudet suutinkärjet ja aluslevyt lipeällä ja sitruunahapolla putsattuihin suuttimiin. Ihmettelin kun ei ihan tasaisesti käynyt ja 1. suutin vuosi. Kunnes äkkäsin sen olevan eri sarjaa muitten kanssa! Nyt käy paremmin kun on kaik samaa sarjaa samoilla kärjillä. Ja: uusilla aluslevyillä, ne on kertakäyttöisiä.
Sinuna tekisin niin, että vaihsattaisin olemassaoleviin, huolellisesti putsattuihin suuttimiin uudet kärjet, joita saa tilattua KL-varaosista tai internetistä. Älä osta huonoja kiinankärkiä, ne alkavat kusta. Äläkä osta jumalattoman kalliita Fratelli Bosioitakaan, omassani on ne enkä huomannut yhtään muutosta Intian-Boscheihin verrattuna.
Ja jos teet itse: älä ylikiristä suuttimia, vaan kiristä 80 Nm. Jos ylikiristät, alkaa kuseminen. Minä tein yhden suuttimen kanssa hevosmiesten tietotoimiston ohjeen mukaan niin, että kiristin niin tiukalle kun meni -> vuoti. Aukaisin suuttimen ja kiristin ilmoitettuun 80 Nm -> ei vuoda!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: 240 D suihkujen sopivuus keskenään.
Kysäseppäs nimimerkiltä hotariNaftamaileri kirjoitti:
Mites järkihintaista ja hommansa osaavaa suihkujen tarkastajaa/korjaajaa tästä pääkaupunkiseudulta?