320 24 venttiilisen suora kutosen

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
McDale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: La 23.10.2010 20:33
Paikkakunta: Helsinki

320 24 venttiilisen suora kutosen

Viesti Kirjoittaja McDale »

bensasuositus. Tiedän että E10 käy mutta haluaisin tietää että onko 95e vai 98e suositus ? Luukussa lukee unleaded super only. Tyhmä kysymys mutta voiko tota Shellin 99 käyttää. Minun mielestä toi etanolilitku heikentää kylmäkäynnistystä ja muutenkin kierrosluku tyhjä käynnillä liian alhainen. Kummassakin autossa sama juttu. Kummatkin tankattu samassa paikassa. Ja kaupan päälle myyjän mukaan niillä on jo E10 tankeissa mitä myydään 95e ja vuodenvaihteen jälkeen vaihdetaan vain tarrat mittarikentälle. Kiitos vastauksista.
W 140 320S
W 124 300D
W 124 200D
+ Nissan,VW,Volvo,Ford.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 320 24 venttiilisen suora kutosen

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ysivitonen kelpaa. voi shellin ysiysii laittaa. Meillä on kans jo tankeissa e10 enkä ole huomannut kyl mitään eroa käynnistykseen tai käyttöön. tyhjäkäynninhän kuuluukin olla alle 700.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
McDale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: La 23.10.2010 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: 320 24 venttiilisen suora kutosen

Viesti Kirjoittaja McDale »

Jostakin muistelisin lukeneeni että etanoli bensa heiketää kylmäkäynnistystä. Voi olla että sekoitan E85 sen jutun. Toinen auto Maxima ja toinen otsikon ja kummassakin ilmeni sama tankkauksen jälkeen. Kokeilen sitä 99 niin sittenhän se selviää onko asiassa perää. Pitää eka ajaa tankit tyhjiksi. Raportoin tänne.
W 140 320S
W 124 300D
W 124 200D
+ Nissan,VW,Volvo,Ford.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 320 24 venttiilisen suora kutosen

Viesti Kirjoittaja napa »

ei E10 vielä pitäis vaikuttaa yhtään mitään kylmäkäynnistykseen, ellei ole yli -60 C pakkasta, sitten voi jo pientä heikentymistä huomata :D
E85 taas on kovilla pakkasilla jo ongelmallista ja talvisin ne taitaa ruotsissakin sen lantrata E70 juuri tuon takia...

shell 99 on lähimpänä vanhaa kunnon bensaa ominaisuuksiltaan ja aina kun rellu alkaa temppuilla, niin ajelen (tai vaimo ajelee, minä vain tankkaan...) tankillisen shell 99 ja taas tuntuu toimivan kunnolla...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 320 24 venttiilisen suora kutosen

Viesti Kirjoittaja Sergey »

juuh kylmäoireet tulee vasta sen jäkee ku seos on 50% luokkaa. calix ylimääräinen polttoaineen esilämmitin on pirun suosittu artikeli ruotsin markkinoilla. Saa kone kuumaa e85 ni ei tarvi bensan kans läträtä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
McDale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: La 23.10.2010 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: 320 24 venttiilisen suora kutosen

Viesti Kirjoittaja McDale »

Ok. Näyttää sitten vain iskeneen läppävika kumpaankin yhtäaikaa. Täytyy korjata.
W 140 320S
W 124 300D
W 124 200D
+ Nissan,VW,Volvo,Ford.
Avatar
McDale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: La 23.10.2010 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: 320 24 venttiilisen suora kutosen

Viesti Kirjoittaja McDale »

No nyt sitten sain ajettua Maximan tankin tyhjäksi ja pöläytin sinne tankillisen 99. Tänä aamuna sitten testi ilman lohkolämmitintä ja heti ajoon. Ei mitään ongelmaa. Nyt ajan mersun tankin tyhjäksi ja teen saman jutun 99:llä. Jos siinäkin ongelma häviää niin se on polttoaineesta. Ilmoitan miten kävi.
W 140 320S
W 124 300D
W 124 200D
+ Nissan,VW,Volvo,Ford.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: 320 24 venttiilisen suora kutosen

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Mä mittailin kesällä kulutuksia tuossa 320väyrysessä (sama M104 kone kuin McDalella) ja totesin että 98:a kuluu vähemmän kuin 95:sta. Juuri ja juuri sen verran että 98 tuli halvemmaksi, vaikka hintaeroahan noilla on jonkin verran.
Säästö tosin niin pieni että hintaeron vaihdellessa edes takas, lopputulos oli jotakuinkin 0.
(Shellin 99:llä ja muiden 98:lla en huomannut mainittavaa eroa kulutukseen)

Jatkossa kun oikeata ysivitosta ei enään saa, niin tankkaan aina vähintään 98 oktaanista, vaikka se "puolet-petäjäistä-piimäkin" mukamas toimisi. (siis mersuun, toyotaan olen tankannut mitä sattuu, kun puolet valuu kumminkin palamattomana tielle)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 320 24 venttiilisen suora kutosen

Viesti Kirjoittaja napa »

ne autot on aika harvassa, joilla tulee halvemmaksi ajaa 95E bensalla, kuin 98E:llä... mutta suomalaiset nyt on sellaisia, että jos joku bensa maksaa sentin tai 2 enemmän litralta, niin eihän sitä nyt voi ostaa :D sitten kirotaan kun auto vain nikottelee ja vie niin paljon bensaa... itse olen viimeksi ostanut jotain muuta kuin 99 tai 98E bensaa joskus 80-90 luvun vaihteessa ja sekin tais mennä "sytytysnesteeksi"... mopoonkin tein itse 99 bensasta kotona 2-t bensan, niin ei tarvinnut vaihdella mäntiä 2 viikon välein, kuten huoltoaseman valmista 2-t bensa käyttäville kävi useimmiten (suzuki PV 80 cc "CDC" malosilla) laakeritkin kesti yli 30 000 km ajaa, kun oli kunnon 2-t öljyt...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin