Autoni on w208 clk -99 200 ja on nyt seissyt viikon kovilla pakkasilla (öisin -20c) pihassa ja... akku tyhjä! Katsastin akkua (12v 55ah 420a en 30) ja näytti olevan vielä alkuperäinen, tai ainakin valmistusvuosi on 99. Jos vaihtaisin akun niin onko suosituksia mikä merkki kestää suomen talviolosuhteissa parhaiten? Vai kannattaako vielä ladata vanhaa akkua (mutta näin vuorotyöläiselle auton VARMA käynnistyminen on must-juttu) ?
Että jos jollain olis heittä vinkkiä tai vaikka joku asiantunteva liike TAMPEREELTA missä kannattais asioida?
Kauhean pieneltä vaikuttaa akku. Omassa C 280 -97 muistaakseni 100Ah tai 90Ah. Eli vakiokoko. Onko sulla ohjekirjaa josta näkee mikä siellä pitäisi olla?
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Akkusalo on ainakin vanha ja tunnettu liike, en tiedä myykö Lempisen autosähkö mitä plaatuja. Mutta ihan samat akut saat kyllä Motonetista, jos et kummempia asennusapuja tarvii...
jupehalm kirjoitti:Kauhean pieneltä vaikuttaa akku. Omassa C 280 -97 muistaakseni 100Ah tai 90Ah. Eli vakiokoko. Onko sulla ohjekirjaa josta näkee mikä siellä pitäisi olla?
Onhan se ohjekirja jossain....kai..
Tosiaan auto on muuttoautona tuotu ja jo pari talvea hyvin käynnistynyt, nyt vaan tuli stoppi. Mutta täytyy lähteä alan liikkeeseen, kai niillä on jonkinlainenn tietokanta.
Jälleen kiitos kaikille neuvoista ja ei muutakun joulua STARTTAAMAAN!!!
Autodatan mukaan CLK200:ssa pitäisi olla vähintään 62Ah akku, mutta mitä enemään Ah:ta ja A:ta niin sitä varmemmin se starttaa. Akun fyysinen koko vain rajottaa, mutta nehän on standardisoituja kokoja joten jos se näyttää saman kokoiselta, niin...
Käyttöohjekirjassa (olikohan sivu 350 tms.) löytyy hyvät ohjeet akun vaihtoon. Esim. ESP-ABS-BAS normitus jos tarpeen.
Autoni on w208 clk -99 200 ja on nyt seissyt viikon kovilla pakkasilla (öisin -20c) pihassa ja... akku tyhjä! Katsastin akkua (12v 55ah 420a en 30) ja näytti olevan vielä alkuperäinen, tai ainakin valmistusvuosi on 99. Jos vaihtaisin akun niin onko suosituksia mikä merkki kestää suomen talviolosuhteissa parhaiten? Vai kannattaako vielä ladata vanhaa akkua (mutta näin vuorotyöläiselle auton VARMA käynnistyminen on must-juttu) ?
Että jos jollain olis heittä vinkkiä tai vaikka joku asiantunteva liike TAMPEREELTA missä kannattais asioida?
Kiitos jo etukäteen ja iloista joulun odotusta
Pistä 100:n akku. Sen kokonen mulla ollu kaikissa E-malleissa, mitkä hakenu Saksasta...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Ei se iso akku autuaaksi tee. Tavoiteltu hyöty saattaa jopa kääntyä itseään vastaan, jos laturi on liian pieni suhteessa akun kapasiteettiin tai että jos akulle asti ei kulutuksesta johtuen riitä riittävästi ampeereita. Tällöin suhteettoman suuri akku on helpommin alttiina jatkuvalle vajaavaraukselle ja sitä myöden myös sulfatoitumiselle ja jäätymiselle. Pienempi akku sen sijaan saavuttaa täyden varauksen helpommin ja on sit suojassa vajaavauraukselta ja sulfatoitumisen aiheuttamalta käyttöiän lyhentymiseltä.
Niin, tarkoitin, että kyllä ainakin uusimmissa on 100:n akku alkuperäinen, kyseisellä kysyjällä on varmaankin vaihdettu akku joskus ja laitettu pienempi...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
M.K kirjoitti:Ei se iso akku autuaaksi tee. Tavoiteltu hyöty saattaa jopa kääntyä itseään vastaan, jos laturi on liian pieni suhteessa akun kapasiteettiin tai että jos akulle asti ei kulutuksesta johtuen riitä riittävästi ampeereita. Tällöin suhteettoman suuri akku on helpommin alttiina jatkuvalle vajaavaraukselle ja sitä myöden myös sulfatoitumiselle ja jäätymiselle. Pienempi akku sen sijaan saavuttaa täyden varauksen helpommin ja on sit suojassa vajaavauraukselta ja sulfatoitumisen aiheuttamalta käyttöiän lyhentymiseltä.
Kyllä CLK200:sen 90 amppeerinen laturi pärjää autosähköliikkeissä myynnissä oleville akuille.
Itse laittaisin tuon jo suositellun 100ämpärisen