kumin käry
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: Su 20.06.2010 20:12
kumin käry
Hei! kyselin tuossa kevätkesällä jo erikoiseen vikaan tietoja, mutten silloin saanut kuin yhden asiallisen vastauksen ja sen perusteella tarkistin ja korjautin/ korjasin mahdollisen vian aiheuttajan. Ei auttanut.
Kyseessä on siis sellainen ( nähtävästi hyvin harvinainen vika), että c 200cdi
vm.-05 taka akselin seutuvilta tulee aika ajoin semmoinen palaneen kuminkäry. Olen huomannut, että liikkeelle lähtiessä autossa olisi kuin jarrut päällä ja se lähtisi tosi nihkeesti kiihtymään. Tämän seurauksena näyttäisi, kuin polttoaineen kulutus nousisi huomattavasti ja auton taka akseliston luota tulee kumin käry hyvin voimakkaasti. Tämän käryn hajun huomaa silloin, kun nousee autosta ulos, joskus haju tulee myös sisälle autoa ajaessa. Olen seurannut vikailmoituksia tällä foorumilla, enkä ole tavannut vastaavanlaista vikaa muilla autoilijoilla. Todennäköisesti minulla on sellainen yksilö ja vika autossa, ettei siitä kenelläkään muilla ole kokemusta. Olen kysellyt muutamilta korjaamoilta myös syytä tähän , mutta tulee kaikenmoisia arvailuja, elikkä kukaan ei osaa sanoa varmasti, mikä tuon kuminkäryn aiheuttaa.
On ensimmäinen MB ja mikäli ei vika selviä, niin on varmaan myös viimeinen. Jos jollakin on ollut vastaavanlaista ongelmaa autossa, niin laittaisitko tietoja.
Kyseessä on siis sellainen ( nähtävästi hyvin harvinainen vika), että c 200cdi
vm.-05 taka akselin seutuvilta tulee aika ajoin semmoinen palaneen kuminkäry. Olen huomannut, että liikkeelle lähtiessä autossa olisi kuin jarrut päällä ja se lähtisi tosi nihkeesti kiihtymään. Tämän seurauksena näyttäisi, kuin polttoaineen kulutus nousisi huomattavasti ja auton taka akseliston luota tulee kumin käry hyvin voimakkaasti. Tämän käryn hajun huomaa silloin, kun nousee autosta ulos, joskus haju tulee myös sisälle autoa ajaessa. Olen seurannut vikailmoituksia tällä foorumilla, enkä ole tavannut vastaavanlaista vikaa muilla autoilijoilla. Todennäköisesti minulla on sellainen yksilö ja vika autossa, ettei siitä kenelläkään muilla ole kokemusta. Olen kysellyt muutamilta korjaamoilta myös syytä tähän , mutta tulee kaikenmoisia arvailuja, elikkä kukaan ei osaa sanoa varmasti, mikä tuon kuminkäryn aiheuttaa.
On ensimmäinen MB ja mikäli ei vika selviä, niin on varmaan myös viimeinen. Jos jollakin on ollut vastaavanlaista ongelmaa autossa, niin laittaisitko tietoja.
oletko käynyt tutkimassa auton alta kunnolla et näkyykö mitään erikoista.
Mul olis joskus pakoputki viiminen pönttö ylhäältä rikki tuli kans pikkusen käryä sisäl oli sulattanu takaluukusta mattoja
onko auto muuten ihan normaalin tuntunen ajaa ?
Mul olis joskus pakoputki viiminen pönttö ylhäältä rikki tuli kans pikkusen käryä sisäl oli sulattanu takaluukusta mattoja

onko auto muuten ihan normaalin tuntunen ajaa ?
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: Su 20.06.2010 20:12
Kokeile takavannetta ajon jälkeen,jos on kuuma,niin se kielii jumissa olevasta jarrusylinteristä tai laahaavasta käsijarrusta.
Aikoinaan w124 oli jarrusylinteri niin jumissa,että haisi palaneelle ajon jälkeen.Heitin lunta vanteelle.Se oli niin kuuma,että lumi suli suhahtaen.Myös jarruneste alkoi kiehumaan ja silloin jarrut katosivat.Toimi jotenkin jäähdyttyään.Uudet jarrusatulat paikalle ja senjälkeen toimi hienosti.
Niin jarrujen jumitus haiseekin sille,kuin olis just hitsattu migillä.
Aikoinaan w124 oli jarrusylinteri niin jumissa,että haisi palaneelle ajon jälkeen.Heitin lunta vanteelle.Se oli niin kuuma,että lumi suli suhahtaen.Myös jarruneste alkoi kiehumaan ja silloin jarrut katosivat.Toimi jotenkin jäähdyttyään.Uudet jarrusatulat paikalle ja senjälkeen toimi hienosti.
Niin jarrujen jumitus haiseekin sille,kuin olis just hitsattu migillä.
Viimeksi muokannut ari y, Su 24.10.2010 22:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Täytyy allekirjoittaa sama "vika" myös itsellä. Välillä tulee aika voimakaskin kuminkäry kun hyppää autosta ulos. Nyt ei ole hetkeen tullut mutta noin kuukausi sitten tämä ihmetytti. Nyt jo talvirenkaat alla.
Pääsi tämä "vika" jo unohtumaan, muistin kun näin tämän, mutta jos täältä nyt löytyisi vastaus.
Itsekin jarruja epäilin mutta kun haju on ihan täysin palaneen kumin hajua. Jarrujen hajuakin joskus tullut haisteltua eriautolla tosin ja silloin haju on eri.
Kädellä koitin tällöin vanteita eivätkä ne olleet lämpimät, eikä renkaissa ole toistaiseksi mitään kulumaa näkynyt eikä sillä reissulla kolmiokaan vilkkunut/palanut... Eli ei tullut reviteltyä.
Voisiko haju johtua hiukkassuodattimesta??
Koska tuo ajokerta jolloin yritin tutkia hajua enemmänkin niin oli matka noin 5km päähän josta 3 km on 100km/h ajoa ja moottori oli aika viileä liikkeelle lähtiessä.
Autona siis W203 T 320 CDI 7G DPF -05
Pääsi tämä "vika" jo unohtumaan, muistin kun näin tämän, mutta jos täältä nyt löytyisi vastaus.
Itsekin jarruja epäilin mutta kun haju on ihan täysin palaneen kumin hajua. Jarrujen hajuakin joskus tullut haisteltua eriautolla tosin ja silloin haju on eri.
Kädellä koitin tällöin vanteita eivätkä ne olleet lämpimät, eikä renkaissa ole toistaiseksi mitään kulumaa näkynyt eikä sillä reissulla kolmiokaan vilkkunut/palanut... Eli ei tullut reviteltyä.
Voisiko haju johtua hiukkassuodattimesta??
Koska tuo ajokerta jolloin yritin tutkia hajua enemmänkin niin oli matka noin 5km päähän josta 3 km on 100km/h ajoa ja moottori oli aika viileä liikkeelle lähtiessä.
Autona siis W203 T 320 CDI 7G DPF -05
Itsellä W203 -06. Ja käryä tulee myös. Todellakin välillä perästä, mutta myös edestä. Liikkeelle lähdöt on nykyään kankeita, käynnistyy hyvin, käy tyhjäkäyntiä, mutta kun lähtee ajamaan niin ei oikein alkuunsa tahdo jaksaa kiihtyä. Hetken päästä kyllä kulkee ihan hyvin (joskus). Tästä ongelmasta on käyty aika pitkä keskustelu tällä palstalla, mutta vikaa ei ole vielä löytynyt. Oletko huomannut, että ajon aikana veto välillä huononisi? Käryn esiintyminen on minulla ajoittaista, voi olla muutama kerta viikossa, joskus taas voi mennä viikkokin ettei haise. Jarruista se ei tule. Toivotaan että selviää.
Oletko uusinut pakoputken kannatinkumilenkkejä? Reipas ajo lämmittää pakoputken ja sen ripustuskoukut, saattaa vähän "sulattaa" kumilenkkiä. Näin ainakin edellisessä autossani (BMW)Miktoy kirjoitti:Täytyy allekirjoittaa sama "vika" myös itsellä. Välillä tulee aika voimakaskin kuminkäry kun hyppää autosta ulos. Nyt ei ole hetkeen tullut mutta noin kuukausi sitten tämä ihmetytti. Nyt jo talvirenkaat alla.
Itsekkin w203 vm 05, farkku, omistajana kiinnittänyt huomiota silloin tällöin ilmenevään kumin käryyn, käryn suuntautuen enemmänkin takarenkaiden suuntaan. Olen huomannut sen enemmänkin ilmenevän matka-ajon jälkeen ja jos on ollut takapenkillä parikin aikuista eli painoa enempi kuin yksin ajaessa....
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: Su 20.06.2010 20:12
vastausta useammalle kysyjälle
En ole uusinut pakoputken kannatinkumeja. Kyllä tosiaan olen huomannut, että välillä ajon aikana kulku hyytty ikään kuin jarrut laahais tai vaihdelaatikko luistais, Jarrulevyt ei kyllä kuumu sanottavasti, eikä vanteet ole juurikaan lämpimät. Tuossa autossa oli aikaisemmin myös etupäässä savuongelmia, eli savua tuli konepellin alta melko reippaasti ja kerran tuli jopa ohjaamon puolelle voimakkaasti savua. Vika osoittautui silloin hiukkassuodattimen tukkeutumiseksi ja pakokaasut pääsivät tulemaan jostain pakosarjan liitoksesta konehuoneeseen ja sieltä ohjaamoon. Hiukkassuodatin pakko poltettiin kaksi kertaa niin se vaiva kyllä hävis. Mutta
vielä on tuo taka akselin kohdalta tuleva käry. Autolle on aika varattuna
korjaamoon perjantaille. Sillä huomasin , että taka vetonivelistön stefa vuotaa öljyä ja vuotokohta on suoraan pakoputken yläpuolella. Minä epäilen, että tulisko se käry sieltä? Muutenkin täytynee korjauttaa tuo peräpään öljyn vuoto, ettei nivelistö pääse kuivumaan.
Näyttäisi siltä, että samantyyppisiä ongelmia on muillakin, eikä selvää syytä ole löytynyt, joten pitänee vielä etsiä ja tutkia eri mahdollisuuksia.
Veholla ne eivät näy myöskään osaavan muuta kuin rahastaa kyseisen ongelman vuoksi.
vielä on tuo taka akselin kohdalta tuleva käry. Autolle on aika varattuna
korjaamoon perjantaille. Sillä huomasin , että taka vetonivelistön stefa vuotaa öljyä ja vuotokohta on suoraan pakoputken yläpuolella. Minä epäilen, että tulisko se käry sieltä? Muutenkin täytynee korjauttaa tuo peräpään öljyn vuoto, ettei nivelistö pääse kuivumaan.
Näyttäisi siltä, että samantyyppisiä ongelmia on muillakin, eikä selvää syytä ole löytynyt, joten pitänee vielä etsiä ja tutkia eri mahdollisuuksia.
Veholla ne eivät näy myöskään osaavan muuta kuin rahastaa kyseisen ongelman vuoksi.
Kannatin kumeja en myöskään ole uusinut. En uskoisi hajun niistäkään lähtevän. Auto ollut pari kertaa nosturilla ihan lähiaikoina, viimeksi 3 päivää sitten ja koskaan en ole nähnyt näin "kuivaa" perää autossa. Mistään ei näy öljyvuotoja perässä, vetoakselissa tai muualla.
Auto oli starissa jossa katsottiin vikakoodit yms sekä hiukkassuodattimen tuhkan määrä --> 0 grammaa tuhkaa näytti.
Itse en ole ajossa huomannut minkäänlaisia teho häviöitä tai muutakaan jarruttelua tai tehottomuutta. Ehkä tällä koneella jonkinlaiset "tehottomuudet" ei tunnu, tiedä sitä.
Nyt en ole hetkeen hajua huomannut mutta saattaa tämä syys tuulikin sen hajun viedä mukanaan ennen kuin ehtii autosta pois hyppäämään.
Toivottavasti kyse ei vain ole mistään isomman remontin tarpeesta.
Auto oli starissa jossa katsottiin vikakoodit yms sekä hiukkassuodattimen tuhkan määrä --> 0 grammaa tuhkaa näytti.
Itse en ole ajossa huomannut minkäänlaisia teho häviöitä tai muutakaan jarruttelua tai tehottomuutta. Ehkä tällä koneella jonkinlaiset "tehottomuudet" ei tunnu, tiedä sitä.
Nyt en ole hetkeen hajua huomannut mutta saattaa tämä syys tuulikin sen hajun viedä mukanaan ennen kuin ehtii autosta pois hyppäämään.
Toivottavasti kyse ei vain ole mistään isomman remontin tarpeesta.
Re: kumin käry
Moro,
Onkos tähän aiheeseen löytynyt palstalaisilta ratkaisua ongelmaan.
Itellä olisi -06 S203 220cdi malli ja kuljettajan puolelta sillointällöin (lue 1krt vko) tulee kova kumin käry takarenkaan kohdalta. Vanne on kylmä ja jarrupalat+levyt+hihnat vaihdettu aiemmin. Haju ei siis välttämättä tule jarruista. Kulkupuolella en ole huomannut mitään ongelmia.
Kiinnostaisi kovasti mistä haju johtuu, autolla tulee ajettua paljon pitkää reissua ettei tule yllätyksiä eteen
.
Haju alkoi mielestäni kun vaihdettiin uudet talvirenkaat alle peltivanteet 195/65/15. Kesänakeilla 16" aluilla en ole hajua huomannut.
Onkos tähän aiheeseen löytynyt palstalaisilta ratkaisua ongelmaan.
Itellä olisi -06 S203 220cdi malli ja kuljettajan puolelta sillointällöin (lue 1krt vko) tulee kova kumin käry takarenkaan kohdalta. Vanne on kylmä ja jarrupalat+levyt+hihnat vaihdettu aiemmin. Haju ei siis välttämättä tule jarruista. Kulkupuolella en ole huomannut mitään ongelmia.
Kiinnostaisi kovasti mistä haju johtuu, autolla tulee ajettua paljon pitkää reissua ettei tule yllätyksiä eteen

Haju alkoi mielestäni kun vaihdettiin uudet talvirenkaat alle peltivanteet 195/65/15. Kesänakeilla 16" aluilla en ole hajua huomannut.
MB E S213 200d -19
Ex MB E S211 280CDI A 4Matic -07
Ex MB C S203 220CDI A Avantgarde -06
Ex MB C S203 200CDI -02
Ex MB C S202 200CDI A -98
Ex MB C W202 200D -93
Ex MB W123 240 D -83
Ex MB 307 D -83
Ex MB E S211 280CDI A 4Matic -07
Ex MB C S203 220CDI A Avantgarde -06
Ex MB C S203 200CDI -02
Ex MB C S202 200CDI A -98
Ex MB C W202 200D -93
Ex MB W123 240 D -83
Ex MB 307 D -83
Re: kumin käry
Eihän sulle tai muille ole käyny niin hassusti kun mulle että kotipihassa etsin ja ihmettelin autosta tulevaa
kuminkäryä. Muutama päivä myöhemmin tajusin että tohon meidän lähellehän oli tullu raskaankaluston
renkaan pinnottamo ja kotimatkalla olin vissiin ajanu pienen hajupäästön läpi ja tietysti lämppäri oli
imassu hajut koppiin. Kotiparkissa kun haistelin niin eihän siinä ulkona haissu mutta auton sisällä
sitten ihan kunnolla.
kuminkäryä. Muutama päivä myöhemmin tajusin että tohon meidän lähellehän oli tullu raskaankaluston
renkaan pinnottamo ja kotimatkalla olin vissiin ajanu pienen hajupäästön läpi ja tietysti lämppäri oli
imassu hajut koppiin. Kotiparkissa kun haistelin niin eihän siinä ulkona haissu mutta auton sisällä
sitten ihan kunnolla.
Re: kumin käry
.
No, sellainen nyt pistää silmään tässä topiikissa, että kaikissa "hajuhaitta-autoissa" taitaa olla DPF.
Se hiukkassuodattimen puhdistuspolttohan nostaa koko pakoputkiston lämpötilaa huomattavasti ja haisee.
Voisikko kyse olla siitä, että kun semmoisen ajosuoritteen jälkeen, kun puhdistuspoltto on tehty, niin vielä sitä hajua esiintyy ja jää.
Sellaisissa autoissa, joissa hiukkaspönttö jo alkaa olemaan ehtoopuolella, järjestelmä varmaankin pyrkii puhdistuspolttoon aina, kun olosuhteet sen sallii, hetkittäinen tehottomuuskin voisi juuri siitä johtua.
No, tämä on nyt vaan arvailua.
Hiukkaspöntölle on mahdollista ohjelmoimalla tehdä, mitä tarvitaan.
No, sellainen nyt pistää silmään tässä topiikissa, että kaikissa "hajuhaitta-autoissa" taitaa olla DPF.
Se hiukkassuodattimen puhdistuspolttohan nostaa koko pakoputkiston lämpötilaa huomattavasti ja haisee.
Voisikko kyse olla siitä, että kun semmoisen ajosuoritteen jälkeen, kun puhdistuspoltto on tehty, niin vielä sitä hajua esiintyy ja jää.
Sellaisissa autoissa, joissa hiukkaspönttö jo alkaa olemaan ehtoopuolella, järjestelmä varmaankin pyrkii puhdistuspolttoon aina, kun olosuhteet sen sallii, hetkittäinen tehottomuuskin voisi juuri siitä johtua.
No, tämä on nyt vaan arvailua.
Hiukkaspöntölle on mahdollista ohjelmoimalla tehdä, mitä tarvitaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: kumin käry
Joo toi PDF voisi olla hyvinkin syypää tähän hajuhaittaan. Omassa pirssissä edellisellä omistajalla oli auto mennyt vikatilaan useasti PDF tukkeutumisen vuoksi. Autolle tehtiin testerillä huollossa muutama puhdistuspoltto ja Forte pesu. Tuolloin tuli kuntoon. Liekkö taas sitten tukkeutumassa. Viimeisin huolto 2kk sitten näytti 32% tukkeutumista hiukkaspöntölle.
Liekkö olisi aika poistaa sisukset koko pöntöstä, kun tuntuu olevan pelkkää haittaa koko laitoksesta. Muutenkin tuntuu PDF version polttoaineen kulutus olevan melkein 1L enemmän vanhempaan samanlaiseen pirssiin ilman laitosta verrattuna.
Kukahan näitä tyhjennyksiä suorittas ja mitä tuo on kustantanut?
Liekkö olisi aika poistaa sisukset koko pöntöstä, kun tuntuu olevan pelkkää haittaa koko laitoksesta. Muutenkin tuntuu PDF version polttoaineen kulutus olevan melkein 1L enemmän vanhempaan samanlaiseen pirssiin ilman laitosta verrattuna.
Kukahan näitä tyhjennyksiä suorittas ja mitä tuo on kustantanut?
MB E S213 200d -19
Ex MB E S211 280CDI A 4Matic -07
Ex MB C S203 220CDI A Avantgarde -06
Ex MB C S203 200CDI -02
Ex MB C S202 200CDI A -98
Ex MB C W202 200D -93
Ex MB W123 240 D -83
Ex MB 307 D -83
Ex MB E S211 280CDI A 4Matic -07
Ex MB C S203 220CDI A Avantgarde -06
Ex MB C S203 200CDI -02
Ex MB C S202 200CDI A -98
Ex MB C W202 200D -93
Ex MB W123 240 D -83
Ex MB 307 D -83
Re: kumin käry
.
Tähän asti kaikkiin, jo "oireleviinkin" hiukkassuodattimiin on riittänyt, että kierrätyksen ottaa pois päältä ja laittaa vetoja lisää.
Lisääntynyt happi osakuormalla ilmeisesti sopivasti kuumentaa pakokaasuja ja kun sitä kierrätystöhkää ei enää ole mukana pyörimässä ja sinne suodattimeen tarttumassa, niin sen suodattimen elämä helpottuu kovasti ja käyttöikä jatkuu.
Kulutukseen tällä ei valitettavasti ole sellaista vaikutusta, minkä koko hiukkashöskän poistamisella ohjelmasta/mekaanisesti autosta on.
Kaikesta huolimatta suosittelisin sen pöntön pitämistä siellä paikoillaan, niin kauan, kun se vaan jotenkin "toimii".
Radikaalimmat toimenpiteet sitten, kun niitä tarvitaan.
Hiukkasautoissa täytyy ehdottomasti sen termostaatin olla kunnossa ja oikeat öljyt moottorissa, muuten tulee vaikeuksia kohta, väkisellä.
Näillä kahdella pienellä asialla siirtää "vaikeuksia" piiiiitkään.
Jos termostaatti ei nosta moottorin ja samalla pakokaasun lämpöjä, rupeaa ohjelma "auttamaan" tilannetta lisäruiskutuksilla - ei hyvä, ei missään suhteessa.
Jos moottoriöljy ei ole tuhkautumatonta, tai vähätuhkaista vähintään, niin vaikka se olisi muuten kuin hyvää tahansa, niin aika nopsaan tulee "hiukkasprobleemia" suodattimen tukkeutuessa.
Tähän asti kaikkiin, jo "oireleviinkin" hiukkassuodattimiin on riittänyt, että kierrätyksen ottaa pois päältä ja laittaa vetoja lisää.
Lisääntynyt happi osakuormalla ilmeisesti sopivasti kuumentaa pakokaasuja ja kun sitä kierrätystöhkää ei enää ole mukana pyörimässä ja sinne suodattimeen tarttumassa, niin sen suodattimen elämä helpottuu kovasti ja käyttöikä jatkuu.
Kulutukseen tällä ei valitettavasti ole sellaista vaikutusta, minkä koko hiukkashöskän poistamisella ohjelmasta/mekaanisesti autosta on.
Kaikesta huolimatta suosittelisin sen pöntön pitämistä siellä paikoillaan, niin kauan, kun se vaan jotenkin "toimii".
Radikaalimmat toimenpiteet sitten, kun niitä tarvitaan.
Hiukkasautoissa täytyy ehdottomasti sen termostaatin olla kunnossa ja oikeat öljyt moottorissa, muuten tulee vaikeuksia kohta, väkisellä.
Näillä kahdella pienellä asialla siirtää "vaikeuksia" piiiiitkään.
Jos termostaatti ei nosta moottorin ja samalla pakokaasun lämpöjä, rupeaa ohjelma "auttamaan" tilannetta lisäruiskutuksilla - ei hyvä, ei missään suhteessa.
Jos moottoriöljy ei ole tuhkautumatonta, tai vähätuhkaista vähintään, niin vaikka se olisi muuten kuin hyvää tahansa, niin aika nopsaan tulee "hiukkasprobleemia" suodattimen tukkeutuessa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5