Tuo E300TD on hyvin lämmin sisältä ja pitää kaikki ikkunat auki huurteesta jopa 20 asteen pakkasessa, bensafarkussa taas hädin tuskin etusivulasit saa pysymään sulana... Bensassa ongelmana taitaa olla moottorin lämpö, noin 65 astetta maksimissaan pakkaskeleillä jäähdytin ajoviimalta suojattuna, diiselissä nousee lämmöt noin 75-80 asteeseen ja sisälle työntää niin kuumaa, ettei kättä kärsi suulakkeella kojetaulun päässä pitää
S124 kiertovesipumppu, löytyykö kaikista?
-
Nuffield56
- Vakiokalustoa

- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
S124 kiertovesipumppu, löytyykö kaikista?
Onko kaikissa 124-sarjan farmareissa kiertovesipumppu? -86-mallisessa 230TE:ssä meillä sellainen oli, nykyisissä kulkineissa, 230TE -91 ja E300TD -93, ei tuommoista ole löytynyt.
Tuo E300TD on hyvin lämmin sisältä ja pitää kaikki ikkunat auki huurteesta jopa 20 asteen pakkasessa, bensafarkussa taas hädin tuskin etusivulasit saa pysymään sulana... Bensassa ongelmana taitaa olla moottorin lämpö, noin 65 astetta maksimissaan pakkaskeleillä jäähdytin ajoviimalta suojattuna, diiselissä nousee lämmöt noin 75-80 asteeseen ja sisälle työntää niin kuumaa, ettei kättä kärsi suulakkeella kojetaulun päässä pitää
Mutta kuuluisko tuossa bensassa olla myös kiertovesipumppu?
Tuo E300TD on hyvin lämmin sisältä ja pitää kaikki ikkunat auki huurteesta jopa 20 asteen pakkasessa, bensafarkussa taas hädin tuskin etusivulasit saa pysymään sulana... Bensassa ongelmana taitaa olla moottorin lämpö, noin 65 astetta maksimissaan pakkaskeleillä jäähdytin ajoviimalta suojattuna, diiselissä nousee lämmöt noin 75-80 asteeseen ja sisälle työntää niin kuumaa, ettei kättä kärsi suulakkeella kojetaulun päässä pitää
Re: S124 kiertovesipumppu, löytyykö kaikista?
Kaikissa mulla olleissa on ollut kiertovesipumppu (~10kpl)
Ja ensimmäisenä termostaatin vaihtoon, niin ei kulutuskaan karkka kohtuuttomiin
Ja ensimmäisenä termostaatin vaihtoon, niin ei kulutuskaan karkka kohtuuttomiin
-
Nuffield56
- Vakiokalustoa

- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
Re: S124 kiertovesipumppu, löytyykö kaikista?
teppo21 kirjoitti:Kaikissa mulla olleissa on ollut kiertovesipumppu (~10kpl)
Ja ensimmäisenä termostaatin vaihtoon, niin ei kulutuskaan karkka kohtuuttomiin
No onkos ne sitten koneesta riippumatta aina olleet samassa paikassa?
Re: S124 kiertovesipumppu, löytyykö kaikista?
Juu, siellä pelkääjän puolen lokarin kyljessä.
Re: S124 kiertovesipumppu, löytyykö kaikista?
Tai sitten kuskin puolella palkin vieressä.
Re: S124 kiertovesipumppu, löytyykö kaikista?
Omat 124set ovat kaikki olleet pre-faceliftejä, uudemmista en tiedä pumpun sijainnista 
Re: S124 kiertovesipumppu, löytyykö kaikista?
Ei ole kaikissa 124-koppasissa kiertovesipumppua, (mutta en ole varma juuri noista moottorimalleista, muistaakseni ainakin joitakin 200 bensoja on ilman) vaan lämppäri saa vetensä koneen omalta vesipumpulta, tosin niissäkin lämmön kuuluu riittää ilman ajoviimasuojiakin -> Termostaattikauppaan mars.
Jos moottorin lämmöt ei nouse kuin 65 asteeseen, niin se voi lisätä kulutustakin jo litralla tai parilla per sata kilsaa.
230TE:n lämmöt kuuluu nousta 79-87 asteeseen, riippuen siitä kumman lämpöarvon termostaatti siellä on.
300TD:ssä kuuluu nousta 85 asteeseen.
Sitten jos sisätilat ei lämpene vaikka moottorilämmöt on 80 paikkeilla, tai ylempänä, niin kannattaa vasta ruveta ihmettelemään kiertovesipumppua. (tai itseasiassa ensin tarkistaa vielä pakkaskestävyyden nesteistä, alavesiletkun hyhmä aiheuttaa sen että kone on lämmin mutta lämppäri ei saa vesikiertoa, tosin sen huomaa siitä kun kone keittää)
Jos moottorin lämmöt ei nouse kuin 65 asteeseen, niin se voi lisätä kulutustakin jo litralla tai parilla per sata kilsaa.
230TE:n lämmöt kuuluu nousta 79-87 asteeseen, riippuen siitä kumman lämpöarvon termostaatti siellä on.
300TD:ssä kuuluu nousta 85 asteeseen.
Sitten jos sisätilat ei lämpene vaikka moottorilämmöt on 80 paikkeilla, tai ylempänä, niin kannattaa vasta ruveta ihmettelemään kiertovesipumppua. (tai itseasiassa ensin tarkistaa vielä pakkaskestävyyden nesteistä, alavesiletkun hyhmä aiheuttaa sen että kone on lämmin mutta lämppäri ei saa vesikiertoa, tosin sen huomaa siitä kun kone keittää)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Re: S124 kiertovesipumppu, löytyykö kaikista?
Jep, ja turbodieselissä (TDT) taitaa sitten olla vain 80-asteinen termostaatti.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: S124 kiertovesipumppu, löytyykö kaikista?
- LampiJussi
- Vakiokalustoa

- Viestit: 126
- Liittynyt: Su 09.10.2005 15:11
Re: S124 kiertovesipumppu, löytyykö kaikista?
ei ole minullakaan kiertovesipumppua tuossa 300 tdt:ssä -93, muutakuin webaston pumppu
c36
astro dti
chevy pickup 6,5 td
chevy sportside 6,2d
ex. 124 st
astro dti
chevy pickup 6,5 td
chevy sportside 6,2d
ex. 124 st
Re: S124 kiertovesipumppu, löytyykö kaikista?
Oletko varma ettei pumppu pyöri myös ilman wepastoa?
- LampiJussi
- Vakiokalustoa

- Viestit: 126
- Liittynyt: Su 09.10.2005 15:11
Re: S124 kiertovesipumppu, löytyykö kaikista?
En ole tutkinut, mutta olettaisin sen toimivan juurkin näin. Mutta erillistä pumppua ei ole, vain tuo "kiinteä webaston pumppu"teppo21 kirjoitti:Oletko varma ettei pumppu pyöri myös ilman wepastoa?
c36
astro dti
chevy pickup 6,5 td
chevy sportside 6,2d
ex. 124 st
astro dti
chevy pickup 6,5 td
chevy sportside 6,2d
ex. 124 st


