Syötöt hukassa, turbotettu 2.5d

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
jarppijeij
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 13.06.2010 02:34
Paikkakunta: Vihanti

Syötöt hukassa, turbotettu 2.5d

Viesti Kirjoittaja jarppijeij »

Eli tarinahan alkaa sillä että hommasin tuosa kevväällä tuommosen 190 2.5d pikkumersun. Kesä meni rattosasti vaparina ajellen mitä ny puolustusvoimista antovat viikonloppuja vappaaksi. Tuosa syksystä tuntu että vetoja pitäs saaja lissää. Noh.. pari vlvtä ja mesesä alako ahtoviisari menneen ylipaineen puolelle, mutta.. ei häävisti.

Ahtimena on kkk26 4x/4x siivillä. (en kuollakseenkaan muista tarkkaan)
3" ränni turpolta takapuskuriin.
Pumppua on koitettu pyöritellä vaikka mitenpäi, mutta syöttöjä ei saa juuri mittää ilima että tyhyjäkäynti alakaa karkaamaan. Tuntus että tuolla tyhyjäkäyntiruuvilla ei ois mittää virkaa. Tuo syöttöruuviki tuommonen aivan ihimeellinen oisko ollu 22mm avvaimella avattava möllykkä, jonka pääsä jonkimoinen nappula (onko tää ny se nykimisenesto!?). Nyt on syötöt max asennosa mitä tuo antaa myöten, nii mustaa ei tuu putkesta paikallaan polokiesa ko nimeksi ja ahot on kunnolla vejättäessä siinä 0,5-0,6 baaria hukkaportin sääjöistä riippumatta. Persdyno antaa n.110-120 kaakkia max :roll:, oisin kuvitellu että tuolla vakiopumpulla nyt ainaki 150 pullahevosta saa pihalle. Onko tosi että tuo pumpppu loppuu jo tuosa kesken vai menikö nyt joku pahasti vituilleen. :?: :idea:
Pittääkö täsä lähtä pumppua ruuvaan pois ja soitteleen mynälle josko joutasivat lyömää isommat tapit pumppuun? :wink:
Peltzi07
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Ma 30.04.2007 10:20
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Peltzi07 »

Joo kyllä se on se nykimisenesto. itellä loppuu tavara vakiopumpusta tuossa alkuperäis DT:ssä ku kierrokset alkaa meneen 6500 ja kyllä tuon on sääjettyä saatu. Mulla ainaki ekan kerran ku sääjin nii män vitulleen ku en painanu sitä "nappia" siinä ruuvin päässä. En sitte tiijä onko mittää merkitystä :D
Talon mersut:
w124 250DT -92
w210 E300TDT -00
w210 E290TDT -00
w202 C220D -98
w124 300E -86
w123 240D -82
w638 112CDI -99 Myydään!
Avatar
Johtaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 04.03.2009 19:18

Re: Syötöt hukassa, turbotettu 2.5d

Viesti Kirjoittaja Johtaja »

Kysästääs täälä, ku ei viitti uutta aihetta tehä. Mulle ois toki hyvä ja ehkä muillekkin semmonen "tyhmien kysymysten thread"

Asiaan, eli ku laitoin tuossa n.3kk sitten 4 vaihteisen manuaalin 5v tilalle ku halvalla sai, samalla vaihtu perä 3,64-3,23. Siitä asti askaruttanut muutama asia. Kierrokset 100 ajaessa 2600, ja kysymys kuuluu: Ajan 120 km/h, kierrokset vähän yli 3000rpm, auto on todella hiljainen, kuin menisi pelkällä ilmalla, kaasupoljin on ehkä 2 cm painuneena, ahdot näyttää 0,5 bar. Onko vaarallista ajaa pitkää matkaa noilla kierroksilla ja ahdoilla?
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Re: Syötöt hukassa, turbotettu 2.5d

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Ei mun nähdäkseni mitään vaaraa
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Syötöt hukassa, turbotettu 2.5d

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei. Vaikka ois 4000rpm/min kunhan et "vedätä" eli kaasu ei ole pohjassa. Tasaisessa ajossa kestää kyllä.

Alkuperäisen kirjottajan juttuun sen verran että sen nykimisenestomokkulan alle täytyy tehdä korokerengas että syöttöä saa suuremmalle. Vaikka 2mm rautalangasta.
JuusoP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 13.07.2008 22:46
Paikkakunta: Honkilahti

Re: Syötöt hukassa, turbotettu 2.5d

Viesti Kirjoittaja JuusoP »

Mulla olis kans kysyttävää 190d 2.5 koneesta kun olen tässä vaihdellut tiivisteitä ja sitten tuli mieleen että turbo siihen pitäs saada, mutta tärkein puuuttuu eli mistä helpoimmin/ parhaiten saisi öljyn kierron? Ottaako ihan öljysuodattimelta vaiko jostain lohkonkyljestä? Kaverin kaveri kertoi että helpoiten saisi jakopäästä, että siinä on jokin kohta, mutta en ole ihan varma mitä hän tarkoitti, mutta jos täältä saisi ideoita.
Vääntö se on joka vie, eikä vikkelät hevoset!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Syötöt hukassa, turbotettu 2.5d

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Helpoiten saat sylinterikannen takapäästä. Siellä on valmis paikka joka on tulpattu 5mm kuusiokolokannalla olevalla tulpalla.

Banjopultti tilalle.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Syötöt hukassa, turbotettu 2.5d

Viesti Kirjoittaja veskola »

Itse en keksi miten jakopäästä saisi, mutta kysyppäs kaverilta miten, alkoi vähän kiinnostamaan :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
JuusoP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 13.07.2008 22:46
Paikkakunta: Honkilahti

Re: Syötöt hukassa, turbotettu 2.5d

Viesti Kirjoittaja JuusoP »

Kiitos kiitos olipas se helpossa paikkaa :D
Huomenna alkaa kova kasaus! :mrgreen: Sitten enää onkin se säätäminen, mutta eiköhän se siitä :lol: :roll:
Juu minä koitan selvittää sen jakopää jutun.
Vääntö se on joka vie, eikä vikkelät hevoset!
jarppijeij
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 13.06.2010 02:34
Paikkakunta: Vihanti

Re: Syötöt hukassa, turbotettu 2.5d

Viesti Kirjoittaja jarppijeij »

Eipä tuota tunnu hyöväävän ahtaa jos ei pumppua käytä pajalla, ei juuri erua vakioon. Itellä kyllä se nykimiseneston mokkula soppii menemään kiinni, ei siinä ongelmaa, mutta ei vaa ruokaa tuu pumpulta.
w201 om605
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Syötöt hukassa, turbotettu 2.5d

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu ei tuu soppaa jos et tee sitä koroketta.

Ilma koroketta se nykimisen estomokkula painaa avattua syöttöruuvia lähes vakiolle tasolle.
jusap
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 11.02.2009 16:10

Re: Syötöt hukassa, turbotettu 2.5d

Viesti Kirjoittaja jusap »

Ei sieltä muuten tule kuin pieni musta pöherö pilvi ja ahtopaine jää pieneksi, kun ei ole kuormaa joka turboa pyörittäisi.

Enkä mää suosittele, että 2.5d 10v: stä turpottamalla otettavan paljoa sitä 120-150hv enempää, jos ei halua käyttöautoaan rikkoa. Siinä menee rahat ja aika hukkaan.

Tietysti jos on valmis vahvistamaan konetta ja muuta tekniikkaa isolla rahalla, niin silloin se onnistuu.

Koska totuus on se, että paljon ajetuissa dieseleissä tahtoo venttiilit ja jouset olla niin veteliä, että tuppaa tippumaan männän päälle, jos kierrokset karkaa kovin suuriksi.

Kyllähän se vakiosta turbotettu kone hetken kestää suurempiakin tehoja esim yli 200hp, mutta lopulta moottori pettää, jos sitä ei ole sisältäkin vahvistettu.
jarppijeij
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 13.06.2010 02:34
Paikkakunta: Vihanti

Re: Syötöt hukassa, turbotettu 2.5d

Viesti Kirjoittaja jarppijeij »

Mika.T kirjoitti:Juu ei tuu soppaa jos et tee sitä koroketta.

Ilma koroketta se nykimisen estomokkula painaa avattua syöttöruuvia lähes vakiolle tasolle.

Nyt on totteutettu sillee että se nappi on pakotettu pohojaan ja ruuvia pyöritetty isommalle. Nappi ylhäällä ei antanu lisätä syöttyä yhtään (no max varttikierros) etteikö ois alakanu tyhyjäkäynti karkaamaan.
w201 om605
jarppijeij
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 13.06.2010 02:34
Paikkakunta: Vihanti

Re: Syötöt hukassa, turbotettu 2.5d

Viesti Kirjoittaja jarppijeij »

jusap kirjoitti:Ei sieltä muuten tule kuin pieni musta pöherö pilvi ja ahtopaine jää pieneksi, kun ei ole kuormaa joka turboa pyörittäisi.

Enkä mää suosittele, että 2.5d 10v: stä turpottamalla otettavan paljoa sitä 120-150hv enempää, jos ei halua käyttöautoaan rikkoa. Siinä menee rahat ja aika hukkaan.

Tietysti jos on valmis vahvistamaan konetta ja muuta tekniikkaa isolla rahalla, niin silloin se onnistuu.

Koska totuus on se, että paljon ajetuissa dieseleissä tahtoo venttiilit ja jouset olla niin veteliä, että tuppaa tippumaan männän päälle, jos kierrokset karkaa kovin suuriksi.

Kyllähän se vakiosta turbotettu kone hetken kestää suurempiakin tehoja esim yli 200hp, mutta lopulta moottori pettää, jos sitä ei ole sisältäkin vahvistettu.
Elähän ressaa moista, sittekö kone oksentaa kietarit pihalle nii laitetaa monivenakonetta tilalle. Ohan tuosta kone, laatikko, perä jumpasta kokemusta jo tuolta toisenmerkkisten saksalaisten puolelta että tiietään mitä ollaan tekemäsä. :wink: ei siitä sen enempää
Kuva
w201 om605
jusap
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 11.02.2009 16:10

Re: Syötöt hukassa, turbotettu 2.5d

Viesti Kirjoittaja jusap »

Kun sulla kerran on se toinen moottori, niin antaa mennä vaan! :D
Mutta jos et sitä vaparia ny aivan romuksi pieksä, niin saattasin tietää sille ostajan.
jarppijeij
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 13.06.2010 02:34
Paikkakunta: Vihanti

Re: Syötöt hukassa, turbotettu 2.5d

Viesti Kirjoittaja jarppijeij »

eipä sitä konetta vielä tallisa oo, vaa tuntuuhan nuita löytyvän ko vähä kyselee
w201 om605
Vastaa Viestiin