MB E320cdi w210 -02 farmari
MB E320cdi w210 -02 farmari
Kyseisessä potkulaudassa muuta juttu joita ajattelin kysyä:
1. Auton ollessa kylmä ja avatessa kuskin oven (avaimia ei edes virtalukossa)niin alkaa jokin ihmeellinen flekti hurajamaan. Ei vaikuta lämppärin moottorilta. Sammuu aina n.1min kuluessa. Lämpöisenä ei huraja. Apukuskin oven avatessa ei ilmiötä esiinny..
2. Koskettimien paneelissa katkaisin jossa kaksi kuvaa (off) asentoa. Toinen jossa on ns. hinauskuva ja toinen luultavasti liittyen auton hälytysjärjestelmän toimintaa. Painellessa sitä näppäintä ei mitään tapahdu ja valoa ei syty...Miten tämän kytkimen toimintaperiaate on kokeiltavissa.?
3. Vaihdekepin juuressa katkaisin jossa ns. iskarin kuva sekä sen kuvan molemmilla puolilla 2nuolta. toinen ylös ja toinen alas. Liittyykö se jousituksen toimintaan ja miten?
4. Tuhkakupissa oleva sähköinen kytkin päällä ollessaan aiheuttaa hieman joutokäynniin vaeltelemista...kuuluuko asiaan?
Tässä nyt alkuunsa muutama "ihmetys" ja kaikki sen takia ettei ole suomenkielistä opasta /ohjekirjaa
Kiitoksia jo etukäteen kaikille tiedoista....
1. Auton ollessa kylmä ja avatessa kuskin oven (avaimia ei edes virtalukossa)niin alkaa jokin ihmeellinen flekti hurajamaan. Ei vaikuta lämppärin moottorilta. Sammuu aina n.1min kuluessa. Lämpöisenä ei huraja. Apukuskin oven avatessa ei ilmiötä esiinny..
2. Koskettimien paneelissa katkaisin jossa kaksi kuvaa (off) asentoa. Toinen jossa on ns. hinauskuva ja toinen luultavasti liittyen auton hälytysjärjestelmän toimintaa. Painellessa sitä näppäintä ei mitään tapahdu ja valoa ei syty...Miten tämän kytkimen toimintaperiaate on kokeiltavissa.?
3. Vaihdekepin juuressa katkaisin jossa ns. iskarin kuva sekä sen kuvan molemmilla puolilla 2nuolta. toinen ylös ja toinen alas. Liittyykö se jousituksen toimintaan ja miten?
4. Tuhkakupissa oleva sähköinen kytkin päällä ollessaan aiheuttaa hieman joutokäynniin vaeltelemista...kuuluuko asiaan?
Tässä nyt alkuunsa muutama "ihmetys" ja kaikki sen takia ettei ole suomenkielistä opasta /ohjekirjaa
Kiitoksia jo etukäteen kaikille tiedoista....
Re: MB E320cdi w210 -02 farmari
1. Jos sulla on Comand APS (eli isolla näytöllä stereot), niin tuo on sen esilämmitys tms. Ainakin itsellä on Comandin uumenissa oleva tuuletin hörähtää pyörimään kun kuskin oven avaa. Poistaisko jotain kosteutta tms. Comandin uumenista, mutta kylmänä tuo tosiaan pyörii vaan.
2. Varashälyttimen toiminnot. Voinet testata laittamalla päälle ja jättämällä ikkunan auki ja sit ovet lukkoon. Työnnä avonaisesta ikkunasta käsi autoon ja johan pitäis ruveta huutamaan. Toinen vaihtoehto on nostaa tunkilla autoa jostain kulmasta.
3. Eiköhän tuo ole perän korkeuden säätö, elikkä jos roudaat isoa määrää kamaa niin voit nostaa perää korkeammalle ettei "laahaa maata".
4. Se on sähköinen lisälämmitysvastus, ihan normaalia kun haukkaa aika paljon virtaa. Varsinkin auton ollessa suht kylmä, niin tyhjäkäynnin vaeltamisen voi huomata varsinkin kun toi vastus tippuu pois päältä jossain vaiheessa. Toisaalta se tyhjäkäynnin vaeltaminen voi johtua monesta muustakin asiasta, esim. itsellä loppui vaellus täysin kun putsasi ilmamassamittarin.
2. Varashälyttimen toiminnot. Voinet testata laittamalla päälle ja jättämällä ikkunan auki ja sit ovet lukkoon. Työnnä avonaisesta ikkunasta käsi autoon ja johan pitäis ruveta huutamaan. Toinen vaihtoehto on nostaa tunkilla autoa jostain kulmasta.
3. Eiköhän tuo ole perän korkeuden säätö, elikkä jos roudaat isoa määrää kamaa niin voit nostaa perää korkeammalle ettei "laahaa maata".
4. Se on sähköinen lisälämmitysvastus, ihan normaalia kun haukkaa aika paljon virtaa. Varsinkin auton ollessa suht kylmä, niin tyhjäkäynnin vaeltamisen voi huomata varsinkin kun toi vastus tippuu pois päältä jossain vaiheessa. Toisaalta se tyhjäkäynnin vaeltaminen voi johtua monesta muustakin asiasta, esim. itsellä loppui vaellus täysin kun putsasi ilmamassamittarin.
Re: MB E320cdi w210 -02 farmari
Tuo lisälämmitysvastus hyppää päälle silloin kun ulkolämpötila on alle 7 astetta ja koneen lämpö alle 70.masaf1 kirjoitti:4. Se on sähköinen lisälämmitysvastus, ihan normaalia kun haukkaa aika paljon virtaa. Varsinkin auton ollessa suht kylmä, niin tyhjäkäynnin vaeltamisen voi huomata varsinkin kun toi vastus tippuu pois päältä jossain vaiheessa. Toisaalta se tyhjäkäynnin vaeltaminen voi johtua monesta muustakin asiasta, esim. itsellä loppui vaellus täysin kun putsasi ilmamassamittarin.
Eli jos termostaatti ei ole kunnossa niin akku loppuu hyvin äkkiä, kun laturi ei ehdi työmatkalla täyttämään sitä. (Ensin webastollla akku vajaaksi, sitten tuolla sähkökärventimellä tapetaan akku, kun kärvennin ei mene pois päältä missään vaiheessa, termostaatin takia) Nimimerkillä: Isi tuli hakemaan töistä.

Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Re: MB E320cdi w210 -02 farmari
Autossa on tosiaankin toi navi command joten se "huriseminen" johtuu luultavasti siitä. Kiitoksia hyvistä vastauksista.!
Enää se katkaisija jossa on se varashälytin ja "hinauskoukun kuva", mitä se tarkoittaa.?
Enää se katkaisija jossa on se varashälytin ja "hinauskoukun kuva", mitä se tarkoittaa.?
Re: MB E320cdi w210 -02 farmari
Sopiiko kysyä onko sinulla autoon (suomenkielinen) ohjekirja? Siinä nuo nappulat on kyllä selkeästi selitetty. Tarpeen tullen voin mailata skannatun kopion, liikkeestä voi ostaa aidonkin painetun ohjekirjan.toniher kirjoitti:Autossa on tosiaankin toi navi command joten se "huriseminen" johtuu luultavasti siitä. Kiitoksia hyvistä vastauksista.!
Enää se katkaisija jossa on se varashälytin ja "hinauskoukun kuva", mitä se tarkoittaa.?
Se jossa hinauskoukun kuva kytkee varashälyttimestä pois sen hinaussuojan eli jos esim. autoa kuljetetaan junassa (ohjekirjan esimerkki) niin hälytin kytkeytyisi päälle kuljetuksen aikana auton liikkeistä. Hinaussuojan saa pois päältä jos virta-avain ei ole kakkosasennossa, selkeintä kun ottaa avaimen pois. Eikö merkkivalo syty vaikka nappulaa painelee virrat pois päältä?
Re: MB E320cdi w210 -02 farmari
Eikös toi hinaussuoja ja sisävalvonnan nappula ole siten, että sitä ei saa pois päältä jos ei oo avaimet virtalukossa...
Re: MB E320cdi w210 -02 farmari



Re: MB E320cdi w210 -02 farmari
DBFI kirjoitti:Sopiiko kysyä onko sinulla autoon (suomenkielinen) ohjekirja? Siinä nuo nappulat on kyllä selkeästi selitetty. Tarpeen tullen voin mailata skannatun kopion, liikkeestä voi ostaa aidonkin painetun ohjekirjan.toniher kirjoitti:Autossa on tosiaankin toi navi command joten se "huriseminen" johtuu luultavasti siitä. Kiitoksia hyvistä vastauksista.!
Enää se katkaisija jossa on se varashälytin ja "hinauskoukun kuva", mitä se tarkoittaa.?
Se jossa hinauskoukun kuva kytkee varashälyttimestä pois sen hinaussuojan eli jos esim. autoa kuljetetaan junassa (ohjekirjan esimerkki) niin hälytin kytkeytyisi päälle kuljetuksen aikana auton liikkeistä. Hinaussuojan saa pois päältä jos virta-avain ei ole kakkosasennossa, selkeintä kun ottaa avaimen pois. Eikö merkkivalo syty vaikka nappulaa painelee virrat pois päältä?
Olisi kyllä todella hienoa jos pystyt lähettämään ohjekirjan skannattuna koska en omista ohjekirjaa eikä viittis ostaakaaan. Testaan huomenna tota hinaussuoja-kytkintä.....olisiko hirveesti vaivaa sen ohjekirjan lähettämisessä?
mailata sen voi osoitteeseen: toniherrala79@gmail.com
suuri kiitos jo etukäteen....onko siinä ohjeet command "stereo" järjestelmäänkin?
Re: MB E320cdi w210 -02 farmari
Kylläpäs on valtava huolto budjetti 320cdi:n laittoon, jos ei edes parin kympin kirjaa viitsi ostaa.toniher kirjoitti:Olisi kyllä todella hienoa jos pystyt lähettämään ohjekirjan skannattuna koska en omista ohjekirjaa eikä viittis ostaakaaan.

Esim. laturi maksaa noin tonnin kyseiseen peliin

Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Re: MB E320cdi w210 -02 farmari
Ihan hyvä tuoda esille sen alkuperäisen ohjekirjan hankintamahdollisuus ja hinta mutta jättäisin lisäkommentit sikseen ja antaisin omistajan päättää onko 20 Euroa iso vai pieni summa. Minusta kuitenkin 20 Euroa on yhtä suuri summa silti vaikka laturiin menisi tonni. Itsellä ei ainakaan olisi ollut varaa meseen ellei nuukaile joka eurolle vaikka olisi pieni hinta auton kokonaishinnasta. Eikö tuohon muuten pystynyt laittamaan myös tavallisen (ei-vesijäähdytetyn) laturin halvemmalla?JeremyH kirjoitti: Kylläpäs on valtava huolto budjetti 320cdi:n laittoon, jos ei edes parin kympin kirjaa viitsi ostaa.![]()
Esim. laturi maksaa noin tonnin kyseiseen peliin
Sen hinaussuojan ei varmaankaan pidä lähteä pois päältä ellei virta-avain ole paikalla (jossain asennossa), muutenhan sen poiskytkeminen varkaalta olisi liian helppoa. Ohjekirja tuon kertoo. Muistan vain että päälle kytkemisestä sanottiin että se ei mene päälle jos autossa on virrat päällä, virtakytkimen pitää olla joko pois asennossa tai radio-asennossa.
Re: MB E320cdi w210 -02 farmari
Tuo nyt on sitä kuuluisaa väärässä paikassa säästämistä, mitä hyötyä siitä skannatusta kirjasta on koneella, kun yleensä sitä kirjaa tarvitaan autossa. Kirjan tulostaminen kotitulostimella taas tulee kalliimmaksi kuin koko kirjan ostaminen marmoritiskiltä. (laske vaikka, paperit + etenkin värit maksaa)
Esim. kun itse jouduin vaihtamaan akun työpaikan parkkiksella, tuohon omaan 320cdi:hin, niin kirjasta oli hyvä katsoa miten ESP-ABS-BAS yms. pitää normittaa akun vaihdon jälkeen.
Vastaavanlaisia äkillisiä tarpeita ohjeille saattaa tulla milloin tahansa.
No jos joku aikoo opiskella koko kirjan ulkoa, niin onnea matkaan.
Esim. kun itse jouduin vaihtamaan akun työpaikan parkkiksella, tuohon omaan 320cdi:hin, niin kirjasta oli hyvä katsoa miten ESP-ABS-BAS yms. pitää normittaa akun vaihdon jälkeen.
Vastaavanlaisia äkillisiä tarpeita ohjeille saattaa tulla milloin tahansa.

No jos joku aikoo opiskella koko kirjan ulkoa, niin onnea matkaan.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Re: MB E320cdi w210 -02 farmari
.....en tiedä mutta sain ainakin tarvittavat tiedot skannatunkin ohjeen kautta. Akun osaan vaihtaa ilman ohjekirjaakin. 

Re: MB E320cdi w210 -02 farmari
Off topic mutta mistä kohtaa ohjekirjaa löysit ohjeen ratin kulma-anturin normalisoinnille? Joskus etsin sitä oman auton ohjekirjasta eikä sitä kyllä mainittu. Olisi mielenkiintoista verrata missä kohta se on 210:ssa (vai onko oma autosi 210). Sivulasien ja kattoluukun normalisointi omasta ohjekirjastakin löytyi.JeremyH kirjoitti:Tuo nyt on sitä kuuluisaa väärässä paikassa säästämistä, mitä hyötyä siitä skannatusta kirjasta on koneella, kun yleensä sitä kirjaa tarvitaan autossa. Kirjan tulostaminen kotitulostimella taas tulee kalliimmaksi kuin koko kirjan ostaminen marmoritiskiltä. (laske vaikka, paperit + etenkin värit maksaa)
Esim. kun itse jouduin vaihtamaan akun työpaikan parkkiksella, tuohon omaan 320cdi:hin, niin kirjasta oli hyvä katsoa miten ESP-ABS-BAS yms. pitää normittaa akun vaihdon jälkeen.
Se ohjekirja muuten pitää tulostaa sillä värilaserilla joka on lähinnä sitä taloa kun olet työpaikan parkkiksella.

Re: MB E320cdi w210 -02 farmari
Sivu 349 alkaa akun vaihto ohjeet, jatkuu sivulla 350 jossa jo maininta: "Normita ESP uudelleen. Kierrä ohjauspyörä moottorin käydessä ääriasennosta toiseen." Sekä myöskin BAS/ESP-häiriömerkkivalosta viittaus sivulle 295 jossa asia selitetty uudestaan hieman eri sanoin.DBFI kirjoitti:Off topic mutta mistä kohtaa ohjekirjaa löysit ohjeen ratin kulma-anturin normalisoinnille? Joskus etsin sitä oman auton ohjekirjasta eikä sitä kyllä mainittu. Olisi mielenkiintoista verrata missä kohta se on 210:ssa (vai onko oma autosi 210). Sivulasien ja kattoluukun normalisointi omasta ohjekirjastakin löytyi.
Auto on W210 (tosin minulla on vain yksi suomenkielinen kirja, vaikka noita W210:a on kaksi) Allekirjoituksessa näkyy tarkemmat tiedot.
Akun vaihto oli vain esimerkki, kerrotaan siellä muustakin, mikä saattaa tulla yhtäkkiä tienpäällä vastaan. Akun osaan vaihtaa minäkin. Minulla vaan on erittäin hyvä, mutta lyhyt muisti. Hyvä oli tarkistaa kirjasta että mitä kaikkea pitikään normittaa. Niskatukien ajelu unohtui ja ihmettelin miksei jakkaroiden muistipaikat toimi.toniher kirjoitti:.....en tiedä mutta sain ainakin tarvittavat tiedot skannatunkin ohjeen kautta. Akun osaan vaihtaa ilman ohjekirjaakin.
Niin no, Olisinhan voinut tuon kommenttini kauniimminkin kirjoittaa, muttakun en ole kaunis.DBFI kirjoitti:Ihan hyvä tuoda esille sen alkuperäisen ohjekirjan hankintamahdollisuus ja hinta mutta jättäisin lisäkommentit sikseen ja antaisin omistajan päättää onko 20 Euroa iso vai pieni summa.

Jos joku tuosta veti herneet, niin hyvää ruokahalua

Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Re: MB E320cdi w210 -02 farmari
Aika kova homma skannata E320cdi ohjekirja kun on 425 sivuaJeremyH kirjoitti:Kylläpäs on valtava huolto budjetti 320cdi:n laittoon, jos ei edes parin kympin kirjaa viitsi ostaa.toniher kirjoitti:Olisi kyllä todella hienoa jos pystyt lähettämään ohjekirjan skannattuna koska en omista ohjekirjaa eikä viittis ostaakaaan.![]()
Esim. laturi maksaa noin tonnin kyseiseen peliin
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Re: MB E320cdi w210 -02 farmari
Nyt kun annoit sivunumeron, löysin saman tekstin tuosta 210 pdf-kopiostakin. Paperiversion ja skannatun kopion puute on muuten hakutoimintojen rajautuminen sisällysluetteloon.JeremyH kirjoitti: Sivu 349 alkaa akun vaihto ohjeet, jatkuu sivulla 350 jossa jo maininta: "Normita ESP uudelleen. Kierrä ohjauspyörä moottorin käydessä ääriasennosta toiseen." Sekä myöskin BAS/ESP-häiriömerkkivalosta viittaus sivulle 295 jossa asia selitetty uudestaan hieman eri sanoin.
Itse olin tuota kyllä hakenut 211-mallin ohjekirjasta enkä nytkään löytänyt akun kohdalta ohjetta mutta tuo vihjeesi ESP-häiriöviesteistä oli kohdallaan, 211:n manuaalista ohjauskulma-anturin normalisointiohje löytyy tuolta, hyvä tietää.
212:n ohjekirjasta en ohjetta löytänyt kummastakaan paikasta, tarkkanäköisempänä voisit etsiä:
http://www4.mercedes-benz.com/manual-ca ... #d10e52295" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www4.mercedes-benz.com/manual-ca ... 6369.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: MB E320cdi w210 -02 farmari
No ei siinä 320CDI:n ohjekirjassa enempää sivuja ole kuin 200CDI:n kirjassakaantempera kirjoitti: Aika kova homma skannata E320cdi ohjekirja kun on 425 sivua

Tuon itse skannaamani W210:n kirjassa oli muuten viimeinen sivunumero 467 eikä hyvällä kopiokoneella siihen kovin kauaa mennyt (tekee suoraan PDF-tiedoston).
Re: MB E320cdi w210 -02 farmari
jos ajaa mersulla viikossa 2248 kilometriä työkseen ja on allaan 10 mersu niin ei tarvitse ohjekirjaa mukana. Noi autot on tehty niin yksinkertaisesti että jokainen tajuaa ainakin perusseikat luettuaan kirjan lävitse. Älkää tehkö elämäänne nyt llian vaikeaksi tämän takia. On mulla rahaa ostaa oikeakin käsikirja mutta ei ole siitä kyse vaan siitä että toiminnot tässä autossa on hiukan erilaiset.
Hyvää joulua and nou hätä!!! Ajakaa ensin 2 miljoonaa kilometriä ja sitten puhukaa vasta ohjekirjoista.
Hyvää joulua and nou hätä!!! Ajakaa ensin 2 miljoonaa kilometriä ja sitten puhukaa vasta ohjekirjoista.