äkillinen moottorin"jumitus"

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
psaija
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 21.12.2010 22:50

äkillinen moottorin"jumitus"

Viesti Kirjoittaja psaija »

Hei.

Minulla on vm.2002 MB A 170cdi, 105000km. Huollettu aina mersulla, ei mitään aiempia ongelmia. Tässä päivänä eräänä lähdin kaupungille, pakkasta oli -13 astetta, auto starttasi kiltisti kuten aina, eikä valittanut mitään. Noin kahta kilometriä myöhemmin auto sammui liikennevaloihin, ja kun yritin käynnistää, ei tapahtunut mitään. Virta tuli päälle, mutta moottori ei edes inahtanut, eli ei edes yritystä. Ei siinä muuta kuin hinausauto paikalle. Maassa oli pieni öljyläikkä, se hieman säikäytti, ja vielä enemmän säikäytti, kun hinaaja sanoi, että moottori on leikannut kiinni. Korjaamolla katsoin öljytikun, ja autossa ei ollut yhtään öljyä, mutta mihinkään ei ollut myöskään valunut neljää litraa. Auto oli ollut viikkoa ja noin 200 kilometriä aiemmin huollossa/öljynvaihdossa, huollon yhteydessä ei havaittuja ongelmia.
Mikään varoitusvalo ei palanut, äänet olivat normaaleja, ei mustaa pakokaasua tms. Mersuliike A sanoi, että moottori on tod.näk. vaihdettava. Mersuliike B sanoi, että koneessa on toiminto, joka pukkaa kriisin uhatessa vikatilan päälle, ja estää moottorin rikkoutumasta (tästä ei A tiennyt mitään).
Auto odottaa nyt vikakoodin lukemista, mutta ajattelin tässä välissä kysellä, onko muille käynyt näin. Onko kellään vastaavia kokemuksia? Onko peli menetetty?
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: äkillinen moottorin"jumitus"

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Sanoisin ettei kyseessä liene ainakaan tyyppivika cdi moottorissa, oisko jäänyt huollossas öljyproppu kiristämättä vai miksi 200 km huollon jälkeen olis autosta öljyt hävinny?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: äkillinen moottorin"jumitus"

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eikö aakkosessa ole öljyille mitään varoittavia havanointijuttuja? vanhoissahan on valo sekä painemittari... eikö koti tai työparkkiksella ole pisaran pisaraa? tehdäänkö tarkistus öljyt vaihtaneessa liikkeessä?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: äkillinen moottorin"jumitus"

Viesti Kirjoittaja roiala »

Tuntematta tarkemmin tapausta eli moottoria niin noinhan vioisi käydä (öljyt kadota koneesta äkkiäkin) jos huohotin jäätyy. Itselle kävi niin juuri, tosin kyseessä oli B&S 5 hv moottori. Pukkasi öljykorkin reiästä mersun kylkeen/eturenkaaseen öljyt kunnes öljyvahti sammutti koneen. Kyseessä siis köyhän miehen webasto eli agrekaatti.
300td -91, manuaali.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13723
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: äkillinen moottorin"jumitus"

Viesti Kirjoittaja DBFI »

psaija kirjoitti: Mikään varoitusvalo ei palanut, äänet olivat normaaleja, ei mustaa pakokaasua tms. Mersuliike A sanoi, että moottori on tod.näk. vaihdettava. Mersuliike B sanoi, että koneessa on toiminto, joka pukkaa kriisin uhatessa vikatilan päälle, ja estää moottorin rikkoutumasta (tästä ei A tiennyt mitään).
Ei tuossa autossa tietääkseni ole edes moottorin öljynpaineelle anturia eikä siten erillistä öljynpaineen merkkivaloa oikein voi olla. Ei sitä tarvita kun vika öljynkierrossa on kai niin harvinainen (referoin kyllä uudemman auton ohjekirjaan mutta ei siellä kytkentäkaavioissakaan ole paineanturia moottoriöljyille).
http://www4.mercedes-benz.com/manual-ca ... e890.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen sijaan auton pitäisi varoittaa liian alhaisesta öljymäärästä. Eikö kuljettaja huomannut mitään varoituksia mittaristossa:
http://www4.mercedes-benz.com/manual-ca ... 1432.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Huohottimelle on sähkölämmitys eli sen voi ainakin olettaa toimivan jos auto juuri tuli huollosta. Siis öljyjen ei olisi pitänyt syöksyä ulos mittatikun putkesta. Olisi tuon varmaan huomannutkin se joka ensimmäisenä öljyt autosta tarkasti.

Jos öljyt todella olivat kadonneet niin helposti syyttävä sormi kääntyy kuljettajaan sen vähäisen öljymäärän varoituksen takia. Jos tuota varoitusta ei tullut niin sitten vain osoittamaan että tuo varoitus ei toimi eli auto oli viallinen huollosta lähtiessä ja moottoririkko (jos siitä edes on kyse) on korjaamon vastuulla ja hoitakoot kuntoon.
psaija
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 21.12.2010 22:50

Re: äkillinen moottorin"jumitus"

Viesti Kirjoittaja psaija »

Ei todellakaan mikään varoitusvalo palanut. Aiemmin omistamassani saman mallin/vuosimalliltaan vähän vanhemmassa mersussa oli kerran sellainen tilanne, että huolto oli täyttänyt liikaa öljyä, ja moottoritiellä rupesi auto heti "huutamaan" eli paineen merkkivalo vilkkui, ja tuli äänimerkki. Ei muuta kuin tien sivuun, ohjekirja käteen ja sen jälkeen seuraavalle huoltoasemalle, jossa totesivat virheen ja ottivat öljyä pois. Tässäkin olisi voinut olla moottorivaurio seurauksena ylipaineesta johtuen, mutta onneksi varoitukset toimivat. Tällä kertaa ei tosiaan ollut mitään varoitusta, tai öljyvanaa parkkipaikalla, tai sillä 2km matkalla jonka ehdin ajaa. Tutkin jäljet, koska oli juuri satanut tuoretta lunta, eli se olisi ollut helppo todentaa.
No, täytyy nyt odottaa, mitä vikakoodin luku paljastaa, ei kai tässä spekulaatiot auta. Ei mennyt samaan liikkeeseen, missä huolto tehtiin...
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: äkillinen moottorin"jumitus"

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

psaija kirjoitti:Hei.
Mersuliike A sanoi, että moottori on tod.näk. vaihdettava. Mersuliike B sanoi, että koneessa on toiminto, joka pukkaa kriisin uhatessa vikatilan päälle, ja estää moottorin rikkoutumasta (tästä ei A tiennyt mitään).
Auto odottaa nyt vikakoodin lukemista, mutta ajattelin tässä välissä kysellä, onko muille käynyt näin. Onko kellään vastaavia kokemuksia? Onko peli menetetty?
Liike A mikä ei tiedä että CDI mersussa on systeemi mikä pistää tominnot vikatilaan ei voi mitenkään olla
minkään moinen mersuliike(ei edes oikeestaan mikään korjaamo joka korjamoo joka on edes kerran korjannut
käynti onkelmaista CDI mersua tietää väkisin että on vikatila tominto)
siinä voivat hyvin olla oikeesa että mootori on vaihdettava/koneistettava jos siellä ei oikeesti ole yhtään öljyä=kone täysin riiki
(siinä kohtaa kannatta miettiä kustanuksia saksasta täysin konestetuja mootoreita ~4800€ 24kk/100000tkm
takuula yv:lä lisää jos tarvis)

olisiko käynnyt niin että öljyt koneesta unohtunut(tosin sittä pitäis tulla myös varoitus vähäisestä määrästä jos tunistin on kunnossa, öljyn painesta tai sen puttesta ei tule, vain märristä tulee varoituksia)

E: *:ri kertoo tapahtumast varmaan jotain, asian osaava selvitä kyllä ilman sitäkin hetkessä(max10-15min)
onko kone leikanut kiinni tai muuten siinä tilassa että ei pyöri

odotaa vikakoodin lukua??? siis seisoo jossain ja odottaa muutaman minuutin homma...???
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13723
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: äkillinen moottorin"jumitus"

Viesti Kirjoittaja DBFI »

CDI203 kirjoitti: Liike A mikä ei tiedä että CDI mersussa on systeemi mikä pistää tominnot vikatilaan ei voi mitenkään olla
minkään moinen mersuliike(ei edes oikeestaan mikään korjaamo joka korjamoo joka on edes kerran korjannut
käynti onkelmaista CDI mersua tietää väkisin että on vikatila tominto)
Tuon liikkeen A kommentit voi välikäsien kautta kyllä tulkita monella tavalla. Eli alkuperäisen selityksen mukaan "auto sammui liikennevaloihin, ja kun yritin käynnistää, ei tapahtunut mitään" joten itse ainakin kuvittelin moottorin suojaamisella tarkoitetun sitä että auto sammuttaa itsensä suojellakseen moottorin rikkoutumista mikä taas ei pidä paikkaansa eli liikkeen A sopiikin ihmetellä mikä se sellainen toiminto on joka sammuttaa moottorin vaikka junaradalle jos moottorin rikkoutuminen uhkaa.

Tässä olisi hyvä olla tarkemmat tiedot tapahtumista ja täsmällisemmät tiedot korjaamojen kommenteista. Esim. mitä se auto teki uudelleenkäynnistystä yritettäessä. Jos se ei edes inahtanut niin tarkoittaako se että startti sentään yritti käynnistää moottoria mutta ei onnistunut vai eikö startin solenoidi edes lyönyt starttimoottoria tulille jne.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Oliskohan jäänyt laittamatta uudet öljyt. 200km kuivana? Kuka tietää, ehkä mahdollista näillä pakkasilla kevyessä ajossa. Onko suodatin kuiva?
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja napa »

M.K kirjoitti:Oliskohan jäänyt laittamatta uudet öljyt. 200km kuivana? Kuka tietää, ehkä mahdollista näillä pakkasilla kevyessä ajossa. Onko suodatin kuiva?
tuota ei kyllä usko kukaan, jos alkaa väittämään, että olis unohtunut öljyt koneesta ja olis ajettu 200 km ajot :wink: harvalla ja laiskalla bensakoneella pääsee muutaman kilometrin ehkä, mutta ei nyt sentään dieselillä 200 km...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13723
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja DBFI »

napa kirjoitti:
M.K kirjoitti:Oliskohan jäänyt laittamatta uudet öljyt. 200km kuivana? Kuka tietää, ehkä mahdollista näillä pakkasilla kevyessä ajossa. Onko suodatin kuiva?
tuota ei kyllä usko kukaan, jos alkaa väittämään, että olis unohtunut öljyt koneesta ja olis ajettu 200 km ajot :wink: harvalla ja laiskalla bensakoneella pääsee muutaman kilometrin ehkä, mutta ei nyt sentään dieselillä 200 km...
Sinäkö olet kokeillut? :) Öljykeskusteluja muistellen taidat ollakin. :D

Mutta olisko jotain ratkaisuehdotusta/arvausta jos öljytikusta ei löydy öljyä eikä öljyjen karkaamisesta ole mitään jälkeä. Onko polttoainevarkaat iskeneet moottoriöljyalalle? Ehkä sieltä ei öljyt olleetkaan loppu kun sitä varoitustakaan ei näkynyt, outo juttu joka tapauksessa.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: äkillinen moottorin"jumitus"

Viesti Kirjoittaja napa »

kyllä, on kokeiltu monesti kauanko kone käy ilman öljyjä :P fiat 600 on yllättävän sitkeä...

mutta esim. öljynsuodattimen tiivisteen pettäminen pakkasilla ei pitäis olla mikään uusi asia sellaiselle, joka vähänkin enemmän on autojen kanssa pelannut :roll: naapurikin puhalsi audi 80 öljyt maantielle kerran pakkasilla, kun suodattimen tiiviste antoi periksi... itse veikkaan tuota ö-suodatinta tai jotain muuta liitosta öljynkierrossa (mahdollinen jäähdytin jne.)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13723
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: äkillinen moottorin"jumitus"

Viesti Kirjoittaja DBFI »

napa kirjoitti:kyllä, on kokeiltu monesti kauanko kone käy ilman öljyjä :P fiat 600 on yllättävän sitkeä...

mutta esim. öljynsuodattimen tiivisteen pettäminen pakkasilla ei pitäis olla mikään uusi asia sellaiselle, joka vähänkin enemmän on autojen kanssa pelannut :roll: naapurikin puhalsi audi 80 öljyt maantielle kerran pakkasilla, kun suodattimen tiiviste antoi periksi... itse veikkaan tuota ö-suodatinta tai jotain muuta liitosta öljynkierrossa (mahdollinen jäähdytin jne.)
Muistan toki vuonna 1986 vai 1987 kun Porvoossa oli jotain -37 astetta pakkasta ja W201 ei lähtenyt heti käyntiin, puski lirun öljyä suodattimen tiivisteen raosta. Mutta juurikaan kukaan muu ei aja noilla öljyillä nykyisin ja pitäisihän tuosta jäljetkin jäädä, ainakin nykyautoissa. :roll:

Miten selität sen että öljytasosta ei tullut varoitusta?
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: äkillinen moottorin"jumitus"

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Tuosta mallista ei ole juuri mitään tarkkaa tietoa, mutta yleensä mersun tietokone ei valvo öljymäärää käynnissä kylmillä öljyillä. Eli jos ne on vasta käynistyksen jälkeen kadonnu niin valo ei syty ennen ku öljyt on sen verran lämmenneet että mittaus pystytään luotettavasti tekemään.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: äkillinen moottorin"jumitus"

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Joo öljyt kyllä lentää(varsinkin ranskiksista ja italo vekotimista) välillä vaikka mistä raosta mutta yleensä sitä jää näkyviin :)
2km ajoa(ja sitä ennen 200km) lämmittä öljyä sen verran että viimeistään siinä kohtaa kun on lakanut liikumasta joulukuusi olisi pitänyt loistaa(taitaa onneksi A mallisakin olla huolto tiedot luettavissa *:rilla että paljonko on öljyä latettu ja paljonko sen mukaan sitä on nyt koneesa"jos vaikka siinä anturissa olisi vikaa" näyttää että öljyä on vaikka tikku ei kastuisi)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: äkillinen moottorin"jumitus"

Viesti Kirjoittaja roiala »

Opiskelu aikaan kaveri ajoi fiatilla (127) ensin 150 km silleen että olin kyydissä öljynpaine valo palaen uskoen että siinä on vika kun kerran tikussa näkyi öljyä ja sitten vielä kotiinsa eli noin 300km kunnes leikkasi kiinni... koitettiin ohjeistaa jotta korjaamolle mutta päätti kokeilla.
300td -91, manuaali.
Avatar
McDale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: La 23.10.2010 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: äkillinen moottorin"jumitus"

Viesti Kirjoittaja McDale »

Itse veikkaan vihamiestä joka saanut suuren tyydytyksen yön tunteina. Ehkä jopa niin sairas henkilö että on seurannut aamulla kunnes kone leikannu kiinni ja naurannu niin että vedet valunut silmistä.
W 140 320S
W 124 300D
W 124 200D
+ Nissan,VW,Volvo,Ford.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13723
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: äkillinen moottorin"jumitus"

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Jani R-K kirjoitti:Tuosta mallista ei ole juuri mitään tarkkaa tietoa, mutta yleensä mersun tietokone ei valvo öljymäärää käynnissä kylmillä öljyillä. Eli jos ne on vasta käynistyksen jälkeen kadonnu niin valo ei syty ennen ku öljyt on sen verran lämmenneet että mittaus pystytään luotettavasti tekemään.
Nyt kun alkuperäinen postaaja on tehokkaasti peloteltu osallistumasta keskusteluun niin jatketaan ehkä vähän off-topikilla: tuo mittauksen disablointi kylmästä öljystä vaikuttaisi järkevältäkin toteutukselta mutta onko sinulla jotain viittauksia tuon toiminnan kuvauksesta?

Ainakin omalle autolleni toimintakuvaukset sanovat että sen anturin mitoitus (mukaan lukien se reikä jonka kautta öljy pääsee anturiin ja sieltä pois) on suunniteltu niin että hetkittäiset vaihtelut suodattuvat pois.

Jos autossa tuollainen kylmän koneen mittausten disablointi olisi niin kai se sentään luotettavan mittauksen tekisi juuri ennen käynnistystä tai vaikka vielä käynnistyksen alussa. Jos autossa ei ole öljyjä niin ehjän anturin kylä pitäisi antaa heti hälytys vaikka sitten vähän ajan kuluttua kytkeytyisikin pois päältä.

Kyseisen auton toteutusta en erityisesti edes yrittänyt tutkia mutta oman toimintakuvauksesta kyllä päättelisin että sen anturin vasteessa on öljyvirtausten kautta sellainen alipäästösuodatus että sitä kylmäkäyntivaihettakaan ei tarvitse "nollata". Kylmä öljy varsinkin tyhjenee pienestä reiästä hitaasti. Kuvittelisin sitten että toimiva tasomittari olisi antanut hälytyksen jos moottori oli jo starttihetkellä tyhjä.

Jos öljyt heti käynnistyksen jälkeen syöksyvät ulos niin sitä se anturi ei varmaan ehdi huomaamaan. Sama lämpimässäkin moottorissa jos ihan hetkessä lentävät pihalle mutta sitten sitä öljyä pitäisi jossain näkyäkin. Ennen kiinni leikkaamista hälytyksen näissäkin tapauksissa olisi pitänyt tulla.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: äkillinen moottorin"jumitus"

Viesti Kirjoittaja tuikku »

psaija kirjoitti:Hei.

... Maassa oli pieni öljyläikkä, se hieman säikäytti, ja vielä enemmän säikäytti, kun hinaaja sanoi, että moottori on leikannut kiinni. Korjaamolla katsoin öljytikun, ja autossa ei ollut yhtään öljyä, mutta mihinkään ei ollut myöskään valunut neljää litraa...

Jostain löytyy ja näkyykin siis syy, mitä kautta öljyt ovat pihalle tulleet.
Ja on ne sinne laitettu, kun ne on poiskin tulleet.

Starttausvaiheessa ei öljynpainetta taida ohjelma vahtia, mutta tietyn kierrosluvun jälkeen, jotain ~500rpm/min, mitä startti ei varmasti tavoita, siirtyy ohjelma starttivaiheesta "normaaliin" ohjelmanlukuun, jolloin aivan kaikki toiminnot toimii.
Varoituksen viipymiseen voisi olla sellainen syy, että kun oli pakkanen ja ajosuoritus vielä aivan alussa, niin jokainen täällä tietää ja on huomannut, että "infotaulu" siellä mittaristossa päivittyy kamalan hiiiitttaaassti,...eli jospa se ei vaan kerinnyt varoittaa.
Öljynpaineen tippuminen ei ole "hetisammuttava" vaiva ohjelman mielestä, mutta herja siitä tulee ja merkkivalo.

Muuten on mielestäni DBFI jo haarukoinutkin kaiken, niinkuin minäkin käsittäisin tilanteen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: äkillinen moottorin"jumitus"

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Kyllä se öljynmäärä mielestäni valvotaan kylmänä ennen koneen käynistystä kunhan on ollu riittävän aikaa sammuksissa, mutta kylmillä öljyillä koneenkäydessä ei määrää pystytä tarkaan mittaamaan. Kylmä öljy valuu hitammin takaisin joten siitä tulisi tuhia hälytyksiä, joten ainakin hälytyksen varoraja on paljon alempana kylmänä lisäksi anturi reakoi muutenkin aika hitaasti. Eli jos joku äkkinäinen öljyvuoto tullu kylmänä kesken ajon niin ei se kerkiä määrää hälyttämään ennen konerikkoa. Paineevalvontaa mersuissa ei edes joka mallissa ole.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: äkillinen moottorin"jumitus"

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyllä sinä taidat olla oikeassa.
Tosiaankin, liekköhän cdi,ssä edes koko paineanturia öljylle, en tiedäkkään, nyt kun tarkemmin aihetta ajattelen.
Mulla kun on aina ollut tarpeeksi öljyä, niin ei ole oikein tarvinnut sillätavoin tutustua aiheeseen kovin tarkkaan, mikä on ihan hyväkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Ari89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Ti 11.08.2009 22:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: äkillinen moottorin"jumitus"

Viesti Kirjoittaja Ari89 »

Liekkö leikannut kuiten kiinni jos on sammunut liikennevaloihin? Ja jos mittatikussa ei näy öljyä niin eikö siellä sillon ole pari litraa öljyä vielä? Itse olen entisellä mitsulla ajanut 100km sen jälkeen kun alkoi öljyvalo palaa. Ei näkynyt tikussa enää öljyä vaan hyvin pelasi.
Vastaa Viestiin