KYYTI
Mersu kulkee hienommin kuin bemari, siis mukavuuden puolesta. Hiljaisempi, helpompi ja leppoisampi ajettava. Bemarin kyyti on mielestäni surkea, mahtava laite ajaa lujaa ja käsitellä, mutta pidemmälle matkalle kelvoton mersuun verrattuna. Torin ympärillä pyörittäessä tuolla nyt ei ole mitään merkitystä, mutta kun kilsoja kertyy se 50tkm vuodessa niin BMW saattaisi alkaa käymään hermon päälle, mutta puntit tosiaan kääntyy heti kun mennään lujaa ja lujaakin tulee ajeltua...
SISUSTA
Mersun sisusta on tutumpi ja ehkä siksi mielestäni parempi, mutta Bemarinkaan sisustassa ei ole mitään moitittavaa, molemmat mielestäni aika laadukkaita ja tilaa on riittävästi. Bemareissa löytyy kylläkin käytettyjen markkinoilla paremmin valinnan varaa sisustan suhteen. Mersussa tahtoo olla vaan sitä perus mustaa, mutta eipä C-koppaan kyllä mikään keltainen sisusta sovikkaan kuten vertailukohtana toimineeseen pervonkeltaiseen bemariin, korinvärinen sisusta bemarissa kyllä puhuttelee. Farkkumersun takatilat toki ovat paljon paremmat, mutta eipä tällaisia autoja osteta takapenkiltä ajettavaksi, saati sitten tavaran kuljetukseen. Mersun suuri takakontti on minulle vain kivaa plussaa josta voi kivutta luopua. Nappulat ja muut hallintalaitteet ovat molemmissa niinkuin kuuluukin. BMW:n ratti on pienempi ja paksumpi kuin mersussa ja tarjoaa siten aivan erilaisen ajotuntuman, myöskin ohjaus on jäykempi, mutta palataan siihen myöhemmin. Bemarin penkit tarjoavat hiukan enemmän tukea, mutta mielestäni mersun AMG-jakkarat ovat paremmat materiaaliltaan.
ULKONÄKÖ
Mersu on melkein kuin taksitolpalta vedetty. Toki siinä on huomattavat erot 200cdi:hin verrattuna, mutta mersuihin perehtymätön henkilö tuskin niitä huomaa muutoin kuin ajamalla AMG:n sinne tolpalle jonon jatkoksi. Perusmalliin erona matalampi alusta, erilaiset etu ja takapuskurit sekä helmat ja AMG-rööri. Mersu on todella hillitysti tuunattu tehtaalla. Hienolta mersu näyttää kuten kuuluukin, mutta tässä suhteessa bemari vie minun silmissäni kirkkaan voiton. Massiivinen etupuskuri, neljä pakoputken ulostuloa sporttiseksi muotoillusta takapuskurista, todella leveät lokasuojan kaaret joihin mahtuu sellaiset pallot sisään että mersun kanssa ei tarvitse haaveillakkaan. Etulokasuojissa ilmanottoritilät M3 logoilla varustettuna. Hillitysti tuunatun farkun ja rajusti tuunatun coupen ero on selvä. Tässä vertailussa auton ulkonäöstä voi muuten päätellä paljon auton ajettavuudesta.
MOOTTORI
3.2l R6 343hp/365Nm vs. 3.2l V6K 354hp/450Nm
Bemarin voimanlähteestä oli minulla suuret odotukset, onhan se jo lähes legendaarinen ja kovasti kehuttu kone. Valitettavasti odotukset eivät täyttyneet.
BMW on vapaasti hengittävä ja paljon kiertävä kone, se näkyy myös vääntölukemissa. 365Nm maksimivääntö saavutetaan kierrosluvulla 4900rpm kun ahdetun AMG:n 450Nm saavutetaan 500 rundia alempana. Sen tuntee persdynossa selvästi. BMW kiertää ~8000rpm ja mersu 6200rpm. Kierroslukuja ja vääntölukemia kun hiukan ynnäilee niin on selvää että on kysymys täysin erilaisista koneista. Mersu vetää tasaisemmin ja heti pikkukierroksilta alkaen kun taas bemari herää kunnolla vasta sitten kun mersulla vaihdetaan jo isompaa. No väliäkö tuolla loppujen lopuksi, bemarilla tulee vastapainona sitä ajamisen meininkiä kun antaa koneen laulaa kunnolla. No entä se bemarin kehuttu ääni? Ensinnäkään auto ei äänellä kulje ja toisekseen kannattaa ajaa remmiahdettu mersu (ja ei mikään 180K) ennen kuin ylistää bemarin äänet taivaisiin, saattaa yllättyä. Molemmissa hienot äänet, mutta eri tavalla.
Sitten kun jossakin vaiheessa kuitenkin tulee se tarve että tehot ei riitäkkään ja lisää pitää saada niin äkkiä voisi luulla että mersu on kiitollisempi viritettävä. Niin onkin jos viritetään vain vähän. Vapariin on vaikea saada lisätehoja ahtamatta ja siitä syystä pikkuinvestoinnilla mersuun saadaan ~400 hp pelkkä ahdinpyöräsarja laittamalla, siitä eteenpäin alkaa mersunkin virittäminen maksamaan tyyliin satasen per heppa. Bemariin saa vortechin kompurakittejä alkaen 6000€ hintaluokassa ja silloin ollaan lukemissa 460hp/450Nm, mersun saaminen samaan teholukemaan maksaa enemmän. Jos virittäminen ei kiinnosta niin mersu vie moottorikisan.
VOIMANSIIRTO
AMG:n aski on perus 722.6 varustettuna Speedshiftillä. 35% normaalia nopeammat vaihdot, kovaa ajettaessa osaa pitää pienen pesässä myös tasakaasulla jne... Kiva aski kaikin puolin. Ei mikään perushidas automaatti.
Entäpä bemarissa? Ensituntuma bemarin SMG II vaihteistoon oli suuri pettymys. Sekventiaalivaihteisto vaihtaa hitaasti kuin isoäitini. Myöskin "kytkimen" toiminta paatuneelle automaattimiehelle oli lähinnä naurettava ilmiö. Mieti nyt autoa jossa on "automaattivaihteet" ja veto loppuu piiiiiiitkäksi aikaa kun vaihdetta vaihdetaan. Naurettavaa!
Apukuskilla oli kuitenkin ässä hihassa: Sport asento päälle ja vaihdon nopeussäätö tappiin. Käsky pistää pieni pesään ja talla tiskiin. Aski menee manuaalipuolelle, auto ampuu kuin raketti ja punarajalla kepistä pikku nytkäys taaksepäin. Kepin juuresta kuuluu kliks, perästä pam ja auton perä painuu alas pari senttiä, vaihde vaihtuu kerrassaan hirvittävällä voimalla ja nopeudella. Taannoin ajamani Audin DGS tuntuu lelulta tähän verrattuna, nyt aletaan päästä jo asiaan. Ratin takana olevista lipareista on kiva latoa isompaa pesään sitä mukaa kuin lähestyvästä vaihtotarpeesta ilmoittavat ledit syttyvät kierroslukumittarissa. SMG II on kyllä ihan ehdoton varuste. Saman kaverin E46 M3 avoa ajaneena manuaalivaihteisto ei kyllä minun housujani kastele.
Mersun hauskuutta valitettavasti rajoittaa lukon puuttuminen tasauspyörästöstä ja siten sillä saa polkea aika rajusti mutkissa perän silti karkaamatta, kuminpolttokin on lähinnä säälittävää kun vain toinen pyörä sutii. Bemarista taas löytyy 30% lukko ja tottumattomana kun menee risteyksestä käännyttäessa laittamaan lapun lattiaan ja vetäisee kakkosen pesään niin alkaa olla ohjaamossa ohjelmaa. Tässä on ajamisen meininkiä, jumalauta mikä laite!
ALUSTA
Mersu on 35mm pappamalleja matalampi, ollen silti äärimmäisen mukava ja hyvä ajaa myös kovaa. Ei vaan pärjää bemarille käsiteltävyydessä. Edelliseen 70mm madallettuun mersuuni verrattuna bemari on vieläkin epämukavampi. BMW:n kyyti on aika pomppuista ja epämukavaa, mutta alustahommissa ei vaan voi saada kaikkea samassa autossa.
JARRUT
Molemmat pysähtyy, mersussa hienommat satulat

SUORITUSKYKY
Ei mainittavaa eroa suorituskyvyssä. Kilpaakin on ajettu 0-rajoitin useita vetoja ja mersu jää lähdössä lukottomuutensa takia 1-2 auton mittaa. Lentävissä lähdöissä mersulla on mahdollisuus päästä edelle ja jopa pitääkkin ero, mutta riippuu paljon siitä miten lähtönopeus sattuu vetoalueelle. Yleensä bemari vie voiton, mutta auton mitan erot ovat niin pieniä että sillä ei ole merkitystä. Molemmat kiihtyy ja kulkee riittävästi aloittelijalle

Lopuksi voisi ottaa esille ohjauksen ja monitoimiviiksen

Nyt onkin melkoinen dilemma päällä. Pidänkö mersun vai vaihdanko vihollisleiriin?