Korkeat kierrokset tyhjäkäynnissä
- mertsi1340
- Vakiokalustoa

- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Korkeat kierrokset tyhjäkäynnissä
Auto käynnistyy ja käy hyvin mutta kierrokset ovat turhan korkeat (1100-1200).
1- tunnin moottoritieajon jälkeen, parkkipaikalla kierrokset ovat 1100-1200.
2- kaasupedaalin painalluksen jälkeen kierrokset nousevat heti mutta tulevat alas hyvin hitaasti (laiskasti)
3- moottori käy ja käyttäytyy normaalisti ajon aikana paitsi sillä on kohta 2:n oireita
4- ongelma on tullut esille kovien pakkasten aikana
Mi(t)kä olisi ensimmäisiä asioita jotka voisin tarkistaa?
1- tunnin moottoritieajon jälkeen, parkkipaikalla kierrokset ovat 1100-1200.
2- kaasupedaalin painalluksen jälkeen kierrokset nousevat heti mutta tulevat alas hyvin hitaasti (laiskasti)
3- moottori käy ja käyttäytyy normaalisti ajon aikana paitsi sillä on kohta 2:n oireita
4- ongelma on tullut esille kovien pakkasten aikana
Mi(t)kä olisi ensimmäisiä asioita jotka voisin tarkistaa?
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Re: Korkeat kierrokset tyhjäkäynnissä
oletettavasti bensakoneellisesta kuitenkin kyse
vai aletaanko antamaan dieselin ohjeita 
tyhjäkäynti moottorin luisti saattaa takerrella
ja kaasuvivusto voi olla tahmea... myös sen mikrokytkimen toiminta kannattaa tarkistaa, vaikka moni väittää, että se ei vaikuta tyhjäkäyntiin, niin ainakin omassa 300E:ssä se piti kierroksia korkealla, jos ei toiminut...
tyhjäkäynti moottorin luisti saattaa takerrella
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Korkeat kierrokset tyhjäkäynnissä
Otappa ajolenkin jälkeen ilmanputsarin kansi irti ja katso onko imulautanen kuurassa.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Re: Korkeat kierrokset tyhjäkäynnissä
Onkos kokemusta kellään siihen että auttaako bensanlisäaineet siihen ettei lautanen jäädy tai kaasari jäädy esim.mopo?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- mertsi1340
- Vakiokalustoa

- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Re: Korkeat kierrokset tyhjäkäynnissä
Tänään tarkistin ja huomasin, että kaasuvivuston jousi puuttui kokonaan.
Soitin KL-varaosalle ja löytyi hyllyltä, hinta 5,10€.
Soitin KL-varaosalle ja löytyi hyllyltä, hinta 5,10€.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Re: Korkeat kierrokset tyhjäkäynnissä
jotenkin olettais, että tuollaiset asiat olis tarkistettu moneen kertaan, ennenkuin aletaan netistä kyselemään apujamertsi1340 kirjoitti:Tänään tarkistin ja huomasin, että kaasuvivuston jousi puuttui kokonaan.
Soitin KL-varaosalle ja löytyi hyllyltä, hinta 5,10€.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Korkeat kierrokset tyhjäkäynnissä
Vivustoon kuuluu 2 jousta.
- mertsi1340
- Vakiokalustoa

- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Re: Korkeat kierrokset tyhjäkäynnissä
Itse asiassa tarkistin mutta huonon valon takia en huomannut sitä silloin.
Tänään päivän aikana kun tarkistin, jousi puuttui kokonaan.
Kävin ostamassa jousen (kuvassa keltainen jousi) mutta tulikin uusi ongelma eteen. Kaasuvivuston reikä mihin jousen pää laitetaan onkin kulunut. Siis reiän reunasta vivuston ulkoreunalle on olemassa railo (kuvassa punainen viivapätkä) joka on juuri tuon jousen langan leveyttä.
Jousen materiaali on ilmeisesti paljon kovempaa kuin vivuston ja sen takia jousi on sahannut itsensä vivuston levyn läpi 24 vuoden ajan.
Olen miettinyt miten saan sen luotettavasti tukittua railon ja samalla vahvistaa vivuston levyn. Ehdotukset ovat tervetulleita.

Mun autossa keltaisen jousen lisäksi se sininen jousikin puuttuu.

Tänään päivän aikana kun tarkistin, jousi puuttui kokonaan.
Kävin ostamassa jousen (kuvassa keltainen jousi) mutta tulikin uusi ongelma eteen. Kaasuvivuston reikä mihin jousen pää laitetaan onkin kulunut. Siis reiän reunasta vivuston ulkoreunalle on olemassa railo (kuvassa punainen viivapätkä) joka on juuri tuon jousen langan leveyttä.
Jousen materiaali on ilmeisesti paljon kovempaa kuin vivuston ja sen takia jousi on sahannut itsensä vivuston levyn läpi 24 vuoden ajan.
Olen miettinyt miten saan sen luotettavasti tukittua railon ja samalla vahvistaa vivuston levyn. Ehdotukset ovat tervetulleita.

Mun autossa keltaisen jousen lisäksi se sininen jousikin puuttuu.

Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
- mertsi1340
- Vakiokalustoa

- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Re: Korkeat kierrokset tyhjäkäynnissä
Tässä toinen kuva missä edellisen postin sininen jousi puuttuu. Mistä on kyse? Onko kyse eri mallista?


Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Re: Korkeat kierrokset tyhjäkäynnissä
Siihen kiinnikkeeseen vois kokeilla porata uuden reiän vanhan viereen.Jos on tilaa,eikä jousi jää hiertämään mihinkään.
Onkohan se niin ,että sitä kiinnikettä ei saa erikseen uusittua, vaan se kuuluu isompaan kokonaisuuteen?
Onkohan se niin ,että sitä kiinnikettä ei saa erikseen uusittua, vaan se kuuluu isompaan kokonaisuuteen?
- mertsi1340
- Vakiokalustoa

- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Re: Korkeat kierrokset tyhjäkäynnissä
Kyllä varmasti pystyy poramaan uuden reiän vanhan viereen kun vaan koko ilmaputsarikotelo on otettu pois. Kiitos, erittäin hyvä idea.
Osaatko sanoa miksi mun autossa on ilmeisesti vaan yksi jousi?
Osaatko sanoa miksi mun autossa on ilmeisesti vaan yksi jousi?
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Re: Korkeat kierrokset tyhjäkäynnissä
Vaikea sanoa,mutta onhan siitä voinut pudota muitakin osia,kuin pelkkä jousi.Alustanumeron perusteella kannattaa selvittää osien kokoonpano.Esim.kl-varaosat,Veho ym.Yleensä noissa on se toinenkin jousi.


