Korkeat kierrokset tyhjäkäynnissä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Korkeat kierrokset tyhjäkäynnissä

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

Auto käynnistyy ja käy hyvin mutta kierrokset ovat turhan korkeat (1100-1200).

1- tunnin moottoritieajon jälkeen, parkkipaikalla kierrokset ovat 1100-1200.
2- kaasupedaalin painalluksen jälkeen kierrokset nousevat heti mutta tulevat alas hyvin hitaasti (laiskasti)
3- moottori käy ja käyttäytyy normaalisti ajon aikana paitsi sillä on kohta 2:n oireita
4- ongelma on tullut esille kovien pakkasten aikana

Mi(t)kä olisi ensimmäisiä asioita jotka voisin tarkistaa?
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Korkeat kierrokset tyhjäkäynnissä

Viesti Kirjoittaja napa »

oletettavasti bensakoneellisesta kuitenkin kyse :roll: vai aletaanko antamaan dieselin ohjeita :D

tyhjäkäynti moottorin luisti saattaa takerrella :roll: ja kaasuvivusto voi olla tahmea... myös sen mikrokytkimen toiminta kannattaa tarkistaa, vaikka moni väittää, että se ei vaikuta tyhjäkäyntiin, niin ainakin omassa 300E:ssä se piti kierroksia korkealla, jos ei toiminut...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
rokka65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 04.02.2010 19:21

Re: Korkeat kierrokset tyhjäkäynnissä

Viesti Kirjoittaja rokka65 »

Otappa ajolenkin jälkeen ilmanputsarin kansi irti ja katso onko imulautanen kuurassa.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Korkeat kierrokset tyhjäkäynnissä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Onkos kokemusta kellään siihen että auttaako bensanlisäaineet siihen ettei lautanen jäädy tai kaasari jäädy esim.mopo?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Re: Korkeat kierrokset tyhjäkäynnissä

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

Tänään tarkistin ja huomasin, että kaasuvivuston jousi puuttui kokonaan.
Soitin KL-varaosalle ja löytyi hyllyltä, hinta 5,10€.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Korkeat kierrokset tyhjäkäynnissä

Viesti Kirjoittaja napa »

mertsi1340 kirjoitti:Tänään tarkistin ja huomasin, että kaasuvivuston jousi puuttui kokonaan.
Soitin KL-varaosalle ja löytyi hyllyltä, hinta 5,10€.
jotenkin olettais, että tuollaiset asiat olis tarkistettu moneen kertaan, ennenkuin aletaan netistä kyselemään apuja :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Korkeat kierrokset tyhjäkäynnissä

Viesti Kirjoittaja ari y »

Vivustoon kuuluu 2 jousta.
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Re: Korkeat kierrokset tyhjäkäynnissä

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

Itse asiassa tarkistin mutta huonon valon takia en huomannut sitä silloin.
Tänään päivän aikana kun tarkistin, jousi puuttui kokonaan.

Kävin ostamassa jousen (kuvassa keltainen jousi) mutta tulikin uusi ongelma eteen. Kaasuvivuston reikä mihin jousen pää laitetaan onkin kulunut. Siis reiän reunasta vivuston ulkoreunalle on olemassa railo (kuvassa punainen viivapätkä) joka on juuri tuon jousen langan leveyttä.
Jousen materiaali on ilmeisesti paljon kovempaa kuin vivuston ja sen takia jousi on sahannut itsensä vivuston levyn läpi 24 vuoden ajan.
Olen miettinyt miten saan sen luotettavasti tukittua railon ja samalla vahvistaa vivuston levyn. Ehdotukset ovat tervetulleita.

Kuva

Mun autossa keltaisen jousen lisäksi se sininen jousikin puuttuu.

Kuva
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Re: Korkeat kierrokset tyhjäkäynnissä

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

Tässä toinen kuva missä edellisen postin sininen jousi puuttuu. Mistä on kyse? Onko kyse eri mallista?

Kuva
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Korkeat kierrokset tyhjäkäynnissä

Viesti Kirjoittaja ari y »

Siihen kiinnikkeeseen vois kokeilla porata uuden reiän vanhan viereen.Jos on tilaa,eikä jousi jää hiertämään mihinkään.
Onkohan se niin ,että sitä kiinnikettä ei saa erikseen uusittua, vaan se kuuluu isompaan kokonaisuuteen?
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Re: Korkeat kierrokset tyhjäkäynnissä

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

Kyllä varmasti pystyy poramaan uuden reiän vanhan viereen kun vaan koko ilmaputsarikotelo on otettu pois. Kiitos, erittäin hyvä idea.

Osaatko sanoa miksi mun autossa on ilmeisesti vaan yksi jousi?
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Korkeat kierrokset tyhjäkäynnissä

Viesti Kirjoittaja ari y »

Vaikea sanoa,mutta onhan siitä voinut pudota muitakin osia,kuin pelkkä jousi.Alustanumeron perusteella kannattaa selvittää osien kokoonpano.Esim.kl-varaosat,Veho ym.Yleensä noissa on se toinenkin jousi.
Vastaa Viestiin