w124 300d puhaltaa kylmää
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 49
- Liittynyt: La 05.05.2007 10:15
w124 300d puhaltaa kylmää
Moro,
Nyt alkaa olla keinot vähissä... Eli auto tekee tämmöstä; Puhaltaa pelkkää kylmää.
Vaihdettu on kiertovesipumppu, termostaatti(behr), ja närhenmunat. Jäähdytysnesteet vaihdettu termarin vaihdon yhteydessä, pakkaskestävyys -36. Termarikopan vieressä olevasta ohuemmasta letkusta, joka menee kiertovesipumpulle ei tule YHTÄÄN MITÄÄN pihalle, kun letkun irrottaa auton ollessa käynnissä.
Onko siis kyseessä kansivika, vaiko moottorin vesipumpun rikkoontuminen, vai mikä ihme? Auto pitäisi saada katsastettua tulevan viikon aikana, eli hivenen kiire olisi asian kanssa.
Voi vastailla tänne, sähköpostiin (pj.nissinen@hotmail.com) tai puhelimella 044-3818598.
-Bättis
Nyt alkaa olla keinot vähissä... Eli auto tekee tämmöstä; Puhaltaa pelkkää kylmää.
Vaihdettu on kiertovesipumppu, termostaatti(behr), ja närhenmunat. Jäähdytysnesteet vaihdettu termarin vaihdon yhteydessä, pakkaskestävyys -36. Termarikopan vieressä olevasta ohuemmasta letkusta, joka menee kiertovesipumpulle ei tule YHTÄÄN MITÄÄN pihalle, kun letkun irrottaa auton ollessa käynnissä.
Onko siis kyseessä kansivika, vaiko moottorin vesipumpun rikkoontuminen, vai mikä ihme? Auto pitäisi saada katsastettua tulevan viikon aikana, eli hivenen kiire olisi asian kanssa.
Voi vastailla tänne, sähköpostiin (pj.nissinen@hotmail.com) tai puhelimella 044-3818598.
-Bättis
Re: w124 300d puhaltaa kylmää
Se letku josta ei tule yhtään mitään ja menee kvpumpulle niin tuleeko se sisäkennolta? jos tulee nii sitte siellä ei ainakaan oo vettä...kokeileppa irrotaa letku joka menee sisäkennolle niin sieltähän pitäs tulla vettä. aattelisin et jos sieltä tulee vettä ja toisesta ei tuu mitään niin oisko kenno tukosa? mitenkä sieltä on ennen tullu lämmintä? onko moottorin lämmöt ok? mulla on tuossa pensasa joku sähkönen pikkupumppu siinä lähellä paisuntasäiliötä...entiiä mikä ois ja en ole asiantuntija mutta ois tuossa muutamia ajatuksia...
Re: w124 300d puhaltaa kylmää
Ota närhenmunille menevä pistoke irti.jos letkusta ei nestettä tule kennoston toisesta päästä niin venttiilihän on kiinni.Katso myös sulake.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w124 300d puhaltaa kylmää
Milloinkas viimeksi on tullut lämmintä ?
Jos olet ostanut auton kesällä/syksyllä niin kenties edellinen omistaja on laittanut jonnekin letkuun tulpan ettei tulisi koko ajan kuumaa
Jos olet ostanut auton kesällä/syksyllä niin kenties edellinen omistaja on laittanut jonnekin letkuun tulpan ettei tulisi koko ajan kuumaa

wiimax.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 49
- Liittynyt: La 05.05.2007 10:15
Re: w124 300d puhaltaa kylmää
Aloitetaanpas ihan alusta, eli syyskuusta, kun ostin ko. auton.
Silloin ei mittään ongelmia. Marraskuussa ku alko pakkaset, nii yhtenä aamuna töihin mennessä oliki lämmöt tapissa ja puhalsi kylmää. Sillä kertaa homma ratkesi kiertovesipumpun ja termostaatin vaihdolla.
Nyt, siis 23.12. aamulal teki ihan saman, lämmöt tapissaan, ja puhalsi kylmää. Tarkistin, että keirtovesipumpulle tulee virtaa, ja vaihdoin varmuuden vuoksi termostaatin parempilaatuiseen (behr).
Ja se letku, mistä nestettä ei tule ollenkaan, lähtee siis moottrin kyljestä, termostaattikopan vierestä. Heti kun auton sammuttaa, sieltä alkaa tulla lappamalla nestettä.
Lämppärin kennolle asti ei siis neste kulje, eikä edes niille närhen munille asti.
Ainiin, ja nyt ovat moottorinlämmöt normaalissa, eli neste kiertää syylärin/moottorin/paisuntasäiliön väliä.
Silloin ei mittään ongelmia. Marraskuussa ku alko pakkaset, nii yhtenä aamuna töihin mennessä oliki lämmöt tapissa ja puhalsi kylmää. Sillä kertaa homma ratkesi kiertovesipumpun ja termostaatin vaihdolla.
Nyt, siis 23.12. aamulal teki ihan saman, lämmöt tapissaan, ja puhalsi kylmää. Tarkistin, että keirtovesipumpulle tulee virtaa, ja vaihdoin varmuuden vuoksi termostaatin parempilaatuiseen (behr).
Ja se letku, mistä nestettä ei tule ollenkaan, lähtee siis moottrin kyljestä, termostaattikopan vierestä. Heti kun auton sammuttaa, sieltä alkaa tulla lappamalla nestettä.
Lämppärin kennolle asti ei siis neste kulje, eikä edes niille närhen munille asti.
Ainiin, ja nyt ovat moottorinlämmöt normaalissa, eli neste kiertää syylärin/moottorin/paisuntasäiliön väliä.
Re: w124 300d puhaltaa kylmää
mulla tos pensasa oli keskiviikkona kenno jäässä. käynnistin auton ja normaalisti se lähtikin käymään, pakkasta oli joku -28. kun olin lähös ajeleen niin ei tullu lämmintä sisälle. sitte ajoin hallin sisälle hetkeks ni sulas ja laitoin raakaa nestettä riittävästi.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 49
- Liittynyt: La 05.05.2007 10:15
Re: w124 300d puhaltaa kylmää
Prkle kun saiskin sisälle johonki... Oli mulla tuossa edellisen yön 2 kpl 1200w sisätilalämmittimiä hönkimässä siellä 16 tuntia yhtäsoittoa, mut ei auttanu.
Re: w124 300d puhaltaa kylmää
Tuskin on niin kova pakkanen nyt että jäätyisipakkaskestävyys -36

wiimax.fi
Re: w124 300d puhaltaa kylmää
joo ei sitä tarttenu ku vartin pitää hallisa ja pidin puhallusta päällä niin veti lämmintä läpi kennon. mut kait se kannattaa tutkia eka et vettä menee ja tulee läpi kennon...
Re: w124 300d puhaltaa kylmää
Jos se on lakannut lämmittämästä nesteiden vaihdon tms. yhteydessä, niin voi olla ilmalukko.
Lisää nestettä ja anna kierroksia.
Jos on lakannut lämmittämästä kovalla pakkasella, niin voi olla kenno jäässä.
Voi olla venttiilit jumissa, tosin harvoin kai molemmilta puolin yhtä aikaa.
Ota venttiileiltä johto irti, jos on ohjauspanelissa vikaa.
Koeta pyörittää sulakkeita ja tarkista myös, että ylijännitereleen sulakkeet ovat ehjät.
Lisää nestettä ja anna kierroksia.
Jos on lakannut lämmittämästä kovalla pakkasella, niin voi olla kenno jäässä.
Voi olla venttiilit jumissa, tosin harvoin kai molemmilta puolin yhtä aikaa.
Ota venttiileiltä johto irti, jos on ohjauspanelissa vikaa.
Koeta pyörittää sulakkeita ja tarkista myös, että ylijännitereleen sulakkeet ovat ehjät.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: w124 300d puhaltaa kylmää
Lämppärille lähte neste sieltä öljysuodattimen takaa sylinterikannesta. Paluupuolella on närhenmunat ja kvpumppu.
tukos täytynee olla siellä koneessa lähtevässä letkussa. jos nuo närhenmunat on kunnossa.
tukos täytynee olla siellä koneessa lähtevässä letkussa. jos nuo närhenmunat on kunnossa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ma 06.09.2010 18:25
Re: w124 300d puhaltaa kylmää
Jäähdytinnesteenvaihto ei automaattisesti vaihda lämmittimen kennon nesteitä, jos kennossa on nesteet jäässä. Ne pitää saada sulamaan ja tilalle virtaa näin paremmin pakkasta kestävää nestettä.
Minulle kävi näin tuontiauton kanssa muutama vuosi sitten. Pakkasten tullessa kone kävi kuumana. Tyhjäkäynillä paikallaan käytettynä lähti nesteet kirtämään jäähdyttäjässä, mutta ei lämmityslaitteessa. Kyyti oli kylmää.
Onneksi pääsin sulattamaan auton lämpimään talliin ja sain nesteen vaihdettua myös lämmityslaitteen kennoon.
Sen jälkeen onkin lämmintä riittänyt, kuitenkin mersumaisen niukahkosti.
Minulle kävi näin tuontiauton kanssa muutama vuosi sitten. Pakkasten tullessa kone kävi kuumana. Tyhjäkäynillä paikallaan käytettynä lähti nesteet kirtämään jäähdyttäjässä, mutta ei lämmityslaitteessa. Kyyti oli kylmää.
Onneksi pääsin sulattamaan auton lämpimään talliin ja sain nesteen vaihdettua myös lämmityslaitteen kennoon.
Sen jälkeen onkin lämmintä riittänyt, kuitenkin mersumaisen niukahkosti.
W 124 E 300 D -93
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
Re: w124 300d puhaltaa kylmää
On tietysti hyvin suhteellista, mikä on niukahkosti. Omassa E300TD:ssä n.20min ajon jälkeen 20 asteen pakkasessa sisääntuleva ilma on niin kuumaa, että kojetaulun päässä olevan suulakkeen päällä ei kauaa kykene sormia pitämään jos puhallin asennossa 3.Tährellinen kirjoitti:Jäähdytinnesteenvaihto ei automaattisesti vaihda lämmittimen kennon nesteitä, jos kennossa on nesteet jäässä. Ne pitää saada sulamaan ja tilalle virtaa näin paremmin pakkasta kestävää nestettä.
Minulle kävi näin tuontiauton kanssa muutama vuosi sitten. Pakkasten tullessa kone kävi kuumana. Tyhjäkäynillä paikallaan käytettynä lähti nesteet kirtämään jäähdyttäjässä, mutta ei lämmityslaitteessa. Kyyti oli kylmää.
Onneksi pääsin sulattamaan auton lämpimään talliin ja sain nesteen vaihdettua myös lämmityslaitteen kennoon.
Sen jälkeen onkin lämmintä riittänyt, kuitenkin mersumaisen niukahkosti.
Re: w124 300d puhaltaa kylmää
No ei voi mersun,ainakaan 123 tai 124:n lämpöä sanoa "niukahkoksi". Jos on ,silloin on jotain vikaa termostaatissa tai nesteen kierrossa.Tährellinen kirjoitti: Sen jälkeen onkin lämmintä riittänyt, kuitenkin mersumaisen niukahkosti.
Ja lämpimämpää paikkaa sanotaan saunaksi. Ja mitä siellä voi tapahtua selvisi ainakin toiselle kaverille tossa kesällä. Toiselle ei...
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: w124 300d puhaltaa kylmää
Edelleen, kokeileppa ottaa närhenmunille menevä sähköliitin irti, jo vain pitäis tulla pelkkää kuumaa. Miulla ihan sama vika aikoinaan 300D:ssä. Varsinainen vika silloin lämmönsäätö-elektroniikkakortissa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ma 06.09.2010 18:25
Re: w124 300d puhaltaa kylmää
Meikäläisen tapauksessa ei puhalla kuumaa 100 km ajonkaan jälkeen. On siis niukkaan lämmön tulo.Nuffield56 kirjoitti:On tietysti hyvin suhteellista, mikä on niukahkosti. Omassa E300TD:ssä n.20min ajon jälkeen 20 asteen pakkasessa sisääntuleva ilma on niin kuumaa, että kojetaulun päässä olevan suulakkeen päällä ei kauaa kykene sormia pitämään jos puhallin asennossa 3.Tährellinen kirjoitti:Jäähdytinnesteenvaihto ei automaattisesti vaihda lämmittimen kennon nesteitä, jos kennossa on nesteet jäässä. Ne pitää saada sulamaan ja tilalle virtaa näin paremmin pakkasta kestävää nestettä.
Minulle kävi näin tuontiauton kanssa muutama vuosi sitten. Pakkasten tullessa kone kävi kuumana. Tyhjäkäynillä paikallaan käytettynä lähti nesteet kirtämään jäähdyttäjässä, mutta ei lämmityslaitteessa. Kyyti oli kylmää.
Onneksi pääsin sulattamaan auton lämpimään talliin ja sain nesteen vaihdettua myös lämmityslaitteen kennoon.
Sen jälkeen onkin lämmintä riittänyt, kuitenkin mersumaisen niukahkosti.
Lämmön tulo on kuitenkin ollut siedettävää, joten korjaustoimenpiteisiin en ole alkanut.
Täytynee termostaatti vaihtaa ja katsoa auttaako.
W 124 E 300 D -93
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 49
- Liittynyt: La 05.05.2007 10:15
Re: w124 300d puhaltaa kylmää
Prkl kun ne närhenmunat on kastroitu, eli sisuskalut otettu veks!J-PK kirjoitti:Edelleen, kokeileppa ottaa närhenmunille menevä sähköliitin irti, jo vain pitäis tulla pelkkää kuumaa. Miulla ihan sama vika aikoinaan 300D:ssä. Varsinainen vika silloin lämmönsäätö-elektroniikkakortissa.

Mutta nyt siis kaikille tiedoksi, että pelaa taas. Ilmalukko lie ollu, tai kenno jäässä tai jotakin. Tovin kävin motarilla ajamassa, nii alko lorina kuuluu sisälle, merkkivalo sytty ja lämmintä tulee.
Litran verran suunnilleen lisäsin nestettä ja kävin tuossa tunnin ajelemassa. Tais taas selvitä pelkällä säikähdyksellä!
Mutta kiitos mielenkiintoisista ja varteenotettavista argumenteista

Re: w124 300d puhaltaa kylmää
Jos sulla lämmöt on siinä päälle 80 astetta niin sulla jumittaa närhen munat eli hienolla hiekkapaperilla puhdista karan pinta,siihen tulee sellaista hilsettä ja venttiili ei aukea kokonaan.Mulla oli näin.Tährellinen kirjoitti:Meikäläisen tapauksessa ei puhalla kuumaa 100 km ajonkaan jälkeen. On siis niukkaan lämmön tulo.Nuffield56 kirjoitti:On tietysti hyvin suhteellista, mikä on niukahkosti. Omassa E300TD:ssä n.20min ajon jälkeen 20 asteen pakkasessa sisääntuleva ilma on niin kuumaa, että kojetaulun päässä olevan suulakkeen päällä ei kauaa kykene sormia pitämään jos puhallin asennossa 3.Tährellinen kirjoitti:Jäähdytinnesteenvaihto ei automaattisesti vaihda lämmittimen kennon nesteitä, jos kennossa on nesteet jäässä. Ne pitää saada sulamaan ja tilalle virtaa näin paremmin pakkasta kestävää nestettä.
Minulle kävi näin tuontiauton kanssa muutama vuosi sitten. Pakkasten tullessa kone kävi kuumana. Tyhjäkäynillä paikallaan käytettynä lähti nesteet kirtämään jäähdyttäjässä, mutta ei lämmityslaitteessa. Kyyti oli kylmää.
Onneksi pääsin sulattamaan auton lämpimään talliin ja sain nesteen vaihdettua myös lämmityslaitteen kennoon.
Sen jälkeen onkin lämmintä riittänyt, kuitenkin mersumaisen niukahkosti.
Lämmön tulo on kuitenkin ollut siedettävää, joten korjaustoimenpiteisiin en ole alkanut.
Täytynee termostaatti vaihtaa ja katsoa auttaako.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w124 300d puhaltaa kylmää
omassa 300:ssa samoja ongelmia, eli ei ole mikään sauna. Närhenmunat putsattu, termari vaihdettu, jäähd.nesteet uudet...saattaa olla, että järjestelmässä on ilmatasku. Miten sen sais pois? Lämmintä ilmaa tulee hyvin puhaltimen ollessa 1-2 asennoissa. Kovemmalla puhalluksella viilenee.....koneen lämmöt ok, yli 80*c...
- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
Re: w124 300d puhaltaa kylmää
Kannattaa vaihtaa uudet nesteet, niin ei jäädy eikä syövy. Vihreää taitaa olla vanhat ja samanväristä pitäisi ollaTurbo Hevonen kirjoitti:
Mutta nyt siis kaikille tiedoksi, että pelaa taas. Ilmalukko lie ollu, tai kenno jäässä tai jotakin. Tovin kävin motarilla ajamassa, nii alko lorina kuuluu sisälle, merkkivalo sytty ja lämmintä tulee.
Litran verran suunnilleen lisäsin nestettä ja kävin tuossa tunnin ajelemassa. Tais taas selvitä pelkällä säikähdyksellä!
uudet nesteet. 55% jäähdytinnestettä ja 45% vettä on sopiva suhde. Vanha neste ei poistu kokonaan ilman huuhtelua,
mutta ei sen tarvitse tullakaan, jos se ei ole ihan ruskeaa ja jos pystyy laskemaan sekoitussuhteen oikein.
Jäähdytinnesteelle 3 vuotta on sopiva vaihtoväli, itse vaihdoin viime sunnuntaina.
Lopuksi kannattaa tarkistaa pakkasenkesto, kovimmat pakkaset ovat vasta edessä.
Motonetistä on optiset mittarit vähissä, mutta halpoja mittareita kai riittää.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 49
- Liittynyt: La 05.05.2007 10:15
Re: w124 300d puhaltaa kylmää
No nyt on optisella mittarilla mitaten pakkaskenstävyyttä -36 astetta. Ainaki kaks päivää jo toiminu. Kohta töihin lähteä ja testata taas... Vähän kyllä luottamus meni tuohon. Tämän lisäks, kiertovesipumppu pitää käydä käynistää pellin alta (johtosarjaan ei tule virtaa, en ehtiny vielä tutkii kun hajosi viime viikolla), ja konepellin vaijeri+avauskahva katkesi pakkasessa
Jos tuo vekotin ei olis 2+3 paku, niin olisin jo joulun alla paalannut sen suutuspäissäni.

Jos tuo vekotin ei olis 2+3 paku, niin olisin jo joulun alla paalannut sen suutuspäissäni.
Re: w124 300d puhaltaa kylmää
Ottaahan noi lämmitysongelmat tällai talvella päähän... Itte olen kanssa puuhastellut vaikka mitä tuon lämppärin toimintaan saamiseksi, mutta taas tuntuu viilenevän aika-ajoittain ajellessa... ihme touhua 

- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
Re: w124 300d puhaltaa kylmää
kraanaveden käyttö jäähdytysnesteenä (raakan pakkasnesteen lantrinkina) voi aiheuttaa lämppärin kennon (ja myös itse syylärin) tukkeutumista kalkista ja muista kivennäisistä, jos paikkakunnan vesi on huonolaatuista siihen käyttöön, juotavana kraanavesi voi olla ihan hyvää ja hyvän makuista, mutta moottorissa se ei vain ole "hyvää"... lisäksi pakkasnesteet kannattaa vaihtaa viimeistään 5 vuoden välein, mutta tuo 3 vuottakin on ihan hyvä sääntö, jos siis aikoo pitää autoa itsellä useamman vuoden... nykyiset pakkasnesteet on mitä on, kun kunnon myrkkyjen (syöpymisenesto ja muut aineet) käyttö niissä on tod.näk. kielletty tai valmistajat ei vain enää halua tehdä kunnon aineita
"ikuinen työ on ikuinen nälkä" jne. eli se tuttu asia, liian hyvää ei enää kannata tehdä...
näihin huonosti lämpenevien autojen lämppärin kennoihin auttaa joskus vastavirta huuhtelu ja lisäksi astianpesukone aineella, stiruunahapolla jne. terästetty jäähdytysnesteen käyttö, jos ne ei ole ehtineet aivan tukkoon asti vielä mennä... seosta pidetään useita päiviä järjestelmässä ja käsittely uusitaan tarvittaessa, lopuksi huolellinen huuhtelu ja mielummin käytetään aina akkuvedestä tehtyä sekoitusta, niin vältytään jatkossa ongelmilta... akkuvesi ei niin kallista ole, ettei sitä malttaisi käyttää ja jos edes kerran elämässään joutuu lämppärin kennon uusimaan sen kraanaveden käytön takia, niin eiköhän siinä jo jotain opi

näihin huonosti lämpenevien autojen lämppärin kennoihin auttaa joskus vastavirta huuhtelu ja lisäksi astianpesukone aineella, stiruunahapolla jne. terästetty jäähdytysnesteen käyttö, jos ne ei ole ehtineet aivan tukkoon asti vielä mennä... seosta pidetään useita päiviä järjestelmässä ja käsittely uusitaan tarvittaessa, lopuksi huolellinen huuhtelu ja mielummin käytetään aina akkuvedestä tehtyä sekoitusta, niin vältytään jatkossa ongelmilta... akkuvesi ei niin kallista ole, ettei sitä malttaisi käyttää ja jos edes kerran elämässään joutuu lämppärin kennon uusimaan sen kraanaveden käytön takia, niin eiköhän siinä jo jotain opi

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."