OM602 kalisee ja hytkyy - ratkaistu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

OM602 kalisee ja hytkyy - ratkaistu

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Kyllä on sitkeää lajia tuo 250D:n kalina. Kone siis kalisee ja hytkähtelee kierrosten ollessa alle 1400. Samalla putkesta tupruaa harmahtavaa.

Aluksi päättelin kansipahvin öljyuodon aiheuttavan tuon käynnin epätasaisuuden. Kansi avattiin, pahvi näytti hyvältä, karstaa oli paaaljon. Kansi puhdistettiin, oikaistiin, suuttimet tarkistettiin, nostimet ja venakumit vaihdettiin, ja paikat niputettiin. Vika ei poistunut.

Kansimonttööri selvitteli, jotta ajoitus vaeltaa matalilla kierroksilla. Epäili pumpun laakeria. Pumppu huollettiin. Vika ei poistunut.

Tässä ollaan nyt ja mietitään seuraavaa askelta.

Ajoitukseen vaikuttavia tekijöitä ei kauhean paljon ole, voisiko ennakonsäätäjä olla syyllinen? Onko kukaan joutunut moista vaihtamaan? Olivatko oireet samanlaiset? Käytettyä toimivaa tarjolla? Jos kokeeksi vaihtaisi...
Terveisin
Tero
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: OM602 kalisee ja hytkyy

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

dieselflosse kirjoitti:Terve!
Kyllä on sitkeää lajia tuo 250D:n kalina. Kone siis kalisee ja hytkähtelee kierrosten ollessa alle 1400. Samalla putkesta tupruaa harmahtavaa.
Pystärissä oli sitkeä ilmavuoto ja käynnistäessä päästeli "valkeaa savua", mille kuvaukselleni täällä joku kovasti naureskeli. :roll: Ei selvinnyt mikä vuosi mutta kun vaihdoin kaikki letkut ja liittimet niin tokeni.

Oma 300TDni hytkyi tyhjäkäynnillä ja PPllä asiaa tonkiessamme huomasimme polttoaineen esilämmittimen haljenneen holkin valskaavan ilmaa. On siellä ilmanputsarin alla, näkyi ilmakuplat oikein lorinana läpinäkyvässä muoviletkussa..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: OM602 kalisee ja hytkyy

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Petteri Kivimäki kirjoitti: Oma 300TDni hytkyi tyhjäkäynnillä ja PPllä asiaa tonkiessamme huomasimme polttoaineen esilämmittimen haljenneen holkin valskaavan ilmaa. On siellä ilmanputsarin alla, näkyi ilmakuplat oikein lorinana läpinäkyvässä muoviletkussa..
Selittäisikö tuo ajoituksen vaeltelun..? Eilisellä pikavilkaisulla havaitsin ilmaa ainoastaan karkeasuodattimessa. Ja kone käynnistyy hyvin, mikä mielestäni sotii ilmavuototeoriaa vastaan. Paitsi lämpimänä täytyy polkaista kaasua, jottei heti ryydy...

OT: Sammutinkin lakkasi tuossa yhtäkkiä toimimasta. Pumpun päästä on ok, kun imuttamalla sammuu. Ilma myös kulki, kun puhalsin paineilmaa jarrutehostimen alipaineputken kyljestä irroitettuun letkuun ja kuulostelin pumpun päästä. Jarru toimii mielestäni normaalisti ja sammutinlinjan liitännässäkin tuntui alipaine. Tulee ihan ranskalaiset mieleen näitä mystisiä juttuja ihmetellessä. :mrgreen:
Terveisin
Tero
väsy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 01.10.2008 23:59
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: OM602 kalisee ja hytkyy

Viesti Kirjoittaja väsy »

Mulla oli justiin samanlaista vikaa om605 koneessa eli pätki alle 1500 silloin ku kävi iliman kuormitusta ja samalla tuprutteli vaaleeta savua. Vika hävis täysin ku ajoin pari tankillista x1r dieselboosterilla terästettyä diiseliä.
Olisko ollu niin että sielä oli jotain likaa järjestelmäsä.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: OM602 kalisee ja hytkyy

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

väsy kirjoitti: x1r dieselboosterilla terästettyä diiseliä.
Koitin ihan ensimmäisenä laittaa tuota mömmöä suoraan suodattimeen... Ei auttanut.
Terveisin
Tero
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: OM602 kalisee ja hytkyy

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Onko puristukset tasaiset kaikissa sylintereissä? Mitattiinko nouseeko kaikki männät yhtä ylös kaikissa sylintereissä?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: OM602 kalisee ja hytkyy

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Soitin kannen huoltajalle, kun jäi kaivelemaan, miten ajoituksen vaeltelu oli todennettu. Hänellä on käytössään boschin ajoitustesteri. Ajoitus tosiaan vaeltaa matalilla kierroksilla. MOT

Kun pumppu on katsottu, niin eihän vaeltelua voi aiheuttaa muu kuin ennakonsäädin? Perusennakko voisi olla pielessä monestakin syystä, huono palaminen voisi johtua vaikkapa vääntyneistä kiertokangista, mutta ajoituksen vaeltelu ei.

Oliko kenelläkään toimivaa säätäjää kokeiluun tarjolla?
Terveisin
Tero
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: OM602 kalisee ja hytkyy

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Kaikkea sitä näkee, kun vanhaksi elää. Ajoituksen vaeltelun syyksi paljastui löysä nokkaketju. Ja miksikö löysä. Nokka-akselin päässä oleva ratas niin kulunut, ettei kiristäjä saanut vedettyä löysiä pois.

Nyt käy vitonen nätisti. Ketju ja alipainepumppu vaihdettiin samalla, joten suhteemme jatkon luulisi sujuvan soljuvammin :wink:
Terveisin
Tero
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM602 kalisee ja hytkyy

Viesti Kirjoittaja veskola »

Luin vasta äsken tuon edellisen viestin ja meinasin jo ehdottaa löysää ketjua.

Hmmm :shock: vai voi ketjupyörä kulua noin paljon, ettei säätövara riitä. Tietysti osasyyllinen voi olla se itse laahainkin, sekin vähän kuluu. Näkeekö hammaspyörän kuluneisuuden ihan silmällä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: OM602 kalisee ja hytkyy

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

veskola kirjoitti: Hmmm :shock: vai voi ketjupyörä kulua noin paljon, ettei säätövara riitä. Tietysti osasyyllinen voi olla se itse laahainkin, sekin vähän kuluu. Näkeekö hammaspyörän kuluneisuuden ihan silmällä ?
Näemmä voi. Liekö syynä valmistusvika, huijattu ajomäärä vai harvat öljynvaihdot. MIstäpä tuota tietää. Oli monttöörillekin ensimmäinen kerta laatuaan.

Ihan silmällä kai tuon hiffasi..
Terveisin
Tero
Vastaa Viestiin