W210 290td webasto esilämmittimeksi
W210 290td webasto esilämmittimeksi
Olen koittanut etsiä vanhoja juttuja aiheesta, jotain löytänytkin mutta oikein täyttää selvyyttä ei niistä saanut.
Eli mitä tarvitsee että saa 290td:n lisälämmittimenä toimivan webaston muutettua esilämmittimeksi?
Kiertovesipumppu löytyy autosta paisuntasäiliön lähettyviltä.
Eli mitä tarvitsee että saa 290td:n lisälämmittimenä toimivan webaston muutettua esilämmittimeksi?
Kiertovesipumppu löytyy autosta paisuntasäiliön lähettyviltä.
S212 E220 CDI A T -2012
S210 E280 A T 4matic -1997
S210 E280 A T 4matic -1997
Re: W210 290td webasto esilämmittimeksi
Mitä siinä pitäisi sitten muuttaa? Eikös sitä saa käymään ennen ajoon lähtöä. Tuhkakupissa on katkaisin ja jos ei halua että ajon aikana tohottaa painaa sitä off katkaisinta niin ei lähde automaattisesti lämmittämään. Vai eikö siinä ole kelloa ja ajastinsysteemeitä ollenkaan?Carman kirjoitti:Olen koittanut etsiä vanhoja juttuja aiheesta, jotain löytänytkin mutta oikein täyttää selvyyttä ei niistä saanut.
Eli mitä tarvitsee että saa 290td:n lisälämmittimenä toimivan webaston muutettua esilämmittimeksi?
Kiertovesipumppu löytyy autosta paisuntasäiliön lähettyviltä.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Re: W210 290td webasto esilämmittimeksi
Terve.
Eli carmanin autossa ei varmaankaan ole kello-laitetta. Itsellä oli ennen samanlainen auto ilman kelloa(ja ilman mitään katkaisimia tuhkiksen vieressä) Oikeastaan on kaksi vaihtoehtoa joko ostaa valmis kellosarja eli c-kit joka maksaa noin 500 ellen kauheesti väärin muista, tai tehdä kyseinen sarja ite niin kuin itse tein. Voin laittaa YV:nä enemmän jos kiinnostaa.
Eli carmanin autossa ei varmaankaan ole kello-laitetta. Itsellä oli ennen samanlainen auto ilman kelloa(ja ilman mitään katkaisimia tuhkiksen vieressä) Oikeastaan on kaksi vaihtoehtoa joko ostaa valmis kellosarja eli c-kit joka maksaa noin 500 ellen kauheesti väärin muista, tai tehdä kyseinen sarja ite niin kuin itse tein. Voin laittaa YV:nä enemmän jos kiinnostaa.
Re: W210 290td webasto esilämmittimeksi
Juurikin näin, eli kelloa ei ole ollenkaan, toimii ainoastaan ajonaikaisena lisälämmittimenä.Mk1 kirjoitti:Terve.
Eli carmanin autossa ei varmaankaan ole kello-laitetta. Itsellä oli ennen samanlainen auto ilman kelloa(ja ilman mitään katkaisimia tuhkiksen vieressä) Oikeastaan on kaksi vaihtoehtoa joko ostaa valmis kellosarja eli c-kit joka maksaa noin 500 ellen kauheesti väärin muista, tai tehdä kyseinen sarja ite niin kuin itse tein. Voin laittaa YV:nä enemmän jos kiinnostaa.
Toki kiinnostaa lisätiedot

S212 E220 CDI A T -2012
S210 E280 A T 4matic -1997
S210 E280 A T 4matic -1997
Re: W210 290td webasto esilämmittimeksi
Ja vaikka sen kellosysteemin sinne laittaakin, niin se on silti enemmänkin esi-sisätila-lämmitin, kuin esilämmitin.
Moottoria sillä ei kovinkaan lämpimäksi saa.
(ainakin omassani, sisätilat kyllä lämpenee, mutta moottori ei oikeastaan ollenkaan, vaikka pitäisi tunnin pöhisemässä. En sitten tiedä onko minulla jotain vikaa, vikaa, vikaa...)
Moottoria sillä ei kovinkaan lämpimäksi saa.
(ainakin omassani, sisätilat kyllä lämpenee, mutta moottori ei oikeastaan ollenkaan, vaikka pitäisi tunnin pöhisemässä. En sitten tiedä onko minulla jotain vikaa, vikaa, vikaa...)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Re: W210 290td webasto esilämmittimeksi
Onko autossa rest nappi, eli taukolämmitys? Tällöin helpoin tapa on laittaa sähköisen kiertovesipumpun rinnalle rele, ja sulkeutuvan koskettimen kautta syötetään webaston 1 (tai 3 kumpi käytössä) nastaan 12v. Halvin ja helpoin keino.
Re: W210 290td webasto esilämmittimeksi
Juu, kyllä rest-nappi löytyy.jpeltoma kirjoitti:Onko autossa rest nappi, eli taukolämmitys? Tällöin helpoin tapa on laittaa sähköisen kiertovesipumpun rinnalle rele, ja sulkeutuvan koskettimen kautta syötetään webaston 1 (tai 3 kumpi käytössä) nastaan 12v. Halvin ja helpoin keino.
Eli siis webaston käynnistymiseen riittää +12V tiettyyn napaan itse lämmittimen liittimellä?
Ja puhaltimen ohjaus löytyy kait vasemmasta kynnyskotelosta?
Tarviikohan mitään diodeja yms mihinkään väliin ettei alkuperäinen toiminta ajonaikaisena lisälämmittimenä häiriinny?
Nythän webastolle on vaihdekepin lähettyvillä nappi josta sen saa kytkettyä pois toiminnasta.
Auto on koodien mukaan -99 mallia (koodi 809).
S212 E220 CDI A T -2012
S210 E280 A T 4matic -1997
S210 E280 A T 4matic -1997
Re: W210 290td webasto esilämmittimeksi
Eikös sulla rest nappi ohjaa sisäpuhaltimenkin päälle? Eikai sitä erikseen tartte ohjata... Webastoo ohjataan ihan 12v kytkin tiedolla, siellä on joko 1 tai 3 nastassa ohjaus. Jos sä haluat säilyttää sen ajonaikaisen systeemin siellä niin pistä vaihtokytkimellä se webaston ohjaus, joko 12v suoraan tai sitten lepoasennossa vanhaan ohjausjohtoon.
Rele tosiaan KV pumpun rinnalle, kv pummpu ohjautuu maapuolelta, siellä on pysyvä 12v. Se KV pumupun kunto kannattaa tsekata samalla, jos ei ole täysin hengissä niin webasto keittää. Noistahan menee hiilet niistä kv pumpuista.
Tossa joku vaan vinkkas yllä, että väykyn lisälämppäri olisi letkutettu sisäkennolle? Onko näin ? Jos moottoria haluaa sit saada kunnolla kuumaksi niin letkut täytyis kääntää moottorille? Ittellä on w202 missä weba on moottorille.
Rele tosiaan KV pumpun rinnalle, kv pummpu ohjautuu maapuolelta, siellä on pysyvä 12v. Se KV pumupun kunto kannattaa tsekata samalla, jos ei ole täysin hengissä niin webasto keittää. Noistahan menee hiilet niistä kv pumpuista.
Tossa joku vaan vinkkas yllä, että väykyn lisälämppäri olisi letkutettu sisäkennolle? Onko näin ? Jos moottoria haluaa sit saada kunnolla kuumaksi niin letkut täytyis kääntää moottorille? Ittellä on w202 missä weba on moottorille.
Re: W210 290td webasto esilämmittimeksi
Kyllä itsellä moottorikin lämpesi ihan kunnolla kellon laiton jälkeen.
Re: W210 290td webasto esilämmittimeksi
Laitoin itselle webaston 1 nastaan releellä virran ohjauksen kiertovesi pumpulta.Ainoa ongelmahan on että aina kun auto on käynnissä niin kiertovesi pumppu pyörii myös ja sitä kautta webasto.Mitenkä tämän saisi helpoiten toteutettua niin että kun rest toiminto on pois,myös webasto toimisi alkuperäisen kytkimen kautta?
Re: W210 290td webasto esilämmittimeksi
diodi väliin?
Nykyinen : MB W638 112 CDI
Exät :MB W202 200CDI, MB E 270CDI T W210, MB W202 T 200CDI
Exät :MB W202 200CDI, MB E 270CDI T W210, MB W202 T 200CDI
Re: W210 290td webasto esilämmittimeksi
Tässä kehittelen kytkentää jolla säilyisi myös ajonaikainen lämmitys ilman mitään vaihtokytkimiä.jpeltoma kirjoitti: Webastoo ohjataan ihan 12v kytkin tiedolla, siellä on joko 1 tai 3 nastassa ohjaus. Jos sä haluat säilyttää sen ajonaikaisen systeemin siellä niin pistä vaihtokytkimellä se webaston ohjaus, joko 12v suoraan tai sitten lepoasennossa vanhaan ohjausjohtoon.
Ohjaako auton moottorinohjaus webastoa myös tuosta 1 navasta? Tietysti selviäisi mittaamalla, mutta en viitsi lähteä irrottelemaan pohjamuoveja...
Vaihtorele kääntämään kellokäytön ja automaattikäytön välillä.
S212 E220 CDI A T -2012
S210 E280 A T 4matic -1997
S210 E280 A T 4matic -1997
Re: W210 290td webasto esilämmittimeksi
Kannattaisi varmaan hankkia auton sähkökytkentäkaaviot ja webaston toimintakuvaukset niin suunnittelutyö helpottuisi vähän. Jos webastosi on se vanhempi 98-versio niin ykkösnastaan tulee ohjaus eikä siellä muuta ole. Ohjaus sinun autossasi tulee mittaristolta, ei moottorin ohjainyksiköltä jos sitä tarkoitit.Carman kirjoitti: Tässä kehittelen kytkentää jolla säilyisi myös ajonaikainen lämmitys ilman mitään vaihtokytkimiä.
Ohjaako auton moottorinohjaus webastoa myös tuosta 1 navasta? Tietysti selviäisi mittaamalla, mutta en viitsi lähteä irrottelemaan pohjamuoveja...
Vaihtorele kääntämään kellokäytön ja automaattikäytön välillä.
Re: W210 290td webasto esilämmittimeksi
Auto on koodien mukaan -99 mallia (koodi 809).DBFI kirjoitti:Carman kirjoitti: Kannattaisi varmaan hankkia auton sähkökytkentäkaaviot ja webaston toimintakuvaukset niin suunnittelutyö helpottuisi vähän. Jos webastosi on se vanhempi 98-versio niin ykkösnastaan tulee ohjaus eikä siellä muuta ole. Ohjaus sinun autossasi tulee mittaristolta, ei moottorin ohjainyksiköltä jos sitä tarkoitit.
Eli siis voi olla että mittaristo ohjaa webastoa muutenkin kuin 1-navalle?
S212 E220 CDI A T -2012
S210 E280 A T 4matic -1997
S210 E280 A T 4matic -1997
Re: W210 290td webasto esilämmittimeksi
Siinä tapauksessa ykkösnastan kautta ei ohjaa mikään sitä webastoa käyntiin vaan sen aiemminkin mainitun kolmosnavan kautta (edelleen mittaristolta tulee se ohjaus, kytkimen kautta).Carman kirjoitti: Auto on koodien mukaan -99 mallia (koodi 809).
Eli siis voi olla että mittaristo ohjaa webastoa muutenkin kuin 1-navalle?
Jos sinulla on suunnitelma kiertovesipumpun ja puhaltimen kytkemiseksi niin nuo kannattaisi varmaan testauttaa foorumin webasto-eksperteillä.
Re: W210 290td webasto esilämmittimeksi
Ok, pikkuhiljaa selviää asiat, kiitoksia!DBFI kirjoitti: Siinä tapauksessa ykkösnastan kautta ei ohjaa mikään sitä webastoa käyntiin vaan sen aiemminkin mainitun kolmosnavan kautta (edelleen mittaristolta tulee se ohjaus, kytkimen kautta).
Jos sinulla on suunnitelma kiertovesipumpun ja puhaltimen kytkemiseksi niin nuo kannattaisi varmaan testauttaa foorumin webasto-eksperteillä.
Olen suunnitellut kytkentää suurinpiirtein tähän malliin; Webaston ovaalinmuotoiselta kellolla ohjaus webaston omalle vahvistinreleelle, josta taas releellä/releillä ohjataan puhallin päälle (johto vasemmassa kynnyskotelossa) sekä kiertovesipumpulle maadoitus. Ja tietysti itse webasto myös käyntiin, tähän johtoon joku vaihtorele joka vaihtaa kellon ja automaattikäytön välillä. Eli ideana, kun laittaa kellosta weban päälle (joka liekistä tai ajastettuna) rele vetää ja kello ohjaa webaa. Jos taas kelloon ei koske, rele ei vedä ja niin mittaristo ohjaa webaston päälle tarpeen mukaan.
Tähän tapaan systeemi on kytketty myös ilmeisesti alkuperäisessä c-kitissä, siinä on vaan se erillinen vesipumppu. Mulla on alkuperäisen c-kitin asennusohje jonka mukaan tätäkin suunnittelin.
Toivottavasti oli riittävän vaikeasti selitetty, vaikea yrittää pukea ajatuksiaan sanoiksi

S212 E220 CDI A T -2012
S210 E280 A T 4matic -1997
S210 E280 A T 4matic -1997
Re: W210 290td webasto esilämmittimeksi
Laitoin itselle erillisen kytkimen jolla saan tarvittaessa kv pumpulta ottaman maadoituksen katkaistua ettei webasto pyöri aina auton ollessa käynnissä,näin myös alkuperäinen systeemi toimii niinkuin pitääkin.Vaihdoin samalla kv pumpun uuteen kun meinasi olla tiensä päässä,tuntuu pirttiin tulevan lämmintä vähä eri malliin kun vanhalla...
Re: W210 290td webasto esilämmittimeksi
Voihan sinne laittaa releen, joka pudottaa nuo lisäviritykset pois pelistä, kun virta-avain käännetään 2- asentoon.
Re: W210 290td webasto esilämmittimeksi
Mutta sitä kiertovesipumppua tarvitaan myös virta-avaimen ykkösasennossa, jopa virrat pois kytkettynä (REST).hannun1 kirjoitti:Voihan sinne laittaa releen, joka pudottaa nuo lisäviritykset pois pelistä, kun virta-avain käännetään 2- asentoon.
Re: W210 290td webasto esilämmittimeksi
Nin, mutta se kai oli jo ratkaistu noilla "lisävirityksillä". Sitä vaan meinasin, että ei tarvi erillistä kytkintä, josta joku (edit: marre) tuossa kirjoitti. Rele pudottaa kiertovesipumpun ja lämppärin ohjauksen pois pältä ja homma toimii auton oman ohjauksen mukaan, kun virta on päällä. Vielä, jos siihen värkkää pienen viiveen, niin webasto ei ehdi sammua välillä, jos auton oma ohjaus pyytää sitä päälle. Että tällaista hifistelyä:)DBFI kirjoitti:Mutta sitä kiertovesipumppua tarvitaan myös virta-avaimen ykkösasennossa, jopa virrat pois kytkettynä (REST).hannun1 kirjoitti:Voihan sinne laittaa releen, joka pudottaa nuo lisäviritykset pois pelistä, kun virta-avain käännetään 2- asentoon.
Viimeksi muokannut hannun1, Ma 10.01.2011 10:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W210 290td webasto esilämmittimeksi
OK.hannun1 kirjoitti:[
Nin, mutta se kai oli jo ratkaistu noilla "lisävirityksillä". Sitä vaan meinasin, että ei tarvi erillistä kytkintä, josta joku (edit: marre) tuossa kirjoitti. Rele pudottaa kiertovesipumpun ja lämppärin ohjauksen pois pältä ja homma toimii auton oman ohjauksen mukaan, kun virta on päällä.
Re: W210 290td webasto esilämmittimeksi
Hankalaahan se on tietenkin käyttää noita "lisävirityksiä" kahen kytkimen kautta,mutta ainakin helppo toteuttaa.hannun1 kirjoitti:Nin, mutta se kai oli jo ratkaistu noilla "lisävirityksillä". Sitä vaan meinasin, että ei tarvi erillistä kytkintä, josta joku (edit: marre) tuossa kirjoitti. Rele pudottaa kiertovesipumpun ja lämppärin ohjauksen pois pältä ja homma toimii auton oman ohjauksen mukaan, kun virta on päällä. Vielä, jos siihen värkkää pienen viiveen, niin webasto ei ehdi sammua välillä, jos auton oma ohjaus pyytää sitä päälle. Että tällaista hifistelyä:)DBFI kirjoitti:Mutta sitä kiertovesipumppua tarvitaan myös virta-avaimen ykkösasennossa, jopa virrat pois kytkettynä (REST).hannun1 kirjoitti:Voihan sinne laittaa releen, joka pudottaa nuo lisäviritykset pois pelistä, kun virta-avain käännetään 2- asentoon.
Re: W210 290td webasto esilämmittimeksi
Löytyy valmiita kellosarjoja asennettuna alle C-kitin hintaan.
044-2628474
044-2628474
Joku mersupurkaamo??
Re: W210 290td webasto esilämmittimeksi
Nyt on kello asennettu ja hyvin toimii!
Myös kiertovesipumppu meni uusiksi, oli aivan jumissa.
Nyt webasto siis toimii esilämmittimenä sekä lisälämmittimenä alkuperäiseen tapaan, mitään hankalia vaihtokytkimiä ei tarvita.
Tarvittiin siis Webaston minikello, Webaston oma vahvistinrele ja pari muuta relettä, muutama metri johtoa ja yksi kolmipaikkainen sulakepesä. Kustannuksia tuli yhteensä noin 130€ ja aikaa meni yksi pitkä ilta.
Puhallinkytkentä löytyy kuskinpuolen kynnyskotelon johtokourusta, yksi harmaa/valkoinen johto jolla puhallin lähtee pyörimään aina samalla nopeudella säätimen asennosta riippumatta.
Kiitoksia kaikille auttaneille!
Myös kiertovesipumppu meni uusiksi, oli aivan jumissa.
Nyt webasto siis toimii esilämmittimenä sekä lisälämmittimenä alkuperäiseen tapaan, mitään hankalia vaihtokytkimiä ei tarvita.
Tarvittiin siis Webaston minikello, Webaston oma vahvistinrele ja pari muuta relettä, muutama metri johtoa ja yksi kolmipaikkainen sulakepesä. Kustannuksia tuli yhteensä noin 130€ ja aikaa meni yksi pitkä ilta.
Puhallinkytkentä löytyy kuskinpuolen kynnyskotelon johtokourusta, yksi harmaa/valkoinen johto jolla puhallin lähtee pyörimään aina samalla nopeudella säätimen asennosta riippumatta.
Kiitoksia kaikille auttaneille!
S212 E220 CDI A T -2012
S210 E280 A T 4matic -1997
S210 E280 A T 4matic -1997