Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
taatelintallaaja
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 06.01.2011 09:55

Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja taatelintallaaja »

Taas on keksitty pyörä uudelleen ja markkinoille on tullut maskipeitteet takaisin:

http://autotarvike.palvelut.ilkka.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Johan nuo olivatkin toistakymmentä vuotta pois muodista. Näyttävät nämä nykyautot
vaan olevan niin kylmiä että lämpöä pitää saada lisää. Tähän asti olen viton kanssa
leikkinyt pahvinpaloilla mutta jos nyt kokeilisi näitä. Ei oikein viitsisi uudehkoon autoon
tukkia pahvia keulalle.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6485
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Onhan noita koko ajan ollut periaatteessa myynnissä, mutta myyntierät on lienee myyty aika nopeasti loppuun. Ainakin KL on pitkään myynyt eioota väykyn viimasuojissa. Ja on kai noita Veholtakin saanut? 50€ tuntuu vain jo sellaiselta hinnalta että marmoritiskin hintakin voisi olla lähellä tuota (muistelen että KL:n hinta olis ollut reilu kolmekymppiä)...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
mika4matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
Paikkakunta: Espoo

Re: Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja mika4matic »

taatelintallaaja kirjoitti:Tähän asti olen viton kanssa leikkinyt pahvinpaloilla ...
Itse olen tarvittaessa käyttänyt pahvia. Tosin olen laittanut sen suoraan syylarin eteen, niin ei näytä rumalta. Tietysti siihen pitää jättää avoimia kohtia, että jonkin verran jäähdyttää.

Jos valmiiden suojien neliöhinta alkaa lähennellä tuhatta euroa, niin taidan jatkossakin pysyä pahvissa.
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Re: Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja geoman »

W124:ään (ulkopuolelle asennettava) on hinta "marmoritiskillä" 39 euroa. Valmistaja on Tammer-Suoja Oy. Helppohan se on tehdä itsekkin. Hyvä vaihtoehto on asentaa maskinsuoja sisäpuolle piiloon. Toimituaika oli 1 viikko.

Tämä suoja on aivan sama kuin "Taatelintallaaja":n linkissä.
Viimeksi muokannut geoman, To 06.01.2011 12:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 918
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

mika4matic kirjoitti:
taatelintallaaja kirjoitti:Tähän asti olen viton kanssa leikkinyt pahvinpaloilla ...
Itse olen tarvittaessa käyttänyt pahvia. Tosin olen laittanut sen suoraan syylarin eteen, niin ei näytä rumalta. Tietysti siihen pitää jättää avoimia kohtia, että jonkin verran jäähdyttää.

Jos valmiiden suojien neliöhinta alkaa lähennellä tuhatta euroa, niin taidan jatkossakin pysyä pahvissa.
Pahvin olen itsekin laittanut aina talveksi syylärin eteen. Täysin umpeen. Eikä ole ollut ongelmia.
Noissa maskin eteen laitettavissa on tietysti se etu että jos pyrkii lämpiämään liikaa,flekti kuitenkin saa ilmaa kierrätettyä syylärin läpi. Eipä oo itellä liikaa lämmennyt,tietysti plussakeleillä kannattaa lämpömittaria vähän useammin tihrustaa. Ja lämmituslaitteellahan aina saa moottoria viilennettyä.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kumma että noilla on myynnissä malli 204 farmariin eikä sedanista puhuta mitään. Mitat varmaan otettu farmrista.

204 ja 212 on siitä hankalia kun maski on niissä paikoillaan eikä nouse konepellin mukana niin pahvien pujottelu sinne sisäpuolelle ei onnistu ilman maskin irrotusta.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5494
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja S202 »

Niin, vanhempiin mersuihin on valtavan helppo leikata pahvista maskin sisäpuolelle pala ja kolmella nippusiteellä kiinni. Eikä se sieltä juurikaan näy. Kuka maksaa 40-50€ jostain muovilerpasta jonka voi tehdä pahvista ja aikaa menee sen 5 minuuttia?
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Re: Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja Tomp »

Pahvin sijasta kannattaa käyttää jotain, mikä ei ole vedelle niin allerginen. Ekassa pesussa se pahvi on palasina, toki voi aina uuden laittaa. Esim kumi tai muovi olis parempi.
tuoppiman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 04.02.2010 17:55
Paikkakunta: Espoo

Re: Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja tuoppiman »

Itse leikkasin jalkatilamatosta sopivan palan ja laitoin nippusiteillä kiinni maskin sisäpuolelle.
t. Tuoppi
____________________________________________________________________________________________________
Vapautettu
C220CDI / GSX1300R
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

tämmöinen 1€ viritys tullu tehtyä tälle talvelle...ihan siksi että lämpee vielä nopeemmin entisen kilometrin sijasta sadalla metrillä :wink:

nätti ja kestää pesut jne. tehty veden ja kosteuden kestävästä tuulenohjainpahvista joita käytetään okt:n ullakolla....

http://www.aijaa.com/v.php?i=7265868.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

noi nipparit on kallein osa tota.....ja mikä parasta flektit toimii normisti kaupunkiruuhkissa jne.

eikä paljon näy ulospäin....=rumenna jo rumaa keulaa :wink:
Opel, "weird lieben autos"....
kapa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 22.06.2004 20:53
Paikkakunta: mikkeli

Re: Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja kapa »

oon käyttänyt omassa 204 webastoa apuna lämmöt 90asteessa
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

kapa kirjoitti:oon käyttänyt omassa 204 webastoa apuna lämmöt 90asteessa
Vähän se lämpiää nopeammin vaikka webasto olisikin. Eihän webastotonkaan auto noita suojia tarvitse matka-ajossa jos on termostaatti kunnossa. Ei nuo minusta ole toisiaan poissulkevia "varusteita".
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

DBFI kirjoitti:
kapa kirjoitti:oon käyttänyt omassa 204 webastoa apuna lämmöt 90asteessa
Vähän se lämpiää nopeammin vaikka webasto olisikin. Eihän webastotonkaan auto noita suojia tarvitse matka-ajossa jos on termostaatti kunnossa. Ei nuo minusta ole toisiaan poissulkevia "varusteita".

näin on.
itse en ainakaan viitsi lämmintä konetta viimallakaan jäähdyttää jos ei ole tarvetta...voisi sanoa että vähemmän tarttee termarin tehdä töitä ja kone on tasalämpöisempi pitkilläkin matkoilla.....ei heilahtele koneen lämpö kun laskee syylarista aina välillä kiertoon vettä joka pysyy varmasti tasalämpöisempänä pahvin takan kuin ihan paljaassa viimassa....

ja kone tosiaan lämpiää aamulla 50% nopeemmin...nopeehan tollanen kasi on lämpeemään muutenkin mutta pahvi auttaa siihen vielä lisää, eikä ainakaan ole haitaksi...varmaan missään autossa....???

ja kun siellä pahvin ja syylarin välissä on tilaa eli flektit välissä niin jos ajelee kaupungissa ja lämmöt alkaa nousta se jäähtyy flekteillä kivasti...kokemusta on helsingin ruuhkista.
Opel, "weird lieben autos"....
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5719
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tää on tietysti asian vierestä mutta mistähän voisin ostaa maskin peiton kiinnikkeitä, kun ei viittis aina niitä nippusiteitäkään käyttää ja ne omat kiinnikkeet on niin nätti kiinittää ja irrottaa :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Hokke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.06.2004 11:53
Paikkakunta: Espoonlahti

Re: Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja Hokke »

MiHe kirjoitti:Onhan noita koko ajan ollut periaatteessa myynnissä, mutta myyntierät on lienee myyty aika nopeasti loppuun. Ainakin KL on pitkään myynyt eioota väykyn viimasuojissa. Ja on kai noita Veholtakin saanut? 50€ tuntuu vain jo sellaiselta hinnalta että marmoritiskin hintakin voisi olla lähellä tuota (muistelen että KL:n hinta olis ollut reilu kolmekymppiä)...

KL hinta w203:sen maskisuojasta on kuuleman mukaan 35€ ja kiinnitettään maskin taakse maskin omilla ruuveilla.

Mese.fi puolella on topikki diy maskisuoja w203:seen jossa on kuvat ja ohjeet miten sen voi itse tehdä.

en suosittele mitään pahvivirityksiä, kunnon muovinen kestää useamman vuoden ja asennuksessa ei kymmentä minuuttia pidempään mene
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Re: Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Muistaakos kukaan nähneensä 60-70 luvun autoissa semmosta rullaverhoo syylärin eessä?
Itellä oli laatikko-cortinassa semmone jota pysty säätää kojelautaan tulevasta ketjusta.
Olis varmaan fiksu vekotin nykypäivänäkin.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

AAVEE kirjoitti:Muistaakos kukaan nähneensä 60-70 luvun autoissa semmosta rullaverhoo syylärin eessä?
Itellä oli laatikko-cortinassa semmone jota pysty säätää kojelautaan tulevasta ketjusta.
Olis varmaan fiksu vekotin nykypäivänäkin.
90-luvun puolivälin jälkeen diesel-bemarissa oli termostaatilla toimiva sälekaihdin syylärin edessä. Moottori vanhaa tekniikkaa mutta lämpeni todella nopeasti. Kaihdin ei ollut siellä nopean lämpenemisen takia vaan pitämässä kylmän moottorin kalkatus konehuoneessa mutta väliäkö sillä miksi se oli sinne laitettu jos auttaa talvella.

211-mersussakin oli nokalla alaosassa automaattinen kaihdin mutta se taisi olla vain isoissa bensakoneissa ja sillä optimoitiin suurissa nopeuksissa ilmavirtauksia, ei varmaan auttanut talvella.

Ehkä paremmin toimiva termostaatti olisi riittävä ratkaisu mutta jos sitä ei osata tehdä niin voisi noita vanhoja pieniä keksintöjä niitäkin tuoda takaisin.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3167
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Noiden pahvien kanssa sitten kannattaa olla varovainen. Olen kuullut sellaistakin, että mikäli jäähdytysnesteen pakkaskestävyys menee tiukoille ulkona olevan pakkasen kanssa ja pahvi ei peitäkään kokonaisuudessaan jäähdytintä, niin se ajoviima mikä pääsee osumaan peittämättömään kohtaan jäätää syylärin siltä kohtaa. Ja sehän on sitten pahimmassa tapauksessa syyläri halki.

Mutta eihän kellekään tosin tälläistä pääse tapahtumaan, eihän? :)
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5494
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kyllä nyt tuli sellasta legendaa että huh huh :lol:
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Re: Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja Tomp »

Pakardinen kirjoitti:Noiden pahvien kanssa sitten kannattaa olla varovainen. Olen kuullut sellaistakin, että mikäli jäähdytysnesteen pakkaskestävyys menee tiukoille ulkona olevan pakkasen kanssa ja pahvi ei peitäkään kokonaisuudessaan jäähdytintä, niin se ajoviima mikä pääsee osumaan peittämättömään kohtaan jäätää syylärin siltä kohtaa. Ja sehän on sitten pahimmassa tapauksessa syyläri halki.

Mutta eihän kellekään tosin tälläistä pääse tapahtumaan, eihän? :)
Kuullut kans joskus tuon. Mutta kun tuota tarinaa alkaa miettimään, niin löpinöitä vain. Melko hullulta kuulostaa, että ilman pahvia ei jäädy, mutta pahvin kanssa jäätyy. Hetken kun asiaa pohtii niin tuo tarina on kyllä aika moista legendaa.

Eihän se ajoviima siitä mihinkään muutu vaikka pahvi olisikin edessä. Eikä se pahvi sitä viimaa lisää. Se on ihan sama mitä tuulee, ei se pakkanen kovemmaksi muutu. Tuntuu vain iholla kylmemmältä. Ainakaan oma syyläri ei ole nahkaa, eikä näin ollen vilustu.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

AAVEE kirjoitti:Muistaakos kukaan nähneensä 60-70 luvun autoissa semmosta rullaverhoo syylärin eessä?
Itellä oli laatikko-cortinassa semmone jota pysty säätää kojelautaan tulevasta ketjusta.
Olis varmaan fiksu vekotin nykypäivänäkin.

mulla olis tollanen tossa international mc cormicissa -57 vuodelta.... :wink:
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Tomp kirjoitti:
Pakardinen kirjoitti:Noiden pahvien kanssa sitten kannattaa olla varovainen. Olen kuullut sellaistakin, että mikäli jäähdytysnesteen pakkaskestävyys menee tiukoille ulkona olevan pakkasen kanssa ja pahvi ei peitäkään kokonaisuudessaan jäähdytintä, niin se ajoviima mikä pääsee osumaan peittämättömään kohtaan jäätää syylärin siltä kohtaa. Ja sehän on sitten pahimmassa tapauksessa syyläri halki.

Mutta eihän kellekään tosin tälläistä pääse tapahtumaan, eihän? :)
Kuullut kans joskus tuon. Mutta kun tuota tarinaa alkaa miettimään, niin löpinöitä vain. Melko hullulta kuulostaa, että ilman pahvia ei jäädy, mutta pahvin kanssa jäätyy. Hetken kun asiaa pohtii niin tuo tarina on kyllä aika moista legendaa.

Eihän se ajoviima siitä mihinkään muutu vaikka pahvi olisikin edessä. Eikä se pahvi sitä viimaa lisää. Se on ihan sama mitä tuulee, ei se pakkanen kovemmaksi muutu. Tuntuu vain iholla kylmemmältä. Ainakaan oma syyläri ei ole nahkaa, eikä näin ollen vilustu.
olen samaa mieltä että legendaa syylaritarina on, mutta siitä en ole samaa mieltä etteikö pakkanen olisi kovempi eri nopeuksissa...tuo sinun kertomasi taasen taitaa olla legendaa siinä kohtaa....kyllä se ilma taitaa kylmetä ihan oikeasti mitä kovempaa se liikkuu....
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3167
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

S202 kirjoitti:Kyllä nyt tuli sellasta legendaa että huh huh :lol:
Mikäli näin, niin mikähän halkaisi lankun syylärin tässä takavuosina? Kun yhtä kovassa pakkasessa ajamalla meni ilman pahvia hienosti. Sitten kun laitoin pahvin, joka pääsi liikahtamaan niin että toinen syylärin pääty paljastui, niin 20km ja oksensi nesteet pellolle.

Huonoa tuuria? :roll:

Niin tai näin, pahveja en enää käytä. Kunnon Mersulla tarkenee ajaa ilmankin. :wink:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja hanta »

LopenUupunut kirjoitti:
Tomp kirjoitti:
Pakardinen kirjoitti:Eihän se ajoviima siitä mihinkään muutu vaikka pahvi olisikin edessä. Eikä se pahvi sitä viimaa lisää. Se on ihan sama mitä tuulee, ei se pakkanen kovemmaksi muutu. Tuntuu vain iholla kylmemmältä. Ainakaan oma syyläri ei ole nahkaa, eikä näin ollen vilustu.
olen samaa mieltä että legendaa syylaritarina on, mutta siitä en ole samaa mieltä etteikö pakkanen olisi kovempi eri nopeuksissa...tuo sinun kertomasi taasen taitaa olla legendaa siinä kohtaa....kyllä se ilma taitaa kylmetä ihan oikeasti mitä kovempaa se liikkuu....
No jos ollaan tarkkoja niin eihän se pakkanen sen kovemmaksi muutu sen takia että alkaa tuulemaan, eli jos on -5 astetta niin se on -5 tuulessakin, mutta liikkuva ilma tietenkin jäähdyttää nopeammin kuin paikallaan oleva ja myös iho tuntee sen kylmempänä koska jäähdytysvaikutus on tehokkaampi.
W203CDI
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Re: Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja woke »

Ei se ilma kylmene vaikka tuulee. Jos kylmenisi, niin auton lämpömittarikin näyttäisi ajonaikana mitä sattuu. Jäähdyttävä vaikutus kyllä lisääntyy tuulen myötä.
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5494
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja S202 »

Pakardinen kirjoitti:
S202 kirjoitti:Kyllä nyt tuli sellasta legendaa että huh huh :lol:
Mikäli näin, niin mikähän halkaisi lankun syylärin tässä takavuosina? Kun yhtä kovassa pakkasessa ajamalla meni ilman pahvia hienosti. Sitten kun laitoin pahvin, joka pääsi liikahtamaan niin että toinen syylärin pääty paljastui, niin 20km ja oksensi nesteet pellolle.

Huonoa tuuria? :roll:

Niin tai näin, pahveja en enää käytä. Kunnon Mersulla tarkenee ajaa ilmankin. :wink:
Liian vähän glykolia kenties? :D Saa olla vissiin aika pirusti pakkasta että fiftyfifty glykoli/vesi seos jäätyy oikein kunnolla. Vai jäätyykö ikinä samalla tavalla kuin puhdas vesi?
S124 300TE
W124 300D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja napa »

S202 kirjoitti: Vai jäätyykö ikinä samalla tavalla kuin puhdas vesi?
ei jäädy, menee kyllä hyhmään ja lakkaa liikkumasta, mutta ei riko paikkoja, joten syylärin halkeaminen pahvin takia on epätosi väite... muistaakseni jo n. 15% seos glygolia nesteessä estää sitä "jäätymästä" (niin että se laajenis muuttuessaan nesteestä kiinteään olomuotoon)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
C 124 320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 755
Liittynyt: Pe 26.12.2003 22:21

Re: Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

AAVEE kirjoitti:Muistaakos kukaan nähneensä 60-70 luvun autoissa semmosta rullaverhoo syylärin eessä?
Itellä oli laatikko-cortinassa semmone jota pysty säätää kojelautaan tulevasta ketjusta.
Olis varmaan fiksu vekotin nykypäivänäkin.
Meillä oli moinen viritys 60-luvulla W110 190d:ssä.
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320, CLK 320, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 3*OG900
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5719
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

S202 kirjoitti:Kyllä nyt tuli sellasta legendaa että huh huh :lol:
ei tää ole mitään lekendaa, on kyllä ihan omakohtasta kokemusta tälläsestä asiasta kun olin vielä hyvin nuori mies :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Re: Maskipeitteet kylmään autoon avuksi

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Onhan näitä verhoja ollut ennen monissa automerkeissä..
Itse muistan skdinä ollessani, kun faija säätelii 60-luvun octavian maskiverhoa talvella ajaessaan..

Samoten vanhoista mersuistakin näitä on ollut, alla yksi esimerkki:

Kuva
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Vastaa Viestiin