CLiK kirjoitti: Aikoinaan kun Volvo käänsi mallistonsa etuvetoon, oli takavedon haitat suurempia kuin nykyään.
No joo. Kyllä Volvonkin siirtyminen etuvetoon oli hiukka raadollisempi tarina. Gyllenhammarhan oli uhonnut Volvon pysyvän aina takavetoisena. No, jäykkä akseli ei pärjännyt kilpailijoiden erillissysteemeille ja osakkeenomistajat panivat PE:n taipaleelle kun rahaa tuli liian vähän. Yhtiö oli liki suoritustilassa. Etuvetoon siirtymällä saatiin kustannukset hallintaan ja kurssit nousuun. Raha se on joka puhuu, ei tekniikka.
Jos etuvedossa olisi jotain "maagista" niin kaikki edustusautot ja urheiluautot olisi aikaan sitten muutettu etuvetoisiksi.
CLiK kirjoitti: Aikoinaan kun Volvo käänsi mallistonsa etuvetoon, oli takavedon haitat suurempia kuin nykyään.
No joo. Kyllä Volvonkin siirtyminen etuvetoon oli hiukka raadollisempi tarina. Gyllenhammarhan oli uhonnut Volvon pysyvän aina takavetoisena. No, jäykkä akseli ei pärjännyt kilpailijoiden erillissysteemeille ja osakkeenomistajat panivat PE:n taipaleelle kun rahaa tuli liian vähän. Yhtiö oli liki suoritustilassa. Etuvetoon siirtymällä saatiin kustannukset hallintaan ja kurssit nousuun. Raha se on joka puhuu, ei tekniikka.
Jos etuvedossa olisi jotain "maagista" niin kaikki edustusautot ja urheiluautot olisi aikaan sitten muutettu etuvetoisiksi.
aika mustavalkoista....jos takaveto olisi jotenkin "maaginen" olisi kaikki ralli,rata ja muutkin autourheilun voittaja-autot takavetoisia....vaan kun ei ole...katsotaanpa hieman...rallissa (vakioluokat) on kaikki ensimmäiset 100 aina etuvetoja, jos ei nelivetoja verrata nyt.....asfaltilla luokissa mennään aika 50/50 etuvedon ja takavedon kanssa (hyvin ne seatit siellä pujottelee bemareita jne.) .....joten eipä ole takavetokaan kovin kummoinen...
eiköhän mene silleen että takaveto on kuivalla parempi (tuokin riippuu paljon ajo-ominaisuuksista) ja kun mennään vesisateeseen ja liukkaalle (esim lumi) niin takavedolla ei tee hevon kukkua.....edes piikeillä ajettaessa.
Rata- ja rallipuolella luokitukset määrää kaiken, nyt puhutaan ihan katuautoista. Teknisesti paras vetotapa on neliveto, sen jälkeen takaveto ja alimpana kastina etuveto. Jos valmistuskustannuksia verrataan niin järjestys pysyy samana. Etuveto on halvin valmistaa. Siinä on myös selitys miksi tavan ihmisille myydään pääasiassa etuvetoja. Yhtiöt tekee etuvetoisilla suurempia voittoja.
barton kirjoitti:Rata- ja rallipuolella luokitukset määrää kaiken, nyt puhutaan ihan katuautoista. Teknisesti paras vetotapa on neliveto, sen jälkeen takaveto ja alimpana kastina etuveto. Jos valmistuskustannuksia verrataan niin järjestys pysyy samana. Etuveto on halvin valmistaa. Siinä on myös selitys miksi tavan ihmisille myydään pääasiassa etuvetoja. Yhtiöt tekee etuvetoisilla suurempia voittoja.
no eipä ole tuokaan jälleen kovin mustavalkoista....en löytänyt porchen malleista ainuttakaan etuvetoista ja tekevät käsittääkseni maailman autovalmistajista parasta katetta?
kyllä se kate riippuu vähän niinkuin siitä mitä ihmiset ostaa...ja miksi?
ja kyllä se järjestys menee näin KUIVALLA neliveto ja takaveto ovat lähes tasoissa ja etuveto ehkä heikoin.
LIUKKAALLA neliveto,etuveto ja sitten vasta takaveto siellä alimmassa kastissa.
LopenUupunut kirjoitti:no eipä ole tuokaan jälleen kovin mustavalkoista....en löytänyt porchen malleista ainuttakaan etuvetoista ja tekevät käsittääkseni maailman autovalmistajista parasta katetta?
kyllä se kate riippuu vähän niinkuin siitä mitä ihmiset ostaa...ja miksi?
ei se possun valmistuskustannus ole paljoa suurempi kuin vaikka perusvolkkarissakaan... Jos toisen teko maksaa 4000eur ja toisen 8000eur ja myyntihinnat o vastaavasti 20000 ja 150000 ni tottakai näkyy katteessa pientä eroavaisuutta. ei se laatu vaan imago. Se o helpompaa napsia kalliimmat tekniikat listalle kun hinta on keinotekoisesti viisinkertainen.
CLiK kirjoitti: Aikoinaan kun Volvo käänsi mallistonsa etuvetoon, oli takavedon haitat suurempia kuin nykyään.
No joo. Kyllä Volvonkin siirtyminen etuvetoon oli hiukka raadollisempi tarina. Gyllenhammarhan oli uhonnut Volvon pysyvän aina takavetoisena. No, jäykkä akseli ei pärjännyt kilpailijoiden erillissysteemeille ja osakkeenomistajat panivat PE:n taipaleelle kun rahaa tuli liian vähän. Yhtiö oli liki suoritustilassa. Etuvetoon siirtymällä saatiin kustannukset hallintaan ja kurssit nousuun. Raha se on joka puhuu, ei tekniikka.
Jos etuvedossa olisi jotain "maagista" niin kaikki edustusautot ja urheiluautot olisi aikaan sitten muutettu etuvetoisiksi.
aika mustavalkoista....jos takaveto olisi jotenkin "maaginen" olisi kaikki ralli,rata ja muutkin autourheilun voittaja-autot takavetoisia....vaan kun ei ole...katsotaanpa hieman...rallissa (vakioluokat) on kaikki ensimmäiset 100 aina etuvetoja, jos ei nelivetoja verrata nyt.....asfaltilla luokissa mennään aika 50/50 etuvedon ja takavedon kanssa (hyvin ne seatit siellä pujottelee bemareita jne.) .....joten eipä ole takavetokaan kovin kummoinen...
eiköhän mene silleen että takaveto on kuivalla parempi (tuokin riippuu paljon ajo-ominaisuuksista) ja kun mennään vesisateeseen ja liukkaalle (esim lumi) niin takavedolla ei tee hevon kukkua.....edes piikeillä ajettaessa.
Mitähän vakioluokkaa tarkoitat? Jos taas katsotaan esim. F-cuppia niin kummasti ne takavedot pärjää siinä missä etuvedot, itseasiassa jos viimevuodenkin talvikisojen tulosliuskoja katsoo niin top 5 porukassa takavedoilla on niukka ylivoima. Kaiken lisäksi ovat vielä juuri näitä vanhoja, 240 volvoa, gt corollaa, starlettia ja onpa siellä menestystä niittänyt w201 mersukin. Mitä Volvoon tulee niin syy nyt ei todellakaan missään jäykässä akselissa ole ollut, Volvollakin kaikissa paremmissa malleissa oli erillisjousitettu taka-akselista 80-luvun lopusta lähtien (760,960,s/v90).
CLiK kirjoitti: Aikoinaan kun Volvo käänsi mallistonsa etuvetoon, oli takavedon haitat suurempia kuin nykyään.
No joo. Kyllä Volvonkin siirtyminen etuvetoon oli hiukka raadollisempi tarina. Gyllenhammarhan oli uhonnut Volvon pysyvän aina takavetoisena. No, jäykkä akseli ei pärjännyt kilpailijoiden erillissysteemeille ja osakkeenomistajat panivat PE:n taipaleelle kun rahaa tuli liian vähän. Yhtiö oli liki suoritustilassa. Etuvetoon siirtymällä saatiin kustannukset hallintaan ja kurssit nousuun. Raha se on joka puhuu, ei tekniikka.
Jos etuvedossa olisi jotain "maagista" niin kaikki edustusautot ja urheiluautot olisi aikaan sitten muutettu etuvetoisiksi.
aika mustavalkoista....jos takaveto olisi jotenkin "maaginen" olisi kaikki ralli,rata ja muutkin autourheilun voittaja-autot takavetoisia....vaan kun ei ole...katsotaanpa hieman...rallissa (vakioluokat) on kaikki ensimmäiset 100 aina etuvetoja, jos ei nelivetoja verrata nyt.....asfaltilla luokissa mennään aika 50/50 etuvedon ja takavedon kanssa (hyvin ne seatit siellä pujottelee bemareita jne.) .....joten eipä ole takavetokaan kovin kummoinen...
eiköhän mene silleen että takaveto on kuivalla parempi (tuokin riippuu paljon ajo-ominaisuuksista) ja kun mennään vesisateeseen ja liukkaalle (esim lumi) niin takavedolla ei tee hevon kukkua.....edes piikeillä ajettaessa.
Mitähän vakioluokkaa tarkoitat? Jos taas katsotaan esim. F-cuppia niin kummasti ne takavedot pärjää siinä missä etuvedot, itseasiassa jos viimevuodenkin talvikisojen tulosliuskoja katsoo niin top 5 porukassa takavedoilla on niukka ylivoima. Kaiken lisäksi ovat vielä juuri näitä vanhoja, 240 volvoa, gt corollaa, starlettia ja onpa siellä menestystä niittänyt w201 mersukin. Mitä Volvoon tulee niin syy nyt ei todellakaan missään jäykässä akselissa ole ollut, Volvollakin kaikissa paremmissa malleissa oli erillisjousitettu taka-akselista 80-luvun lopusta lähtien (760,960,s/v90).
taitaa olla F-kuppi ainoa missä edes on takavetoisia autoja?
ja kun ne menee noilla äffälaisillä sitten nuorten sm:iin niin taitaa jälleen sivikit viedä fiestojen kanssa niitä....???
no eipä tosin niitä takavetoisia autojakaan ole mitä tuonne ralliin enää laittaisi...ei siellä norsun painoisilla pärjää kun hiiret menee....
ja asfatillakin taitaa olla vanhassa sport 2000 luokassa voitettu eniten etuvedolla?.....muistelen että lapsuuden kaverini olisi muutaman kerran pokaalin ottanut jollain ww konesernin pelillä...onpa siellä tosin palkintopallilla ollut yksi tuttu bemarikuskin ja kun tarkkaan muistelen serkkuni taisi voittaa etuvedolla kerran tai kaksi...
Tero.N kirjoitti:
Mitä Volvoon tulee niin syy nyt ei todellakaan missään jäykässä akselissa ole ollut, Volvollakin kaikissa paremmissa malleissa oli erillisjousitettu taka-akselista 80-luvun lopusta lähtien (760,960,s/v90).
Kyllä syy oli se että Volvolla pitäydyttiin liian pitkään jääräpäisesti jäykässä akselissa. Korjausliike tuli liian myöhään ja mallisto piti kauttaaltaan vaihtaa kustannuksiltaan edullisempaan etuvetoon. Pieni valmistaja ei pystynyt saamaan riittävästi katetta per auto. Nuo Volvon paremmat mallit oli myynnillisesti vähäisemmässä merkityksessä. Tosi kisa käytiin vaikkapa Volvo 740, BMW 520, MB 200 kesken. Tuossa sarjassa Volvo oli altavastaajana jäykän akselinsa kanssa. Myynti jäi huonoksi ja talous meni kuralle. Etuvetoon siirtyminen paransi katetta ja samalla myyntiä edukkaamman hinnan avulla. Tosin vain vähäksi aikaa, sillä nythän koko paska ongelmineen on jo myyty kiinalaisille.
Tero.N kirjoitti:
Mitä Volvoon tulee niin syy nyt ei todellakaan missään jäykässä akselissa ole ollut, Volvollakin kaikissa paremmissa malleissa oli erillisjousitettu taka-akselista 80-luvun lopusta lähtien (760,960,s/v90).
Kyllä syy oli se että Volvolla pitäydyttiin liian pitkään jääräpäisesti jäykässä akselissa. Korjausliike tuli liian myöhään ja mallisto piti kauttaaltaan vaihtaa kustannuksiltaan edullisempaan etuvetoon. Pieni valmistaja ei pystynyt saamaan riittävästi katetta per auto. Nuo Volvon paremmat mallit oli myynnillisesti vähäisemmässä merkityksessä. Tosi kisa käytiin vaikkapa Volvo 740, BMW 520, MB 200 kesken. Tuossa sarjassa Volvo oli altavastaajana jäykän akselinsa kanssa. Myynti jäi huonoksi ja talous meni kuralle. Etuvetoon siirtyminen paransi katetta ja samalla myyntiä edukkaamman hinnan avulla. Tosin vain vähäksi aikaa, sillä nythän koko paska ongelmineen on jo myyty kiinalaisille.
justjust...eiköhän se ole niin että ne autot ostetaan kuitenkin jonkun muun perusteella kuin akselien kiinnityksen....eiköhän volvosta vaan puutuunut se seksikkyys kun aikanaan trendit saneli asioita....ainahan volvo on ollut "pappa-auto"....nyt vasta ovat ruvenneet kosimaan nuoria ostajia ja ei ne paljon ole mainoksissaan akseleista ja niiden tuenoista puhuneet....
CLiK kirjoitti: Aikoinaan kun Volvo käänsi mallistonsa etuvetoon, oli takavedon haitat suurempia kuin nykyään.
No joo. Kyllä Volvonkin siirtyminen etuvetoon oli hiukka raadollisempi tarina. Gyllenhammarhan oli uhonnut Volvon pysyvän aina takavetoisena. No, jäykkä akseli ei pärjännyt kilpailijoiden erillissysteemeille ja osakkeenomistajat panivat PE:n taipaleelle kun rahaa tuli liian vähän. Yhtiö oli liki suoritustilassa. Etuvetoon siirtymällä saatiin kustannukset hallintaan ja kurssit nousuun. Raha se on joka puhuu, ei tekniikka.
Jos etuvedossa olisi jotain "maagista" niin kaikki edustusautot ja urheiluautot olisi aikaan sitten muutettu etuvetoisiksi.
aika mustavalkoista....jos takaveto olisi jotenkin "maaginen" olisi kaikki ralli,rata ja muutkin autourheilun voittaja-autot takavetoisia....vaan kun ei ole...katsotaanpa hieman...rallissa (vakioluokat) on kaikki ensimmäiset 100 aina etuvetoja, jos ei nelivetoja verrata nyt.....asfaltilla luokissa mennään aika 50/50 etuvedon ja takavedon kanssa (hyvin ne seatit siellä pujottelee bemareita jne.) .....joten eipä ole takavetokaan kovin kummoinen...
eiköhän mene silleen että takaveto on kuivalla parempi (tuokin riippuu paljon ajo-ominaisuuksista) ja kun mennään vesisateeseen ja liukkaalle (esim lumi) niin takavedolla ei tee hevon kukkua.....edes piikeillä ajettaessa.
takaveto, keskimoottori ja piikit alla, ei sitä ihminen muuta kaipaa... siinä alkaa olemaan moni etumoottorinen nelivetokin kovilla tietysti keskimoottori + neliveto on sitten se kunkku...
klopiilla oli toissatalvena 4 veto subaru jäällä, niin sitä vain vietiin 240 volvolla molemmissa n. 100 hp kone...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
LopenUupunut kirjoitti:aika mustavalkoista....jos takaveto olisi jotenkin "maaginen" olisi kaikki ralli,rata ja muutkin autourheilun voittaja-autot takavetoisia....vaan kun ei ole...katsotaanpa hieman...rallissa (vakioluokat) on kaikki ensimmäiset 100 aina etuvetoja, jos ei nelivetoja verrata nyt.....asfaltilla luokissa mennään aika 50/50 etuvedon ja takavedon kanssa (hyvin ne seatit siellä pujottelee bemareita jne.) .....joten eipä ole takavetokaan kovin kummoinen....
Yleensä en jaksa näihin trolleihin edes vastata, mutta pannan nyt kerran. Näin tuloslistoja kaivamatta voisin veikata että ratalajeista driftingissä ei ois kun yhdestä päästä vetäviä autoja....radalla sitäkin harrastetaan
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Moro! Jotenkin tuo etuvetoisuus fiilis korostuu tässä ajamassani B-mallissa, vetelee, puskee ja esp rutisee koko ajan loskassa maybe neliveto vois olla ihan kokeilemisen arvoinen tahi B55 v8