tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

veskola kirjoitti:Eikös sitä yhteispainettakin sitten voisi nostaa ylemmäs, jonnekin 2kBar. Senhän voisi saada ohjelmoitua silleen, että pienillä kaasun asennoilla on pienempi paine (tai siis sehän tekee sitä jo luonnostaan, mutta saako sitä ohjelmoitua ero suuremmaksi). Jos ei softasta löydy karttoja niin anturihuijauksella sitten :twisted:

Pitäisi tulla paremmat sumut kun on enemmän painetta.
Siis polttoaineen yhteispaineta meinaat? ohjelmasta sitä saa muutettua ja voi muttaa vaan niin että ei nosta kuin sieltä mistä tarvetta mutta
1350bar pumppu ei isoja nostoja kestä,
ja huijaus boxsit tekee juuri sen että nostaa painetta mistä pitemmän pääle seuraa vaikka mitä... vähemmän hauskoja juttuja
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

veskola kirjoitti:Eikös sitä yhteispainettakin sitten voisi nostaa ylemmäs, jonnekin 2kBar. Senhän voisi saada ohjelmoitua silleen, että pienillä kaasun asennoilla on pienempi paine (tai siis sehän tekee sitä jo luonnostaan, mutta saako sitä ohjelmoitua ero suuremmaksi). Jos ei softasta löydy karttoja niin anturihuijauksella sitten :twisted:

Pitäisi tulla paremmat sumut kun on enemmän painetta.
Joo, tuosta kasikoneen pumpusta ja paineen nostosta mulla on hyviä kokemuksia.
AMG,ssä on myös tuo pumppu.
Näissä pienemmän paineen moottoreissa railpaineanturi riittää vakiona 1500baariin, niin että eiköhän ainaskin sinne mennä aika joutuin.
Paineen nostostahan on vaan hyvää tulossa kaikin puolin, kunhan vaan pumppu siis sen kestää.

Kun suutin toimii sillä polttoainepaineen sisäisillä muutoksilla, niin korkeammalla paineella nämä tämän malliset toimii koko ajan paremmin ja nopeammin.
Joo ... no on siinä tieten jotain, olisko kestävyytten liittyvää, mutten nyt muista tässä...
Korkeamman paineen tuoma etu ruiskutusmärässä on helppo käyttää hyväkseen, kun ensinnäkin määrä nousee paineennousun suhteessa ja suutin toimii vielä nopeammin, mikä antaa edelleen mahdollisuutta pidentää ruiskutusta, samoin palaminen on parempaa ja nopeampaa, minkä voi myös hyödyntää.

Kyllä kuitenkin silmissä siintää jotain 1800baaria, ennen suurta pamausta...

Paineellehan voi tehdä, mitä halutaan/tarvitaan.
Sitä ohjataan syöttömäärän ja kierrosluvun funktiona.
Niille voi tehdä, tieten mekaanisten rajoitteiden puitteissa, mitä vaan.
...Voi Paawoparkaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nimenomaan suuremman kapasiteetin pumpun kanssa.

Mitenkäs muuten jos aletaan spekuloimaan virittämistä tyylillä mahdollisimman halvalla ja käytteän olemassa olevia osia. Pystytäänkö alkuperäisen 1350 Barin korkeapainepumpun kierroslukua nostamaan jos vaikka teettää uuden hihnapyörän vai millä ne nyt siellä mukana pyörivät ?

Vai onko tuloksena vain sama ilmiö kuin softalla paineennostosta, pumpussa ? paikat ei kestä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5493
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja S202 »

Eikö se toisen nokan päästä voimansa ota :roll:
S124 300TE
W124 300D
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Toisen nokan päässä on alipainepumppu ja toisen polttoainepumppu.
Korkeapainepumpulla on oma hammaspyörä jakoketjulla.
Pumppujen kierrosluvun nostosta, haitoista, tai hyödyistä ei mulla ole mitään käsitystä.

Paineen nostosta sen sijaan on, ja kokemustakin.
Näissä 1350bar "tavallisissa" pumpuissa ei painetta kannata nostaa, eivät kestä sitä, ... ja on niissä polttoainelinjoissa ihan tarpeeksi ongelmaa muutenkin.
Vuoto alkaa pumpun rungon ja "kannen" välistä.
En todellakaan suosittele leikkimään aiheella, jollei välttämättä halua itse todeta, ettei se kestä.
Suuttimien luulisin oikein hyvin kestävän.

1600bar pumppujen rakenne on erilainen.
Ne on kasattu siten, ettei ko. kantta enää olekkaan, vaan se koko runko on yhtä puuta.
Enteellistä, tai ei, mutta taas, AMG,ssä on tällainen pumppu ja ohjelmassa 1500bar valmiiksi ohjelmassa suutinarvot mitattuina, vaikkei käytössä.

No, tähän pumppuasiaan tulee ihan kohta selvyyttä.
Jos sen saa käymään ja toimimaan, niin on se käytettynä kuitenkin suuttimia halvempi "päivityskeino", ei tosin niin tehokas, mutta jotain kuitenkin.
Sopisi ihan hyvin vähän suuremman turbon ja mapin kanssa samaan settiin.
Tuottoahan tuossa on niin runsaasti, että uskoisin pienien polttoainemurheidenkin olevan historiaa tuon kanssa.
Jos käy tohon paawoon, niin käy silloin kaikkiin muihinkin suoriin moottoreihin.
Ihan aikaisempiin kokemuksiin aiheesta perustuen, luulen että bolt on, pumpulta railkiskoon menevän putken korkeintaan joutuu ostamaan.
Mutta tästä ihanuudesta sitten, kun olen kokeillut.
Viimeksi muokannut tuikku, To 06.01.2011 15:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kuva
Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Lukku pumppuja muun merikisissä on(ulkoisen erona vain voiman otto remmillä)
ja painetta ~1450bar

Mb1350bar pumppu kun kunnolla hajoaa(lakkaa pyörimästä) niin helposti,
hajoaa muutakin jako pää venttilit kansi... Tämmöstä on nähty
mutta onneksi vaihto koneen saa suht halvalla,

korkeeman paineen pumppu jos ei muuten sovellu niin cnc koneela sille sovite
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Paljonkos voimaa tuommonen pumppu tarvitsee, eli hihnalla kuitenkin toimii jossain muissa merkissä, onko ihan moniurahihna (montako uraa) vai kumihammashihna käytössä ?

CDI203:n virkettä pitää vähän korjata, ei "korkeamman paineen pumppu" vaan suuremman tuoton, joka vähemmillä suuttimilla tarkoittaa korkeampaa painietta, mutta voi tarkoittaa myös samaa painetta, mutta enemmän ainetta läpi, jos suuttimia on vähemmän mutta ne virtaavat enemmän. :lol: vähän pitää viisastella.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

veskola kirjoitti:Paljonkos voimaa tuommonen pumppu tarvitsee, eli hihnalla kuitenkin toimii jossain muissa merkissä, onko ihan moniurahihna (montako uraa) vai kumihammashihna käytössä ?

CDI203:n virkettä pitää vähän korjata, ei "korkeamman paineen pumppu" vaan suuremman tuoton, joka vähemmillä suuttimilla tarkoittaa korkeampaa painietta, mutta voi tarkoittaa myös samaa painetta, mutta enemmän ainetta läpi, jos suuttimia on vähemmän mutta ne virtaavat enemmän. :lol: vähän pitää viisastella.
korkeamman paineen pumppu :) (uudeman mallin 1600bar)
oli tarkoitettu erotukseksi mallista 1350bar ja sen kiinitys vinkiksi
(sen kummemin että mitä siitä haetaan suurempaa tuottoa, painetta molempia...)

kumma osa, kummi hammas hihna(semmoinen kun ei autoon oleenkaan kuulu...) pyöritellyt niitä lähes saman näköisiä luukku pumppuja
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pakko kysyä, mikäs se tämä "luukku pumppu" nyt sitten on ? :shock: Ihmettelin jo tuolla edellä "lukku pumppua"

No niin, ihan kuten esikammiomiehet vaprista turbottaessa muuttavat öljypumpun välitystä ja toivovat parasta, pettyvät suureen pamaukseen, niin cdi miehet voisivat tulevaisuudessa yrittää mulkata pummpua suuremmille kierroksille. Ei kai sen ole pakko olla nokkakepissä kiinni, jollain lattaraudalla ja hitsaamalla sopiva kiinnitys jne :lol: .
Lisää tietoa: www.skg.fi
AnttiK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 20.03.2005 18:08

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

"luukku pumppu" on boschin CP1 pumppu, jossa mäntien päällä on pulttikiinnitteinen kansi. Nämä eivät kestä turvallista paineen nostoa rakenteensa takia. Alunperin suunniteltu 1350 barin paineelle.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

veskola kirjoitti:Pakko kysyä, mikäs se tämä "luukku pumppu" nyt sitten on ? :shock: Ihmettelin jo tuolla edellä "lukku pumppua"

No niin, ihan kuten esikammiomiehet vaprista turbottaessa muuttavat öljypumpun välitystä ja toivovat parasta, pettyvät suureen pamaukseen, niin cdi miehet voisivat tulevaisuudessa yrittää mulkata pummpua suuremmille kierroksille. Ei kai sen ole pakko olla nokkakepissä kiinni, jollain lattaraudalla ja hitsaamalla sopiva kiinnitys jne :lol: .
Voihan sen rakennela ottamaan voimansa vaikka mistä, pistää vaikka 2pumppua(ja eihän sen tarvitse olla välttämättä ollenkaan tolanen pumppu, kunhan vaan painetta, tuottoa on ja polttoaineen kestoa...) lisäksi noissa luukku pumpun liiasta paineesta ym johtuvissa hajoamisissa on usein lähtenyt
mettali hituja polttoa aine kiertoon"suutimet, siirtopumppu, säädin ym linja tuhoutuu"
AnttiK kirjoitti:"luukku pumppu" on boschin CP1 pumppu, jossa mäntien päällä on pulttikiinnitteinen kansi. Nämä eivät kestä turvallista paineen nostoa rakenteensa takia. Alunperin suunniteltu 1350 barin paineelle.
toi se on ja löytyy ainakin mersun CDI1 ja CDI2 systemeistä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

veskola kirjoitti:Paljonkos voimaa tuommonen pumppu tarvitsee, eli hihnalla kuitenkin toimii jossain muissa merkissä, onko ihan moniurahihna (montako uraa) vai kumihammashihna käytössä ?

CDI203:n virkettä pitää vähän korjata, ei "korkeamman paineen pumppu" vaan suuremman tuoton, joka vähemmillä suuttimilla tarkoittaa korkeampaa painietta, mutta voi tarkoittaa myös samaa painetta, mutta enemmän ainetta läpi, jos suuttimia on vähemmän mutta ne virtaavat enemmän. :lol: vähän pitää viisastella.
Kyllä pumpuissa on aina kaksi asiaa: 1. tuotto tilavuutena tai massana ja 2. paine. Toisella ei voi korvata toista kuin vain vähän tai ei ollenkaan. Joka hommaan on valittava sopiva pumppu.

Rail-pumpuista, uudessa VAG 1.6 CR TDI-koneessa Siemens-Continentalin pumppu pyörii hammashihnalla ja yhtä kovaa kuin kampiakseli.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

TDIfreak kirjoitti:
veskola kirjoitti:Paljonkos voimaa tuommonen pumppu tarvitsee, eli hihnalla kuitenkin toimii jossain muissa merkissä, onko ihan moniurahihna (montako uraa) vai kumihammashihna käytössä ?

CDI203:n virkettä pitää vähän korjata, ei "korkeamman paineen pumppu" vaan suuremman tuoton, joka vähemmillä suuttimilla tarkoittaa korkeampaa painietta, mutta voi tarkoittaa myös samaa painetta, mutta enemmän ainetta läpi, jos suuttimia on vähemmän mutta ne virtaavat enemmän. :lol: vähän pitää viisastella.
Kyllä pumpuissa on aina kaksi asiaa: 1. tuotto tilavuutena tai massana ja 2. paine. Toisella ei voi korvata toista kuin vain vähän tai ei ollenkaan. Joka hommaan on valittava sopiva pumppu.

Rail-pumpuista, uudessa VAG 1.6 CR TDI-koneessa Siemens-Continentalin pumppu pyörii hammashihnalla ja yhtä kovaa kuin kampiakseli.
Jep klonks vagen siirtyi viimeinkin yhteispaine ruiskutukseen :) (minkähän takia...liekö parempi kuin mitä aiemin käyttivät)
On vaan aika pieneen koneesen tarkoitettu toi (1.6) kuinkahan paljon sitä voi yli kierrättä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Onhan minulla ollut ne kaikki osat käsissä ja silloin laskin ne hampaatkin, mutten ollenkaan nyt enää muista.
Jotenkin vaan sellainen tuntuma olisi, että näissä pumppu pyörisi vähän hitaammin, eli pumpun hammasratas ketjulla oli kampiakselissa olevaa isompi.
Mutta en tosiaankaan muista varmaksi, eikä tullut laitettua ylös, kun se tuntui silloin niin turhalta tiedolta.
Voi niissä olla erojakin.
Se hammasratas on sellaisessa kohden, että siinä on kyllä tiloja muutella sitä kokoa ja ketjussa on varoja.
En ole tarkistanut katalookista.

Näissä mersun käyttämissä 1350bar pumpuissa sen paineennoston "esteenä" ei niinkään ole se tuottokyky, tai sen puute.
Vaan se, ettei ne rakenteellisesti kestä sitä luotettavasti.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kuva

Isompi pumppukin tuli.
Eipä näytä mahtuvan ilman koko keulan uudelleenjärjestelyjä.
Syyläriä pitää saada eteenpäin.
Oli isompi, kun odotinkaan, jospa se nyt sitten riittäisi.
....Johan tuo muutaman viikon kerkisikin kasassa olla tuo keula.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Hóse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: To 15.11.2007 19:22
Paikkakunta: Kalajoki

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja Hóse »

Isolta näyttää tuo pumppu. Joo tässä itekki metsästäny samanmoista.. Et haluais ottaa mittoja siitä pumpusta, että tuleeko mullakin sielä ahasta?
Jos nyt vaan jostaki semmosen satun löytään.. :roll:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jos syyläri on alkuperäisessä kohdassaan vielä, niin hyvin mahtuu.
Vieläpä paikoilleenkin luiskahtaa ilman syylärin irroitusta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Hóse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: To 15.11.2007 19:22
Paikkakunta: Kalajoki

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja Hóse »

joo eipä se ole enää vakio paikalla. Sen verran eroa siihen sinun keulaan että mulla on vielä se flekti paikallaan.. Eiköhän se joutas sieltä pois.
No sempä näkee sitte että miten ja mitä sinne mahtuu, mutta veikkaan että menis/menee keula uusiksi.
keijoallu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 04.01.2011 19:30

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja keijoallu »

periaatteessa sen voi tehä sillain ettei anna täysiä rail paineita vaan toteuttaa sen huijaus softilla niin hyvä tulee ja myös tehoa on.
Hóse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: To 15.11.2007 19:22
Paikkakunta: Kalajoki

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja Hóse »

Olikos w211 kaikissa koneissa se yks ja sama korkeapaine pumppu? Löyty 220cdi:n pumppu..
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Hóse kirjoitti:Olikos w211 kaikissa koneissa se yks ja sama korkeapaine pumppu? Löyty 220cdi:n pumppu..
On, kaikissa "suorissa" dieseleissä.

Railpainetta ei määrätä pumpulla, vaan ohjelmalla.
Pumppu tekee, mitä ohjelma käskee.
1600bar pumpun voi laittaa paikoilleen, paine ei muutu alkuperäisestä, ennenkuin sitä käsketään ohjelmasta muuttua.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Espoo

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Railpainetta ei määrätä pumpulla, vaan ohjelmalla.
Mielenkiintoinen aihe!

CP1 pumppu on kai 3 elementtinen mäntäpumppu, josta yhden elementin saa kytkettyä vapaakierrolle. Muuten kyseessä on tietääkseni vakiotilavuuspumppu, jonka tuottaa siis yhdellä pumpun kierroksella järjestelmään (suunnilleen) vakiosuuruisen polttoainemäärän. Yhden elementin vapaakierto-ominaisuudella pumpun tuottomäärään voidaan vaikuttaa vähän (huono säädettävyys). Jos railipaineetta halutaan muuttaa jatkuvasti ja tarkasti, niin railiin menevää tai sieltä poistuvaa polttoainemäärää pitää pystyä kontrolloimaan: Oletuksena että CP1 on vakiotilavuuspumppu (fixed displacement pump). Luulen että railipaineen säätö tehdään aluksi valitsemalla montako elementtiä korkeapainepumpusta on aktiivisena (2 vai 3), jonka jälkeen sopiva määrä polttoainetta vuodatetaan railista takaisin tankkiin.

CP1 on kai 1350bar pumppu, en tiedä mitä numerosarjaa korkeamman paineen pumppu tottelee. Muistetaan että mikään pumppu ei tuota painetta: Vain tietyn määrän tilavuusvirtaa. Paine aihetuu järjestelmän virtausvastuksista. CP1 pumpun otteteho on googlen mukaan 3,5 kW..
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

MikkoH kirjoitti:
Railpainetta ei määrätä pumpulla, vaan ohjelmalla.
Mielenkiintoinen aihe!

CP1 pumppu on kai 3 elementtinen mäntäpumppu, josta yhden elementin saa kytkettyä vapaakierrolle. Muuten kyseessä on tietääkseni vakiotilavuuspumppu, jonka tuottaa siis yhdellä pumpun kierroksella järjestelmään (suunnilleen) vakiosuuruisen polttoainemäärän. Yhden elementin vapaakierto-ominaisuudella pumpun tuottomäärään voidaan vaikuttaa vähän (huono säädettävyys). Jos railipaineetta halutaan muuttaa jatkuvasti ja tarkasti, niin railiin menevää tai sieltä poistuvaa polttoainemäärää pitää pystyä kontrolloimaan: Oletuksena että CP1 on vakiotilavuuspumppu (fixed displacement pump). Luulen että railipaineen säätö tehdään aluksi valitsemalla montako elementtiä korkeapainepumpusta on aktiivisena (2 vai 3), jonka jälkeen sopiva määrä polttoainetta vuodatetaan railista takaisin tankkiin.

CP1 on kai 1350bar pumppu, en tiedä mitä numerosarjaa korkeamman paineen pumppu tottelee. Muistetaan että mikään pumppu ei tuota painetta: Vain tietyn määrän tilavuusvirtaa. Paine aihetuu järjestelmän virtausvastuksista. CP1 pumpun otteteho on googlen mukaan 3,5 kW..
Railipainetta säädetään railipaineen säätimellä "alusta asti"(mitä ohjailee ohjelma, tekee mitä ohjelma käskee)
yhden männän lepuutuksen on näissä ainakin pari eri systeemiä sähkö ohjattu lepuutus ventiili(jossain sprintereissä)
ja sitten mekaaninen (vasta paine ohjaa, railpaineen säädin nostaa painetta venttili sulkeutuu lepotila loppuu)

matalaman painee pumppula tarkoitin max1350bar järjestelmään tarkoitettua ja
korkeeman paineen max1600bar järjestelmään tarkoitettua
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5493
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja S202 »

Paljoko tuollanen ehjä käytetty 1600 barin pumppu maksaa noin? Jos se ei älyttömän kallis ole niin sehän on hyvä vaihtoehto piristää konetta jos kerran menee suoraan paikalleen. Ymmärtääkseni 1350bar järjestelmän suuttimet ovat oikeinkin hyvät kun paineen nostaa 1600 baariin?? Entä onko 270 ja 320(R6)cdin:n turbot ulkomitoitoiltaan kuinka samanlaiset?
S124 300TE
W124 300D
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ongelma ei varmaankaan tule siitä, että saako sen uuden pumpun kiinni kunnolla.
Vaan siitä, että koko polttoainejärjestelmä on erilainen, ei kokonaan, mutta tietyiltä osin.
Jos vaan pumppu kestää, niin paineen nosto on tehonnosto keinoista ylivoimainen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja joskami »

S202 kirjoitti: Ymmärtääkseni 1350bar järjestelmän suuttimet ovat oikeinkin hyvät kun paineen nostaa 1600 baariin??
Suuttimien teflon renkaat eivät meinaa kestää tota 1350bar niin epäilen, et ainakin teetettyjen amg suuttimien käyttöikä lyhenee.
Mullako taitaa olla joka suutin ollut ainakin kaks kertaa huollossa niin viimeksi epäilivät syyksi korotettua railpainetta kun oli teflon rengas poikki.
Vaikka vakio paineilla on ajeltu koko ajan n.30tkm

Viimeksi tais tulla bossilaisen tiivistesarja suuttimeen, muissa kai tarvikesarja ja nyt on yhdessä taas enemmän ohivuotoa kuin muissa, mut kun ei jaksais aina samaa rumpaa suutin irti ja matkaan ja odotellaan pari päivää et sais takaisin huopllettuna.

..Kokeilemallahan sen näkee miten rupeavat kestämään korotettua painetta.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

joskami kirjoitti:
S202 kirjoitti: Ymmärtääkseni 1350bar järjestelmän suuttimet ovat oikeinkin hyvät kun paineen nostaa 1600 baariin??
Suuttimien teflon renkaat eivät meinaa kestää tota 1350bar niin epäilen, et ainakin teetettyjen amg suuttimien käyttöikä lyhenee.
Mullako taitaa olla joka suutin ollut ainakin kaks kertaa huollossa niin viimeksi epäilivät syyksi korotettua railpainetta kun oli teflon rengas poikki.
Vaikka vakio paineilla on ajeltu koko ajan n.30tkm

Viimeksi tais tulla bossilaisen tiivistesarja suuttimeen, muissa kai tarvikesarja ja nyt on yhdessä taas enemmän ohivuotoa kuin muissa, mut kun ei jaksais aina samaa rumpaa suutin irti ja matkaan ja odotellaan pari päivää et sais takaisin huopllettuna.

..Kokeilemallahan sen näkee miten rupeavat kestämään korotettua painetta.
Ei tarvitse olla edes muutetut 1350bar paineen suutimet vihan vakio 1350bar suutimetkin on heikkona lenkkinä
lisäksi 1350bar railipaineen säädin ei myöskään meinaa kestää ja toimia oikeen painetta jos nostelee
(ilmenyt usein viri boxsien yhteydessä mitkä sitä painetta nostelee)

paineen nosto on helppo konsti saada tehoalisää
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Se on juuri noin, kun joskami kirjoitti.
1350 ja 1600bar suuttimet on erilaiset, kokonaan, vaikka käyvätkin "ristiin".
AMG,t on ensimmäiset tuolla uudemmalla, korkeamman paineen rungolla, vaikka ovatkin siis käytössä matalamman paineen tekniikassa.
AMG on oikeasti tehty hyvistä osista.
Jos teetättää ne AMG,t, niin kannattaa hankkia sellaiset 1600bar suuttimet aihioiksi.
Tai kannattaa ja kannattaa ... riippuu tieten niistä käytetyistä paineistakin - eikä nämä tieten kannata millään.
Kyllä ne muistakin saa tuotoltaan samanlaisiksi tehtyä, mutta ei se muuta sitä runkoa uudemman malliseksi.
Alkuperäisillä AMG,llä olen useamman vuoden ajellut 1800bar paineillakin.
Boschi ei vissiin aikaisemmin myynyt niitä tiivistesarjoja erikseen, kun ne yrittivät varmaan kerätä kaiken työn itselleen, mutta suhtautuminen on kait sitten muuttunut.
Kyllä ne alkuperäiset paremmat on, myös noissa pumppujen sarjoissa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Onko Mersun CP3:ssa tämä paineventtiili joka kuristaa elementeille tulevaa polttoainentta? Miten sen ohjaus Paawossa? Jos pumppu työntää koko ajan täysillä niin riittääkö paluupuolen virtaama ettei posahda jostain auki?


FUEL CONTROL ACTUATOR

DESCRIPTION
The Fuel Control Actuator solenoid valve is located on the back of the front cover of the high-pressure pump. The solenoid is pulse-width modulated by the ECM and meters the amount of fuel that flows into the high-pressure elements inside the high-pressure pump.
The solenoid is inactive up to 30 seconds after IGNition switch is initially keyed to ON position to allow maximum fuel pressure to the fuel rail during cranking and start up. ECM assumes FCA valve control when CPS signal and rail pressure are within acceptable limits

OPERATION
The Fuel Control Actuator solenoid valve is a pulse-width modulated valve that controls the amount of fuel sent or delayed to the high-pressure pump elements inside the high-pressure pump. The ECM determines the fuel pressure set point based on engine sensor and rail-pressure inputs. If the actual fuel-rail pressure is too low, the ECM commands the solenoid to allow more fuel to flow to the high-pressure pump. This minimizes the difference between the actual fuel-rail pressure reading and the set point. The ECM will also operate the solenoid to delay fuel, reducing flow-rate, if the fuel-rail pressure becomes too high.
The FCA valve is commanded open by the ECM to allow the high-pressure pump to build maximum pressure
(1600bar, 23,206psi).
Thus, rail fuel-pressure can be increased or decreased independent of engine speed.

Lähde: http://www.dieselplace.com/forum/showth ... p?t=187243" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin