Tehoboksin toiminta
Tehoboksin toiminta
Ohjelmamuutoksen toiminnan ymmrrän, siinä muutetaan/optimoidaan moottorinohjauksen parametreja. Mutta mihin perustuvat nykyiset ns. tehoboksit? Tarkoitan lähinnä niitä railiputkeen liitettäviä (kuten KCR, Promotech, PSI, Steinbauer,... mitä niitä nyt onkaan) mokkuloita, joiden luvataan tuovan tehoa ja laskevan kulutusta. Ja tällä kerralla ei sitten mitään värinäkeskusteluita, kiitos!
Re: Tehoboksin toiminta
.
Ecu muuttelee käytännössä koko ajan railputken painetta, joka on samalla se polttoaineen ruiskutuspaine, kun se sylinteriin ruiskutetaan.
Paine muuttuu esim. moottorin lämmön, kuormituksen ja kierrosten suhteen.
Railputken päässä on anturi, jonka johtosarjaan nämä kytketään.
Anturi mittaa railpaineen tasoa putkessa.
Jännite, josta ohjelma näkee, tai päättelee putkessa olevan paineen, liikkuu välillä 0-5V.
Boxissa on sisällä vastus, joka vääristää eculle menevää jännitettä, mikä on siis se painetieto.
Se saa näyttämään railputken paineen vaikkapa 20% liian pienenä.
Ecu/ohjelma korjaa painetta railputken toisessa päässä olevalla venttiilillä nostamalla sitä siten, että tämä vääristetty tieto muuttuu ohjelmassa pyydetyksi paineeksi aina ko. tilanteeseen.
Eli ohjelma luulee ruiskuttavansa esim 50milliä tuhannen baarin paineella, mutta kun se näkee paineen väärin, on todellinen paine 20% suurempi, 1200bar ja ruiskutettu polttoainemääräkin suurempi, kun suutinta pidetään auki niin kauan, että ko. ruiskutusmäärä toteutuisi pienemmällä paineella.
Kulutus varmaan pienenee, jos auton ajotietokoneesta katsotaan.
Kun se ohjema ei näe sitä todellista tehoa/tasoa, vaan laskee sitä ruiskausta sen pienemmän paineen ja tiedon perusteella.
Ecu muuttelee käytännössä koko ajan railputken painetta, joka on samalla se polttoaineen ruiskutuspaine, kun se sylinteriin ruiskutetaan.
Paine muuttuu esim. moottorin lämmön, kuormituksen ja kierrosten suhteen.
Railputken päässä on anturi, jonka johtosarjaan nämä kytketään.
Anturi mittaa railpaineen tasoa putkessa.
Jännite, josta ohjelma näkee, tai päättelee putkessa olevan paineen, liikkuu välillä 0-5V.
Boxissa on sisällä vastus, joka vääristää eculle menevää jännitettä, mikä on siis se painetieto.
Se saa näyttämään railputken paineen vaikkapa 20% liian pienenä.
Ecu/ohjelma korjaa painetta railputken toisessa päässä olevalla venttiilillä nostamalla sitä siten, että tämä vääristetty tieto muuttuu ohjelmassa pyydetyksi paineeksi aina ko. tilanteeseen.
Eli ohjelma luulee ruiskuttavansa esim 50milliä tuhannen baarin paineella, mutta kun se näkee paineen väärin, on todellinen paine 20% suurempi, 1200bar ja ruiskutettu polttoainemääräkin suurempi, kun suutinta pidetään auki niin kauan, että ko. ruiskutusmäärä toteutuisi pienemmällä paineella.
Kulutus varmaan pienenee, jos auton ajotietokoneesta katsotaan.
Kun se ohjema ei näe sitä todellista tehoa/tasoa, vaan laskee sitä ruiskausta sen pienemmän paineen ja tiedon perusteella.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Tehoboksin toiminta
Kiitos selkeästä vastauksesta! Voiko railputki mennä rikki, ts. onnistutaanko boksilla vääristämään niin paljon että putki (tai jokin muu ruiskutuksen osa) ei kestä?
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Tehoboksin toiminta
pumppu on ensimäisenä vaarassa sitten painen säädin.th56307 kirjoitti:Kiitos selkeästä vastauksesta! Voiko railputki mennä rikki, ts. onnistutaanko boksilla vääristämään niin paljon että putki (tai jokin muu ruiskutuksen osa) ei kestä?
lisäksi tulee jossain vaiheesa usein koko joukko erilaisia kummalisia vikoja mitä ei heti edes yhdistä siihen boxsiin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
