epätoivoinen sähkömysteeri JA NYT TOIMII!!!
epätoivoinen sähkömysteeri JA NYT TOIMII!!!
Päivien päivää
Auto on w201 2.3 koneella (vm. 90) ja auton minulle tullessa toinen ajovalo ei palanut, pitkät toimii hienosti. Yritin tietysti vaihtaa polttimon, ei vikaa. Katsoin sulakkeet, ei vikaa. Mittasin sulakkeet, ei vikaa. Hermo alkaa mennä. Mittaan polttimolle tulevan jännitteen: pyöreä nolla. Otan kannan irti ja mittaan uudestaan: n.6-7 Volttia? Haa siis mahdollisesti maadoitus vika. EHEI. Mittarin maadoitus oli kyllä varmasti kohdillaan. Sitten hyppyjohto akun miinus navasta lampun miinukseen, ei vaikutusta... lisäksi teen vielä umpioden takana olevat maadoituskohdat uudellee eli putsaan ja uudet liittimet. Noh tässä vaiheessa pinna kireällä ja kello paljon. Hyppyjohto toisen puolen valon plussasta toisen plussaan. Ja sehän toimii kuin Buickki. Eipä mene montaa kilometriä kun valot, ja siis molemmat, sammuvat. ja polttimot edelleen ehjät (kokeiltu suoraan akusta) ja kokeiltu myös useilla muilla uusilla polttimoilla. Mittaan polttimolle tulevan virran: 0 V. kanta irti ja jännitte molemmilla puolilla on 12 V. ja pitkät yms kaikki muut valot toimii kuten pitääkin koko räpeltämisen ajan. Sitten alkoi suurempi operaatio. purin sulakekotelon käteeni, kaikki on kuten pitääkin. Sitten tulilinjalle katkaisija. Puran katkaisijan atomeiksi, putsaa mittailen ja kasaan. Ei toimi. Katkaisijasta sain muuten yhdistämällä hyppyjohdolla sinne tulevan virtajohdon suoraan sumuvaloihin ja parkkeihin kyseiset valot palamaan. H4 polttimoita en saanut kyseisellä tyylillä palamaan. Onko joku perehtynyt katkaisijan johtoihin? minkä värinen johto menee minnekin... ja unohtuipa muuten mainita että kun molemmat valot sammuivat, hävisivät myös vilkut. Kokeilen ottaa sulakkeiden takana olevan ison musta mötikän (releen) pois. Ei vaikutusta mihinkää. parki, pitkät ja sumarit toimii edelleen. Sitten puran ratissa olevan viiksen pois ja nyppään johodon sulakeboksin takaa pois. eihei toimi. Seuraavaksi kadessäni onkin jo virtalukon pohja. Ei uuden veroinen mutta virtalukon johtojen ollessa irti valot eivät toimi vieläkään mutta ne parkit ja pitkät yms toimii koko ajan.
Nyt on todella hyvät neuvot kalliiit ennenkuin poltan koko paskan pois. Mitä en ole muistanut tarkistaa? missä voi olla vikaa? voin melkein pääni laittaa vadille että katkaisija on ehjä.. Entäs se musta mötikkä? siinä on ilmeisesti ainakin vilkun rele? ja olenko oikeassa että valoille ei ole omaa relettä? Tässä vaiheessa voin luvata ratkaisevan vihjeen antaneelle rahallisen palkkion minkä tulen ihan taatusti maksamaan jos vika sillä selviää. Sovitaan palkkioksi vaikka 20 €. Eriittäin paljon kiitoksia kaikille ketkä viitsivät tähän aikaansa käyttää!
Auto on w201 2.3 koneella (vm. 90) ja auton minulle tullessa toinen ajovalo ei palanut, pitkät toimii hienosti. Yritin tietysti vaihtaa polttimon, ei vikaa. Katsoin sulakkeet, ei vikaa. Mittasin sulakkeet, ei vikaa. Hermo alkaa mennä. Mittaan polttimolle tulevan jännitteen: pyöreä nolla. Otan kannan irti ja mittaan uudestaan: n.6-7 Volttia? Haa siis mahdollisesti maadoitus vika. EHEI. Mittarin maadoitus oli kyllä varmasti kohdillaan. Sitten hyppyjohto akun miinus navasta lampun miinukseen, ei vaikutusta... lisäksi teen vielä umpioden takana olevat maadoituskohdat uudellee eli putsaan ja uudet liittimet. Noh tässä vaiheessa pinna kireällä ja kello paljon. Hyppyjohto toisen puolen valon plussasta toisen plussaan. Ja sehän toimii kuin Buickki. Eipä mene montaa kilometriä kun valot, ja siis molemmat, sammuvat. ja polttimot edelleen ehjät (kokeiltu suoraan akusta) ja kokeiltu myös useilla muilla uusilla polttimoilla. Mittaan polttimolle tulevan virran: 0 V. kanta irti ja jännitte molemmilla puolilla on 12 V. ja pitkät yms kaikki muut valot toimii kuten pitääkin koko räpeltämisen ajan. Sitten alkoi suurempi operaatio. purin sulakekotelon käteeni, kaikki on kuten pitääkin. Sitten tulilinjalle katkaisija. Puran katkaisijan atomeiksi, putsaa mittailen ja kasaan. Ei toimi. Katkaisijasta sain muuten yhdistämällä hyppyjohdolla sinne tulevan virtajohdon suoraan sumuvaloihin ja parkkeihin kyseiset valot palamaan. H4 polttimoita en saanut kyseisellä tyylillä palamaan. Onko joku perehtynyt katkaisijan johtoihin? minkä värinen johto menee minnekin... ja unohtuipa muuten mainita että kun molemmat valot sammuivat, hävisivät myös vilkut. Kokeilen ottaa sulakkeiden takana olevan ison musta mötikän (releen) pois. Ei vaikutusta mihinkää. parki, pitkät ja sumarit toimii edelleen. Sitten puran ratissa olevan viiksen pois ja nyppään johodon sulakeboksin takaa pois. eihei toimi. Seuraavaksi kadessäni onkin jo virtalukon pohja. Ei uuden veroinen mutta virtalukon johtojen ollessa irti valot eivät toimi vieläkään mutta ne parkit ja pitkät yms toimii koko ajan.
Nyt on todella hyvät neuvot kalliiit ennenkuin poltan koko paskan pois. Mitä en ole muistanut tarkistaa? missä voi olla vikaa? voin melkein pääni laittaa vadille että katkaisija on ehjä.. Entäs se musta mötikkä? siinä on ilmeisesti ainakin vilkun rele? ja olenko oikeassa että valoille ei ole omaa relettä? Tässä vaiheessa voin luvata ratkaisevan vihjeen antaneelle rahallisen palkkion minkä tulen ihan taatusti maksamaan jos vika sillä selviää. Sovitaan palkkioksi vaikka 20 €. Eriittäin paljon kiitoksia kaikille ketkä viitsivät tähän aikaansa käyttää!
Viimeksi muokannut Keijokoo, Pe 14.01.2011 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miksi tolla on tollanen mersu ja meillä tällänen mersu??!?
Re: epätoivoinen sähkömysteeri RATKAISIJALLE PALKKIO!
voiskohan se olla se monitoimirele...se on yleensä näissä vikana.(tässä nyt vain heitin 20 toivossa)
sellanen pitkä, musta ja aika hintavakin uutena.
sellanen pitkä, musta ja aika hintavakin uutena.
Re: epätoivoinen sähkömysteeri RATKAISIJALLE PALKKIO!
Monitoimirele?
Mihinkäs vaikuttaa?
Minulla ei toimi sumuvalot, enkä ole kyllä edes katsonut että missä vika voisi olla mutta toinen huolestuttavampi juttu on se, että aina ei pala parkit parkki asennossa, kun kääntää ajovalot päälle niin syttyy kyllä kaikki. Eli varmaan "samassa veneessä" ollaan alkuperäisen ihmettelijän kanssa.
Mihinkäs vaikuttaa?
Minulla ei toimi sumuvalot, enkä ole kyllä edes katsonut että missä vika voisi olla mutta toinen huolestuttavampi juttu on se, että aina ei pala parkit parkki asennossa, kun kääntää ajovalot päälle niin syttyy kyllä kaikki. Eli varmaan "samassa veneessä" ollaan alkuperäisen ihmettelijän kanssa.
300td -91, manuaali.
Re: epätoivoinen sähkömysteeri RATKAISIJALLE PALKKIO!
Ainakin motonetissä myydään ko peliin relettä vilkkureleen nimellä mutta samassa ilmeisesti myös pyyhkijät tms. Tämä siis motonetin luettelon mukaan. Hintaan mukavat 60 € :S
Miksi tolla on tollanen mersu ja meillä tällänen mersu??!?
Re: epätoivoinen sähkömysteeri RATKAISIJALLE PALKKIO!
Se on se valojen ohjainreleboksi sulakerasian takaosassa...siinä modulissa vika.
Sitten sen palkkion voit lähettää hyväntekeväisyyteen...ajoneuvo-onnettomuuksissa loukkaantuneille.
Sitten sen palkkion voit lähettää hyväntekeväisyyteen...ajoneuvo-onnettomuuksissa loukkaantuneille.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: epätoivoinen sähkömysteeri RATKAISIJALLE PALKKIO!
Releitä siinä poksissa ei ole mutta se valvoo kaikkien valojen virrankulutuksia. Ja vikatilanteessa sytyttään palaneen valon merkkivalon mittaristoon.
Ollut joko liian isotehoiset lamput tai oikosulku ja liian isot sulakkeet. Piirilevylta palanut folioita...
Ollut joko liian isotehoiset lamput tai oikosulku ja liian isot sulakkeet. Piirilevylta palanut folioita...
Re: epätoivoinen sähkömysteeri RATKAISIJALLE PALKKIO!
Sikälismikälis Alfamerin kirjan kaavio pitää paikkaansa tulee viiksikytkimeltä yhteinen jännite sulskerasialle ja haarautuu siellä oikean -ja vasemman puolen puolikkaille, kummallekin oma sulakkeensa. Sama juttu pitkien kanssa. Siis jos viikseltä sulakerasialle tulevassa karvassa on (lamput paikallaan jotta olisi kuormitusta) jännite mutta ei enää sulakerasialta ulos lampulle menevässä voisi hyvin epäillä huonoa kosketusta itse rasiassa ja sen kontakteissa. Tätä tutkiessa on tietysti oltava koko ajan selvillä että mittaillaan juuri viallisen puolen sähköjä. Tässä mallissahan taitaa olla vielä ne kirotut kartiokärkiset sulakkeet jotka ovat yleensäkin vanhimmiten aiheuttaneet paljon harmia. Pieni ja hapettumiselle altis kosketuspinta-ala, siitä seuraa ns. ylimenovastusta jonka seurauksena on jännitehäviö ja tehohäviö, loppuseurauksena voimakas kuumeneminen sulakkeen kontakti liuskoissa jolloin ne meltaantuvat ja tilanne pahenee entisestäänkin. Sinuna keskittäisin siis ponnistelut sulakerasian tutkintaan sekä sulakepuolen että alapuolen osalta.
Re: epätoivoinen sähkömysteeri RATKAISIJALLE PALKKIO!
Mika.T kirjoitti:Releitä siinä poksissa ei ole mutta se valvoo kaikkien valojen virrankulutuksia. Ja vikatilanteessa sytyttään palaneen valon merkkivalon mittaristoon.
Ollut joko liian isotehoiset lamput tai oikosulku ja liian isot sulakkeet. Piirilevylta palanut folioita...
En ole tutkinut, mutta tietolähteet kertovat komponenttejen olevan puoljohdereleitä.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: epätoivoinen sähkömysteeri RATKAISIJALLE PALKKIO!
Onko autossa vetokoukku?
Moni sähköhäiriö johtuu vetokoukun pistokkeen hapettumista
Moni sähköhäiriö johtuu vetokoukun pistokkeen hapettumista
Re: epätoivoinen sähkömysteeri RATKAISIJALLE PALKKIO!
autossahan on tosiaan tuo vetokoukku. Eipä tullu se taas itelle mieleen, Heti aamulla tarkistamaan tilanne.
Miksi tolla on tollanen mersu ja meillä tällänen mersu??!?
Re: epätoivoinen sähkömysteeri RATKAISIJALLE PALKKIO!
voipi olla että arta tienas 20e...ei tullu itelläkään mieleen tuo koukku?
Re: epätoivoinen sähkömysteeri RATKAISIJALLE PALKKIO!
Vetokoukun sähköillä on oma ohjainrele.Takarontin vasemmassa reunassa yleensä sijaitsee,jos on alkuperäinen johtosarja tai vastaava.
Ohjaimen takia johtosarja maksaa lähes yhtäpaljon,kuin itse koukkukin.
Ohjaimen takia johtosarja maksaa lähes yhtäpaljon,kuin itse koukkukin.
Re: epätoivoinen sähkömysteeri RATKAISIJALLE PALKKIO!
Niimpä onkin, mutta aika moni ei sitä tiedä ja ottaa koukulle sähköt "rosvoliittimillä" mistä sattuu ja sittenhän homma alkaakin jo olla sekaisin. Puhumattakkaan siitä kun ajan myötä tulee mukaan hapettumat ja muut kosketushäiriöt.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: epätoivoinen sähkömysteeri RATKAISIJALLE PALKKIO!
Itellä teki tuota että ei voinuta ajaa kuin pitkillä kun oli monitoimiviiksi paskana
Re: epätoivoinen sähkömysteeri RATKAISIJALLE PALKKIO!
En välttämättä epäile itse tuota monitoimiviikseä kun se on tällä hetkellä irti kokonaan sulakeboksin pohjasta ja muut valot paitsi ne saatanan ajovalot toimii. Sama homma on ton relehässäkän kanssa, ilman sitä toimii kaikki (myös pitkät kun viiksi on kiinni) muut paitsi ajovalot. Ja niin aivan, vilkuthan on myös edelleen mykkänä.... Ja peräkoukun sähköt nappasin pois pelistä, ei vaikutusta.
Miksi tolla on tollanen mersu ja meillä tällänen mersu??!?
Re: epätoivoinen sähkömysteeri RATKAISIJALLE PALKKIO!
Nyt on tilattu uusi katkaisija, viiksi, sulakeboksi ja se releenpaska. sais luvan alkaa valotkin toimia. hyviä vinkkejä otetaan edelleen vastaan!
Miksi tolla on tollanen mersu ja meillä tällänen mersu??!?
Re: epätoivoinen sähkömysteeri RATKAISIJALLE PALKKIO!
Eikö sitä pysty tai kannata mitata mihin virta jää
Lähdet vaikka sulakkeesta liikkeelle, tökkäät siihen johdon nokassa olevan polttimon kuormittamaan ja samalla mittaat jännitettä...jatkat sinne viiksille tai virtalukolle tai minne se johto ikinä meneekään ja jatkat kunnes olet siellä umpiolla. Pakkohan se vika on noin löytyä. Oleellista on kuormittaa sitä linjaa samalla kun sitä mittaa, yleismittari nyt näyttää 12V vaikka siellä olisi vain yksi karva jäljellä poikkinaisessa johdossa.

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: epätoivoinen sähkömysteeri RATKAISIJALLE PALKKIO!
Onko siinä palaneen lampun valvontaa? Minulla ei samanikäisessä ole.
Jos ei ole, niin kytkentä on suoraviivainen. Akulta valokatkaisimen ja monitoimiviiksen kautta sulakerasialle ja siitä lampuille. Kummankin lampun kummallekin langalle on oma sulake, lyhyille F17(oikea) ja F18(vasen) . Jako lampuille tehdään vasta sulakerasiassa eli jos alunperin se toinen lamppu toimi oikein, niin vika ei ole kytkimissä. Luulisin, että toinen noista lyhyiden sulakkeista ei tee kunnon kontaktia jos ne kerran olivat ehjiä. Kontaktipinta sulakepitimeen on pieni, kuten wolf sanoi. Pyörittele niitä sulakkeita. Se toinen on nyt palanut, koska kytkit molemmat lamput saman sulakkeen taakse.
Jos ei sulakkeista löydy, niin sinulla on johto poikki matkalla sulakerasiasta lampulle.
Jos ei ole, niin kytkentä on suoraviivainen. Akulta valokatkaisimen ja monitoimiviiksen kautta sulakerasialle ja siitä lampuille. Kummankin lampun kummallekin langalle on oma sulake, lyhyille F17(oikea) ja F18(vasen) . Jako lampuille tehdään vasta sulakerasiassa eli jos alunperin se toinen lamppu toimi oikein, niin vika ei ole kytkimissä. Luulisin, että toinen noista lyhyiden sulakkeista ei tee kunnon kontaktia jos ne kerran olivat ehjiä. Kontaktipinta sulakepitimeen on pieni, kuten wolf sanoi. Pyörittele niitä sulakkeita. Se toinen on nyt palanut, koska kytkit molemmat lamput saman sulakkeen taakse.
Jos ei sulakkeista löydy, niin sinulla on johto poikki matkalla sulakerasiasta lampulle.
Re: epätoivoinen sähkömysteeri RATKAISIJALLE PALKKIO!
Omakohtainen kokemus:
Tosin W124:stä. Vika on siinä liittimessä valon luona. Huono kosketus. Eli tarkasta se valon takana oleva musta liitin.
Tosin W124:stä. Vika on siinä liittimessä valon luona. Huono kosketus. Eli tarkasta se valon takana oleva musta liitin.
Re: epätoivoinen sähkömysteeri RATKAISIJALLE PALKKIO!
Juu noin. Ei tuossa viassa ole mitään mysteeriä. Pelkkä jännitemittaus ei kerro autohommissa yleensä mitään, koska siellä on jotain likaa tms jossakin liitoksessa = vastusta. Kun päähän saadaan kuormaa putoaa jännite tuon vastuksen takia ja vika alkaa löytymään.veskola kirjoitti:Eikö sitä pysty tai kannata mitata mihin virta jääLähdet vaikka sulakkeesta liikkeelle, tökkäät siihen johdon nokassa olevan polttimon kuormittamaan ja samalla mittaat jännitettä...jatkat sinne viiksille tai virtalukolle tai minne se johto ikinä meneekään ja jatkat kunnes olet siellä umpiolla. Pakkohan se vika on noin löytyä. Oleellista on kuormittaa sitä linjaa samalla kun sitä mittaa, yleismittari nyt näyttää 12V vaikka siellä olisi vain yksi karva jäljellä poikkinaisessa johdossa.
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
Re: epätoivoinen sähkömysteeri RATKAISIJALLE PALKKIO!
Tervehdys !
Tarkistitko että kyseiset lähivalojen sulakkeet ovat varmasti ehjät, eli otitko sulakkeen irti ja katsoit että myös kosketuspinta on tallella. Niistä voi hapettua se pääty pois ja paikallaan ollessaan näyttää ehjältä eikä auta vaikka kuinka pyörittelisi .
Tarkistitko että kyseiset lähivalojen sulakkeet ovat varmasti ehjät, eli otitko sulakkeen irti ja katsoit että myös kosketuspinta on tallella. Niistä voi hapettua se pääty pois ja paikallaan ollessaan näyttää ehjältä eikä auta vaikka kuinka pyörittelisi .
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: epätoivoinen sähkömysteeri RATKAISIJALLE PALKKIO!
toinen ajovalo ei palanut, pitkät toimii hienosti. Yritin tietysti vaihtaa polttimon, ei vikaa. Katsoin sulakkeet, ei vikaa. Mittasin sulakkeet, ei vikaa. Hermo alkaa mennä. Mittaan polttimolle tulevan jännitteen: pyöreä nolla. Otan kannan irti ja mittaan uudestaan: n.6-7 Volttia? Haa siis mahdollisesti maadoitus vika. EHEI.
Mulla oli justiinsa kuvatunkaltainen sitkeä vika vuos-pari takaperin. Paljastui maadotusviaksi. Kuinkahan menikään, muistaakseni löysin syyn lopulta kuluneesta lampunkannasta tms., joka katkaisi maan lyhdyn täristessä. Mitenkäs tuo polttimo maadottuukaan?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: epätoivoinen sähkömysteeri RATKAISIJALLE PALKKIO!
Mulle kun teki tuon, niin sulakehan se oli hapettunut.
Jännite näkyi herkällä mittarilla, virta ei kulkenut.
Jännite näkyi herkällä mittarilla, virta ei kulkenut.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: epätoivoinen sähkömysteeri RATKAISIJALLE PALKKIO!
Petteri Kivimäki kirjoitti:toinen ajovalo ei palanut, pitkät toimii hienosti. Yritin tietysti vaihtaa polttimon, ei vikaa. Katsoin sulakkeet, ei vikaa. Mittasin sulakkeet, ei vikaa. Hermo alkaa mennä. Mittaan polttimolle tulevan jännitteen: pyöreä nolla. Otan kannan irti ja mittaan uudestaan: n.6-7 Volttia? Haa siis mahdollisesti maadoitus vika. EHEI.
Mulla oli justiinsa kuvatunkaltainen sitkeä vika vuos-pari takaperin. Paljastui maadotusviaksi. Kuinkahan menikään, muistaakseni löysin syyn lopulta kuluneesta lampunkannasta tms., joka katkaisi maan lyhdyn täristessä. Mitenkäs tuo polttimo maadottuukaan?
koikeilin tosiaan myös silllä maajohdolla suoraan akun miinus navasta mutta ei ollut siitä apua.. Sulakkeet olen myös tarkistanut useaan kertaan ja vaihtanut kyseiset sulakkeet myös täysin uusiin. Sen verran eilen illalla kävin tallissa mittailemassa että sulakkeille ei tule virtaa.. katkaisijalle tulee virtaa ja mielestäni myös lähtee valoille virta. Viiksestä en osaa sanoa, mutta kun nyppäsin viiksen kokonaan irti paloivat ainakin parkit ja sumarit, toimiiko lyhyet valot ilman tuota vipua?
Miksi tolla on tollanen mersu ja meillä tällänen mersu??!?
Re: epätoivoinen sähkömysteeri RATKAISIJALLE PALKKIO!
Ainakaan kaavion mukaan ei ilman viiksiä toimi. Entäs sulakerasian pohjan liitännät, ettei siellä ole löysää ja kärventymistä?
Re: epätoivoinen sähkömysteeri RATKAISIJALLE PALKKIO!
Ääni edelleen sille valojenvalvontapoksille...
Sulakerasiassa sellainen noin 18x3x8cm kokoinen musta laatikko.
Sen kautta kiertää KAIKKI auton ulkopuolisten valojen virrat.
Sulakerasiassa sellainen noin 18x3x8cm kokoinen musta laatikko.
Sen kautta kiertää KAIKKI auton ulkopuolisten valojen virrat.
Re: epätoivoinen sähkömysteeri RATKAISIJALLE PALKKIO!
Ihan vaan tuli mieleen, josko sais palstalle tiedon missä "potilas" sijaitsee niin saattais olla lähelläkin kiinnostunut "lääkäri" joka kävisi paikanpäällä.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: epätoivoinen sähkömysteeri RATKAISIJALLE PALKKIO!
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: epätoivoinen sähkömysteeri RATKAISIJALLE PALKKIO!
Sulakerasiaan tai tuohon valojenvalvontapoksiin tällä hetkellä ainakin omat epäilykset kohdistuu.. Sulakerasiaa en vielä päässyt kovin pitkälle tutkimaan kun en saanut siitä kun sen "kannen" heti sulakkeiden alta pois. Mustanlaatikon avasin ja ainakin silmämääräisesti näytti ehjältä, tosin noista hienommista elektronista ratkaisuista en niin paljon ymmärrä että siitä osaisin vikaa etsiäkään.. Noh, jokatapauksessa odottelemme varaosia vielä päivän pari.. Kun uudet palikat tuleen niin lupaan kyllä selvittää missä vika loppujenlopuksi oli.
Miksi tolla on tollanen mersu ja meillä tällänen mersu??!?
Re: epätoivoinen sähkömysteeri RATKAISIJALLE PALKKIO!
tilannepäivitystä.. Nyt on uusi sulakerasia, viiksi, mustalaatikko ja valokatkaisija.. lyhyet valot alkoivat toimimaan (jippii) MUTTA samalla hävisi mittariston varoitusvalot tyystin ja edelleenkään ne vilkut eivät toimi. Alkaa olla mieli aika maassa. Voisiko virtalukonpohja kiukutella?
Miksi tolla on tollanen mersu ja meillä tällänen mersu??!?