Helinää ja kilinää 2000-3000 kierroksella 200D turbossa.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Helinää ja kilinää 2000-3000 kierroksella 200D turbossa.

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Pakoputken irti ollut klemmari korjattiin jo takuuseen ja kaikki liitokset tarkistettiin. Silloin vaivannut kitinä saatiinkin lakkaamaan. Mutta jotain helinää kuuluu edelleen. Tapahtuu näin:
-Kytkin ylhäällä vapaalla kun nostaa kierroksia, niin n. 2500:ssa alkaa kuulua lievää kilinää/helinää jostain vaihteiston ja moottorin seudulta.
-Kun kytkimen painaa pohjaan ääni 3-kertaistuu.
-Ääni kuuluu samoilla kierroksilla myös, kun kiihdyttää pintakaasulla
-Isommalla kaasulla ei kuulu, mutta ääni taitaa hukkua turbon vinkunaan ja putken murinaan.

Eniten alkoi askarruttamaan tuo kytkimen liittyminen ääneen.
Nyt olen erityisen hysteerinen noista hälyäänistä, kun pelottamaan tuo koneen kestävyys turbotuksen jälkeen.
Olisko jollain heittää mieltä keventävää ajatusta tuon oireilun aiheittajaksi?
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Ettei olis painelaakeri kytkimellä menossa? Kytkin pohjassa tarkoittaa ettei vaihdelaatikosssa pyöri silloin mikään eikä kytkimellä taas ole koneeseen mitään vaikutusta.
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

ettei vain kuuluisi kytkin levyn jousesta/jousista
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No itsellä on kyllä parissa kinnerissä käynyt toisin päin eli vapaalla ja paikallaan rohistava/helistävä voimansiirto hiljenee, kun kytkimen painaa pohjaan.
Mutta sen verran voi huojentaa, ettei oire varmasti moottorin räjähtämistä enteile - mutta olisiko kasvanut vääntö ollut sitten liikaa yli puoli milliä ajetulle, tod. näk. vielä alkuperäiselle kytkinvärkille :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Kaapo kirjoitti:No itsellä on kyllä parissa kinnerissä käynyt toisin päin eli vapaalla ja paikallaan rohistava/helistävä voimansiirto hiljenee, kun kytkimen painaa pohjaan.
Mutta sen verran voi huojentaa, ettei oire varmasti moottorin räjähtämistä enteile - mutta olisiko kasvanut vääntö ollut sitten liikaa yli puoli milliä ajetulle, tod. näk. vielä alkuperäiselle kytkinvärkille :shock:
Saatta olla liikaa :) Helinä on kuitenkin kuulunut jo ennen tehojen nousuakin, mutta nyt se vaan pisti korvaan :)

Onhan se kytkin kovilla, mutta aika uusi se on kuitenkin. Kumi palaa aika iloisesti vielä ja vaihdoissa ei luista, vaikka noilla tehoilla pitäisi ;)

Varmaan ne kytkimen jouset siellä kuitenkin ääntää...Tiedä vaikka olis bilteman kytkinlevy.
Samalla kun vaihdan vaihteiston, niin luonnollisesti vaihtuu kytkin.
Jatkamme suht. kovaa ajoa toistaiseksi.....
Tommi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: To 30.10.2003 21:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Kaverin autossa oli samanlaista vikaa kun painoi kytkimen pohjaan,kuului ihme kilinä ja viikon päästä kytkin alkoi luistaa--->vaihtoon.Auto tosin oli BMW,eli Mersulla voikin sitten ajaa sen puoli vuotta ennenkuin alkaa luistamaan :wink:
Vastaa Viestiin