Mittariston irroitus...
Mittariston irroitus...
Siis kyseessä on W201:sen mittariston irroitus... (ilmeisesti sama mittaristo kuin W124:ssakin... Aiheesta on kirjoiteltu monta monituista kertaa aiemminkin. Muistan, että irroituskoukut piti valmistaa ilmeisesti paksuhkosta rautalangasta ja sitte vaan vetää mittari pois... Oliko näin? Mistä kohtaa koukut työnnetään mittariston sivuille?
Saisinko tarkemman ohjeistuksen kyseiseen toimenpiteeseen?
Ja toinen asia..
Olen kuullut, että huoltoasemilta saatavat pienet lasikantalamput ovat liian tehokkaita esim mersun lämmityslaitteen tai mittariston taustavaloiksi? Pitääkö paikkaansa? Sulaako lämmönsäätövivut, niinkuin joku joskus väitti?
Jos nämä lamput eivät käy, minkä hintaisia on "aidot mersulamput" esim veholla/Kl-varaosissa??
Kokemuksia?
Tero
Saisinko tarkemman ohjeistuksen kyseiseen toimenpiteeseen?
Ja toinen asia..
Olen kuullut, että huoltoasemilta saatavat pienet lasikantalamput ovat liian tehokkaita esim mersun lämmityslaitteen tai mittariston taustavaloiksi? Pitääkö paikkaansa? Sulaako lämmönsäätövivut, niinkuin joku joskus väitti?
Jos nämä lamput eivät käy, minkä hintaisia on "aidot mersulamput" esim veholla/Kl-varaosissa??
Kokemuksia?
Tero
lampuista: meidän w201 mallissa ollut jo ainakin 3vuotta 1.2wattiset pikkulamput lämmönsäätimissä, eikä ole säätimet sulaneet, joskin lämpevät aika paljon. w124 on ollut jo 1½ samantehoiset lamput, eikä lämpene nimeksikään...
mitä mittariston irroitukseen tulee, w201/124 malleissa samanlainen kiinnitys. Mittaristo lähtee jo pelkällä kädellä kiinniottaen pois jos on ollut montaa kertaa aikaisemminkin pois paikalta. Jos on ekaa kertaa pois otto, niin kannattaa tehdä koukut/n~5cm leveästä pellistä veto "systeemit"... en sit muista/tiedä et onko siellä jotain klipsuja mitä pitäis painaa, mut kyllä se lähtee voimalla!! omassa ainakaan tartte painaa mitään klipsuja, ainakaan enää
kyl sii saa voimaa käyttää aika paljonkin ilman et mittaristo rupee ratkeileen.
mitä mittariston irroitukseen tulee, w201/124 malleissa samanlainen kiinnitys. Mittaristo lähtee jo pelkällä kädellä kiinniottaen pois jos on ollut montaa kertaa aikaisemminkin pois paikalta. Jos on ekaa kertaa pois otto, niin kannattaa tehdä koukut/n~5cm leveästä pellistä veto "systeemit"... en sit muista/tiedä et onko siellä jotain klipsuja mitä pitäis painaa, mut kyllä se lähtee voimalla!! omassa ainakaan tartte painaa mitään klipsuja, ainakaan enää

Re: Mittariston irroitus...
W123 mersussani pimenivät kaikki keskikonsolin valot, joten sähkökaavio käteen ja tutkimaan.Sulakkeet kaikki ok. No selvisi, että yhteys poikki mittaritaulun piirilevyllä olevan vastuksen kohdalta (todennäköisesti).Piirilevyä tarkkaan seuraamalla löysin kohdat joihin juotin johdon joka ohitti vastuksen (fiksuaTero Y kirjoitti: Olen kuullut, että huoltoasemilta saatavat pienet lasikantalamput ovat liian tehokkaita esim mersun lämmityslaitteen tai mittariston taustavaloiksi? Pitääkö paikkaansa? Sulaako lämmönsäätövivut, niinkuin joku joskus väitti?

Eli voisikohan sinulla Tero olla samanlaista ongelmaa niin, että vastus päästää läpi liikaa ja lamput kuumenevat?
Tietävät saavat korjata, jos vaikka olen aivan hakoteillä päätelmissäni.
-makijt-
1983 W123 200B Automatic
Lisää aiheesta...
Alkuperäiset keskikonsolin polttimot ovat lämpösuojattuja,
jotka tunnistaa mattapintaisesta lasista.
Olen kyllä käyttänyt w123, ssa tavallisia 1,2 w polttimoita,
ilman ongelmia. Tosin palavat melko kirkkaana, ja myös lämpenevätkin,
mutta ei vielä liikaa. Suosittelen kuitenkin noita alkuperäisiä.
jotka tunnistaa mattapintaisesta lasista.
Olen kyllä käyttänyt w123, ssa tavallisia 1,2 w polttimoita,
ilman ongelmia. Tosin palavat melko kirkkaana, ja myös lämpenevätkin,
mutta ei vielä liikaa. Suosittelen kuitenkin noita alkuperäisiä.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: Mittariston irroitus...
http://helium.wakkanet.fi/~w126/m103/uu ... imot2.htmlTero Y kirjoitti:Siis kyseessä on W201:sen mittariston irroitus... (ilmeisesti sama mittaristo kuin W124:ssakin... Aiheesta on kirjoiteltu monta monituista kertaa aiemminkin. Muistan, että irroituskoukut piti valmistaa ilmeisesti paksuhkosta rautalangasta ja sitte vaan vetää mittari pois... Oliko näin? Mistä kohtaa koukut työnnetään mittariston sivuille?
Saisinko tarkemman ohjeistuksen kyseiseen toimenpiteeseen?
Tero
Eiköhän se tuosta selviä, näin lähtee ainakin W126.ssa ja W124:ssa. pitää kuitenkin muistaa, että W126:ssa on sähköinen nopeusmittari, ja W201:ssä pitää irrottaa vaijeri ja se tapahtuu ratin alapuolelta irrottamalla verhous...muistaakseni?
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
Mulla suli
Mulla oli sulanut aivan kamaliksi niin lämmönsäätimien valo"pesät" että etenkin mittarin taustavalon valokiskon päät. Molemmissa käytetty ei-orggispolttimoita.
Kiitin edellisiä omistajia aika moneen kertaan mielessäni kun purin auton atomeiksi ja vaihdoin törkeän hintaiset (oisko ollu peräti 2€ kpl) lämpösuojatut orggispolttimot tilalle.
Ne lämppärin keskimmäiset säätimet taas; niistä on kuullu juttua (en oo ite nähny) että olis sulanu kanssa kamalaksi väärillä polttimoilla.
Eli EN SUOSITTELE.
Henkka
Kiitin edellisiä omistajia aika moneen kertaan mielessäni kun purin auton atomeiksi ja vaihdoin törkeän hintaiset (oisko ollu peräti 2€ kpl) lämpösuojatut orggispolttimot tilalle.
Ne lämppärin keskimmäiset säätimet taas; niistä on kuullu juttua (en oo ite nähny) että olis sulanu kanssa kamalaksi väärillä polttimoilla.
Eli EN SUOSITTELE.
Henkka
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Multakin suli
Vanhassa Kehnossa tosin, mutta suli kuitenkin. Tarvikkeina myytävien polttimoiden sopivuus noin rakenteellisesti on ok, mutta liki poikkeuksetta wattimäärä on liian suuri. Lämmönsäätimien valojen pesät olivat mustaa möykkyä ja nuppien sisäpuoli kärsinyt myös. On nähty myös muodottomaksi vääntyneitä lämpötilansäätökiekkoja esim. W124:ssä.
Daamissa on oikeanlaatuiset polttomot mittaristossa, mutta näyttää siinäkin olevan keskikonsolissa aavistuksen verran turhan tuhtia tavaraa: kun mittarivalot säätää täysin pimeiksi, jää keskikonsoliin vielä pieni kyty lämppärisäätimien taakse. Säädön ollessa täysillä ko. valot on selvästi kirkkaammat kuin mittarivalot. Eikös niiden kuuluisi olla samaa kaliiperia? No eivät tosin kuumia sen enempää eli sulamisvaaraa ei kaiketi ole.
Daamissa on oikeanlaatuiset polttomot mittaristossa, mutta näyttää siinäkin olevan keskikonsolissa aavistuksen verran turhan tuhtia tavaraa: kun mittarivalot säätää täysin pimeiksi, jää keskikonsoliin vielä pieni kyty lämppärisäätimien taakse. Säädön ollessa täysillä ko. valot on selvästi kirkkaammat kuin mittarivalot. Eikös niiden kuuluisi olla samaa kaliiperia? No eivät tosin kuumia sen enempää eli sulamisvaaraa ei kaiketi ole.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: Multakin suli
KL:stä saa 0,4W normaalipolttimoita ja 1,2W kirkkaampia. Minulla on muualla normaalit paitsi vaihdekepin ympärillä 1,2W. Se on minusta normaalilla liian himmeä.Jukka N. kirjoitti:Vanhassa Kehnossa tosin, mutta suli kuitenkin. Tarvikkeina myytävien polttimoiden sopivuus noin rakenteellisesti on ok, mutta liki poikkeuksetta wattimäärä on liian suuri. Lämmönsäätimien valojen pesät olivat mustaa möykkyä ja nuppien sisäpuoli kärsinyt myös. On nähty myös muodottomaksi vääntyneitä lämpötilansäätökiekkoja esim. W124:ssä.
Daamissa on oikeanlaatuiset polttomot mittaristossa, mutta näyttää siinäkin olevan keskikonsolissa aavistuksen verran turhan tuhtia tavaraa: kun mittarivalot säätää täysin pimeiksi, jää keskikonsoliin vielä pieni kyty lämppärisäätimien taakse. Säädön ollessa täysillä ko. valot on selvästi kirkkaammat kuin mittarivalot. Eikös niiden kuuluisi olla samaa kaliiperia? No eivät tosin kuumia sen enempää eli sulamisvaaraa ei kaiketi ole.
Kaapo, valot himmenevät iän myötä. Uolevissa on uusia ja vanhoja orggispolttimoita samanmerkkisiä ja wattisia. Uudet vastikään vaihdetut ovat 2 kertaa kirkkaammat.
1,2W KL:n polttimo ei ainakaan sulata säätörullia ja muitakaan paikkoja. On kokeiltu, vaikka nyt onkin perinteiset 0,4W lamput kiinni. Isompitehoiset kuulemma kestävät vielä vähemmän aikaa, kun normaalit...sekin on huomattu

Keskikonsolin valot
Teoriani: Olen vaihtanut autooni 1,2W lamppuja keskikonsoliin/lämpösäätimiin ym. paikkoihin , joihin virta kulkee saman vastuksen kautta. Vastus ei ole kestänyt sitä, koska on mitoitettu 0,4W lampuille.
Ratkaisu, jotta voi käyttää halpoja tarvikelamppuja: laittaa tehovastuksen, joka kestää hyvin 1,2W lamput ja samalla laskee sen verran voltteja, että lamput palavat himmeämpinä ja eivät näin ollen käy edes liian kumina.
-makijt-
1983 W123 200B Automatic
Ratkaisu, jotta voi käyttää halpoja tarvikelamppuja: laittaa tehovastuksen, joka kestää hyvin 1,2W lamput ja samalla laskee sen verran voltteja, että lamput palavat himmeämpinä ja eivät näin ollen käy edes liian kumina.
-makijt-
1983 W123 200B Automatic
w201
Veholla pikahuollossa vetivät mittariston irti kun en itse sitä saanut koukuilla.
Nyt tuli semmoinen ongelma että miten käden saa sinne taakse jotta sen nopeusmittarin vaijerin saisi ruuvattua irti. Noita johtoja on siinä niinpaljon että ihmettelen saako sinne kättä mitenkään, vaikka näin on korjausoppaassa kehoitettu tekemään.
Meinaan vaihtaa siihen lamput ja sen valojen himmentimen, sanoivat että niitä potikoita on menny viimeaikoina.
Veholla pikahuollossa vetivät mittariston irti kun en itse sitä saanut koukuilla.
Nyt tuli semmoinen ongelma että miten käden saa sinne taakse jotta sen nopeusmittarin vaijerin saisi ruuvattua irti. Noita johtoja on siinä niinpaljon että ihmettelen saako sinne kättä mitenkään, vaikka näin on korjausoppaassa kehoitettu tekemään.
Meinaan vaihtaa siihen lamput ja sen valojen himmentimen, sanoivat että niitä potikoita on menny viimeaikoina.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
lampuista
Jos kolvi pysyy kädessä, niin NE555:sta ja NPN-transusta tai FETistä saa muutaman konkan ja vastuksen avulla viriteltyä kivan PWM-säätimen, jonka jälkeen voimakkuuden voi säätää sopivaksi suht kaikille polttimotyypeille. Etunahan täsä on se, että virtaa ei 'hukata' lämmöksi (säätö)vastuksella, vaan himmennys toteutetaan pätkimällä virtaa/jännitettä julmetulla nopeudella.
Kyseisellä tavalla on mahdollista ottaa esim. kirkkaista ledeistä uskomattomia valotehoja noin 1A syöttövirralla (normaalisti jotakin kymmeniä mA) vaurioittamatta itse lediä.
Ja osat maksaa vähemmän kun se malluaski.
Kyseisellä tavalla on mahdollista ottaa esim. kirkkaista ledeistä uskomattomia valotehoja noin 1A syöttövirralla (normaalisti jotakin kymmeniä mA) vaurioittamatta itse lediä.
Ja osat maksaa vähemmän kun se malluaski.
Koneella on koneen tahti
Re: lampuista
Niinpä mutta valitettavasti en osaa tuommoista suunnitella.Timo K. kirjoitti:Jos kolvi pysyy kädessä, niin NE555:sta ja NPN-transusta tai FETistä saa muutaman konkan ja vastuksen avulla viriteltyä kivan PWM-säätimen, jonka jälkeen voimakkuuden voi säätää sopivaksi suht kaikille polttimotyypeille. Etunahan täsä on se, että virtaa ei 'hukata' lämmöksi (säätö)vastuksella, vaan himmennys toteutetaan pätkimällä virtaa/jännitettä julmetulla nopeudella.
Kyseisellä tavalla on mahdollista ottaa esim. kirkkaista ledeistä uskomattomia valotehoja noin 1A syöttövirralla (normaalisti jotakin kymmeniä mA) vaurioittamatta itse lediä.
Ja osat maksaa vähemmän kun se malluaski.

Sain mittariston paikoilleen ja huomasin että valoteho ei pahemmin kasvanut.
Vaihdoin alkuperäisten 3w lamppujen tilalle 5w lamput.
Jostainsyystä keskikonsolin ilmasäätimen lamppu palaa jatkuvasti tohjoksi, jo 2kpl mennyt rikki. Samoin oikeanpuolen ajovalossa ei toimi parkki vaikka lamppu on noin viikon vanha.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Tärkeää
W202 omistajat !!! Älkää itse irroittako mittarianne koukuilla, tuossa C-sarjalaisessa se mittaristo on erilainen ja saakelin paljon tiukemmassa kuin vanhemmissa.
Vehossakin lähes jokainen korjaaja on hajoittanut pari C:n mittaria, siinä on tosi tarkkaa mihin koukut lykkää, joten käykää irroittamassa se merkkiliikkeessä.
Vehossakin lähes jokainen korjaaja on hajoittanut pari C:n mittaria, siinä on tosi tarkkaa mihin koukut lykkää, joten käykää irroittamassa se merkkiliikkeessä.
Ei tarvi rattia irroittaa mittari lähtee muutamassa sekunnissa,kun saat sen rattiavasten käsi mittarin taakse ja irroitat sähköliittimet 2kpl sitten käännät mittaria ja rattia yhtä aikaa oikeelle,ja mittari on sulla kädessä.mopokuningas kirjoitti:tarviiko rattia irroittaa c-mallissa jos ottaa mittaRiston pois?
Linkitetääs tännekin, ku on kerta noista lamppujen tehoista ollu puhetta.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 300#261300
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 300#261300
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w201 mittaristo
montako poltinta on w201 mittaristossa niinku päävalaistuksessa ei tarvitse luetella kaikkia merkkivaloja.ja minkä kokoisia polttimoja ajattelin ku mul olis noita sinisiä led valoja et saisko ne laitettua, ne on silla lasikanta mallilla,niitä myydää completosilla ym...tyyriitä vaan.pitäis irroittaa mittaristo ja purkaa.laittaa valkoset pohjat ja siniset valot jos sais irroituksen ohjeet alusta loppuun.onko kuin hirveä johto hässäkkä siel takana et miten helposti johot pois otettavissa...entises autos ei ollu ku ruuvit irti ja mittari pois ei tarvinnu vaijeria miettiä et miten ottaa pois, sähköistetty kaikki....
S211 220cdi vm.03
EX autot:
MB 180c Elegance vm.94 (saksan tuonti)
MB 230e 2,3i Vm.87
Chevrolet astro 4.3efi Vm.90
Bmw 628csi Vm.79
Chevrolet Astro Vm.89
MB 190 2.3i Vm.89
Mitsubishi galant 2.0 glsi Vm.93
Ford sierra 2.0 Vm.89
Toyota corolla 1.6 se Vm.87
Toyoyta corolla dx 1.6 Vm.82
EX autot:
MB 180c Elegance vm.94 (saksan tuonti)
MB 230e 2,3i Vm.87
Chevrolet astro 4.3efi Vm.90
Bmw 628csi Vm.79
Chevrolet Astro Vm.89
MB 190 2.3i Vm.89
Mitsubishi galant 2.0 glsi Vm.93
Ford sierra 2.0 Vm.89
Toyota corolla 1.6 se Vm.87
Toyoyta corolla dx 1.6 Vm.82
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ti 13.12.2005 20:07
- Paikkakunta: Tornio
Polttimoasiaa... Molempia polttimoita ostanut mittaristoon ja katkaisijoihin (siis orkkis ja tarvike). Kokeneet konkarit sanoivat että orkkispolttimot kestävät kauemmin, joka on näköjään totta (nykyään itellä kaikki orkikksia). Väittivät että orkkikset ovat 13-14v jännitettä kestäviä ja tarvikkeet korkeintaan 13, tiä sitten. Mutta nuo ledit ois kyllä kova sana, ei lämpene ja kestää pitkään.
Mittariston takana olevat johdot tosi helppo irrottaa ja kasata takas, on sellaset liittimet ettei niitä väärin saa. Varoitus-, ja merkkivalot on muistaakseni numeroitu. Vaijeri on vähän ahdas irrottaa, muistaa vaan pukata jalkatilasta löysää siihen nii kyllä senkin saa suht helposti irti.
Itse mittaritauluhan ei ole millään kiinni, jalkatilasta nopeusmittarin vaijeriin vaan löysää, koukut reunoilta väliin ja vetoa. Koukut helpompi laittaa väliin jos pienellä meisselillä vähän varovasti raottaa. Mittarivaijeri irti, liittimet ja piuhat irti ja kas, mittaristo on käsissä. Vartin homma tuo irrotus.
Mittariston takana olevat johdot tosi helppo irrottaa ja kasata takas, on sellaset liittimet ettei niitä väärin saa. Varoitus-, ja merkkivalot on muistaakseni numeroitu. Vaijeri on vähän ahdas irrottaa, muistaa vaan pukata jalkatilasta löysää siihen nii kyllä senkin saa suht helposti irti.
Itse mittaritauluhan ei ole millään kiinni, jalkatilasta nopeusmittarin vaijeriin vaan löysää, koukut reunoilta väliin ja vetoa. Koukut helpompi laittaa väliin jos pienellä meisselillä vähän varovasti raottaa. Mittarivaijeri irti, liittimet ja piuhat irti ja kas, mittaristo on käsissä. Vartin homma tuo irrotus.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
Mulla kävi noiden lamppujen kanssa seuraavasti, vaihdoin w124 aikoinani varaosaliikkeen lamput lämmön ja tuulettajan tehonsäätö nappiin, jotka alkoivat lämpenemään ja lopulta sulivat hivenen.. ja tietenkään lamput ei olleet pitkäikäsiä näistä syistä.. (himmenivät ja lopulta paloivat).. joten kysyisin veholta tota lamppu asiaa..
(ite en sitä jaksanu tehdä) 


Re:
Päitelläänpäs tännekin vanhaan topiikkiin muutama kuva kun meinasi olla vähän tiukassa mittaristo, totteli se siten lopulta voimaa
w124 mittariston irroitus (-88).
Mikäli mittari ei tunnu lähtevän vaikka niitä polkupyörän pinnoja on laitettu ohjeen mukaan (kello 10 ja 14 sekä 2 alhaalle ?) vaan se panttaa keskeltä vaikka nopeusmittarin vaijeri on löysätty. Kyse voi olla tästä pellistä joka panttaa keskellä yläreunassa, siellä on pienen pieni muovikieleke, mutta ilmeisesti aiempien irroitusten myötä tuo pelti oli jo taipunut eikä antanut enää periksi. Lääkkeeksi voi koittaa työntää keskeltä ylhäältä pellinpalan (vaikka metallinen viivotin) mahdollisimman syvälle, jolloin tuon pitäisi vapautua. Kuvat kertovat lisää...kyllä se peltikin siellä myöden siis lopulta antaa
Kuvassa keltaisella eräänlaiset jousiklipsut joita voidaan painella alas metallitangoilla/koukulla. (mulla toinen kateissa). Vihreällä pellin reuna, joka lukitsee mittarin yläreunan.

Alareunan jousiklipsut.

Mittariston muovinen reunus tai ehkä tuo peltinen knooli, johon kojelaudan pelti tarttui...


w124 mittariston irroitus (-88).
Mikäli mittari ei tunnu lähtevän vaikka niitä polkupyörän pinnoja on laitettu ohjeen mukaan (kello 10 ja 14 sekä 2 alhaalle ?) vaan se panttaa keskeltä vaikka nopeusmittarin vaijeri on löysätty. Kyse voi olla tästä pellistä joka panttaa keskellä yläreunassa, siellä on pienen pieni muovikieleke, mutta ilmeisesti aiempien irroitusten myötä tuo pelti oli jo taipunut eikä antanut enää periksi. Lääkkeeksi voi koittaa työntää keskeltä ylhäältä pellinpalan (vaikka metallinen viivotin) mahdollisimman syvälle, jolloin tuon pitäisi vapautua. Kuvat kertovat lisää...kyllä se peltikin siellä myöden siis lopulta antaa

Kuvassa keltaisella eräänlaiset jousiklipsut joita voidaan painella alas metallitangoilla/koukulla. (mulla toinen kateissa). Vihreällä pellin reuna, joka lukitsee mittarin yläreunan.

Alareunan jousiklipsut.

Mittariston muovinen reunus tai ehkä tuo peltinen knooli, johon kojelaudan pelti tarttui...

Lisää tietoa: www.skg.fi