Morjes!
Lupailin tuossa yllä tilannepäivitystä (tiedä sitten onko kukaan erityisen kiinnostunut…) No, anyways, itse vanteet ovat olleet jo jonkin aikaa suoristettavana Lappeenrannan suunnalla. Keskikupit puuttuvat edelleen, mutta meillä oli töissä peruskurssi 3D –mallinnuksesta, ja minähän siitä sitten tietysti innostuin. Sitä hommaa kun en ole oikeastaan kokeillutkaan sen jälkeen kun valmistuin vuoden 2005 tienoilla, ja silloin oli kyllä ihan eri softa käytössä.
Päätin, että Mersun napa ja vanne ja sitten tämä kuppi ovat erityisen kiinnostavia vapaa-ajan harjoittelukohteita.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Aloitin sillä, että mittailin vanteita ja W123 280 CE:n etunapaa. Vanteista mallintelin vain keskiosaa, koska pultinrei’illä, ja ulommalla kehällä nyt ei tässä ole mitään tarvetta.
![Kuva](http://nozki.kuvat.fi/kuvat/W123%20vanteet/Napa3D.JPG/full)
Kuva 1: Napa
Omissa vanteissani näyttää siltä, että melkein kaikissa keskiö on hieman erilainen. Kuitenkin, käytännössä niitä on kahta sorttia, eli keskiön muotoja on kaksi paria. Tämä siis koskee vain vanteen keskiön yläosaa, eli sitä, johon keskikuppi tulee kiinni.
![Kuva](http://nozki.kuvat.fi/kuvat/W123%20vanteet/Vanne1_projektio.JPG/full)
Kuva 2: Vanne, tyyppi 1
![Kuva](http://nozki.kuvat.fi/kuvat/W123%20vanteet/Vanne2_projektio.JPG/full)
Kuva 3: Vanne, tyyppi 2
Seuraavaksi pääsee sitten katsomaan, paljonko välissä on tyhjää. Alkuperäinen ajatukseni oli tehdä vähän niin kuin ohutseinäinen ontto ruuvi, joka tulee navan rasvakupin alapuolelle (tässä asennossa katsottuna), ottaa kiinni vanteessa olevaan alempaan pykälään ja jatkuu siitä ylöspäin, vanteen ulkopuolelle asti. Sitten kuppiin olisi voinut tehdä sisäkierteen, ja ruuvata sen kiinni tuohon onttoon ruuviin. Se olisi luultavasti paikallaan pysymisen kannalta turvallisempi ratkaisu kuin kupissa olevat kynnet. No, kuvasta nyt kuitenkin näkee, että ei navan ja vanteen väliin mahdu mitään sellaista ruuvia, joten suunnitelma muuttui - tehdään sittenkin kynsillä varustetut kupit. Kuvasta näkyy hyvin myös se, mikä sentään oli jo tiedossa: napa tulee niin paljon ulos, että keskiöksi ei kelpaa levy, vaan siihen tarvitaan kuppi.
![Kuva](http://nozki.kuvat.fi/kuvat/W123%20vanteet/Vanne_ja_napa_projektio.JPG/full)
Kuva 4: Vanne ja pyörän napa
Sitten duunasin mallin keskikupista. Tämä malli on sellainen, johon tulee tarra keskelle. Ja tällaiset varmaan ensiksi tehdään, kun nämä onnistuvat ihan manuaalisorvillakin.
![Kuva](http://nozki.kuvat.fi/kuvat/W123%20vanteet/Kuppi_ei_tekstia_3D.JPG/full)
Kuva 5: Keskikuppi, vanhempi malli (tarralla)
Muokkailin tuosta myös toisen mallin, sen uudemman (kohokuviolla).
![Kuva](http://nozki.kuvat.fi/kuvat/W123%20vanteet/Kuppi_ja_vanne_3D.JPG/full)
Kuva 6: Kuppi ja vanne
Tässä on lainattu Petriltä kuvaa, jonka hän on tuonne yläpuolelle laittanut. Ovat ne aika lailla samannäköiset (tuossa mallissa on vaaleampi väri, jotta muodot näkyvät paremmin). Jos tuota joskus meinaisi tämän 3D-mallin mukaan valmistaa, niin pitäisi vielä tarkentaa tekstin muotoa, koska nyt se on silmämääräisesti tehty.
![Kuva](http://nozki.kuvat.fi/kuvat/W123%20vanteet/Kupit.JPG/full)
Kuva 7: Malli ja valokuva oikeasta
Tässä vielä halkileikkaus kokoonpanosta. Tämä keskikupin sisämuoto poikkeaa merkittävästi siitä, millainen alkuperäinen on, sillä tämä on suunniteltu koneistettavaksi, kun alkuperäinen on ollut ruiskuvalettu palikka.
![Kuva](http://nozki.kuvat.fi/kuvat/W123%20vanteet/Kuppi%2Cvanne%2Cnapa_projektio.JPG/full)
Kuva 8: Kokoonpano
No joo, nyt keskikuppi on siis suunniteltu. Se (tai siis ne) pitäisi nyt vielä tehdä sitten… Tietysti tuo kohokuviolla varustettukin syntyisi NC-ohjatulla koneella enemmän tai vähemmän heittämällä, jos joku olisi kiinnostunut sen tekemään. Täytyy katsoa, innostunko jossain vaiheessa kyselemään asiaa jostakin firmasta, vai tyydynkö pysyvästi tarroilla varustettuihin versioihin. Tosin niitäkään ei ole ennen kuin on tehty / teetetty ne kupit ja tarrat.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)