CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
maku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: Pe 04.04.2008 10:31
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja maku »

Tomp:
Hyvä jos tuntuu kulkevan :)
Nyt on mahdollista päästä penkkiinkin kun oot täälläpäin liikenteessä.
Voitais katsoa että mitä tehoja saadaan näkyviin.
Pienenä miinuksena on että penkki on säätyvällä jarrulla joka ei oikein näihin sähköisiin automaattilaatikoihin sovellu.
Inertia oikean kokoisilla rullilla olisi parempi mutta eiköhän sieltä suuntaa antavaa dataa saada.
LOTUS elise motorsport
W209 CLK 30CDI AMG -ex


Kuva Kuva
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No joo
Kirjoittaisinko jotain W202 ja alkupään W210,ssä oleviin CR1 moottoreihin (OM611) liittyen.
Aikaisemmin olen vähän vähätellyt vaihtoa hukkis -> VNT ahdin swappia.
No, olen ollut väärässä.

270cdi,n ahdin, sellainen garetti gt2256 on juuri sopivan kokoinen (viri) ahdin tuohon vakioille suuttimille.
Lisäksi tarvitaan kolmen baarin mappi, jotta ahtoihin saadaan vähän pelivaraakin ja ohjelma toimimaan vikatiloineen, kuten sen kuuluukin toimia.

Savutonta vetoa saa alhaalta alkaen oikeastaan huimasti lisää.
Ahtimen saa toimimaan ja heräämään yllättävänkin hyvin.
Kertakaikkiaan onnistunut muutos, muuttaa koko pakettia kertaheitolla "nykyaikaisempaan" suuntaan - ja paljon.
On tehojen ja vääntöjensä puolesta ja käyttömukavuudeltaan, varsinkin automaattiin yhdistettynä ihan parhaiden nykymallien tasolle vielä pitkän aikaa.
Suurimman väännön kohdalle voi laittaa sen sata milliä syöttöjä, jolla mennään reilusti yli neljänsadan väännöissä, sekä max tehon kohdilla niin, että ainakin lähelle kahteen sataan päästään.
Tekniikan täytyy tietty olla kunnossa, jos ei ole, niin ne sammumiset täyskaasulla on arkipäivää.
Tavan kaksatasesta kun lähtee liikkeelle, niin ero on kyllä iso.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Re:

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

On se niin hyvä ahdin että kolmen viikon välein on syytä kehua :mrgreen: .
tuikku kirjoitti:.
No joo, kirjoittaisnko jotain 270cdi,n ahtimesta.
Ensiksikin, sehän on siinä omassa, viisipyttyisessä moottorissaan oikeastaan tukkona.
Muttamutta, kaikkiin nelipyttyisiin malleihin W202,sta - vaikkapa Sprintteriin, tai Vitoon, se sopii enemmän kuin hienosti pikku "viritysahtimeksi".
Virtaa huomattavasti alkuperäisiä paremmin ja pystyy sellaisiin paineisiin helposti, joilla saa kaiken vakiosuuttimista irtoavan hyvin palamaan.

Sellaisiin malleihin, joissa on vnt-ahdin jo alunperin, asennus on suorastaan helppo.
Noihin alunperin hukkaportillisiin, W202+W210, vaatii pikkuisen enenmmän paneutumista, mutta helposti niihinkin saa täysin "alkuperäisen" näköisen asennuksen, mm. pakosarjan kiinnitys on identtinen.

Saa toimimaan täysin alkuperäisen tavoin, myös alunperin hukkaportillisissa saa vetoja oikeastaan 1500rpm -> ja siitä ylöspäin.
"~Vakioilla savuilla" syöttöä saa kyllä niin, että kaikki vakiokytkimet nöyrtyy.
Kokemuksia on jo sen verran runsaasti ja kaikista malleista.
Jos aivan kaiken haluaa irti, voi joutua mapin vaihtamaan, jotta päästään korkeampiin paineisiin, ei kuitenkaan kaikissa ja hyvin saa vetoja ihan alkuperäiselläkin paineanturilla.

Tuon, gt2256,sen ominaisuudet sopii kerrassaan hienosti näille mersun nelipyttyisille, jotka hengittää hyvin.
Näissä moottoreissa on ja on tämän swapin jälkeenkin, järjestelmän ahtain kohta siellä ahtimessa, tällöin suuremman ahtimen hyöty tulee heti ja täysimääräisesti käyttöön, ilman mitään muita muutoksia.
Kun moottorin läpi virtaavan todellisen ilman määrä kasvaa, niin suurempikin syöttömäärä ja siitä tuleva "ylimääräinen" lämpörasite saadaan sidottua suurempaan ilmamassaan, jolloin pakolämmötkin pysyy hyvin kurissa pidemmässäkin rasituksessa.
Suosittelen tätä muutosta, varsinkin jos ahdinta joutuu vaihtamaan, kun ovat varmaan saman hintaisiakin ja näitä on runsaasti markkinoilla, korjattunakin.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja xr »

dementia :D eikö myynti ilmoitustakin saa kerran kuukaudessa upata :lol:
TDIfreak kirjoitti:On se niin hyvä ahdin että kolmen viikon välein on syytä kehua :mrgreen: .
tuikku kirjoitti:.
No joo, kirjoittaisnko jotain 270cdi,n ahtimesta.
Ensiksikin, sehän on siinä omassa, viisipyttyisessä moottorissaan oikeastaan tukkona.
Muttamutta, kaikkiin nelipyttyisiin malleihin W202,sta - vaikkapa Sprintteriin, tai Vitoon, se sopii enemmän kuin hienosti pikku "viritysahtimeksi".
Virtaa huomattavasti alkuperäisiä paremmin ja pystyy sellaisiin paineisiin helposti, joilla saa kaiken vakiosuuttimista irtoavan hyvin palamaan.

Sellaisiin malleihin, joissa on vnt-ahdin jo alunperin, asennus on suorastaan helppo.
Noihin alunperin hukkaportillisiin, W202+W210, vaatii pikkuisen enenmmän paneutumista, mutta helposti niihinkin saa täysin "alkuperäisen" näköisen asennuksen, mm. pakosarjan kiinnitys on identtinen.

Saa toimimaan täysin alkuperäisen tavoin, myös alunperin hukkaportillisissa saa vetoja oikeastaan 1500rpm -> ja siitä ylöspäin.
"~Vakioilla savuilla" syöttöä saa kyllä niin, että kaikki vakiokytkimet nöyrtyy.
Kokemuksia on jo sen verran runsaasti ja kaikista malleista.
Jos aivan kaiken haluaa irti, voi joutua mapin vaihtamaan, jotta päästään korkeampiin paineisiin, ei kuitenkaan kaikissa ja hyvin saa vetoja ihan alkuperäiselläkin paineanturilla.

Tuon, gt2256,sen ominaisuudet sopii kerrassaan hienosti näille mersun nelipyttyisille, jotka hengittää hyvin.
Näissä moottoreissa on ja on tämän swapin jälkeenkin, järjestelmän ahtain kohta siellä ahtimessa, tällöin suuremman ahtimen hyöty tulee heti ja täysimääräisesti käyttöön, ilman mitään muita muutoksia.
Kun moottorin läpi virtaavan todellisen ilman määrä kasvaa, niin suurempikin syöttömäärä ja siitä tuleva "ylimääräinen" lämpörasite saadaan sidottua suurempaan ilmamassaan, jolloin pakolämmötkin pysyy hyvin kurissa pidemmässäkin rasituksessa.
Suosittelen tätä muutosta, varsinkin jos ahdinta joutuu vaihtamaan, kun ovat varmaan saman hintaisiakin ja näitä on runsaasti markkinoilla, korjattunakin.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Volkkarimiestä vaan ahistaa se pillereiden kanssa puuhastelu.
Vaihdat vaan merkkiä ja liityt kuoroon...
Se loppupelissä ihan helppoa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Onkos alkupään cdi koneet yhtä tarkkoja ahtopaineen max ja min arvojen kanssa kun uudemmat eli miten vaikeaa on saada pelittämään ilman vikatiloja?

Entä pystyykö ajamaan 200cdi vakio-ohjelmalla ja isommalla ahtimella?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
AnttiK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 20.03.2005 18:08

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Vikatilan rajoja voi muutella mieleiseksi, oli sitten vanhempi EDC15 tai uudempi EDC16 ECU.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re:

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyllähänne ihan yhtä tarkkoja on, jos arvo ylittyy, niin se ylittyy, olipa vanha, tai uudempi ohjelma.
Niinkuin Antti kirjoitti, niitä rajoja pystyy muuttamaan.
Ja ne on tuossa aika laajat, että helposti saa toimimaan ja toimii.
Mapin lukualueen (1,5bar) ylitys aiheuttaa katkomista vetoon.

Vakiolla ohjelmalla voi ajella, joissain tilanteissa voi vikatilaa tulla liian alhaisesta ahtopaineesta ja alavääntö puuttuu.
Tilanne korjaantuu aina uudelleenkäynnistämisellä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5493
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kuinka suuri työ on vaihtaa 270:iin 320:in ahdin? Onko pakoputken tai ahtoputken lähtö samanlaiset? Entä kuinka paljon olis saatavilla vetoja vakiosuuttimilla?
S124 300TE
W124 300D
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Pakoputken lähtöjä on kahdenlaisia, jos valitset samanikuiseen tarkoit, suuremman ahtimen, niin lähdöt on samanlaiset.
Ahtoputken lähtö on erilainen.
Joudut joko esim purkaamolta hakemaan käypäisen, tai vaihtamaan silikooniin, suosittelen jälkimmäistä vaikka "kiinancoolerin" ja 3bar mapin kanssa.
Tämä on edellytys, että kaikki suuttimien varat saadaan kunnolla hyötykäyttöön muutenkin.

Vakiosuuttimillakin lähtee ++100nm/ suutin vääntöä, riippuen niistä vakioiden koosta.
Mutta käytännössä jokaiseen saa sen 100milliä savutonta syöttöä, 92milliä on se 100nm/suutin "raja".
Tehoa lähelle sitä 50hvsuutin, taas riippuu suuttimien koosta ja halutun/sallitun savun määrästä.

Moottorin ja polttoainejärjestelmän kunto ratkaisee paljon.
Sammumisia täyskiihdytyksessä on odotettavissa, kunnes koko polttoainelinjasto on tilkitty täysin tiiviiksi ja pumput kunnossa.
Täysin kunnossa ollessaan polttoainejärjestelmän kapasiteetti kyllä riittää hyvin, on kokemusta, paljon.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No jos kirjoittaisin vielä tuosta syötön lisäyksen määrästä.

Pienemmän paineen moottoreissa (siis 1350bar).
Näyttää nyt siltä, että neli- ja kuusipyttyisissä sen korkeapainepumpun tuotto riittää luotettavasti vaan suunnilleen 100milliä/suutin syöttömäärään.
Vääntömäärissä siis lähelle 110nm/suutin, eikäpä kukaan kyllä taida enempiä lupaillakkaan.
Ihan jo vakioillakin suuttimilla saa näiden moottoreiden vakiopumput nöyrtymään.
AMG,n suuttimilla ei näin vääntöihin saa lisäystä, lyhyemmän ruiskutusajan hyödyntäminen kyllä lisää tehoa.

Viisipyttyisissä on sama pumppu, kuin kuusipyttyisissä, joten siinä syöttöraja on jossain 120millin tietämissä.

Noissa aivan vanhimmissa nelipyttisissä, siis niissä hukkaportillisissa.
Näyttää siltä, ettei edes sataa milliä todellista syöttöä saa oikein ongelmitta toimimaan.
Vaan sopivissa tilanteissa sammuilu seuraa mukana, vaikka ruiskutusjärjestelmä olisikin melko timmissäkin kunnossa.
Koska seuraavankin polven ruiskutusjärjestelmässä CR2,ssa on samat pumput, niin sellainen pikkuinen parannus noiden pumppujen tuottoihin on siis saatu noita polttoaineputkilinjoja muuttamalla jollain lailla paremmin virtaaviksi.

No, suurempien ahtimien/cooleriden sovittelu ja mappien vaihtelu on nyt sitten mahdollistanut syöttömäärien noston sille tasolle, että tämmöisiin rajoihin on oikeasti päästy käsiksi.
Sellainen suunnilleen 100nm/syl syöttötaso, eli noin 92milliä max, on vielä sellainen "ongelmaton", kunhan tekniikka siis on vaan kunnossa.
Silloin jää vielä pikkuisen pelivaraakin järjestelmään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja ES »

Kysyn koska kiinnostaa, mitä yksiköitä nämä syötön millit ovat?
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Sylinteriin ruiskutettava polttoainemäärä kuutiomillimetreinä/tuhatta työtahtia kohden.
Ihan samoja, kuin esim mistä nuo "oikeat superturbomiehet" puhuu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Getz
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: La 20.03.2010 22:28
Paikkakunta: Espoo

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Getz »

Kiitosta paljon herroille Tuikulle ja Vito 500tkm eilisestä cdi pikkukakkosen ohjelmoinnista taas jälleen kerran. :)
Viimeksi muokannut Getz, To 06.01.2011 22:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. Martti cdi
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja ES »

tuikku kirjoitti:.
Sylinteriin ruiskutettava polttoainemäärä kuutiomillimetreinä/tuhatta työtahtia kohden.
Ihan samoja, kuin esim mistä nuo "oikeat superturbomiehet" puhuu.
Kiitos. Oikeat superturbomiehet? No, enpä kysy sitä.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja barton »

Mites se suuttimessa ympyrän sisällä oleva luku vaikuttaa todelliseen syöttömäärään? Kuvitellaan että suuttimessa on luku 4 ja Staarilla muutat se luvuksi 1. Lisääntyykö todellinen syöttömäärä koko suuttimen toiminta-alueella? Jos, niin paljonko, onko joku kokeillut huomaako eroa?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

barton kirjoitti:Mites se suuttimessa ympyrän sisällä oleva luku vaikuttaa todelliseen syöttömäärään? Kuvitellaan että suuttimessa on luku 4 ja Staarilla muutat se luvuksi 1. Lisääntyykö todellinen syöttömäärä koko suuttimen toiminta-alueella? Jos, niin paljonko, onko joku kokeillut huomaako eroa?
kokeiltu on ei mainitavaa eroa(pitkässä juoksussa vaikutta suutimen kestoon/käynnin tasaisuuteen)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

barton kirjoitti:Mites se suuttimessa ympyrän sisällä oleva luku vaikuttaa todelliseen syöttömäärään? Kuvitellaan että suuttimessa on luku 4 ja Staarilla muutat se luvuksi 1. Lisääntyykö todellinen syöttömäärä koko suuttimen toiminta-alueella? Jos, niin paljonko, onko joku kokeillut huomaako eroa?
Kertoimella.
Koko alueella.
Kokeile itse, laitat kaikki kertoimet jostain suuttimesta nollaksi, se on siellä mahdollista ja katsot, miten suuttimien korjausarvot muuttuu.
Monesta millistä ei voi olla kyse, en usko, että sillä voisi "pelata" mitenkään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja barton »

Oikeastaan sen takia kysyin kun poppoo on vaihdellut suuttimia muuttamatta noita arvoja oikeiksi ja sitten valitetaan kohonneesta kulutuksesta. Oma käsitys on kans ollut että niillä ei taida suurta merkitystä olla mutta jos kulutukseen tulee huomattava muutos niin kummalta tuntuu. :roll:
Pitää varmaan joskus kokeilla kun ei muuta tekemistä keksi. :)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

barton kirjoitti:Oikeastaan sen takia kysyin kun poppoo on vaihdellut suuttimia muuttamatta noita arvoja oikeiksi ja sitten valitetaan kohonneesta kulutuksesta. Oma käsitys on kans ollut että niillä ei taida suurta merkitystä olla mutta jos kulutukseen tulee huomattava muutos niin kummalta tuntuu. :roll:
Pitää varmaan joskus kokeilla kun ei muuta tekemistä keksi. :)
50-100tkm kun ajelle niin että koneesa on eri suutin mitä on sillä boxsille kerrottu huomaa että miksi taas sama suutin on onkelmia aiheuttamassa
(tämmöinen kokemus tullut muutamasta autosta)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Samovaari
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 18.01.2011 19:49

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Samovaari »

Löytyisikö apua kahteen asiaan. Omaan Golfiin tervitsisi kärryn vedossa tehoa. Kuinka "virittäminen " vaikuttaisi hiukkassuodattimen kestoon. Voisiko tuon suodattimen vaikka poistaa samalla ?
Golf on 2.0 TDI cr vuosimalli 2010
Samalla kysyn onko lääkettä Honda CDTi 2.2 CR-V Hiukkassuodatin polton toistuvaan käynnistymiseen. Voiko sille tehdä jotain halvempaa kuin uusiminen
yhteyttä voi ottaa email : alumiitti@netti.fi
APL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:54

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja APL »

Kiitokset herroille CDI203 ja Tuikku+Timo avusta uutukaisen kanssa.

Levyt näkyy ja kiesi kulkee. Eikä suuttimissakaan ollut pahasti vikaa. Vetoja on todella mukavasti, vain pito puuttuu. Palataanpa aiheeseen uudelleen, kun hiukkasloukun kohtalo selviää ja hän saa kunnon kilvet. Nythän niihin on joku töhrinyt jotain keltaista, naapurin koira varmaankin Saksanmaalla ; )
E320CDI
211.089
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

APL kirjoitti:Kiitokset herroille CDI203 ja Tuikku+Timo avusta uutukaisen kanssa.

Levyt näkyy ja kiesi kulkee. Eikä suuttimissakaan ollut pahasti vikaa. Vetoja on todella mukavasti, vain pito puuttuu. Palataanpa aiheeseen uudelleen, kun hiukkasloukun kohtalo selviää ja hän saa kunnon kilvet. Nythän niihin on joku töhrinyt jotain keltaista, naapurin koira varmaankin Saksanmaalla ; )
No hyvä.
Se hiukkassuodatin asia, on minun mielestäni niin...

Että niin kauan kun se ei oikeasti haittaa menoa mitenkään, niin siihen ei kannata koskea.
Se sen mitoistus näissä on oikeasti sellainen, ettei se mitään oikeasti rajoita, niin kauan kun puhutaan vakiosta tekniikasta ja jollain lailla järkevistä tehoista.
Ja sitten sellainenkin juttu, että kannattaako ehjää osaa tuhota, jotta päästän tekemään ohjelmaan muutosta.

Ja jos ja kun auton vaihtotilanne tulee eteen, niin ei tarvi sitten kellekkään selitellä yhtään mitään.

Minulla on hyviä kokemuksia siitä kierrätyksen poistosta näiden hiukkasautojen kanssa.
Nimittäin, vaikka se on jo oireillutkin ja "tuhoon tuomittu", niin siitä huolimatta kierrätyksen poisto ja syötönlisäys ovat saaneet ne pysymään oireettomina, ilman mitään asiaan liittyviä lieveilmiöitä.
...Jo pitkään...

Mutta helppo se hiukkasosio kaikkinensa on sieltä deaktivoidakkin, ei siinä mitään.
Ennen se, kun uuden loukun osto.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
APL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:54

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja APL »

Ok, kiitos mielipiteestäsi. Ihan järkeenkäypä ajatus kaikkinensa tuo vakion kanssa heilastelu. Menee tuo noinkin jo ihan riittävästi, vaikka tukkoinen muka olisikin. Ajatuksena sen "autoklaavin" säilyttäminen, kun kotipihassakin temmeltää pienokaisia ilmaa hengittämässä, on varsin perusteltua. Sieltähän voimme aina välillä staarilla ihailla, että montako painoyksikköä tuhkaa on odottamassa höyrystämistä. Se kiinnostaisi tietää, että paljonko loukussa on ylimääräistä tavaraa oikeasti, mutta senhän taitaa kertoa jokin vastapaineen arvo? Jotain sellaista olin oppivinani Otalammella käydessäni. Opetellaan näitä uusia asioita hiljakseen kevättä kohden, sitten päristelläänkin E10:llä ja korkeaoktaanisella ja puolet pienemmällä rengastuksella jaja autoklaavit pannaan parkkiin!
E320CDI
211.089
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

APL kirjoitti:Ok, kiitos mielipiteestäsi. Ihan järkeenkäypä ajatus kaikkinensa tuo vakion kanssa heilastelu. Menee tuo noinkin jo ihan riittävästi, vaikka tukkoinen muka olisikin. Ajatuksena sen "autoklaavin" säilyttäminen, kun kotipihassakin temmeltää pienokaisia ilmaa hengittämässä, on varsin perusteltua. Sieltähän voimme aina välillä staarilla ihailla, että montako painoyksikköä tuhkaa on odottamassa höyrystämistä. Se kiinnostaisi tietää, että paljonko loukussa on ylimääräistä tavaraa oikeasti, mutta senhän taitaa kertoa jokin vastapaineen arvo? Jotain sellaista olin oppivinani Otalammella käydessäni. Opetellaan näitä uusia asioita hiljakseen kevättä kohden, sitten päristelläänkin E10:llä ja korkeaoktaanisella ja puolet pienemmällä rengastuksella jaja autoklaavit pannaan parkkiin!

Pönikän tuhka määrä ei punitta mitenkään on laskennaline arvo,
eropaineesta, vastapaineesta syötöistä, tyhjenys poltoista ym, mitä seurailee alusta asti(sitä voi sitten tarkistella *:rila ja vaikka tyhjenys poltella, muistakin arvoista voi tutkailla onko se tukossa vai ei)
pönikötä ei tosiaa ole mikään pakko tyhjentää vaikka lisää vetoja haluais tai EGR:än poistaa,
(jep kevät kun tulle renkaiten määrä vähenne tankkin lorahtta 98 tai 105 niin nopeudetkin alkaa 3:sella :) )
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Samovaari
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 18.01.2011 19:49

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Samovaari »

Kiitos saamastani teknisestä tuesta ja kokemuspohjaisesta neuvonnasta Foorumilla. Golf ja Honda ohjelmoitu. Saan kaiketi mainita paikan.
http://www.ommekaniikka.fi" onclick="window.open(this.href);return false;.
Seuraavaksi laitetaan työkalu MB CDI vm 2009
Avatar
cortinajet
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: La 29.01.2011 22:06

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja cortinajet »

Olen seuraillut mielenkiinnolla lastutus topicia. Oma kone on Blue Efficiency sarjaa (2011 eli uusi).
Yksi paja vastasi sähköpostiin etteivät saa auki näin uusia ohjausyksiköitä (??).
kys: Onko Blue Efficiency moottorien lastutus hukattava ajatus jos päämääränä on kulutuksen pitäminen samana tai jopa vähentää ? Parempi vääntö tietty kelpaisi.
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Tomp »

cortinajet kirjoitti:Olen seuraillut mielenkiinnolla lastutus topicia. Oma kone on Blue Efficiency sarjaa (2011 eli uusi).
Yksi paja vastasi sähköpostiin etteivät saa auki näin uusia ohjausyksiköitä (??).
kys: Onko Blue Efficiency moottorien lastutus hukattava ajatus jos päämääränä on kulutuksen pitäminen samana tai jopa vähentää ? Parempi vääntö tietty kelpaisi.
Tästä oli jokin aikaa sitten juttua. Oli oma aihe, mutta en nyt löytänyt haulla.
Ongelma taisi olla siinä, että ei ole vielä löytynyt sellaista "hakkeria" joka olisi onnistunut lukemaan ja kirjoittamaan uutta ohjelmaa. Ilmeisesti niin hyvin suojatta ecu ja ohjelmoinnin epäonnistumisen riski suurempi kuin "vanhoissa" ecuissa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, näin se on.
Tämä koskee noita nelipyttyisiä.
En edes varmaksi tiedä, mikä ecu niissä on.
Ilmeisesti siellä on kuitenkin erilaisia.
Kuusisylinterisissä saattaa vieläkin olla edc-16, eli se vanha tuttu, helppo juttu.


Löysimpä netistä mielestäni hyvän hyvän kuvan ecun toimintaperiaatteesta.
Siis siitä, miten se antureilta kerää tietoa itseensä ja sen keräämänsä tiedon perusteella säätää ohjelmaa tiettyyn suuntaa ja käskyttää venttiileitä ja muita toimintalaitteita.
Kaavio on vähän uudemmasta, mutta kaikki noudattaa samaa kaavaa, laitteita vaan on vähemmän ja ohjaus yksinkertaisempi.

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jospa jotain nyt kirjoittaisin tuosta AMG,n korkeapainepumpusta.
Pumppuhan on jo commonrail3 - pumppu, eli siis tehty samanlaiseksi sisuskaluiltaan, kun sitten myöhemmin markkinoille tulleet 1600bar tekniikat.
AMG,ssä on myöskin ensimmäisenä mersuna uudemmalle rungolle tehdyt suuttimet, siis 1600baarille käypäiset.
Eli aikaisempiin ja nykyisiinkin kokemuksiini perustuen, sitä alkuperäisen railpaineanturin mahdollistamaa 1500bar ruiskutuspainetta voi AMG,ssä ihan hyvin käyttää.
Mikään riski ei nyt "normaalia" korkeammaksi nouse.
Tosin siinä on sellainen juttu, että sen vakioahtimen tuotto loppuu hyvin pian kolmensadan jälkeen, eli todella lähelle sitä ahtimen max punnerrusta pääsee 1350baarillakin.

Ahtimeen voi vaikkapa Finturbolla vaihdattaa imusiiven, toimii ... ja hyvin toimiikin, mutta pakopuoli jää entiselleen.
Kunhan tuossa mittuutan, niin näkee sitten sen tason, mihin riittää.
Tuo pumppu mahdollistaa sitten myös vanhemmissa nelipyttyisissäkin (ja muissakin moottoreissa) railpaineen noston "kestävällä" tavalla.
Ei ihan bolt-on asennus, mutta melkein.
Siis, alunperin 1350bar nelipyttyisillä on ihan realistiset mahdollisuudet sinne 300-tasoon, minkä tavoittaminen jäi minulta pikkuisen vajaaksi. :mrgreen:
Mullahan oli "vakiot" AMG,n suuttimet, Bosion powerplussat antaa vähän enemmän kakkua.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin