Mb w124 200D Käyttiksen siistimistä yms. APUJA KAIVATAAN

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Edessä on ilmeisesti ollut kolmas istumapaikka, koska turvavöistäkin on vielä osa jäljellä. Taksimallihan tuo näyttää olevan. :)
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Soittaa täräytimpä mersun ensimmäiselle omistajalle, puhelimeen vastasi eläkkeellä oleva taksiyrittäjä joka heti alkoi kehumaan autoa, ois kuulemma ollu muuten kauemmankin aikaa taksina mutta volvolta oli tullu 7-paikkainen (farkku) maailmalle jonka hän oli sitten hommannut.. Ja tämä auto on ollut rattivaihteinen kolmen istuttavalla etupenkillä, kuulemma ala-asteelaisia oli aina ollut kyydissä.

Harmi kyllä hän oli myynyt auton tuommoisenaan pois eikä tiedä mitään jälkeenpäin tehdyistä muutoksista.. :?
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: Mb w124 200D Käyttiksen siistimistä yms.

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Päivät vierii ja mersu kulkee, tyytyväinen oon ollut, kun öljyäkään ei syö ainakaan niin paljoa että tarvis vaihtovälillä lisätä ja lähtee käyntiin pakkasella kuin pakkasella, syyslomaremontti tosin jäi aavistuksen kesken..

Turvavyöt edessä ei jostain syystä palauta loppuun asti, tällä hetkellä ovat melko turhat.. :cry:

Ja se kylmäkäynnistys on laittamatta kuntoon, onko kukaan perehtynyt että mikä noissa yleensä hajoaa sen osalta? Sen oon tarkistanu että muualta on kyllä letkut kiinni..

Tuossa lauantaina käytiin huvikseen Ylivieskassa pyörimässä ja kaveri otti pari kuvaa, ketään ei varmasti kiinnosta mutta lisätään nyt vaikkapa oman mielenterveyden säilymisen vuoksi. :lol:

Kuva
Kuva
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
andyx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Su 24.10.2010 22:17

Re: Mb w124 200D Käyttiksen siistimistä yms.

Viesti Kirjoittaja andyx »

Onko tälle tapahtunut mitään viimeaikoina?
- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: Mb w124 200D Käyttiksen siistimistä yms.

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Eipäs ole tapahtunut kun ei ole joutanut.. Mietinnässäkin on ollut että laitanko kesän korvilla menemään vai pidänkö itsellä.. Oikeasti toimivat kovapeltiset ja halvat satalankut tuntuu olevan harvassa.. :?


Katastuskinhan tuota lähestyy (28.2 asti leimaa), pitäisi alkaa pikkuhiljaa värkkäilemään vaikkei tuota paljoa hommaa olekkaan, takavalo vaihtoon (uusi tehty jo, halko lensi takavaloon), käsijarruremppa, varmaan kartaanitunnelista paloille asti vaijerit uusiksi ja kengät systeemeineen uusiksi, usaparkit pois sun muuta pientä, madallusjousillekkin pitäisi auto katsastaa.. Jännä kun auto menee läpi laikatuilla jousilla eikä tarvi muutoskatastusta vaan jos madallusjouset laittaa niin pitää muutoskatastaa.. Eihän tuosa touhusa oo mittään järkiä. :evil:

Moottoriinkin pitäisi tehdä aavistuksen isompi huolto joka kattaisi:

moottoriöljyt
moottoriöljyjen suodatin
jäähdytinnesteet
termostaatti
suuttimien paluuletkut (vuotaa jostain sieltäpäin)
polttoainesuodatin(?)
hehkut (toimii vielä vaan en usko että ovat enää täydessä vireydessä)
ilmansuodatin (kiitti andyx)

Ehdotuksia saa laittaa että mitä suht pientä voisi vielä vaihdella? Naapurifoorumilla tarkensivat että kannattaa vaihtaa sekä karkea- että hienosuodin tms.
Viimeksi muokannut JiiTee_, Ti 18.01.2011 00:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Re: Mb w124 200D Käyttiksen siistimistä yms.

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Vaihteisto- ja peräöljyt sekä ohjaustehostimen öljy + suodatin vaihtoon, mikäli ei ole vielä vaihdettu. :wink:
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
andyx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Su 24.10.2010 22:17

Re: Mb w124 200D Käyttiksen siistimistä yms.

Viesti Kirjoittaja andyx »

Oikeasti toimivat kovapeltiset ja halvat satalankut tuntuu olevan harvassa.. :?
takavalo vaihtoon (uusi tehty jo, halko lensi takavaloon)
Nii... onhan se vähän ikävää kun ei noi Saksan insinöörit o aikanaan testannut takavalon kestävyyttä esim. halkoa heittämällä :) :) :) :mrgreen: :mrgreen:

Hieno ja karkeasuodin kannattaa joo vaihtaa, ei tu paljo lisäkustannuksia tosta karkeasuodattimesta. Ja samalla vaihtaa ilmansuodattimen...
- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mb w124 200D Käyttiksen siistimistä yms.

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Älä ainakaa hukkaa autoa eteenpäin kun oot alkanut laitteleenkin jo ja kuiteskin näytti aika hyvältä lattiapelltitkin kun kattelin kuviasi. Luulisi menevän vielä pitkälle perushuolloilla tuollainen. Mukava että pidetää liikentees nämä vanhat lankut vielä ja muutenkin vanhempaa mersukalustoa.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: Mb w124 200D Käyttiksen siistimistä yms.

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

AriK123 kirjoitti:Vaihteisto- ja peräöljyt sekä ohjaustehostimen öljy + suodatin vaihtoon, mikäli ei ole vielä vaihdettu. :wink:
Vaihteisto- ja peräöljyt on vaihettu 564tkm kohilla, nyt on 573tkm mittarissa. Ohjaustehostimen öljyä ja suodatinta en taida viitsiä vaihtaa koska simpukka tihkuu hieman niin pitäisi se ensin vaihtaa.
andyx kirjoitti:
takavalo vaihtoon (uusi tehty jo, halko lensi takavaloon)
Nii... onhan se vähän ikävää kun ei noi Saksan insinöörit o aikanaan testannut takavalon kestävyyttä esim. halkoa heittämällä :) :) :) :mrgreen: :mrgreen:

Hieno ja karkeasuodin kannattaa joo vaihtaa, ei tu paljo lisäkustannuksia tosta karkeasuodattimesta. Ja samalla vaihtaa ilmansuodattimen...
:lol: Sepäs se, perrhana ku otti pikku kimmokkeen peräkärryn lavalta niin osu sinne takasumuvalon kohalle.. :oops: Kiitoksia, ilmansuodatin lisätty listaan, mitenköhän sekin meinasi päästä unohtumaan.. :|
Jussi L. kirjoitti:Älä ainakaa hukkaa autoa eteenpäin kun oot alkanut laitteleenkin jo ja kuiteskin näytti aika hyvältä lattiapelltitkin kun kattelin kuviasi. Luulisi menevän vielä pitkälle perushuolloilla tuollainen. Mukava että pidetää liikentees nämä vanhat lankut vielä ja muutenkin vanhempaa mersukalustoa.
Pohja on kyllä terve nyt, siitä ei tarvitse huolehtia. (vänkärin puolella on vänkärin etujalkotilassa n. 5cmx5cm paikka paikassa johon rapa lentää ensimmäisenä, ja kuskin puolella muuten sama homma mutta paikka on max. 2cmx2cm). Vähän vaan itseä "iljettää" tämmönen vanaha 'painava' laiska lintta kesäajossa.. Katsoappa nyt mitä tekee. :?
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Re: Mb w124 200D Käyttiksen siistimistä yms.

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

No, mutta vetää sentäs oikeasta päästä. Komean värinenkin vielä. ;)

Emmätiedä, oikeastaan ilmastointi ja automaatti olis sellasia mitä kaipaan. Kattoluukku auki toisaalta on ihan kiva tykitellä kesällä, vaikka ei mihinkään kuljekaan. :P
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: Mb w124 200D Käyttiksen siistimistä yms.

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Mersua koitettu käyttää leimalla, tuloksena tämä;

Kuva
Syykin näkyy kuvasta eli kuskin puolella jarru ei toppaa oikein. Katottiin katastusmiehen kans että ainakaan ulompi pala ei ole ottanut oikein jarrulevyyn, kun levy ei ollut kirkas. Ilmeisesti sillon kun jarrut kahnutti niin mäntä jumitti ja kun meinas paineet lähteä niin jotenkin mäntä jumittui siinä sitten lopullisesti?

Kuulostaa kyllä itestäkin siltä että jarrupala ois ollu loppu ja jarrumäntä ois pullahtanu pihalle vaan käsittääkseni sillon jarrujen olisi pitänyt hävitä kokonaan?

Madallusjousillekkin muutoskatsastin, aika tarkkaan katastusmies merkkas tietoja ylös (tuota korkeutta siis tarkoitin), vai liekkö yleinen käytäntö?

Kuva
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Lestrange
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 24.09.2009 16:54

Re: Mb w124 200D Käyttiksen siistimistä yms.

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

Mitenkäs tämä projekti jatkuu? Mielenkiinnolla oottelen lisää materiaalia. ;)
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: Mb w124 200D Käyttiksen siistimistä yms.

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Oho ompas jäänyt tänne päivittelemättä, naapurifoorumille päivittelin.:

Nyt ois lintassa vuojen leima!

Liukutapin kumihan sieltä oli hajalla ja näinollen liukutappi alkanut jumittamaan, tuloksena: ulompaa palaa ei ollut ollenkaan; KYLLÄ, ei ollenkaan. 22 tuhatta kesti etujarrupala ja sitte katos kokonaan. :lol:

Putsasin väliaikaisesti liukutapin ja pumppasin sopevasti vaseliinia väliin niin ei enää jumittanut, silti katsastuksessa meinasi tulla ongelmia (laitoin hyväkuntoiset palat varaosalintasta :shock: ), ero sai olla 30% (?) ja se oli 27%. :lol: Pitänee uusia liukutapit jos niitä saa uutena ja kumit kans.

E: Turbohan tuohon autoon kiinnostaisi laittaa, mietin vaan nyt ku mulla on viispyttysen turbopakosarja valmiina että pitäiskö aivan uus teheerä/teettää vai ostasko om603 sarjan turbon kanssa, eikös se passannutkin suoraan kun vaan lyhentää nelipyttyiseksi (sehän on kaksosainen(?)) ja iskisi kiinni. Painekotelo tosin pitäis vielä jostain keksasta. :roll:

Jos hyvä (ja ennenkaikkea halpa) OM603 pakosatsi ja turbo löytyisi niin ilmoitelkaahan yyveellä, jos vaihossa jotain kelpaa niin löytyisi esim. OM602 2.9 turbopakosatsi tahi KKK K14.

Laittelimpa w203 peltivanteet alle 215-55-16 HKPL5 kumeilla, kunnon läskit. :lol: Näissä kuvissa myös bosch 225 lisävalot xenoneilla kiinni.

Kuva
Kuva
Joo joo, kuvan ottaja on mokannut, kasvillisuutta eressä. :shock:
Kuva

Niin, en nyt sitten tiiä itekkään että menikö parempaan päin vaan pakko oli jotku toiset kumit alle pyöräyttää. :?

E2: Aikakin tahtoo kulua vähän turhan kovasti, kaikenlisäksi tuli hommattua kaverin kanssa puokkiin toinen kakkosnelonen 200dee ja sitä(kin) pitäis vähän laitella leimakuntoon.. :?
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: Mb w124 200D Käyttiksen siistimistä yms.

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Tulipa pyörähettyä Raahessa kun kaverilla ei korttia ole ja vanteet piti saada.. Samalla kävästiin nappaamaan pari kuvaa.:

Kuva
Kuva
Kuva

Hienoja kuvia, vaikkei auto oikeen miltään näytäkkään.. :cry:

Käyttis mikä käyttis. :?
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: Mb w124 200D Käyttiksen siistimistä yms.

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Ostin muutama päivä sitten 4x sähkölasit, vaan ongelmia koitti niiden kanssa.. -->

Tulikin sitten mutkia matkaan nuitten 4x sähkölasien kanssa, eli niitä ei oo vielä mulla vaan myyjä lähetteli kuvia.. :(

Eli tietenki nuissa sähkölaseissa on ne comfort systeemit yms ja mullahan niitä ei lintassa tietenkään oo.. Saako tuon comfort-boksin rakennettua kohtuudella autoon jossa sitä ei ole ollut? Vai saako tuon comfort-boksin tavallaan ohitettua? Ainakin ku myyjä oli kokeillu akkulaturilla piuhojen päästä niin ei ollu pelannu tuolla systeemillä.. :cry:

Kuva
Kuva
Kuva

Apua kaivattaisiin kovasti ja kivasti, tietokin ois poikaa. 8)
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti 14.12.2004 17:34
Paikkakunta: 02
Viesti:

Re: Mb w124 200D Käyttiksen siistimistä yms. APUJA KAIVATAAN

Viesti Kirjoittaja DuPu »

Nuo C/D/E-liittimet ovat ratkaisu. Yhteen tulee oven mikrokytkin (haulla löytyy mikä, ei tarvita)
Ja toiseen jäljelle jääneistä syötetään käyttöjännite, jolloin myöskin slasit alkavat toimia.
Ihan siis simppeli homma, ei kannata pelästyä :)

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: Mb w124 200D Käyttiksen siistimistä yms. APUJA KAIVATAAN

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Eli onko mikrokytkinhommeli justiin se joka ohjaisi sen hommelin että vaikka ovet on lukossa niin ikkunat saa vielä kiinni?

Tarkoitatko käyttöjännitteellä jännitettä joka tulee sulakerasialta? Mutta niitten liittimethän on tuola toisesa pääsä johtosarjaa(?)

Viimeinen liittimen paikka olisi vissiin sitten kattoluukulle jos kattoluukku löytyisi?

Puuttuuko tuosta johtosarjasta nyt johtoja vai pitäiskö nuilla pelata?
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12819
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Mb w124 200D Käyttiksen siistimistä yms. APUJA KAIVATAAN

Viesti Kirjoittaja epk »

lykkäät sinne vain avain virran niin saat lasit pelaamaan. Netistä löytyy jostain kaavio, niin tiedät mihin napaan laitat sen +12v. Avainvirran taas saat muistaakseni noista jommasta kummasta liittimiestä mitkä on jo siinä paikallaan.
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: Mb w124 200D Käyttiksen siistimistä yms. APUJA KAIVATAAN

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Olisiko kenelläkään varmempaa tietoa että mikä liittimen pinni yms. olisi kyseessä, siis johon se ois lähinnä tulossa, ite herätteen saanen kyllä etsittyä itsekin. :roll:
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12819
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Mb w124 200D Käyttiksen siistimistä yms. APUJA KAIVATAAN

Viesti Kirjoittaja epk »

http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Merced ... S/4512.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin