Monenmoista harmia w124:ssa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Monenmoista harmia w124:ssa

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Nyt olisi asiaa tunteville tiukkoja kysymyksiä!

Kävinpä tuossa oikeen ulkomailla mutkan isäukon 200d -91:llä: Reissu kirvoitti mieleen muutaman murheen:

1. Mikä hemmetti sitä vaivaa kun se nytkyy ihan hervottomasti kaasua painellessa ja nostellessa. Rupeaa myös nytkymään kun ajaa tasaisesti pienillä kierroksilla ja tiessä on kuoppia. Se on kyllä ollut aina vähän vaikee ajettava, mutta nyt se tuntu ihan kammottavalta... Autoon on vaihdettu viime aikoina moottorin tukikumit, vaihdelaatikon kannake, takakelkan etukumit, perämurikan kumityynyt (3kpl), kaasuvivuston iskari, kardaanin etummainen rättinivel ja satunnaisia taka-akselin niveliä&kepakkoja.

2. Auto on tajuttoman laiska. Dynossa mitattiin kokonaista 60 hv...konit ei kyllä ole karanneet, vaan auto on aina ollut tuollainen. Kaipaan siis syötönruuvausvinkkejä. Tuossa on vaan se ulkoilmanpaineentunnistus ja sen vaikutuksesta syöttöruuvin kiertämiseen ei ole mitään tietoa.

3. Perä lonksuu hervottomasti vetoa kytkiessä ja löysätessä. Kuinka kallis juttu
ja mitä sille pitää tehdä????

Että tällasta tällä kertaa. Oma 200 -85 on kuin eri planeetalta tuohon verrattuna sekä kulkujensa että ajettavuutensa puolesta.
E 290TDT Avantgarde
Avatar
AnttiS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 11.02.2004 19:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja AnttiS »

Sorry; varma vastaus vain kohtaan 1.
Kaasuvivuston iskunvaimennin on tiensä päässä (tai ehkä jo 100000km metsän puolella)
Ei maksa maltaita ja paljon ajetuissa yksilöissä ero on uskomaton vaihdon jälkeen. Esim. Motonet:
W124-Diesel Kaasuvivustoon (ei Turbo/E-sarja). . . . . . . 12-8943 15.90
/AnttiS
--------------------------------------------
W124 200D ~90++Hp- :-)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18041
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos kerta iskari on vaihdettu juuri niin ei se liene lopussa ???

Polttoaineen syöttö on tosiaan liian laihalla, se aiheuttaa laiskuuden lisäksi juuri tuota nykimistä kiihdyttäessä. (kertoi dieselhuolto)

Onhan se hankala kun kakkosella painaa kaasua niin mersu
kii-iii-ii-ii-ii-ii-ii-ii-ii-ii-ii-i-i-ii-ii-ii-ii-ii-ii-htyy,
usein on tullut tuollaisella nytkyttimellä ajettua.
wiimax.fi
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mun autosta puuttui kokonaan tuo kaasuvivuston vaimennin :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

1. Vai on kaasuvivuston iskari vaihdettu - onkohan asennettu kunnolla, kuulostaa vaan justiiinsa eikä melkein iskariongelmalta. Minä saamattomuuttani en jaksanut vanhassa 123sessa vaihtaa. Lopulta hytkyminen ei loppunut esim. kuoppaisella tiellä muulla kuin tälläämällä kaasu pohjaan.. Oli se menoa..

3. Vetoakseli(t) sulla taitaa olla sökönä. Soita Venetmäelle (03-889 166) jos et halua ostaa esim. KLltä ( 014-337 6000) ostaa uusia.
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Ei ole mullakaan ollu ikinä tuota vaimenninta eikä ole mitään nykimistä havaittavissa. Vaikuttaa lähinnä vaihteenvaihdossa kun kierrokset laskee....
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

jos eturätti ja lavetintyynyt on vaihdettu voi oireen syy olla kardaaninkeskiruuvi löysällä tai sitte perää pitäis vähä kiristää, hankaluutena että menee herkästi liian kireälle,jolloin rupeaa ääntään, perään saa ns. korjaussarjoja jossa on pikkuhammaspyörät ja laakerit. omasta kakssatasesta "huollettiin" perä tällaisella sarjalla, nykiminen väheni huomattavasti, yksi hyväkonsti nykimisen kuriin saamiseksi on kun ostaa uudet takakumit, kun on reilusti kulutuspintaa ei nykimisestä ole tietoakaan.
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Minä lähtisin tuota nykimis vikaa hakemaan kytkimestä. Mersun joustavan kytkinlevyn keskiövieterien löystyessä (/pudotessa kytkinkopan pohjalle...), tulee mersuun sitä kuminauhamaisuutta. Itte otin kytkimen auki ainoastaan tuon venukumimaisuuden vuoksi, (otti muuten vähän pattiin), kytkinlevy oli muuten hyvässä kunnossa, mutta keskiö oli irtoamaisillaan ja osa vietereistä kytkinkopan pohjalla. Järkevästi käytettynä ainakaan vanhempiin mersuihin ei tarvitsisi varmaan lainkaan vaihtaa kytkinlevyjä, jos se pirun keskiö pysyisi kiinni yhtä kauan, kuin levyssä riittää kulutuspintaa. Minulla hermo petti, kun olin ajanut mittariin 495000km. Kitkapinnoissa oli vielä niin paljon kulutuspintaa jäljellä, että harkitsin jopa keskiön hitsaamista :twisted:
Ei kai 200Reestä voi paljon enempää tehoa vetopyöristä irrota tehtaan säädöillä? 20% voimansiirtohäviöt huomioiden, on ko.vehkeessä pääkoneessa yli 70hv. Ei siitä hirmuisia tehoja varmaan pelkillä säädöillä saa? Solmu pakoputkessa auttaisi kummasti.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Rengasmerkki ja koko vaikuttaa hyvin paljon.
Jos on jotku matalat rattaat alla niin ei nytkytä.
Kun taas 195/65/15 renkaalla joku nokialainen ja GY nytkyttää jollain 2.2bar paineilla aivan kauheasti.
Kokeile lisätä paineita jonnekin 3.0bar tienoille, jos ei nytkytä niin vika renkaissa. Voi olla tosin huono ajaa jo noilla paineilla, mutta selviääpä jos vika renkaissa....
Joku mersupurkaamo??
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Jooo...
Kiitosta vaan kaikille vastauksista!
Tuo mitattu teho on sitten sitä moottoritehoa... omassa sitä oli 78 hv.
Tosiaan alkaa tuntua siltä, että tuo nytkytys johtuu nimenomaan voimanpuutteesta kuten dealer tuumasi.
Kytkimeen ei ole koskettu koko sen 550 tkm aikana kun auto on talossa ollut, joten sitäkin voisi kyllä vilkasta. Kytkin ravistaa satunnaisesti, ei kuitenkaan aina.
Edelleen kaipaisin tietoa siitä, vaikuttaako syöttöruuvin pyöritys toivotulla tavalla, kun tuossa on se ulkoilmanpaineentunnistus.
Kaasuvivuston iskari on varmasti oikein asennettu, miten sen voi asentaa väärin?? Vaihto ei vaikuttanut käytökseen mitenkään.
Perän kolahtelusta sen verran että omassa ajokissa on suunnilleen saman verran väljää sekä perässä että vetareissa, mutta oma ei kolahtele vaikka sitä miten repis...mystistä :roll:
E 290TDT Avantgarde
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Ruuvailin samanlaista pumppua pari päivää sitten. Hyvät ohjeet löydät aikaisemmista aiheista. Syötönsäädön jälkeen säädin Ilmanpaineen tunnistimesta kellon keskeltä sitä säätöä auki, tuntu auttavan. Kiersin auki myös sitä koko kelloa siitä kellon alla olevasta isosta mutterista, ei tuntunut olevan vaikutusta. Syötönsäädön jälkeen 200:sta tuli ihan kohtuu kulkunen ja nytkyminen rauhottu vähän.

Ruuvaat omalla vastuulla.

Omavastuu jee jee :lol:
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Renkaista tuo nytkytys useasti johtuu. Moni on tehnyt turhaan alustan osien vaihtoja kyseisen ilmiön vuoksi.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Tuosta kaasuvivuston iskarista: omassa autossa testasin sen samalla kun pumppu oli irti, oli aivan loppu. Pumpunsäätäjä sanoi että on aika turha kapine ainakin tuossa 606 koneessa, joten heitimme sen roskiin.
Eikä kyllä nytky yhtään missään vaiheessa :)
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Ei mulla ole ollut ikinä tuota iskari paikoillaan...
Viime syksynä nyki 40:ä kolmosella ajaessa tosi pahasti..
Huomaisin, että syöttöpumpun kyljessä oleva kaasuvivun palautusjousi puuttuu kokonaan. Jousi paikoilleen ja nykiminen loppui siihen.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 892
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

agip kirjoitti:Rengasmerkki ja koko vaikuttaa hyvin paljon.
Jos on jotku matalat rattaat alla niin ei nytkytä.
Kun taas 195/65/15 renkaalla joku nokialainen ja GY nytkyttää jollain 2.2bar paineilla aivan kauheasti.
Kokeile lisätä paineita jonnekin 3.0bar tienoille, jos ei nytkytä niin vika renkaissa. Voi olla tosin huono ajaa jo noilla paineilla, mutta selviääpä jos vika renkaissa....
Tommosilla rengaspaineilla ei kannata kyllä muuten ku testata vaan vaikuttaako mitään koska kesän päätteeks sul on aika paskat renkaat omistuksessas :D
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Hahaa!

Nyt on yksi "vika" korjattu eli syöttöä lisätty!
Perkule mikä savotta...rekvisiittaa on tuohon malliin ahdettu aikas runsaasti TI-insinööriasentajaa haittaamaan...kahdeksan tuntia tiukkaa ähellystä mutta nyt on voimaa!!!! Lievään myötätuuleen mopo otti 170 mittariin (tarkka) parin kilsan kiihdytyksellä kun se ennen kulki 150 kymmenen kilsan houkuttelun tuloksena. Nytkytyskin lieveni roimasti mutta on edelleen lievänä kiusana. Kytkinremonttia pukkaa...
Mutta pieni onkelma tuossa ruuvauksessa tuli; Tyhjäkäynti on kuumana luokkaa 1000 rpm ja kylmänä "semmonen normaali"( mistä pirusta sen tietää ku ei oo mittaria). Olis pitäny vaan kääntää se 1 1/2 kierrosta, mutta käänsin kuitenki 2 kierrosta syöttöä...siinä se moka tuli...
Mutta ei tuo tuollaisenakaan paha ole, ajaminen vaan helpottui kun kierrokset ei laske niin äkkiä alas kuin vakiona. Saas nähdä mitä isäpappa sanoo kun lähtee aamulla kirkolle...
Savua ei pahemmin tule, koitin polkea paikallaan k-arvoa, joka silmällä katottuna on n.1,1. Aikasemmin se on ollu 0,3 paikkeilla.

Tuossa kun on tuo takasin kierrätystsydeemi niin odotin näkeväni liki umpinaisen imusarjan ja tukkoiset kanavat kannessa, mutta yllätys oli suuri kun 550tkm:n jälkeen imusarja on vain hiukan tummunut ja imukanavat liki kirkkaat! Ilmeisesti onnettoman laiha syöttö on pitänyt paikat puhtaana. Huomenna täytyy tulpata kierrätys, ettei paikat nokeennu...

Ajettavuus parani melkoisesti siinäkin mielessä ettei kaasua tarvi enää polkea satasen vauhtia ylläpidettäessä. Aikaisemmin tuppasi kaasujalka puutumaan pidemmillä pätkillä kun poljinta piti pitää puolivälissä tai syvemmällä koko ajan.

Kiitokset asiantuntevista kommenteista! Tämä on paras foorumi koko hemmetin netissä!

PS. Pitää kehasta mersun inssejä... Miten voikaan dieselissä olla noin suorat, pystyt ja isot imukanavat....pikkusen paremmat ku jossain astmasessa volkkarissa..

PPS. Olen tällä hetkellä humalassa...
E 290TDT Avantgarde
Vastaa Viestiin