230 ruiskuongelma
230 ruiskuongelma
Moi!
Ostin viikko sitten ensimmäisen bensaMersuni ja ongelmat alkoivat välittömästi. Olisi näköjään pitänyt pysytellä diesel osastolla... Vaunu on -88 vuosimallin 124 coupe 230 koneella ja automaatilla. Yli 300 tkm ajettu, mutta siistissä kunnossa. Toimi pari päivää moitteettomasti, kunnes ruisku alkoi pykiä pahasti. En tajua ruiskumoottoreista mitään, aikaisemmin ollut vaan dieseleitä ja kaasarikoneita. Ajoittain toimii moitteetta, kunnes alkaa nykiä ja meno hyytyy. Vaikuttaa siltä, että kone ei saa bensaa. Pykimisen lomassa motti paukahtelee ja terävän paukahduksen jälkeen alkaa taas kulkea. Onkohan vika sähköinen, mekaaninen vai voisiko olla tukos polttoainejärjestelmässä? Entä sytytys? Paukahtelu kuulostaa samalta kuin kaasarimotti sytytys aikaisella. Samoihin aikoihin konevian kanssa alkoi tuulilasinpyyhin hiipua. Toimii välillä normaalisti, sitten taas hidastuu ja välillä pysähtyy kokonaan. Onko ko. laitteen tuulilasinpyyhin alipainetoiminen vai sysääkö sähkömoottorilla? Voisiko sama vika oireilla motissa ja pyyhkijässä? Alipainevuoto, ilmavuoto??? Voiko vika jotenkin liittyä vaihteistoon, edellinen omistaja oli vaihtanut laatikon ennen myyntiä. Entä uusi 95E "bensa", voiko tukkia ruiskun tai muuten tehdä tuhoa? Tankkasin täyteen ysivitosta netistä löytämäni suosituksen mukaan. Myöhemmin sain ohjeet tankata ysikasia. Nyt tankissa 50/50 seos.
Auttakaa bensaan erehtynyttä dieselistiä, Danke!
Ostin viikko sitten ensimmäisen bensaMersuni ja ongelmat alkoivat välittömästi. Olisi näköjään pitänyt pysytellä diesel osastolla... Vaunu on -88 vuosimallin 124 coupe 230 koneella ja automaatilla. Yli 300 tkm ajettu, mutta siistissä kunnossa. Toimi pari päivää moitteettomasti, kunnes ruisku alkoi pykiä pahasti. En tajua ruiskumoottoreista mitään, aikaisemmin ollut vaan dieseleitä ja kaasarikoneita. Ajoittain toimii moitteetta, kunnes alkaa nykiä ja meno hyytyy. Vaikuttaa siltä, että kone ei saa bensaa. Pykimisen lomassa motti paukahtelee ja terävän paukahduksen jälkeen alkaa taas kulkea. Onkohan vika sähköinen, mekaaninen vai voisiko olla tukos polttoainejärjestelmässä? Entä sytytys? Paukahtelu kuulostaa samalta kuin kaasarimotti sytytys aikaisella. Samoihin aikoihin konevian kanssa alkoi tuulilasinpyyhin hiipua. Toimii välillä normaalisti, sitten taas hidastuu ja välillä pysähtyy kokonaan. Onko ko. laitteen tuulilasinpyyhin alipainetoiminen vai sysääkö sähkömoottorilla? Voisiko sama vika oireilla motissa ja pyyhkijässä? Alipainevuoto, ilmavuoto??? Voiko vika jotenkin liittyä vaihteistoon, edellinen omistaja oli vaihtanut laatikon ennen myyntiä. Entä uusi 95E "bensa", voiko tukkia ruiskun tai muuten tehdä tuhoa? Tankkasin täyteen ysivitosta netistä löytämäni suosituksen mukaan. Myöhemmin sain ohjeet tankata ysikasia. Nyt tankissa 50/50 seos.
Auttakaa bensaan erehtynyttä dieselistiä, Danke!
Re: 230 ruiskuongelma
Ensmäisenä tulis mieleen virranjakajankansi ja pyörijä. Tunnustaisi siltä kuin kipinä ei pysyisi hallinnassa.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: 230 ruiskuongelma
siinähän nuo oli kaikki oireeseen sopivat viat jo aloitusviestissä luetteloitu? Paitsi YJ-rele. Josko viat tosiaan johtuisi kosteudesta, ni sitte ekana Virranjakaja ja pyöräijä vaihtoon. Samalla releet alkaa olee huonos hapessa ni käyntiin vaikuttaa tuo YJ ja pyyhkijöihin monitoimirele.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: 230 ruiskuongelma
Tervetuloa joukkoon jaloon! Tuossahan niitä vikamahdollisuuksia jo olikin, mutta mainitsempa vielä jotta jos käy niin, että koneen aivastelun seurauksena pysähtyy tykkänään eikä lähde enää tulille on hyvinkin mahdollista että on sylkäissyt tyhjäkäyntisäätimen ja ruiskuvehkeiden alla olevan kumikaukalon välisen yhdysputken irti. En nyt osaa varmanpäälle sanoa missä se säädin on tuossa koneessa mutta ainakin 2 litraisessa 190E:ssä (M102) se on 3 ja 4-sylinterien imusarjojen väliin liilattuna kumipitimessään. Putkea ei näe ylhäältäkäsin mutta ilmanputsarikotelo irti ja käsi edestäpäin imusarjojen alle niin on tunnusteltavissa ja paikalleenaseteltavissa. Klemmareita siinä ei yleensä ole ellei joku ole laittanut.
Lasinpyyhkijöistä sitten tärkiä asia: Kyseessähän on siis 1-sulkapyyhin? Siinä on muistettava sopivin välein voidella se työntövarsi joka pukkaa lisää pituutta sulan osoittaessa lasin ylänurkkiin. Rupeaa helposti tahmomaan kuivuuttaan ja rasittaa tarpeettomasti pyyhkijän moottoria (se on sähkösellainen) ja sen ison läpyskän sisällä olevaa hammasmekanismia. Mekanismi varsinkaan ei ole halpa. Voitelu on helppoa: ajetaan sulka virta-avaimen kanssa keplottelemalla osoittamaan vasemmalle ylös. Longistetaan molemmin käsin sivullepäin isosta läpykästa seuraavan muovikappaleen (joka liikkuu varren mukana) sivureunoja alhaalta sivullepäin jolloin kynnet (siis kappaleen) irtoavat ja se on käännettävissä ylös. Pahvi alle lasin suojaksi ja voidellaan kevyesti se kirkas työntötanko. Suojus alas niin että napsahtaa ja siinä se. Joissakin malleissa on tuossa suojuksessa pieni luukku josta voitelu käy vielä helpommin. Muuten: huono kosketus sulakkeessa voi olla myös syynä pyyhkijän kenkkuiluun.
Lasinpyyhkijöistä sitten tärkiä asia: Kyseessähän on siis 1-sulkapyyhin? Siinä on muistettava sopivin välein voidella se työntövarsi joka pukkaa lisää pituutta sulan osoittaessa lasin ylänurkkiin. Rupeaa helposti tahmomaan kuivuuttaan ja rasittaa tarpeettomasti pyyhkijän moottoria (se on sähkösellainen) ja sen ison läpyskän sisällä olevaa hammasmekanismia. Mekanismi varsinkaan ei ole halpa. Voitelu on helppoa: ajetaan sulka virta-avaimen kanssa keplottelemalla osoittamaan vasemmalle ylös. Longistetaan molemmin käsin sivullepäin isosta läpykästa seuraavan muovikappaleen (joka liikkuu varren mukana) sivureunoja alhaalta sivullepäin jolloin kynnet (siis kappaleen) irtoavat ja se on käännettävissä ylös. Pahvi alle lasin suojaksi ja voidellaan kevyesti se kirkas työntötanko. Suojus alas niin että napsahtaa ja siinä se. Joissakin malleissa on tuossa suojuksessa pieni luukku josta voitelu käy vielä helpommin. Muuten: huono kosketus sulakkeessa voi olla myös syynä pyyhkijän kenkkuiluun.
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: 230 ruiskuongelma
Tuo tuulilasin pyyhkijän koneisto on ihan sähkö toiminen!
Kokeileppa seuraavaa huoltotoimenpidettä,siinä pyyhkijän varressa on muovi suojus varren alaosassa,vedä varovasti pois on herkkä hajoamaan.
Laita tämän jälkeen virta päälle avaimesta,pyyhkijä pyyhkimään nyt katkaise avaimella virta,kun pyyhkijä on pystyssä keskellä lasia!
Nyt voit hyvällä kone/ase oljyllä voidella pyyhkijän varren alaosassa näkyvän kirkaan pyöreän akselin,voitele ja pumpaa akselia edestakaisin ja taas lisää öljyä.Tätä kannataa jatkaa kunnes pumppausliike on kevyehkö,auttaa yleensä tuohon hidasteluun ja pätkimiseen ....Kokeiles tuota jos vaikka auttais!?
Kokeileppa seuraavaa huoltotoimenpidettä,siinä pyyhkijän varressa on muovi suojus varren alaosassa,vedä varovasti pois on herkkä hajoamaan.
Laita tämän jälkeen virta päälle avaimesta,pyyhkijä pyyhkimään nyt katkaise avaimella virta,kun pyyhkijä on pystyssä keskellä lasia!
Nyt voit hyvällä kone/ase oljyllä voidella pyyhkijän varren alaosassa näkyvän kirkaan pyöreän akselin,voitele ja pumpaa akselia edestakaisin ja taas lisää öljyä.Tätä kannataa jatkaa kunnes pumppausliike on kevyehkö,auttaa yleensä tuohon hidasteluun ja pätkimiseen ....Kokeiles tuota jos vaikka auttais!?
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: 230 ruiskuongelma
Tuli samat ohjeet näköjään Wolf oli nopeampi.=)
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ke 14.06.2006 22:56
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: 230 ruiskuongelma
Minä tein saman vaihdon, siis dieselistä bensaan kolme vuotta sitte, ja ihan sama probleema. Syy oli virranjakajan kansi. Onneks hokasin mistä oli kyse. No sitte viime keväänä ihan sama juttu, mut en arvannu et se sama kansi olis menny hajalle näin nopeesti, mut kyl meni. Ja missä syyllinen? Kuustuhattakolmesataa kierrosta taulussa ja sytytys menee sekasin. Arvaa vaan mimmonen pamaus käy pakoputkessa, meinasin et katti repee liitoksistaan. Kansi taas vaihtoon, taas pelaa. Auto on 300CE -91. Tai onhan syyllinen selvillä. Made in ITALY lukee tuotteessa.
Puhu hitaasti, ajattele nopeasti
Re: 230 ruiskuongelma
Kiitos vinkeistä!
Homma ei korjaantunut jakajan kannen ja pyörijän vaihdolla. Uusi ilmiö on virran hiipuminen, jäin eilen yllättäen tien päälle. Voiko kyse olla vaan latausongelmasta? Ostin uudet hiilet, mutta vielä vaihtamatta. Vaikuttaako YJ-rele lataukseen? Entä monitoimirele? Missä YJ-rele sijaitsee, entä mistä kannatta ostaa uusi? Kiitosta!
Homma ei korjaantunut jakajan kannen ja pyörijän vaihdolla. Uusi ilmiö on virran hiipuminen, jäin eilen yllättäen tien päälle. Voiko kyse olla vaan latausongelmasta? Ostin uudet hiilet, mutta vielä vaihtamatta. Vaikuttaako YJ-rele lataukseen? Entä monitoimirele? Missä YJ-rele sijaitsee, entä mistä kannatta ostaa uusi? Kiitosta!
Re: 230 ruiskuongelma
no niin hyviä neuvoja on näköjään tullut,,yksi syy voi olla huohotin ongelma (varsinkin näin talvella) koitappa ottaa huohotinletku irti venttiilikopan puolelta joka menee ilmansäätoventtiilille ja sitä kautta sinne alas kumilutterolle ja kokeile ajella muutama reissu että pelaako sitten,jos toimii niin täytyy miettiä minne letku laitetaan sen jälkeen.