tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Katsastusmiestä varten on hyvä olla suunnilleen kaikki avaruuspömpelit paikoillaan, mutta arvaatte varmaan miten paljon kiinnostaisi, jos joku rakentaisi ei kilvellisen auton, josta on otettu kaikki turha voimankuluttuja moniurahihnalta pois ja korvattu vaikka sähköpyörittäjillä ja sitten savun kera stripille.

Hienoa työtä ja uraauurtavaa taas kerran.

Mulla meni vitosta laima vanhaksi ja näinhän siinä sitten kävi...

Kuva

Nyt on aikaa alkaa rakentamaan :twisted:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5493
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja S202 »

Se on ihan katalysaattori
S124 300TE
W124 300D
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja barton »

Voisko ajatella että se hihna kiertäs siellä jotenkin erilailla? Tuli vaan mieleen kun joskus onnistuin sen sinne omassani laittamaan, ulkomuistista, jotenkin toisin ja moottorin pystyi käynnistämään. :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mitä tuota kuvaa katsoo niin ongelma lienee apurullan ja ohjaustehostimen? valillä olevan pitkä pätkän ja siinä ylhällä nököttävän korkeapainepumpun etäisyys ?

Sille ei oikein voi mitään muuta kuin siirää jotain noista kolmesta...mutta sehän on pikkujuttu kun vaihtaa ohjaustehostimen sähköiseksi :twisted:

Kuvasta näkee hyvin , ettei ole paljon varaa säädellä :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Yksi mikä vaikutta hihnan läpätykseen ja sitä myöteen tilan tarpeesen on laturin vaapa kytkin jos yhtään takertelee,
niin remmi läppättä,
yksi ylimmäräinen pyörä hihnan ylä puoleele pitämään remmiä kurissa,

(tai vielä sähköpumppu kierrätämä jäähdytystävesiä niin ohjain rullala voi pakotta remmin alemassa, samalla hukkuu kampiakselilta vähemmän tehoja)

taikka sitten pitää vaan vararemmin aina mukan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Niin minkä verran se hihna tuossa kohtaa käytännössä liikkuu?
Jos laturin vapaapyörä kunnossa niin tuskin paljoa.
Pumpun reunaa vähän pyöristää?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

veskola kirjoitti:Mitä tuota kuvaa katsoo niin ongelma lienee apurullan ja ohjaustehostimen? valillä olevan pitkä pätkän ja siinä ylhällä nököttävän korkeapainepumpun etäisyys ?

Sille ei oikein voi mitään muuta kuin siirää jotain noista kolmesta...mutta sehän on pikkujuttu kun vaihtaa ohjaustehosimen sähköiseksi :twisted:

Kuvasta näkee hyvin , ettei ole paljon varaa säädellä :roll:
Tämähän se oli se ongelma juurikin.
No, erään hyvän, harrastajaystävän avustuksella löytyi juuri sopivan pieni rulla jolla hihnan saa painettua ohjaustehostimen puolelta juuri parhaaseen mahdolliseen asentoon, ilman mitään se kummempia viritelmiä.
Nyt enää vesipumpun puolelle rakennan rullalle telineen, jolla se nousee parikymmentä milliä ylemmäs, niin remmi alkaakin kulkemaan "oikein" ja autolla uskaltaa tuon puolesta ajaa jo vähän pidemmällekkin, ei tarvikkaan kääntyä heti takaisin, kun katuvalot loppuu.
Riittävän paljon isompi rulla ei mahdu, että paikkaa joutuu siirtämään.
Vesipumppu on silläkeinon "hyvä" kötöstettävä, että helppo ja suhteellisen halpa vaihtaa, jos menee mönkään.
Mulla nyt onkin niitä kaksi ehjää.
Tämäkin on siis siirtynyt sieltä ongelman puolelta ihan napluupuolelle.
Uudet polttoaineputketkin tuli jo, niin että viikonloppuna jo varmaan kasauksen puolelle kääntyy.
Ensi viikolla varmaankin yritetään tulille.

Kuvassa näkyy ihanasti pumpun ruosteetkin, ei se oikeasti ihan noin pahalta näytä. :lol:
Täytyy kuitenkin jotenkin koettaa kustannuksia pitää edes jollain tavalla järjellisellä tasolla, elämäsä pitäis olla vähän muutakin, kun nämä.

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Ettei vaan olisi volkkarin osalla paranneltu mersua 8).
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja xr »

kuinka meniskö jos ylhäältä ottais pikku rullat pois ja nyt vesipumpulla olevan lenkin laittaisi kiristimelle niinkuin vanhoissa esikammio koneissa
kuvista ei pysty hahmottamaan linjaa laturin rullan alaosasta kiristin pyörän ylä osaan voi olla etta laturi tai kiristin on liian alhaalla kampuran pyörään nähden
toki vaatisi lyhyemmän hihnankin
mua vähän epäilyttää tuo pieni laakeri tuossa ylhäällä jos se on jokin jakopään hihnan laakeri niin se ei oo tottunut sellaisiin kierroksiin mitä se tulee saamaan ja
lisäksi sille tulee kuormaakin laturista kun on veto puolella
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, jakajapumpullisen volkkarin jakopäästä se on.
Kierroksia on kyllä enemmän, mutta rasitusta varmaankin vähemmän.
Kovasti toivoisin, että kestää...
Jos ei kestä, niin sitten kyllä joutuu tuohonkin tekemään isommalle rullalle kiinnikkeen, ei auta mikkään...
xr on oikeassa, hihnahan on tuossa väärin, vesipumpulta oikeasti pitäisi mennä sinne kiristäjälle, kuvaa varten vaan laitoin niin, että sopivan kireälle sain.
Vesipumpun puolelle on uusi laakerin kiinnike valmis.
Niin, että ihan "valmiiden" osien kasailua enää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5493
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja S202 »

Eikö tuon pienen lisähihnapyörän olisi voinut laittaa tuohon välille remmin päälle, sillälailla että se vain juuri ja juuri painaa sitä, ja estää sen ettei hihna pääsisi ottamaan tuohon pumppuun?
S124 300TE
W124 300D
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja xr »

en tarkoittanut että hina olisi väärin noissa kuvissa vaan esitin aivan uutta reittiä
ohjaustehostin
vesipumppu
laturi
kiristin
kampura
kompura

edit :D
joo nythän mä sen vasta tajusin jotta ei siinä vesipumpun pyörä ookaan urapyörä vaan sileä
ja vesipumppukin pyörisi väärin päin riippuen sitten siiven rakenteesta jotta toimisiko
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja veskola »

TDIfreak kirjoitti:Ettei vaan olisi volkkarin osalla paranneltu mersua 8).
Pakkohan se on laatuosiin panostaa, volkkarin osat multakin löytyy mersun moottorin sisältä. :lol:

Vesipumpun kyllä pitää pyöriä samaan suuntaan mitä alunperin, muuten tulee luultavasti ongelmia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jotain kuitenkin san tänäänkin naplattua, mutta lopetin, kun rupesi ajatus tökkimään.
Keulaa on saatu kovasti kasaan.
Kaikki näytäisi olevan nyt sulassa sovussa keskenään, pumput, jäähdyttimet ja hihna.
Korkeapainepumpun irroittaminen vaatii ensin alipainepumpun irroittamisen, ne on niin lähellä toisiaa ja pienellä väkivallalla korkeapainepumppu sitten mahtuu poistumaan.
Varsinaista "rakentamista" ei enää juurikaan pitäisi olla - toivon niin.
Venttiilikoppa, suuttimet ja polttoaineputket.

Yksi "ongelmakohta"vielä kuitenkin on.
Ensimmäisessä kuvassa näkyy korkeapainepumpun yläpuolella 30mm pyöreä reikä, joka pitäisi saada tukoon.
Pitääkö siihen sorvuuttaa tulppa, vai olisikko jollain hyvä idea ?
Paikkaanhan ei tule mitään mekaanista rasitusta, muovinenkin periaatteessa menisi, kunhan vaan jotain parisataa astetta tarvittaessa kestää lämpöä.
Peltinen ok, joku varmaan tietää, mistä valmiita tulppia löytyisi.
Pakko siihen on kuitenkin jotain laittaa, ennen ei voi käynnistää.

Kuva

Kuva

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Löytyskö toho reikään paikallisesta varaosaputkasta pakkaslommia tai vastaavaa.
Hyvää tahtia etenee, hienoo.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

Aikas hyvin löytyy millijaolla noita pakkastulppia.
Omalla työmaalla käytössä ainakin kokoja 10,16, 32, 40 ja 45.

Ikh:ssa pakkastulppa 30mm suora VPC4621. http://www.ikhservice.com/tiedostot/eng ... nnasto.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Lukiteliimaa tietysti joukkoon kanssa.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jääkös ne pultin reijät vapaiksi mitkä näkyy molemin puolin sitä tukkoa
tarvitsevaa reikää?
Jos niin raudasta/aluministä lappu minkä ruvaa nillä kiinni
väliin tiiviste liimaa

E: siirto pumppu jää siis pois ilmaa imeksimästä...
vai tuleeko se jonnekin muualle,
Tilalle sähkö pumppu vai?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, kiitos jytäkkä, onpahan ainaskin yksi "varma" paikka, josta sen voi tilata.
Pitää ensin tiedustella näiltä paikallisilta.
Pumppuhan siitä jää pois, sillä on oma tarkoituksensa.
Ensiksikin tässä korkeapainepumpussa on itsessään polttoaineen siirtopumppukin ja toiseksi, nyt kun ei aivan täyttä kapasiteettia vielä tarvita, niin ajattelin, että tuolla saan tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla kätevästi hillittyä tuon ison pumpun tuottoa sellaiselle tasolle, että railpaineventtiili sen sitten hanskaa.
Saa nyt nähdä, miten "ajatusmalli" toimii käytännössä.
Jatkojalostusta varten pitää miettiä ja kokeilla, missä vaiheessa haluan sitten sellaisen sähköpumpun tulevan mukaan.
Lopussa on tarkoitus mennä sellaisille ruiskutuspaineille, että sähköinen siirtopumppu tarvitaan korkeapainepumpun kestämisen ja häriöttömän toiminnan varmistamiseksi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Espoo

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Jos nyt ymmärsin asian oikein että korkeapainepumpun tuottoa olisi tarkoitus säätää korkeapainepumpun imupuolta kuristamalla niin yksi asia kannattaa varmistaa. Onhan korkeapainepumpussa kavitaation esto venttiili? Kavitaatiota ilmenee helposti jos paine imupuolella pääsee liian alas. Kavitaatio pumpussa vaurioittaa pumpun sisäosia yllättävänkin paljon. Ehkä ymmärsin asian väärin kun en CDI:n polttoainejärjestelmäätunne, mutta kavitaatio asia kannattaa pitää mielessä jos tuottomäärään aiotaan vaikuttaa muulla kuin pumpun valmistajan suunnittelemilla tyyleillä.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

MikkoH kirjoitti:Jos nyt ymmärsin asian oikein että korkeapainepumpun tuottoa olisi tarkoitus säätää korkeapainepumpun imupuolta kuristamalla niin yksi asia kannattaa varmistaa. Onhan korkeapainepumpussa kavitaation esto venttiili? Kavitaatiota ilmenee helposti jos paine imupuolella pääsee liian alas. Kavitaatio pumpussa vaurioittaa pumpun sisäosia yllättävänkin paljon. Ehkä ymmärsin asian väärin kun en CDI:n polttoainejärjestelmäätunne, mutta kavitaatio asia kannattaa pitää mielessä jos tuottomäärään aiotaan vaikuttaa muulla kuin pumpun valmistajan suunnittelemilla tyyleillä.
Mäntä pumppu
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja rumilus »

CDI203 kirjoitti:
MikkoH kirjoitti:Jos nyt ymmärsin asian oikein että korkeapainepumpun tuottoa olisi tarkoitus säätää korkeapainepumpun imupuolta kuristamalla niin yksi asia kannattaa varmistaa. Onhan korkeapainepumpussa kavitaation esto venttiili? Kavitaatiota ilmenee helposti jos paine imupuolella pääsee liian alas. Kavitaatio pumpussa vaurioittaa pumpun sisäosia yllättävänkin paljon. Ehkä ymmärsin asian väärin kun en CDI:n polttoainejärjestelmäätunne, mutta kavitaatio asia kannattaa pitää mielessä jos tuottomäärään aiotaan vaikuttaa muulla kuin pumpun valmistajan suunnittelemilla tyyleillä.
Mäntä pumppu
Kavitaatiota syntyy aina tiettyjen edellytysten summana, oli mäntä-tai radiaalinen pumppu kysymyksessä.

Tuosta linkistä löytyy havainnollinen periaate asiassa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Hydrauliikka%C3%B6ljy" onclick="window.open(this.href);return false;

En nyt halua taaskaan mainita, että ollaanko polttomoottoritekniikan historian tiimoilta kääntämässä yhtä lehteä. :(
Tässä nyt on kysymys polttomoottorin polttoainejärjeltelmän osa-alueesta, kuitenkin moottori rakennetaan toimintaedellytyksiltään muiden lainalaisuuksien perusteella.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jääkö se railpaineventtiili nyt sitten liian pieneksi, eikös se juurikin pidä suurentaa riittävän suureksi. Päästikös se venttiili aineen takaisin tankkiin vai sinne pumpun imupuolelle ? Mikäli tankkiin niin paluulinjan poikkipinta-ala pitää olla joka paikassa riittävä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Espoo

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Yritin etsiä piirikaaviota Mb:n cdi järjestelmästä, en heti löytänyt. Yksinkertaistettu yleinen suorasuihkuttajien piirikaavio löytyi kuitenkin Wikipediasta: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Commo ... Scheme.svg

Pressure Regulating Valve (PRV) on korkeapainepumpun imupuolella ja sitä ohjaa ECU. Onko tämä se venttiili jota ohjataan mersuissa pulssinleveysmodulaatiolla (PWM)? Jos näin on, niin luutavasti kavitaatio estetään korkeapainepumpussa sisäisen jousi/kuula venttiilin avulla tai sitten mittaamalla painetta korkeapainepumpun imupuolelta jatkuvasti --> säädetään PRV:n pulssisuhdetta (polttoaineen virtausmäärää) niin että paine ei pääse liian alas.

Veskola on mielestäni oikeassa, pitää kuitenkin muistaa että korkeapaineisen polttoaineen vuodattaminen tankkiin osa kuormilla on aina erittäin huonon hyötysuhteen ratkaisu (hukkateho = polttoaineen paine * tankkiin virtaava polttoainemäärä). Nyt kun asiaa mietin niin luulen että korkeapainepumpun tuottoon vaikutetaan jollakin nerokkaalla tavalla korkeapainepumpun imupuolella. Mistä me löydetään mersun CDI:n polttoainejärjestelmän piirikaavio?
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, hieno juttu, kun on teoriaakin jaksettu turista.

Pitää tässä sellainen juttu mainita, etten näihin ratkaisuihin ole ihan summamutikassa päätynyt.
Ensinäkin tästä suutin/ahdin/pumppu - yhdistelmästä on tavattoman hyviä kokemuksia.
Ja aivan samanlaista pakettia on jo menestyksekkäästi testattu maku´n autossa, pumppujärjestelyineen kaikkineen.
Vielä yli 130millin syötöillä ja 1500bar paineilla kaikki toimi ok, oikeastaan vähän paremminkin.

Railpaineventtiili siellä putken päässä on kaikissa näissä matalamman paineen moottoreissa samannumeroinen, myös AMGssä.

Näissä vanhemmissa järjestelmissä yksinkertaistettu polttoaineen kierto toimii ihan vaan siten, että mekaaniset pumput pumppaa koko ajan täydellä tehollansa, tietysti se mekaaninen hyötysuhde muuttuu kierrosten mukana.
Railpaineventtiili säätää paineen sopivaksi laskemalla ylimääräistä polttoainetta tarpeen mukaan putkesta pois, josta osa painuu takaisin tankkiin, osa suoraan takaisin korkeapainepumpulle.
Nämä siis imevät polttoaineen tankista.

Uudemmissa voidaan tankilta tulevaa polttoaineen määrää "kuristaa", koska niissä on tankissa erillinen sähköpumppu, joka paineistaa koko pumpulle tulevankin polttoainelinjan.
Siis polttoaineen saantiin korkeapainepumpulle ei silläkeinon liity mitään imupumpun mekaanisia rajoitteita, vaan polttoainetta tulee koko ajan yltäkyllin.
Tämän kuristuksen takia korkeamman paineen pumpussakin on paineenvalvonta, turvallisuussyistä, jota vanhemmissa ei tarvita.

Tässä on paljon oiottu ja yksinkertaistettu, on niissä muitakin eroja, liittyen toimintaan eri tilanteissa.
Muttamutta, niinkuin kirjoitin, olen yrittänyt jo etukäteen tutustua aiheeseen, mutta se pumpun/railventtiilin toiminta kuitenkin vähän jännittää, ei "kaasupohjassa", vaan tyhjäkäynnillä ja siinä lähellä, kun tuoton ja tarpeen välinen epäsuhta on suurimmillaan.
Viimeksi muokannut tuikku, Su 23.01.2011 12:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kanada
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, konehuone alkaa näyttämään vakiolta taas.
Suuttimet vielä.
Ja polttoaineen paluulinjaa pitää korjata - oliskohan tuo koko homma jo siinä
Laitetaan nyt pari kuvaa malliksi, ihan mukavan vakiolta edelleen näyttää.
Kaikelle löytyi ihan luonnolliset "reitit".
Väliaikaisen tulpan tein sopivasta putkesta, johon hitsasin prikan päähän, ruma, mutta sen pari päivää olkoon, mitä tarvitsee.

Kuva

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No niin
Paawo on käynnistetty.
Puolikymmentä starttausta vaati, että uudet putket .... ja vanhatkin täytty.
Hyvin käynnistyi ja käy tasaista tyhjäkäyntiä heti.
Tuntuis, että kaikki pelaa.

Rikkana rokassa sellainen juttu, että moniurahihna hyppäsi "omatekemän" kiinnikkeen rullalta poikeen, joten en kehdannut, kun pari minuuttia antaa käydä, mutta savut kuitenkin otettu.
Täytyy palata siis laiskanläksyn pariin ja tehdä paremmin.
Suuttimet on vielä vakiot edelleen, Antilla näkyy olevan kovin kiirettä ... mutta mulla ei, eikähän tämä vielä edes siis toimikkaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Hyppäskös se hihna rullalta pois? Vaatiskohan se bompeerauksen :roll:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Poishan se hyppi.
Nyt näyttää pysyvän.
Vähän tuossa jo ajelinkin.
Ihan hyvin toimii pumppu, tyhjäkäynniltä täyskaasulle.
Sen verran vedätytin kuitenkin, että sain ahtoputken irtoamaan.
Kylläpä taidan uskaltaa julistaa pumpun vaihdetuksi.
Toista viikkoa meni muutaman tunnin työtä opetellessa.

Jokohan uskaltaisi ruveta jatkosuunnitelmaa miettimään.
Jotenkin tuntuu selvältä, että ruiskutuspaineen nostan heti uusilla suuttimilla 1500baariin.
Ahtimesta irti vaan kaikki, mihin se pystyy.
... Ettei menis hukkaan turha työ ... =))
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja koyama »

sitä ryssän mustaa vaseliinia kun pyöräyttää ikään kuin liukasteeksi ahtoputkeen ja paikoilleen niin väittävät,että kuivuttuaan pysyy ja seuraavalla kerralla puukolla irti.Tohikko kokeilla ?
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Vastaa Viestiin