S211 - Johtosarjan veto kiinteälle akkulaturiasennukselle

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

S211 - Johtosarjan veto kiinteälle akkulaturiasennukselle

Viesti Kirjoittaja eerola »

Olen päättänyt virittää 2-akkuiseen S211:een lohkolämmittimen johtosarjan ja sen perään akkulaturin "kiinteällä" asennuksella. Tavoitteena helpottaa Webasto-käytössä jaksamisensa rajoilla elävän akun ladattavuutta talvikauden aikana.

Asia linkittyy tähän menneenä talvikautena käytyyn keskusteluun.

Uskallan arvata, että joku muu on asentanut tällaisen virityksen jo minua ennen. Siispä kysymys:

Mihin johtosarja kannattaa tässä tapauksessa asentaa? Keulalle vai perään? Jos vastaus on "perään", mihin johtosarjan pistorasia (siis se, mihin seinäjohto tökätään kiinni) on siistein ja toimivin sijoittaa? Työtä helpottavia vinkkejä johdon reitittämisestä kuuntelen myös kiinnostuneena.

Onko oikeasti jotain väliä, laitanko laturin kiinni lähemmäksi pikkuakkua vai isoa akkua? Lisävirtaa akulle olen antanut yleensä antanut konepellin alla olevien pisteiden kautta.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja DBFI »

En näe laturin sijainnilla lähellä pikkuakkua muuta merkitystä kuin sen että sieltä on lyhyempi matka sille lohkolämmittimen pistokkeelle/jakajalle eikä sitä panssaroitua johtoa tarvita kovin pitkää pätkää.

Sinänsähän se pikkuakku on releellä erotettu consumer-akusta kun virrat on pois eikä sitä pysty lataamaan eikä tarvitsekaan latailla (tai pystyy sitä lataamaan mutta yhdellä laturilla ladattaessa se pääakku jää sitten omilleen eikä se auta webastoa yhtään).

Sieltä takaa tulee tietenkin paksut kaapelit startille ja etu-SAMille jne. Itse etsisin laturille sopivan paikan konehuoneesta ja sen lähettyviltä liitäntämahdollisuuden taka-akkuun kytkettyyn pysyvän sähkön linjaan. Noita on konehuoneessa muuallakin kuin SAMissa mutta SAMista voisi olla helpointa johdottaa.

Mutta kuten sanoit, joku on varmaan tuon jo tehnyt ja voi kokemuksesta antaa vinkkiä.
nh1131
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Minulla on S211:sessä defan pienempi ylläpitolatusri. Pistoke on keulassa, mustan muoviritilän läpi tulee pistoke ja kiinnitys on siinä puskurissa, ruuvit alaalta ylöspäin ruuvattuna. Mielestäni asennus on siisti kun ritiläkin on musta niin aika huomaamaton on. Laturin laitoin kiinni kuskin puolelle sen pellin (joka pitää ottaa pois kun tarkistaa syyläristä mikä malli se on että välttyyy glygooli ongelmalta) kiinnitys ruuvin alle (tai oikeesti työnsin laturin kiinnityspellin sinne peltien väliin ja kiristin sen yhdellä ruuvilla). Tulipa vaikeasti sanottua. Sitten vedin johdon laturilta sinne pistokkeeseen joka on lähelllä tulipeltiä ja sisäilman raitis suodatintajossa on (+)merkki ja toisen siihen messinkiseen tappiin joka on vänkärin puolella siinä etuiskarin yläpään kohdalla (-). Nyt auto voi olla koko ajan tolpassa ja mikä tärkeintä hameväkikin osaa käyttää tolppajohtoa. Aiemmin kun viritin erillisen c-tecin laturin niin tuli kyllä murhaavia katseita ja sai olla aina ite virittelemässä laturia pellin alle kun vaimo auton parkkeerasi katokseen tai lähti siitä.
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2014
Ex. S211 270 cbia T
kaselin
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja kaselin »

Sen C-tekin voi kytkeä kiinteesti autoon mukana tulee piuhat.Ja laittaisin XS3600 mallin lataa max3,6A ja siirtyy automaattisesti ylläpitolataukseen akun täytyttyä ja on Motonetissä hintaan 39,90€
Näin on näreet!
CustomMB
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 16:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

kaselin kirjoitti:Sen C-tekin voi kytkeä kiinteesti autoon mukana tulee piuhat.Ja laittaisin XS3600 mallin lataa max3,6A ja siirtyy automaattisesti ylläpitolataukseen akun täytyttyä ja on Motonetissä hintaan 39,90€
Ctekin voi kytkeä suoraan mutta ei kai sitä ole tehty konehuoneen olosuhteisiin kiinteäksi asennettavaksi ja se sähköjohto varmaan ei täytä vaatimuksia. Onko se laturi kytketty jollakin lohkolämmittimen johtoon vai onko se Ctekin johto kätevästi rullalla nokkapellin tähden ympärillä? Vähän lisävinkkiä voisi laittaa noista yksityiskohdista.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

PaHa kirjoitti:Onko w211 sedanissa konepellin alla mitään paikkaa mitä kautta pystyisi lataamaan peräkontissa olevaa pääakkua? Apuvirta pisteitä kun ei ilmeisesti ole lainkaan. Tohtiiko suoraan startin plussa (+) johtoon kytkeä tuon laturin plussajohtoon? Ja maajohto autonkoriin.
Sedanissa ei tosiaan ole apuvirtapistettä mutta tuleehan sieltä takaa iso kaapeli etu-SAMille. Muitakin pisteitä on mutta pysyvään kytkentään parasta etsiä joku piste korin puolelta jossa johto ei joudu liikkeeseen moottorin mukana. En osaa sanoa mihin pääsisi helpoiten käsiksi eikä ole enää tuota autoa että voisi sieltä mallia katsoa mutta itse lukisin SAM:in kytkentäkaaviota ja ottaisin sieltä sopivan liitännän. Voisi jopa käyttää SAMissa olevaa sulaketta mutta parempi varmaan laittaa suoja heti laturin lähtöön.
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Kas niin, laitoin ylläpitolaturin kiinni suoraan takakontin akkuun. Eipähän ainakaan pitäisi tulla hävikkiä matkalla.

Testausvaiheessa minulla on laturi takajalkatilassa ja piuha takaoven alta seinässä. Jos tämä vaikuttaa toimivalta, laitan "lohkolämmitinpiuhalle" paikan jonnekin auton peräpäähän.

Olisiko jollakulla ehdotuksia, mistä johto on helpoin vetää takakontin sisältä auton ulkopuolelle? Varmaankin jostain läpivientikumista, mutta onko ehdotuksia, mikä niistä voisi olla sopivin tuollaiselle Defa-tyyppiselle käärmeen vahvuiselle letkulle olettaen että toista päätä kaavailen jonnekin vararenkaan kotelon nurkille?
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Mtl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re:

Viesti Kirjoittaja Mtl »

PaHa kirjoitti:Onko w211 sedanissa konepellin alla mitään paikkaa mitä kautta pystyisi lataamaan peräkontissa olevaa pääakkua? Apuvirta pisteitä kun ei ilmeisesti ole lainkaan. Tohtiiko suoraan startin plussa (+) johtoon kytkeä tuon laturin plussajohtoon? Ja maajohto autonkoriin.
Mahtaakohan joku jo olla asentanut akun ylläpitolaturin W211 Sedanin konehuoneeseen tai takaluukkuun, missä akku on? Kiinnostais kuulla asennuksesta ja mihin laturi on laitettu ja mistä virrat, että latais akkuja ilman sähköongelmia.

Mtl
2010 E 250 CDI
2015 C 200T D
2008 C 200T CDI
2002 E 270 CDI
2002 C 200T CDI
1998 C 200 CDI
Tomp
Mersumies
Mersumies

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Tomp »

Mtl kirjoitti:
Mahtaakohan joku jo olla asentanut akun ylläpitolaturin W211 Sedanin konehuoneeseen tai takaluukkuun, missä akku on? Kiinnostais kuulla asennuksesta ja mihin laturi on laitettu ja mistä virrat, että latais akkuja ilman sähköongelmia.

Mtl
Itse olen laittanut Ctekin suoraan akkuun kiinni. Eikä ongelmia ole ollut. Mahtuu olemaan siellä akun vieressä.
Mtl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Mtl »

[/quote]
Itse olen laittanut Ctekin suoraan akkuun kiinni. Eikä ongelmia ole ollut. Mahtuu olemaan siellä akun vieressä.[/quote]

Mistä vedit johdot läpi peräluukkuun?
2010 E 250 CDI
2015 C 200T D
2008 C 200T CDI
2002 E 270 CDI
2002 C 200T CDI
1998 C 200 CDI
Pekko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: S211 - Johtosarjan veto kiinteälle akkulaturiasennuksell

Viesti Kirjoittaja Pekko »

Hiukan otsikon vierestä, mutta kiinteästä laturista kuitenkin.
Itsellä ei kokemusta autoon kiinteästi asennetusta laturista, mutta viime talvena oli mönkijässä Ctek 3600 kiinteänä heikon akun vuoksi.
Hyvin toimi muuten, mutta Ctek hukkasi asettelunsa startatessa. Eli uskoisin akun jännitteen menneen niin polvilleen, ettei Ctek pysynnyt latausmoodissa. Joutui aina lataukseen laittaessa Ctekin mode-nappulasta naputtelemaan oikean lataus moodin, jotta lataus alkaisi.
Mikäli näin tapahtuu autossakin, ei kannata asentaa Ctekkiä kovin vaikeasti operoitavaan paikkaan.
MB EQE 350 4Matic
exät:
MB E 300 de EQ Power 4Matic
MB E 300 de EQ Power
MB E 220 d 4Matic
MB E 250 CDI BlueTec 4Matic
MB E 250 CDI BE 4Matic
MB E 250 CDI BE A
MB E 280 CDI A 4Matic
Tomp
Mersumies
Mersumies

Mtl kirjoitti:Mistä vedit johdot läpi peräluukkuun?
Jätin ctekin akun viereen ja sen "töpselipään" jätin sen vararenkaan kotelon "kannen" alle. Kun pitää laturia käyttää, niin takakoppa auki, johto kiinni ja takakoppa kiinni. Eli ei siis ole mitään asennusreikiä tehty minnekään.
Mtl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Mtl »

No joo. Mulla olis kans tommonen Defan Handy 70 akkulaturi. Pitää varmaan alustavasti sillä nyt latailla kun taas menee kunnolla kelit pakkaselle. Tuo piuha vaan on aika paksu ja peräluukku vaan olis kiva saada yöksi lukkoon.. Tietysti tuo kiintee laturi on ratkaisu siihen.
2010 E 250 CDI
2015 C 200T D
2008 C 200T CDI
2002 E 270 CDI
2002 C 200T CDI
1998 C 200 CDI
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja roiala »

Minun MIELESTÄ tuo 3,6A laturi (esim. C-Tec tai vaikka defan pienempi malli) ovat kovin köykäisiä. Jos laskee mitä webasto kuluttaa niin tarkoittaa sitä, että tuolla pikku laturilla saa olla koko yön aina latauksessa jos meinaa jotta siitä olisi käytännön hyötyä. Ei lie mikään ongelma jos ei ole samassa systeemissä lohkolämmitintä mutta jos myös lohko niin sitten ainakin se isompi malli eli 7 ampeerin tai sinne päin valmistajasta riippuen. Isommalla mallilla jo riittää potkua niin, että 2h lataus vastaa 30 min webaston käyttöä, no ainakin melkein riippuen puhallinnopeudesta.

Ja jos haluaa C-tecin tai vastaavan kiinteästi autoon niin onnistuu "laillisesti" siten, että laittaa sen sisäpistokkeeseen joka asennettu auton sisätiloihin, sieltä sitten 12V kaapelit akulle tai mihin liittääkään johdot. Ohuita heikkovirta kaapeleita on helppo vetää kunhan laittaa johonkin sukkaan tai johonkin ettei hinkkaannu puhki missään välissä JA lie syytä laittaa sulake akun päähän jotta jos niin käy niin ei pala auto vaan sulake.

Minun mielestä auton kannalta hyvä vaihtoehto olisi jos olisi juurikin webasto (tai eberi tai muu vastaava), akkulaturi ja vielä säteilylämmitin lämmittämässä öljypohjaa. Olisi Lämpimät öljyt, jäähdytysneste (=moottori kokonaisuudessaa) ja akkukin olisi kunnossa ja bonuksena kuskikin tyytyväinen sekä auto kun sisätilat lämmitettynä webastolla eikä sisätilan lämppärillä. Sisätilan lämmitinhän sulattaa/höyrystää autossa olevan kosteuden ja ja muttei vaihda ilmaa, täten se tiivistyy sitten kylmiin pintoihin kuten oven sisälle aiheuttaen ruostumista ja muitakin ongelmia. Tälläinen järjestely oli edellisessä autossa (väärän merkkisessä ;) ) ja toimi suorastaan hyvin.
300td -91, manuaali.
woke
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja woke »

roiala kirjoitti:Minun MIELESTÄ tuo 3,6A laturi (esim. C-Tec tai vaikka defan pienempi malli) ovat kovin köykäisiä. Jos laskee mitä webasto kuluttaa niin tarkoittaa sitä, että tuolla pikku laturilla saa olla koko yön aina latauksessa jos meinaa jotta siitä olisi käytännön hyötyä. Ei lie mikään ongelma jos ei ole samassa systeemissä lohkolämmitintä mutta jos myös lohko niin sitten ainakin se isompi malli eli 7 ampeerin tai sinne päin valmistajasta riippuen. Isommalla mallilla jo riittää potkua niin, että 2h lataus vastaa 30 min webaston käyttöä, no ainakin melkein riippuen puhallinnopeudesta.

Ja jos haluaa C-tecin tai vastaavan kiinteästi autoon niin onnistuu "laillisesti" siten, että laittaa sen sisäpistokkeeseen joka asennettu auton sisätiloihin, sieltä sitten 12V kaapelit akulle tai mihin liittääkään johdot. Ohuita heikkovirta kaapeleita on helppo vetää kunhan laittaa johonkin sukkaan tai johonkin ettei hinkkaannu puhki missään välissä JA lie syytä laittaa sulake akun päähän jotta jos niin käy niin ei pala auto vaan sulake.

Minun mielestä auton kannalta hyvä vaihtoehto olisi jos olisi juurikin webasto (tai eberi tai muu vastaava), akkulaturi ja vielä säteilylämmitin lämmittämässä öljypohjaa. Olisi Lämpimät öljyt, jäähdytysneste (=moottori kokonaisuudessaa) ja akkukin olisi kunnossa ja bonuksena kuskikin tyytyväinen sekä auto kun sisätilat lämmitettynä webastolla eikä sisätilan lämppärillä. Sisätilan lämmitinhän sulattaa/höyrystää autossa olevan kosteuden ja ja muttei vaihda ilmaa, täten se tiivistyy sitten kylmiin pintoihin kuten oven sisälle aiheuttaen ruostumista ja muitakin ongelmia. Tälläinen järjestely oli edellisessä autossa (väärän merkkisessä ;) ) ja toimi suorastaan hyvin.
Saa olla melko paljon virtaa kuluttava webasto+ sisätilan puhallin, jos pitää 30 minuutin webastokäytön jälkeen ladata akkua 7 ampeerin laturilla 2h. Itse laitoin defan 4 ampeerin laturin. Ongelmahan on se, että kunnon pakkasilla kylmä akku ottaa todella huonosti virtaa vastaan. Jostain luin että virranvastaanottokyky lyijyakulla -18 n.4A ja -25 vain 2A. Näinollen ei siitä isommasta laturista ole juurikaan hyötyä, paitsi jos laturi on kytkettynä kun käyttää webastoa. Silloin kuluu vähemmän virtaa itse akusta.
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Mtl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Mtl »

Aamulla taas sama punainen herja akusta. Pakkasta aamulla oli -20C ja eberi oli pöhissyt n. 20min. Nyt on Defan kiinteä ylläpitolaturi laitettu ja samalla laitoin myös pikkuakun uusiksi. Pääsyyksi epäiltiin tuon akun paikkaa (Peräkontissa) eli aika kylmässä on, tosin tuskin se lämpötila siellä nyt niin eri on kuin jos akku olisi esim. pellinalla. Mukava seurata nyt poistuko ongelma näin helpolla..
2010 E 250 CDI
2015 C 200T D
2008 C 200T CDI
2002 E 270 CDI
2002 C 200T CDI
1998 C 200 CDI
CustomMB
Mersumies
Mersumies

Poistettu
Mtl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Mtl »

Defan 1204 mallin. Laitettiin paikallisessa huollossa kiinni eli laturi tuli fyysisesti konepellin alle.
2010 E 250 CDI
2015 C 200T D
2008 C 200T CDI
2002 E 270 CDI
2002 C 200T CDI
1998 C 200 CDI
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

woke kirjoitti:
roiala kirjoitti:Minun MIELESTÄ tuo 3,6A laturi (esim. C-Tec tai vaikka defan pienempi malli) ovat kovin köykäisiä. Jos laskee mitä webasto kuluttaa niin tarkoittaa sitä, että tuolla pikku laturilla saa olla koko yön aina latauksessa jos meinaa jotta siitä olisi käytännön hyötyä. Ei lie mikään ongelma jos ei ole samassa systeemissä lohkolämmitintä mutta jos myös lohko niin sitten ainakin se isompi malli eli 7 ampeerin tai sinne päin valmistajasta riippuen. Isommalla mallilla jo riittää potkua niin, että 2h lataus vastaa 30 min webaston käyttöä, no ainakin melkein riippuen puhallinnopeudesta.

Saa olla melko paljon virtaa kuluttava webasto+ sisätilan puhallin, jos pitää 30 minuutin webastokäytön jälkeen ladata akkua 7 ampeerin laturilla 2h. Itse laitoin defan 4 ampeerin laturin. Ongelmahan on se, että kunnon pakkasilla kylmä akku ottaa todella huonosti virtaa vastaan. Jostain luin että virranvastaanottokyky lyijyakulla -18 n.4A ja -25 vain 2A. Näinollen ei siitä isommasta laturista ole juurikaan hyötyä, paitsi jos laturi on kytkettynä kun käyttää webastoa. Silloin kuluu vähemmän virtaa itse akusta.
tämä on vähän ot, sorry siitä
mutta onko tämä 211 mallin ongelma/tyyppivika jotenkin.....muuten vaan kun itse käytän tuota webastoa 5 päivänä viikossa aamulla 15-30min ja päivällä monesti 10-15min ennen ruokataukoa ja kotiin lähtiessä 15-30min....ja iltasella jos jonnekin menen niin "res" on aina käytössä parkissa jne...
eikä akku ole ollut kertaakaan lopussa, viikonloppuisin lataan yleensä tallissa seisottaessa ja laturi aloittaa aina "50%" tilasta lataamisen...ei koskaan "tyhjästä". ajot on viikolla 10km pätkiä ja välissä joko käytän "ressiä" tai webastoa riippuen vähän pakkasesta....

tuolla omalla käytöllä luulisi jo 100ah akun tyhjenevän kun latausmatkaa ei paljon kerry....tosin saatan päivän aikana ajella 100-200km nurkissa....
:?:
Opel, "weird lieben autos"....
kellekoo
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Viesti Kirjoittaja kellekoo »

Itse asennutin laturin vuonna -08, eli nyt kolmas talvi ja hyvin on pelannut. Akkua mittailin ensimmäisen talven ja hyvin oli latautunut. Itse laturi maksoi 149 plus asennus 105 eli aikas halpa. Ei ainakaan tarvitse miettiä onko virtaa vai ei. Laturi on konehuoneessa ja asennus on tehty niin, että kun laitan auton lämmitykseen niin samalla akku latautuu. Suosittelen!
Tomp
Mersumies
Mersumies

Vuosi sitten asensin ctekin takakonttiin, koska herjaili niistä mukavuusvarusteista. Viime syksynä laitettiin uusi akkuohjelma. Eikä kertaakaan ole ollut laturissa kiinni sen jälkeen, kerran tai kaksi on tainnut talvella tullut viesti. Käyttö ollut samanlaista. Aamulla 30min webastoa, 30 min ajoa. Päivällä 30min webastoa ja 40min ajoa.
CustomMB
Mersumies
Mersumies

Poistettu
Tomp
Mersumies
Mersumies

PaHa kirjoitti:Missä on etu SAM auton konetilassa, ja lataako siihen kytkettäessä kumpaakin akkua?
Taka SAM:iin kytkettäessä kuulemma pitäisi ladata kumpaakin, miten on? Mutta mihin pitäisi siellä laturin johdon liittää?
Miksi ihmeessä se pitäisi saada samin kiinni? Onko akkuun kiinnittämisessä liian vähän haastetta?
CustomMB
Mersumies
Mersumies

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 16:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tomp
Mersumies
Mersumies

PaHa kirjoitti:
Tomp kirjoitti:
PaHa kirjoitti:Missä on etu SAM auton konetilassa, ja lataako siihen kytkettäessä kumpaakin akkua?
Taka SAM:iin kytkettäessä kuulemma pitäisi ladata kumpaakin, miten on? Mutta mihin pitäisi siellä laturin johdon liittää?
Miksi ihmeessä se pitäisi saada samin kiinni? Onko akkuun kiinnittämisessä liian vähän haastetta?
Lataa vain toista akkua..
No mihinkä tarvitset pikku akun virtaa startatessa? Kun auto käy, se lataa pikkuakkua, eikö se riitä? Pikku akusta ei oteta virtaa esim webastoon.
CustomMB
Mersumies
Mersumies

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 16:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tomp
Mersumies
Mersumies

PaHa kirjoitti:
Tomp kirjoitti:No mihinkä tarvitset pikku akun virtaa startatessa? Kun auto käy, se lataa pikkuakkua, eikö se riitä? Pikku akusta ei oteta virtaa esim webastoon.
Ehkä starttaamiseen. Ei riitä. Toivottavasti ei :shock:

Tietääkö kukaan mihin voisi etu SAM:iin kytkeä tuon laturin?
Käyttääkö auto startatessa pikku akun virtaa? Itse kun luulin, että iso akku hoitaa sen homman ja pikku akku hoitelee jarrut.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

Tomp kirjoitti: Käyttääkö auto startatessa pikku akun virtaa? Itse kun luulin, että iso akku hoitaa sen homman ja pikku akku hoitelee jarrut.
Eihän sitä pikkuakkua käytetä startissa eikä siitä niin kauheasti apuakaan olisi. Jarrutkin hoitelee pääasiassa iso akku ja pikkuakku on varmistamassa virran saannin kun se on aika kriittistä SBC-jarruille.
Tomp
Mersumies
Mersumies

DBFI kirjoitti:
Tomp kirjoitti: Käyttääkö auto startatessa pikku akun virtaa? Itse kun luulin, että iso akku hoitaa sen homman ja pikku akku hoitelee jarrut.
Eihän sitä pikkuakkua käytetä startissa eikä siitä niin kauheasti apuakaan olisi. Jarrutkin hoitelee pääasiassa iso akku ja pikkuakku on varmistamassa virran saannin kun se on aika kriittistä SBC-jarruille.
Tossa käsityksessä itsekin olin. Eli pikku akulle lisävirta ei oikeen ole hyödyksi. Saa riittävästi latausta ajossa.
Vastaa Viestiin