-98 108D Vito ei sammu avaimesta joka kerta, toisinaan sammuu ihan kerta laakista ja sitten toisinaan sammuu vähitellen, lopulta vaihteella
minkalainen systeemi siinä on sammutukselle?
Vai onko kovinkin tuttu vika Vito miehille?
Ok, tosiaan toisinaan sammuu kerrasta mutta sitten taas välillä ei.
Huomenissa tutkimaan ja imemään, käyttääkö alipaine tuon ikäisessä Vitossa muuta kuin sammutinta?
Jarrutehostin, ajovalojen korkeussäätö ja mahdollisesti jotain läppiä liittyen lämmitysjärjestelmään. Siitä moottorin reunalta menee poikittain semmonen vaalea kova putki jarrutehostimella ja sieltä juuresta haarautuu pikkuputkille. Sieltä voi eliminoita vuotokohtan irroittamalla letkun kerrallaan ja tulppaamalla sen haaran.
Joskus tutkittiin alipainetta ihan mittaamalla mitä alipainepumppu antaa yksinään, ja sitten laitettiin yksi kerrallaan kiinni. Yleensä noissa ei ole vielä alipaineella ohjattua turboa tai EGR järjestelmää mutta jos on niin se on yksi vikamahdollisuus.
Yleisin syys tosiaan on, että ajovaloille menevä letku on vain irronnut kun on valopolttimioa vaihettu ja sitähän ei vältämättä huomaa heti kun se miltei saa sen sammumaan.
Vuotoa ei kyllä löydy ja jännä juttu kun auton laittaa kylmästä käymään ja jos pienenajan päästä tarvitsee sammuttaa niin ei sammu
mutta sitten kun sillä on ajanut että lämpeää jne. niin sammuu kuten pitääkin.
Olisko kosteutta päässyt vika paikkaa ja pientä jäätä jossain.
Onko se alipaine kello pumpunpäältä avattavissa ja purettavissa/puhdistettavissa?
Yritin muuten irtoletkulla imeä sen sammuksiin kylmänä mutta ei sammunut.
Pitäisi olla, ainakin siihen on kuulemma jotain korjaussarjaa saatavilla, itse en ole koskaan avannut. Tuntuiko se imiessä siltä että se vuotaa. Aika helpolla se pitäisi sammua imiessä.
Imutellessa ei kyllä vuotoa tuntunut, pitää käyttää se auki niin siitähän sen näkee mitä se on syönyt.
Limpapullon vielä saa imettyä ruttuun mutta Vitoa ei sammuksiin niin kai siinä jotain häikkää on
Samaa vikaa mesessä. Alipainekello on testattu imemällä ja toimii. Esim. Yön jälkeen auton saa käyntiin normaalisti. Sammuttaminen onkin sitten toinen juttu. Joskus sammuu avaimesta mutta toisinaan taas ei. Toisinaan lämpimänä ei millään käyntiin ennen kuin käyttää alipainekellosta letkun irti. Kun letkin irroittaa, kuuluu suhahdus eli vapauttaa alipaineen. Mistään en ole vuotoja löytänyt joten missä vika voisi olla?Jos tehostimessa oleva venttiili juonittelee, voiko se aiheuttaa ks. Ongelmia ?
Kaksi asiaa tarkistettavaksi:
- Alipaineen määrä riittävä, jarrutehostajan takaiskuventtiili tai siellä oleva vuoto toki voi vaikuttaa tähänkin. Helpoin testi on kun eliminoi järjestelmästä mahdollismman paljon vikapaikkoja. Alipainevuodot tosin kuuleekin korvalla, mittauskin on mahdollista.
- Virtalukossa oleva alipainekytkin toimii normaalisti ja siellä olevat letkut/putket ei ole lytyssä.