Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018
Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
Sen tiedän että tiivisteessä on jotain eroja. Mulle kerran oli tilattu 126:n tiiviste, ei käynyt. Onneksi naapurikaupungista tuli linja-autorahtina oikeanlainen parissa tunnissa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
Varaosamyyjä kerkisi siinä jo huomauttamaan kommenttieni jälkeen että miten kallis autoni aikoinaan olikaan, jackie myös siinä vieressä myhäili myötäileväisestiMesedesi kirjoitti:Ne on pistäneet jo Karralle pienet kateusprosentit varaosien päälle.

Mutta ei se auttanut, kallis osa mikä kallis osa.
Kävin tänään kliinerillä maalipinnan läpi, huomenna vaha pintaan. Kokeilin hälytintä - toimii; avasin oven sisäkahvasta ikkunan ollessa auki. Kun laitoin akunkengän kiinni nimittäin läppäsi ovet lukkoon, toisen kerran jo teki niin (mutta ei aina tee sitä).
Hälytin sammui kun lukitsin ja avasin ovet avaimella.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
Auto vahattu. Virtalukon peitelevyn kiinnitin bostik liimalla, sen saa väännettyä tarvittaessa auki ehjänä.
Tässä kuvia vannemallauksesta. Nyt siinä on alla Lorinserin 8,5x17 ET13 kiekot, edessä 235/45 ja takana 255/40 rilloilla. Mallasin alle 8,5x17 ET30 BBS RS vanteita joissa 225/45 kumekset.
No, ensinnäkin oma takarengas on samankokoinen kun tuo BBS rengas, edessä on oma vähän korkeampi. Tuonhan näkee jo rengaslaskurilla, olisiko taakse sopivampi vaikka 265/40, näyttäs ehkä vielä mahtuvan kaaren sisään.
Kuvista näkee miten BBS on sisempänä, tarkalleen 17 mm. Pikku spacereilla tilanne korjaantuisi siedettäväksi, hmm katsellaan.
Oikea kylki jossa koko ajan Lorinserit:


Vasen kylki johon sovittelin BBSsiä:





Tässä kuvia vannemallauksesta. Nyt siinä on alla Lorinserin 8,5x17 ET13 kiekot, edessä 235/45 ja takana 255/40 rilloilla. Mallasin alle 8,5x17 ET30 BBS RS vanteita joissa 225/45 kumekset.
No, ensinnäkin oma takarengas on samankokoinen kun tuo BBS rengas, edessä on oma vähän korkeampi. Tuonhan näkee jo rengaslaskurilla, olisiko taakse sopivampi vaikka 265/40, näyttäs ehkä vielä mahtuvan kaaren sisään.
Kuvista näkee miten BBS on sisempänä, tarkalleen 17 mm. Pikku spacereilla tilanne korjaantuisi siedettäväksi, hmm katsellaan.
Oikea kylki jossa koko ajan Lorinserit:


Vasen kylki johon sovittelin BBSsiä:





1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
bbs edes jees taakse tuuman leveempi kehä, ni se olis siinä. Yksi kehä maksaa yhtä paljo ku kunnon adapterit ja uusilla kehillä ei tarvis mitää adaptereita. ennenkaikkea auto olisi laillinen.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
Mulla on tossa SECissä alla edessä 235/40x18 ja takana 265/35x18 AMG:n vanteilla. Vanteiden ET:ä en nyt muista.

Tuollaiset AMG:n kolmiosaiset 17"x8,5 ET 18 ja 17"x10 ET 17 kovasti kiinnostaisivat, tuppaavat vaan olemaan aikas pahan hintaisia.


Tuollaiset AMG:n kolmiosaiset 17"x8,5 ET 18 ja 17"x10 ET 17 kovasti kiinnostaisivat, tuppaavat vaan olemaan aikas pahan hintaisia.

C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320, CLK 320, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 3*OG900
Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
Tuo on muuten totta, ei taas tullu omaan mieleenSergey kirjoitti:bbs edes jees taakse tuuman leveempi kehä, ni se olis siinä. Yksi kehä maksaa yhtä paljo ku kunnon adapterit ja uusilla kehillä ei tarvis mitää adaptereita. ennenkaikkea auto olisi laillinen.

C 124 320:n SECissä asialliset pakoputken ulostulot, hillityt

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
taitaa minimi laillinen olla sitten 245 levee samalla profiililla, ei oo ku 8mm halkasija ero, eli suurempi. 245/40 ei käy kun se on jo pari senttiä pienempi halkasijaltaan. 255/40 halkasija ero on 8mm myös, mutta se on pienempään suuntaan, näyttää pöljältä. 265/40 on täsmälleen sama halkasija. mutta se taas on sellanen läski... tietysti jos laittaaki 1,5" leveämmän kehän... mut sillo lähetään jo germanlookkiin ja se ei sinun autoon sovi.
btw jos paat uudet kehät niin kahdesta vanhasta saat myymällä yhden uuden kehän hinnan, joten lopputulos olisi plus miinus nolla. Bonuksena se laillisuus.
btw jos paat uudet kehät niin kahdesta vanhasta saat myymällä yhden uuden kehän hinnan, joten lopputulos olisi plus miinus nolla. Bonuksena se laillisuus.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
Yeah, takanahan minulla on nyt 255/40 ja ei sitä korkeuseroa silmällä näe. 265/40 "fat-look" menisi kasarivanteiden kanssa ja onhan tuo iso lahna tuo autokin...Sergey kirjoitti: 255/40 halkasija ero on 8mm myös, mutta se on pienempään suuntaan, näyttää pöljältä.
265/40 on täsmälleen sama halkasija. mutta se taas on sellanen läski...
btw jos paat uudet kehät niin kahdesta vanhasta saat myymällä yhden uuden kehän hinnan, joten lopputulos olisi plus miinus nolla. Bonuksena se laillisuus.

Minulla on melkein virheettömät kehät ylimääräisenä nyt jo, joten sit ois kaupan 4 kehää - jos niistä saisi 2 leveämpää taiottua siis

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
Huoltohommaa aloitettu; virranjakajan kansi sekä pyörijä meni uusiksi, Bosch-merkkiset (made in Spain) asensin. Tulpat (NGK BP6ES) vaihdan kunhan automaatin öljyt on vaihdettu, jos joutuu konetta pyöritteleen turbiinin propun löytämiseksi.
Ohjaustehostimen öljyt ja suodatin vaihdettu; laitoin sinne Motonetistä ostettu Ferdinand Bilstein nestettä eli Febin litkua, ei ollut niin paljon kalliimpaa kuin ATF joten ohjekirjassakin kun sanottiin että MB-luokiteltua niin tuli sitten niin tehtyä. Espanjassa tehty Beck-Arnley merkkinen suodatin meni vanhanmallisen tilalle. Uusi oli peltilimppujen väliin prässätty paperitiivisteellinen yksiosainen kun taas siellä oli sellainen vanhanmallinen irtolieriö joka oli kahden irtopellin välissä. Vanhassa Vickersin pumpussa (M130, M100) se lieriöelementti on irrallaan mutta tässä Zahnradfabrik Friedrichshafenin eli ZF:n pumpussa filsu on saanut pellinpalat mukaan joka nyttemmin on siis yksi vaihdettava kokonaisuus.
Imaisin vanhat öljyt veks, otin paluuletkun irti ja laitoin astian alle. Filtterin vaihdon jälkeen täytin uudella nesteellä muutaman kerran aina noin pari sekuntia moottoria käyttäen jolloin sain vanhat mustat liemet pumpattua vatiin. 1.35 litraa meni lientä.
Moottoriin meni Valvoline Max Life 10W-40 puolisynteettinen liukaste. Filtteri oli omaa vanhaa varastoa oleva Purolator.
Katselin että pa-suodatin on jossain vaiheessa vaihdettu koska kaikki liitokset on voideltu vasellinilla tai jollain vastaavalla mömmöllä, toivottavasti lähtee putket auki
.
Auton pohja on fantastisen hyvä, jarru- ym. putket ihan tikissä kunnossa eikä ruostetta löytynyt mistään ainakaan pikasilmäyksellä.
Ilmansuodatin on tulossa Lontoosta, maksoi jopa 14 puntaa rahteineen ja automaattilaatikon orkkis-filtteri MBClassicsilta. Perään ostin Mobilin 80W-90 hypoidiöljyä.
Ohjaustehostimen öljyt ja suodatin vaihdettu; laitoin sinne Motonetistä ostettu Ferdinand Bilstein nestettä eli Febin litkua, ei ollut niin paljon kalliimpaa kuin ATF joten ohjekirjassakin kun sanottiin että MB-luokiteltua niin tuli sitten niin tehtyä. Espanjassa tehty Beck-Arnley merkkinen suodatin meni vanhanmallisen tilalle. Uusi oli peltilimppujen väliin prässätty paperitiivisteellinen yksiosainen kun taas siellä oli sellainen vanhanmallinen irtolieriö joka oli kahden irtopellin välissä. Vanhassa Vickersin pumpussa (M130, M100) se lieriöelementti on irrallaan mutta tässä Zahnradfabrik Friedrichshafenin eli ZF:n pumpussa filsu on saanut pellinpalat mukaan joka nyttemmin on siis yksi vaihdettava kokonaisuus.
Imaisin vanhat öljyt veks, otin paluuletkun irti ja laitoin astian alle. Filtterin vaihdon jälkeen täytin uudella nesteellä muutaman kerran aina noin pari sekuntia moottoria käyttäen jolloin sain vanhat mustat liemet pumpattua vatiin. 1.35 litraa meni lientä.
Moottoriin meni Valvoline Max Life 10W-40 puolisynteettinen liukaste. Filtteri oli omaa vanhaa varastoa oleva Purolator.
Katselin että pa-suodatin on jossain vaiheessa vaihdettu koska kaikki liitokset on voideltu vasellinilla tai jollain vastaavalla mömmöllä, toivottavasti lähtee putket auki

Auton pohja on fantastisen hyvä, jarru- ym. putket ihan tikissä kunnossa eikä ruostetta löytynyt mistään ainakaan pikasilmäyksellä.
Ilmansuodatin on tulossa Lontoosta, maksoi jopa 14 puntaa rahteineen ja automaattilaatikon orkkis-filtteri MBClassicsilta. Perään ostin Mobilin 80W-90 hypoidiöljyä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
Eikö ole lukkoperää?karra kirjoitti: Perään ostin Mobilin 80W-90 hypoidiöljyä.
-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
Varustelistauksen mukaan ei ole, mutta pitää tsekata - mites sen tunnistaa noin niin kuin altapäinHarri126 kirjoitti:Eikö ole lukkoperää?karra kirjoitti: Perään ostin Mobilin 80W-90 hypoidiöljyä.

300 SEL 6.3 mersussa on LSD lappu siellä jos on limited slip differential. Auto on pukeilla joten voin toki pyöritellä takanavoista ja katsoa miten käyttäytyy

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
Minulla on sellainen muistikuva, että 560:ssä on aina ASR-perä eli ei lukkoa.Harri126 kirjoitti:Eikö ole lukkoperää?karra kirjoitti: Perään ostin Mobilin 80W-90 hypoidiöljyä.
ASD lukkoperän tunnistaa siitä, että siihen menee hydraulipaine putkia pitkin. ASR-perässä on kaksi ABS-anturia.
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1212
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
Samuli H kirjoitti:Minulla on sellainen muistikuva, että 560:ssä on aina ASR-perä eli ei lukkoa.Harri126 kirjoitti:Eikö ole lukkoperää?karra kirjoitti: Perään ostin Mobilin 80W-90 hypoidiöljyä.
ASD lukkoperän tunnistaa siitä, että siihen menee hydraulipaine putkia pitkin. ASR-perässä on kaksi ABS-anturia.
Ei ainakaan -86 mallisessa ole ASR-perää, kitkalukko kyllä löytyy omasta.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
Sekoitinkohan minä tuon sitten 500e:hen missä ASR on vakiona.petri kirjoitti: Ei ainakaan -86 mallisessa ole ASR-perää, kitkalukko kyllä löytyy omasta.
Onko faceliftejakin saanut vielä kitkalukolla?
Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
petri kirjoitti:Samuli H kirjoitti:Minulla on sellainen muistikuva, että 560:ssä on aina ASR-perä eli ei lukkoa.Harri126 kirjoitti:Eikö ole lukkoperää?karra kirjoitti: Perään ostin Mobilin 80W-90 hypoidiöljyä.
ASD lukkoperän tunnistaa siitä, että siihen menee hydraulipaine putkia pitkin. ASR-perässä on kaksi ABS-anturia.
Ei ainakaan -86 mallisessa ole ASR-perää, kitkalukko kyllä löytyy omasta.
Eli lumiketjuakaan ei löydy keskikonsolista? Harvinaista!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
"Moottorifacelift" tuli 9/86. Sitä ennen ei 560 SE/C autoihin edes saanut ASR:ää...näin muistelisin, eli kitkalukko oli ainut mahdollisuus, sitä en sitten muista oliko se vakiona aina. Tuo yhdistelmä oli tuotannnossa muistaakseni vain 12 kk.
Edit: korjataan tuo facelittieto, kyseessä oli siis moottorien parannus, ei korimuutos, joka tuli 9/85
Edit: korjataan tuo facelittieto, kyseessä oli siis moottorien parannus, ei korimuutos, joka tuli 9/85
Viimeksi muokannut unski, To 20.01.2011 15:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
Ok. Mulla oli sitten sivistyksessä aukko koska luulin että 560 tuli valikoimaan faceliftin yhteydessä.unski kirjoitti:Facelift tuli 9/86. Sitä ennen ei 560 SE/C autoihin edes saanut ASR:ää...näin muistelisin, eli kitkalukko oli ainut mahdollisuus, sitä en sitten muista oliko se vakiona aina. Tuo yhdistelmä oli tuotannnossa muistaakseni vain 12 kk.
Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
Eikös 126 facelift julkistettu Frankfurtin autonäyttelyssä 1985? Näin ainakin kaikki lähteet väittävät. Ja tuolloin tuli mukaan myös 560 moottorit. Pre-facelift 560-malleja ei pitäisi käsittääkseni olla...unski kirjoitti:Facelift tuli 9/86.

Four years after the launch of the Energy Concept the company carried out a comprehensive model refinement package, so that in September 1985, once again at the IAA in Frankfurt, it was able to introduce a completely revised S-Class line-up. Visual aspects were subjected to moderate revision; first and foremost this affected the bumpers and protective side moulding, but also the wheels, which were changed from 35.56 to 38.10 centimetres. This also brought with it a safety element, since it allowed larger brake discs to be fitted. Top priority, however, was give to the restructuring of the engine range.
Two newly-designed six-cylinder units, which had been premiered nine months earlier in the mid-range W 124 series, now replaced the trusty 2.8-litre M 110 engine. In the place of the carburettor version came a 2.6-litre direct injection unit, while the parallel-developed 3.0-litre unit became successor to the injection variant of the M 110. A new addition to the range was the 4.2-litre V8 engine, developed by increasing the bore of the 3.8-litre unit and now fitted to the S-Class saloon, the SEC coupe and the SL. The 5.0-litre engine was also modified. Now equipped with an electronic ignition system and the electro-mechanically controlled Bosch “KE Jetronic” injection system, it generated an output of 180 kW.
The most spectacular innovation in the engine range was a 5.6-litre eight-cylinder unit, which was developed by lengthening the stroke of the 5.0-litre V8 and which unleashed an output of 200 kW. If required, an even more highly compressed version was also available that delivered a mighty 221 kW, although it was not possible to combine this unit with a closed-loop emission control system. But even without catalytic converter this so-called ECE version met emissions standards set down by the Economic Commission for Europe. The models fitted with this engine variant – the 560 SEL and 560 SEC – were in their day the most powerful Mercedes-Benz production cars ever built.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
560:stä on tuo 10-puristeinen, ilman nakutuksentunnistusta oleva ECE-versio joka jäi pois 9/86, sen tuotanto alkoi 9/85. Tarkoitin tuolla Facelifitllä moottoreiden "Faceliftiä", (sori huono ilmaus). 9/86 tulivat korkeapuristemoottorit muihinkin 8-koneisiin. Tuolloin esiteltiin mm. nakutuksen tunnistus ja ASR. (sekä se "lumiketjunappi")
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
Jotain pientä viikonloppuna; irroitin sytytystulpat - olivat kaikki tasaisen vaalean harmaat eli todella hyvännäköiset. Autoa on liikuteltu pihalla loppusyksystä ja nyt lumien aikaan ajettu pari kertaa talliin ja ulos mutta olen melkein aina käyttänyt ihan kuumaksi asti. Mutta jännä ettei olleet kynttilät yhtään tummenneet, ja nuo oli NGK BP6E. Pitää tutkia mikä se S siellä lopussa on, sellaistahan suositellaan.
Automaatin filtteri on vasta huomenna lähdössä Saksasta, mutta täytyy pudottaa öljyt kumminkin alas ettei mene pelkäksi valohoidoksi SECin elvyttäminen.
Sain eloa grammariin. Se oli vaan rutissut aiemmin mutta kun nyt räpläsin volumenappulaa niin rutina pieneni ja sain viritettyä muutaman kanavankin. Melko hyvin soi nuo kaiuttimet, tarkoitan siis että nyt aluksi ne saa kelvata tuollaisenaan mutta enhän tiedä edes mitkä kovaääniset siellä ritilöiden alla on. Tarjoilin CRC 5-56 sprayta sinne soittopelin nappuloihin ja ei ainakaan huonontunut kuuluminen. Mutta joskus rusahtelee, etenkin pienellä äänitasolla - kovalla joko sitä ei kuule tai sitten se ei vaan rutise kun watteja menee tarpeeksi läpi.
Voitelin faderinkin ja samalla annostelin liukastetta Reiserechenrin nappuloihin joista kolme kahdeksasta oli jumissa, eli jäivät pohjaan kun niitä tässä männä viikolla paineltiin. Sain ne elpymään ja pitää sama tehdä vielä lasinnostinten kytkimille kun nekin on tahmeat.
Tehokas tahmaantumisaine on kyllä se seos joka koostuu orvaskedestä, hilseestä, pölysta ja ties mistä napanöyhdästä jota tuossa keskikonsoolin tienoilla on leijaillut 24 vuoden ajan.
Jarrujen ilmausruuvit ovat saaneet irroitusainetta muutaman päivän ajan, joskohan niitä huomenna uskaltais kokeilla
.
Jaa, niin vielä tilailin parit pyöränpultinavaimet Lontoosta, itselle ja "Lappeenrannan Vahvistukselle"
. Muuten oma Werkzeugtasche on täydellinen mutta pyöränpulttien avain on vaihtunut uudeksi tarvikemalliseksi.
Automaatin filtteri on vasta huomenna lähdössä Saksasta, mutta täytyy pudottaa öljyt kumminkin alas ettei mene pelkäksi valohoidoksi SECin elvyttäminen.
Sain eloa grammariin. Se oli vaan rutissut aiemmin mutta kun nyt räpläsin volumenappulaa niin rutina pieneni ja sain viritettyä muutaman kanavankin. Melko hyvin soi nuo kaiuttimet, tarkoitan siis että nyt aluksi ne saa kelvata tuollaisenaan mutta enhän tiedä edes mitkä kovaääniset siellä ritilöiden alla on. Tarjoilin CRC 5-56 sprayta sinne soittopelin nappuloihin ja ei ainakaan huonontunut kuuluminen. Mutta joskus rusahtelee, etenkin pienellä äänitasolla - kovalla joko sitä ei kuule tai sitten se ei vaan rutise kun watteja menee tarpeeksi läpi.
Voitelin faderinkin ja samalla annostelin liukastetta Reiserechenrin nappuloihin joista kolme kahdeksasta oli jumissa, eli jäivät pohjaan kun niitä tässä männä viikolla paineltiin. Sain ne elpymään ja pitää sama tehdä vielä lasinnostinten kytkimille kun nekin on tahmeat.
Tehokas tahmaantumisaine on kyllä se seos joka koostuu orvaskedestä, hilseestä, pölysta ja ties mistä napanöyhdästä jota tuossa keskikonsoolin tienoilla on leijaillut 24 vuoden ajan.
Jarrujen ilmausruuvit ovat saaneet irroitusainetta muutaman päivän ajan, joskohan niitä huomenna uskaltais kokeilla

Jaa, niin vielä tilailin parit pyöränpultinavaimet Lontoosta, itselle ja "Lappeenrannan Vahvistukselle"

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
Ihan näin naapurisovun ylläpitämiseksi täytyy välillä kommentoida naapuritopikkeihinkin! 
Hyvältä näyttää hommat. Itsellä ois näiden "käsittelyjen" jälkeen seuraavaksi vuorossa kans ns. 120tkm iso huolto. Teen ite mitä pystyn ja loput jossain.
Omat talvivanteet käy kesällä L-Weldillä kunnostuksessa. Saatan tehdä ihan ajamalla ko. reissun. Pitäskö tehdä Karra reffit?

Hyvältä näyttää hommat. Itsellä ois näiden "käsittelyjen" jälkeen seuraavaksi vuorossa kans ns. 120tkm iso huolto. Teen ite mitä pystyn ja loput jossain.
Omat talvivanteet käy kesällä L-Weldillä kunnostuksessa. Saatan tehdä ihan ajamalla ko. reissun. Pitäskö tehdä Karra reffit?

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
560 -malleissa on vakiona visko -tyyppinen kitkalevyillä toimiva takatasauspyörästön lukitus.karra kirjoitti:Varustelistauksen mukaan ei ole, mutta pitää tsekata - mites sen tunnistaa noin niin kuin altapäinHarri126 kirjoitti:Eikö ole lukkoperää?karra kirjoitti: Perään ostin Mobilin 80W-90 hypoidiöljyä.?
300 SEL 6.3 mersussa on LSD lappu siellä jos on limited slip differential. Auto on pukeilla joten voin toki pyöritellä takanavoista ja katsoa miten käyttäytyy.
Tämäntyyppinen kitkalevylukko "lukitsee" oikeapuolen vetoakselin tasauspyörästön kuoreen mahdollistaen momentin siirtämisen molemmille takapyörille.
Lukitus toimii seuraavasti; jos takapyörillä on pyörintänopeuseroa, niin oljyn oljy lämpenee kitkalevyillä-> sen viskositeetti kasvaa ja levyt lukitutvat toisiinsa, vetoakselin päähän ja tasauspyörästön kuoreen. Tllaisessa perässä on käytettävä erilailla lisäaineistettua "lukkoperäoljyä". Tämä oljy sopii huonommin itse hypoidi vetopyörille kuin hypoidivetopyörästö-öljy, koska sen pintapaineenkesto-ominaisuudet ovat erilaiset, jotta kitkalevylukon olisi mahdollista toimia.
Eli yksinkertaisesti: Lukkoperä öljy -parempi lukkolevyjen kesto, huonompi vetopyörien kesto.
Normaali hypoidiperäöljy -parempi vetopyörien kesto, huonompi kitkalevyjen kesto.
Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
Kiitos Teo, tuota olen itsekin joskus miettinyt. Saiko tuota lukkoa muihin malleihin lisänä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
Mielenkiintoista.Teo kirjoitti: 560 -malleissa on vakiona visko -tyyppinen kitkalevyillä toimiva takatasauspyörästön lukitus.
Jännän kuulonen systeemi. Kauanko sen pitäs normikäytössä kestää että se lukko nappaa kiinni?
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
Aargh. Hyvä etten kerinnyt vaihtaan vielä. Kiitos Teo!Teo kirjoitti:560 -malleissa on vakiona visko -tyyppinen kitkalevyillä toimiva takatasauspyörästön lukitus.
Eli yksinkertaisesti:
Lukkoperä öljy -parempi lukkolevyjen kesto, huonompi vetopyörien kesto
Normaali hypoidiperäöljy-parempi vetopyörien kesto, huonompi kitkalevyjen kesto.
Tavalliseen perään SAE 90 tai SAE 85W-90 Blatt-Nr. 235 .Käyttöohjekirja kirjoitti:Hypoid-Getriebeöl SAE 90 für Ausgleichgetriebe mit begrenztem Sclupf Blatt-Nr. 235.3
Pitää selvittää mitä tuohon siis voi laittaa. Jos se on siis kitkalukko niin sitä lisäaineistettua öljyä kait, tai saahan sitä lisäainetta erikseenkin jos on siis samanlainen systeemi kuin jenkkiautoissa

No totta Mooses, tervetuloa tänne niin katsastetaan laitteettape kirjoitti:Omat talvivanteet käy kesällä L-Weldillä kunnostuksessa. Saatan tehdä ihan ajamalla ko. reissun. Pitäskö tehdä Karra reffit


Koneurakoitsija toi tänään kolme mottia polttopuita, pyysin häntä vilkaisemaan SECciä, automiehiä kun on. No heti kohdistui Webastoon mielenkiinto, ex-raskaan kaluston asentajana ja täysperävaunurekan kuskina tuntee laitteet. Hän kertoi minulle miten lisälämmitin toimii ja mistä osista se koostuu. Otettiin hehkun pistoke irti, oli hapettunut pahasti, sitten hehku irti ja putsaus. Palokammiossa oli likaa tai oli siis suttuinen mitä sinne tsiigattiin.
Kokeiltiin pari kertaa, ei lähtenyt toimimaan (ihan kuten itse kokeilin aiemmin). Sitten kolmannella kuulosti siltä kuin ensimmäisen maailmansodan aikainen Sopwith Camel kaksitasolentokone olisi tärähtänyt käyntiin, kauhea papatus ja sitten kohina. Eli pelasi, mutta sammui taas kohta.
Neljännellä jäi käyntiin ja käynti sitten muuttui korvakuulolla kun jälkihehkukin sammui. Tarpeeksi kauaa kun lämpisi niin sisäpuhalluskin poksahti tulille myös; kaikki 3 asentoa automaatti-ilmastoinnissa pelasi toki. Tässä vaiheessa koneen lämpö oli vielä alle 40 astetta. Sisällä alkoi olla aika lämmintä niin kytkin puhaltimen nollalle, tallissa oli ovet auki käryn takia. Kun koneen lämpö sitten nousi noin 70 asteeseen pudotti Webasto itsensä hiljaiselle nopeudelle, eli siis kuten pitääkin. Siten taas pistimme sisäpuhalluksen päälle jonka jälkeen tehontarve tuli esiin ja Webasto kiihdytti vauhtia isommalle pykälälle - tässä oli taas välihehku, senkin erotti äänestä. Lopuksi sammui napista ja puhalteli hissukseen käryt pois ja sammutteli kiertopumpun jne. Eli vaikuttaisi pelaavan. Tehoa tuossa kamiinassa on 4.6 kW.
Viimeksi muokannut karra, Ma 24.01.2011 23:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
Siinä mulla kans kaveri!karra kirjoitti:Nyt isku vyön alle: minun Webasto toimii![]()


Toimii se tuo omaki töhistin, kunhan vielä se sisäpuhallus saadaan linjoille niin a vot. Tulevana sunnuntaina ajelen auton Lahteen tämmöiselle gurumiehelle.
En riemuitse etukäteen vielä mitään, mutta jos hän ei saa sitä pelaamaan, niin sit ollaan huolissaan.
Mutta reffit sovittu. Katellaan autot ja juuaan kahvit.

Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
Selevä. Toivottavasti saat oman kohta pelaamaan. Jos worst-case-scenario toteutuu niin mites se meidän Lappeenrannan Auto-Sähkö? Kaikki oljenkorret kannattaa toki tsekata.Tape kirjoitti:Mutta reffit sovittu. Katellaan autot ja juuaan kahvit
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
Juu en minä helpolla meinaa luovuttaa.
Ehdottomasti katsottava sitten myös tuo Lappeenrannan Auto-Sähkö, samoin on suositeltu Lohjan Auto-Sähköä. Siitä ei oo tarkkaa tieto muuta.
Mut toivotaan, että tää sais sen kuntoon.
Ehdottomasti katsottava sitten myös tuo Lappeenrannan Auto-Sähkö, samoin on suositeltu Lohjan Auto-Sähköä. Siitä ei oo tarkkaa tieto muuta.
Mut toivotaan, että tää sais sen kuntoon.
Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
Webasto ei ohjaa sisäpuhallinta ollenkaan...auton oma sähköjärjestelmä hoitaa sen. Moottorissa on erillinen lämpötila-anturi joka ohjaa erillistä relettä jolla katkaistaan pienimmän nopeuden syöttö auton perusjärjestelmästä. Rele on vaihtokärkinen, eli tällöin "tilalle" tulee suora veto sulakkeen kautta. Eli itse webastolla ei asian kanssa ole mitään tekoa, sen tehtävä on vain hoitaa moottori lämpimäksi. Webaston kellon kautta sitten tulee ohjaus myös tuolle puhaltimen releelle.Toimii se tuo omaki töhistin, kunhan vielä se sisäpuhallus saadaan linjoille niin a vot.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Projekti: Youngtimer 560 SEC 1987 220kW
Selitin taasen vähän huonosti.
Tarkoitin sitä, että kun sisätilan lämmitys saadaan kytkettyä, on itsellänikin kaikki ominaisuudet webastosta käytössä.
Ymmärtääkseni tuota kytkentää on tarkoitus kokeilla/tehdä niin, että juurikin suoraan sulakkeen kautta. Toivotaan.
Tarkoitin sitä, että kun sisätilan lämmitys saadaan kytkettyä, on itsellänikin kaikki ominaisuudet webastosta käytössä.
Ymmärtääkseni tuota kytkentää on tarkoitus kokeilla/tehdä niin, että juurikin suoraan sulakkeen kautta. Toivotaan.