Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
Tämä on varma paikka: http://www.alppilanautohuolto.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
Virallinen kylmäkäyntikierrosluku on 1800 1/min. Kylmäkäyntiilmaventtiilin letkua voi hieman "ahdistaa" tukkimalla sitä, jotta kierrokset saa tippumaan. Esim pultin kanta, jossa on 5.5 mm. reikä toimii hyvin. kylmäkäyntiilmavettiili toimii vahatermostaattiperiaatteella ja vanheterssaan liikkuu vähemmän kun on tarvis.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
Oma autoni käy kylmänä tuon 1600 - 1800 rpm. Lämmettyään vaihde P asennossa n. 1100 - 1200 rpm ja D asennossa n. 700 - 800 rpm. Mistä johtuu tyhjäkäynnin aaltoilu lämpiämisen aikana ?. Käynti aaltoilee jonkun aikaa 1000 - 2000 rpm. ja aaltoilu loppuu aina laakista kun kone on käyntilämmin.
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
D-jetronicissa on polttoainesyötön katkaisu kun tyhjäkäyntikytkin on aktivoitu ja kierrokset yli 2000 1/min. uudelleen kytkentä on n. 1200 1/min. Vanhan koneen hieman kuluneet osat, sytytys (keskipakosäätö) saavat seoksen ajelehtimaan kylmänä hieman, lisäksi kylmäkäyntilisäilmaluisti päästää hieman liian reilusti ilmaa ja seos laihenee sopivasti. Tällöin kierrokset karkaavat polttoainesyötön katkaisurajan yläpuolelle. Syöttö katkaistaan ja kierrokset tipahtavat uudelleen syötön alarajan alle jne... lisäksi systeemi on hieman hidas, eikä siinä ole mitään älyä ennakoida hommaa. Joten homma jää "sykkimään" kunnes kylmäkäyntiluisti on sulkeutunut tarpeeksi. Homma on helpointa korjata rajoittamalla ilman saantia luistin läpi, siten että kierrokset kylmänä ovat n. 1300-1400 1/min.beex64 kirjoitti: Käynti aaltoilee jonkun aikaa 1000 - 2000 rpm. ja aaltoilu loppuu aina laakista kun kone on käyntilämmin.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
Auttaako jos vaihtaa uuteen tuon venttiilin ?. Miltä se näyttää ja mikä on on sijainti konehuoneessa ?.
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
auttaa, mutta veikkaisin hinnaksi satoja euroja.....
edit: näytti maksavan 400€...
Tuossa kuvassa "pystytötterö" imusarjan etuosassa heti jakajan takana. Siihen tulee kaasuläpääkotelosta tötterön alaosaan letku ja lähtee yläosasta. Helpointa on survoa jompaankumpaan letkuun M10 pultin kanta johon on porattu n. 5 mm:n reikä. Tällä rajoitetaan ilman saantia kun kone on kylmä.

edit: näytti maksavan 400€...
Tuossa kuvassa "pystytötterö" imusarjan etuosassa heti jakajan takana. Siihen tulee kaasuläpääkotelosta tötterön alaosaan letku ja lähtee yläosasta. Helpointa on survoa jompaankumpaan letkuun M10 pultin kanta johon on porattu n. 5 mm:n reikä. Tällä rajoitetaan ilman saantia kun kone on kylmä.

"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
Kiitos kuvasta. Tuo venttiili lienee osa: A 000 141 03 25. Voiko tuota vanhaa yrittää puhdistaa ?. Miten sen toiminnan voisi tarkistaa ?. Puristelemalla noita letkuja ?.
Jos kaverit työmaalla vetäisi sorvilla 10 mm. tankoon tuon 5 mm. reiän ja se työnnetään letkuun niin ajaisiko saman asian kuin tuo M10 mm. pultti ?
Jos kaverit työmaalla vetäisi sorvilla 10 mm. tankoon tuon 5 mm. reiän ja se työnnetään letkuun niin ajaisiko saman asian kuin tuo M10 mm. pultti ?
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
Aivan sama, kunhan se ei liiku putkessa...reikää saatttaa joutua hieman suurentamaan, jos kylmäkäyntikierrokset jää liian alas.beex64 kirjoitti:Jos kaverit työmaalla vetäisi sorvilla 10 mm. tankoon tuon 5 mm. reiän ja se työnnetään letkuun niin ajaisiko saman asian kuin tuo M10 mm. pultti ?
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
Keita se vedessa ja tarkasta venttiilin avautuminen.
" EP-90 Tosimiehen partavesi"
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
Keita se vedessa ja tarkasta venttiilin avautuminen.
Tuo ei oikein auta mitään, koska kierrosten muutoksesta näkee, että venttiili toimii kohtuu hyvin. Venttiilissä jo 0.2 mm:n llikemäärän muutos saa aikaan jopa 100 1/min kierrosmuutoksen moottorissa. Lisäksi kun otetaan huomioon vanhan moottorin vuodot kaasuläpän ohi, venttiilivarsien kumien kautta yms. ei tehtaan mittarajoihin ole oikeen enään luottamista. Eli paras on testata systeemi esim. puristamalla imuletkua pihdeillä. Tulin tuossa tosiaan miettineeksi, että edes uusi venttiili ei välttämättä edes pelasta tilannetta, sillä jo pelkästään kovettuneiden venttiilivarren kumien ohi menevä ilma riittää sekoittamaan systeemin.
Aikanaan kokeilin, niin mikäli kaikki tyhjäkäynti-ilma johdetaan pienen reiän läpi, niin halkaisijan muutos 5.5. mm:stä 6 mm:iin nosti kierroksia 700 -> 900 1/min 300 000 tkm. ajetussa 420 moottorissa. Lisäksi w124 230 CE:ssä tyhjäkäynti aaltoili ja oli n. 150 1/min liian korkea...eikä tyhjäkäyntimoottori enään sitä hallinnut...syynä oli vain kovettuneet venttiilinvarren kumit....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
Oma autoni käy kylmänä tuon 1600 - 1800 rpm. Lämmettyään vaihde P asennossa n. 1100 - 1200 rpm ja D asennossa n. 700 - 800 rpm. Mistä johtuu tyhjäkäynnin aaltoilu lämpiämisen aikana ?. Käynti aaltoilee jonkun aikaa 1000 - 2000 rpm. ja aaltoilu loppuu aina laakista kun kone on käyntilämmin.
Ihan vain tuli mieleen: Onko nuo kierrokset katsottu auton omasta kierrosmittarista...jos on, niihin ei ole mitään luottamista, nuo vanhat kiekkamittarit toimivat n. +-300 1/min tarkkuudella. D-Jetronicilla varstetussa 8-koneessa, lämpimänä, vaihde P-asennossa, kierrosten pitäisi olla n. 850-750 1/min ja vaihde päällä 750-650 1/min.
Siis ensimmäisenä tulisi tarkistaa tyhjäkäyntikierrokset oikealla mittarilla ja sitten säätää ne, mikäli tarpeellista...samalla kannattaa säätää myös seokset, sytytys.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
Kiitos Unski vastauksestasi,
Kierrokset on katsottu tosiaan mittarista. Täytyy keväämmällä tarkistaa oikeat arvot.
Käynnistin eilen moottorin. Se kävi ensin nopeaa tasaista joutokäyntiä noin minuutin. Sen jälkeen se vaelteli hetken aikaa ja tasoittui erittäin tasaiseksi ,mittarin mukaan ehkä vähään reiluun tonniin.
Kun kone lähestyi käyntilämpöä kierrokset aleni noin tuhanteen varviin. Vaihde päällä reilusti alle tonnin.
Tuntuu ettei tuolla ole kovin isoa ongelmaa. Ehkä on parasta kokeilla tuota pulttia ja tehdä koneelle aina varovainen lämmityskäyttö ajamalla.
Kummalle puolen venttiiliä tuo pultti muuten työnnetään ?.
Moottorilla on muuten ajettu todistettavasti 106000 mailia. Ei vielä liene huonoimmillaan.
Kierrokset on katsottu tosiaan mittarista. Täytyy keväämmällä tarkistaa oikeat arvot.
Käynnistin eilen moottorin. Se kävi ensin nopeaa tasaista joutokäyntiä noin minuutin. Sen jälkeen se vaelteli hetken aikaa ja tasoittui erittäin tasaiseksi ,mittarin mukaan ehkä vähään reiluun tonniin.
Kun kone lähestyi käyntilämpöä kierrokset aleni noin tuhanteen varviin. Vaihde päällä reilusti alle tonnin.
Tuntuu ettei tuolla ole kovin isoa ongelmaa. Ehkä on parasta kokeilla tuota pulttia ja tehdä koneelle aina varovainen lämmityskäyttö ajamalla.
Kummalle puolen venttiiliä tuo pultti muuten työnnetään ?.
Moottorilla on muuten ajettu todistettavasti 106000 mailia. Ei vielä liene huonoimmillaan.
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
mailit tai kilometrit eivät viellä kerro mitään. Itsellä oli n. 100000 tkm. ajettu (taatusti) -88 w124 CE josta oli venttiilinvarrenkumit ihan loppu...muttuneet täysin "bakeliitiksi"...aika tekee tehtävänsä. Eli suosittelisin venttiilinvarsienkumien vaihtoa, jos on aikaa ja halua. "Ahdistuksen voi lattaa kummalle puolen vain on helpompaa, tärkeintä on ettei se liiku.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
EBaysta löytyy lisäilmaluisti käytettynä, hinta 99 EUR + rahti
http://cgi.ebay.de/Zusatzluftschieber-0 ... 58890bad24" onclick="window.open(this.href);return false;
http://cgi.ebay.de/Zusatzluftschieber-0 ... 58890bad24" onclick="window.open(this.href);return false;
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
...juu, löytyy noita itseltäkin 4 kpl. hyllystä, enkä silti voi luvata, että ne toimivat täydellisesti, kuten uusi. Täytyy huomata, että kaikella todennäköisyydellä osa on vähintään 30 vuotta vanha....ja, että meillä jokaisella on niin omanlainen mielikuva "toimivasta" oasta, tarkoittaako toimiva, että luisti liikkuu, vaiko että se liikkuu uutta vastaavasti... "beex64":llä luisti selvästi toimi, joten myös sekin on "toimiva, testattu", kuten tuo EBAY:n osa...EBaysta löytyy lisäilmaluisti käytettynä, hinta 99 EUR + rahti

Lisäksi tuo on K-Jetronicin luisti...beex64:llä taisi olla D-Jetronic. Luisti on siinä erilainen, korkeampi. (tuo SL:n kohta EBAY:n taulukossa on ihan "Scheissee")

Edit: kirjoitushärviöitä paikkailtu...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
Joo,
Eiköhän noiden käytettyjen ostamisessa ole aina riskinsä.
Tuossa lienee oikea venttiili:
http://www.german-spob.de/start.php?nam ... paget=gebr" onclick="window.open(this.href);return false;
http://cgi.ebay.at/0001410325-Zusatzluf ... 0173379600" onclick="window.open(this.href);return false;
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mercedes ... 0529300716" onclick="window.open(this.href);return false;
Löytyyhän noita uusinakin hiukan halvemmalla kuin 400€:
http://cart.euromercmercedesparts.co.uk ... &parent=12" onclick="window.open(this.href);return false;
Eiköhän noiden käytettyjen ostamisessa ole aina riskinsä.
Tuossa lienee oikea venttiili:
http://www.german-spob.de/start.php?nam ... paget=gebr" onclick="window.open(this.href);return false;
http://cgi.ebay.at/0001410325-Zusatzluf ... 0173379600" onclick="window.open(this.href);return false;
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mercedes ... 0529300716" onclick="window.open(this.href);return false;
Löytyyhän noita uusinakin hiukan halvemmalla kuin 400€:
http://cart.euromercmercedesparts.co.uk ... &parent=12" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
tietäskö joku mikä vois olla vikana.auto käy kylmäkäynnistyksen jälkeen normaalisti aina normaali lämpötilaan asti mutta kun moottori tämän jälkeen sammutetaan ja käynnistetään uudelleen se saa liikaa bensaa eikä tahdo käydä tyhjäkäyntiä tai kastelee tulpat.ruisku on tämä d jetronic.voisko olla mootttorin lämpöanturi hajalla.
- Adventurer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
Jatkampa tätä viestiketjua kun eiväthän d-jetin mystiset viat koskaan katoa
Uuusi mystinen vika ilmaantui parisen viikkoa sitten.
Yritin käynnistää autoa mutta akku oli päässyt vajumaan ja startti pyöritti hitaasti ja lopulta vain nak nak nak.
no akku lataukseen kaapeli irti ja avain virta asentoon.
Sitten seuraavana päivänä uudestaan starttaamaan huonoin tuloksin.
-kone vain hörähtää kylmäkäynnistys suuttimen ansiosta eli kuin ei saisi polttoainetta
-jakajaa irti ja sitä pyörittämään, näyttää kärjet toimivan eli 4 surahdusta per kierros
-pensapaineiden säätö 2 baariin
-sitten tulpan vaihtoon, jumpperia etuvastuksiin, tulppien testaus ja uudet tulpat ja kipunaa kyllä antaa.
-joka välissä starttailua mutta ei lupaustakaan ellei kylmäkäynti suuttimen johto ole kiinni.
-no vielä varaosa jakajaa kiinni töpseliin ja sitä pyörittämään kunnes äkkäsin, kärjet kyllä toimii ja käskyttää polttoaine pumppua mutteivat suuttimia
Eli onko ecu-boxi posahtanut vai onko vielä jossain joku muu juttu??

Uuusi mystinen vika ilmaantui parisen viikkoa sitten.
Yritin käynnistää autoa mutta akku oli päässyt vajumaan ja startti pyöritti hitaasti ja lopulta vain nak nak nak.
no akku lataukseen kaapeli irti ja avain virta asentoon.
Sitten seuraavana päivänä uudestaan starttaamaan huonoin tuloksin.
-kone vain hörähtää kylmäkäynnistys suuttimen ansiosta eli kuin ei saisi polttoainetta
-jakajaa irti ja sitä pyörittämään, näyttää kärjet toimivan eli 4 surahdusta per kierros
-pensapaineiden säätö 2 baariin
-sitten tulpan vaihtoon, jumpperia etuvastuksiin, tulppien testaus ja uudet tulpat ja kipunaa kyllä antaa.
-joka välissä starttailua mutta ei lupaustakaan ellei kylmäkäynti suuttimen johto ole kiinni.
-no vielä varaosa jakajaa kiinni töpseliin ja sitä pyörittämään kunnes äkkäsin, kärjet kyllä toimii ja käskyttää polttoaine pumppua mutteivat suuttimia

Eli onko ecu-boxi posahtanut vai onko vielä jossain joku muu juttu??
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
ECU:n kammalta voisi katsoa, onko suuttimet kytketty...siis löytyykö yhteyttä suuttimien ja rungon väliltä. Muistaaksen ECU maadottaa pumpun releen, mutta antaa jännitteen suuttimille.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- Adventurer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
Nytten niinkuin ymmörtänyt? Siis että onko siitä liittimestä yhtys sinne suuttimeen kunnossa vai jotain muuta?unski kirjoitti:ECU:n kammalta voisi katsoa, onko suuttimet kytketty...siis löytyykö yhteyttä suuttimien ja rungon väliltä. Muistaaksen ECU maadottaa pumpun releen, mutta antaa jännitteen suuttimille.
jos ja kun tuon ecupoxin joutuu irroittamaan niin kokeilen samalla toisen varaosaboxin toimintaa, että pelittäskö sillä.
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
Niin, siis mittaa ECU:n liittimen, suuttimen pinnin ja rungon välinen vastus.
jos vastusta löytyy, vika voisi olla ECU:ssa.
jos vastusta löytyy, vika voisi olla ECU:ssa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
Empiiriset tutkimukset ovat osittaneet, että vanteen läpi vedettävä kumiventtiili tukkii myös tuon kanavan aika helposti.unski kirjoitti:Virallinen kylmäkäyntikierrosluku on 1800 1/min. Kylmäkäyntiilmaventtiilin letkua voi hieman "ahdistaa" tukkimalla sitä, jotta kierrokset saa tippumaan. Esim pultin kanta, jossa on 5.5 mm. reikä toimii hyvin. kylmäkäyntiilmavettiili toimii vahatermostaattiperiaatteella ja vanheterssaan liikkuu vähemmän kun on tarvis.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
Tarkoitatko tubeless-venttiiliä?Mesedesi kirjoitti:..., että vanteen läpi vedettävä kumiventtiili tukkii myös tuon kanavan aika helposti.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- Adventurer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
No vaihdoimpa tänään ECU:n joka vielä on euromallia eli 003 loppuinen osanumero. No kaikki toimii kuten pitääkin paitsi että ei lähdä käyntiin, ei siis suuttimet anna kakkuaAdventurer kirjoitti:Jatkampa tätä viestiketjua kun eiväthän d-jetin mystiset viat koskaan katoa![]()
Uuusi mystinen vika ilmaantui parisen viikkoa sitten.
Yritin käynnistää autoa mutta akku oli päässyt vajumaan ja startti pyöritti hitaasti ja lopulta vain nak nak nak.
no akku lataukseen kaapeli irti ja avain virta asentoon.
Sitten seuraavana päivänä uudestaan starttaamaan huonoin tuloksin.
-kone vain hörähtää kylmäkäynnistys suuttimen ansiosta eli kuin ei saisi polttoainetta
-jakajaa irti ja sitä pyörittämään, näyttää kärjet toimivan eli 4 surahdusta per kierros
-pensapaineiden säätö 2 baariin
-sitten tulpan vaihtoon, jumpperia etuvastuksiin, tulppien testaus ja uudet tulpat ja kipunaa kyllä antaa.
-joka välissä starttailua mutta ei lupaustakaan ellei kylmäkäynti suuttimen johto ole kiinni.
-no vielä varaosa jakajaa kiinni töpseliin ja sitä pyörittämään kunnes äkkäsin, kärjet kyllä toimii ja käskyttää polttoaine pumppua mutteivat suuttimia![]()
Eli onko ecu-boxi posahtanut vai onko vielä jossain joku muu juttu??

Oisin vaihtanut johtosarjankin mutta varaosasarjassa on heti ecun kammasta seuraava (tulipellin sisäpuolelle jäävä) liitin 5-napainen kun autossa taasen 6-napainen ja siitä vielä ja jako toiselle releelle ja 6-napainen liitin, josta läksi vielä pakusumpi yksittäinen johto johonkin, tässä johdossa vielä omituinen liitin josta sen saa irti jos johtosarjaa siis vaihtaa. Katoin Haynesin kirjasta ja siinä oli kuvattu tämä varaosa (euromallin) johtosarja.
Kirjan kuvassa tosin ruiskun kärkien liitin oli piirretty samanlaiseksi kuin läppärungon liitin ja maadoitus rinkula oli nimetty "rear lights left" muuroinkin ko opus toimii enempi puukiukaan lämmityksessä kuin ongelmien etsimisessä.
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
Häynesin kirjassa on painovirhetä aika monta siinä ruiskun sähkösarjaosuudessa.
Onko sinulla vahvistin sytytyksessä paikallaan? joskus se pamahtaa yhtäkkiä ja tuo on tulos, hörähtelee, muttei käynnisty. asia voi testailla vaihtamalla homman ihan kärkisytytykseksi ilman vahvistinta ja vastuksia. Tosin pitkässä käytössä ilman etuvastuksia puola palaa...siis n. vuodessa...
Niin sitten kannattaa vielä testata onko alipaineanturi tiivis...se on myös kuluva osa.
Onko sinulla vahvistin sytytyksessä paikallaan? joskus se pamahtaa yhtäkkiä ja tuo on tulos, hörähtelee, muttei käynnisty. asia voi testailla vaihtamalla homman ihan kärkisytytykseksi ilman vahvistinta ja vastuksia. Tosin pitkässä käytössä ilman etuvastuksia puola palaa...siis n. vuodessa...
Niin sitten kannattaa vielä testata onko alipaineanturi tiivis...se on myös kuluva osa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- Adventurer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
onhan se paikallaan ja ainakin startatessa antaa kipinää. voinhan sen ohileikata kun olen seuraavan kerran räpläämässä. eli se jakajalta (kärjistä) boxiin menevä johto puolan miinukseen ja puolan plussaan virtaa??
Pitää testata se paineanturi ja kokeilla toista yksilöä ensin koska luulen olevan kyseessä polttoaineen saantiongelman.
Pitää testata se paineanturi ja kokeilla toista yksilöä ensin koska luulen olevan kyseessä polttoaineen saantiongelman.
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
Jep, ihan normaali kärkistytytys, jakajan vihreä puolan miinukseen ja punamusta plussaan.
Mikäli kyseessä on bensan saantiongelma pitäisi muovisen benstakanisterin puolikorkkisella bensaa suoraan imusarjaan auton käydä sekunteja tyhjäkäyntiä... n. 3-5 sek... ei vain hörähtää.
Mikäli kyseessä on bensan saantiongelma pitäisi muovisen benstakanisterin puolikorkkisella bensaa suoraan imusarjaan auton käydä sekunteja tyhjäkäyntiä... n. 3-5 sek... ei vain hörähtää.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- Adventurer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
No tänään kävin tallilla ja sain ongelman puolittain ratkaistua.
Ohitin ensin sytkäboxin, ei vaikutusta. Seuraavaksi vaihtoon paineen tunnistinta ja kas, yksi johdoista oli poikki liittimestä. no vaihdoin siihen uuden apikon ja laitoin liittimen "varaosa" tunnistimeen jossa ihan ympyrän muotoinen tarra jossa kirjain E. ja imuletkun tietty laitoin paikalleen.
No nyt käynnistyi mutta kävi vain vasemman puoleisilla pytyillä. No vaihto alkuperäiseen A-mallin tunnistimeen ja sama juttu, vain vasemman puoleiset pytyt käynnissä.
Palautin sitten jo sytkän entiselleen ja se toi vain kadonneen kiekkamittarin takaisin eloon.
Siis mikä ihme pimentää oikeat pytyt? tämä ei ole ensimmäinnen kerta tälle ilmiölle vaan on näitä ollut.
Maadoitus moottoriin se ei voi olla, ecu vaihdettu, kärkien toimintahäiriön ei pitäsi pudottaa pyttyjä näin pois vai voiko sittenkin???
Edellisillä kerroilla oikean puolen pytyt on löytyneet kärkiä räpläämällä.
Kummastelu myös johtosarjasta jatkuu, minun autossa 4 johtoa painetunnistimelle tulee samasta kohtaa kuin 3 ja 4 pytyn ruiskujen johdot, johtosarja siis loppuu tähän johtoon. Haynesin kirjan kuvassa näin ei ole eikä varaosa johtosarjassakaan??? Kuitenkin ecuunhan sen tuon tunnistimen johtojen täytyy mennä?
Vaihtelen taas huomenna jakajaa ja kärkiä ja testaan kipininän ja tulpat siellä pimeällä puolella
Ohitin ensin sytkäboxin, ei vaikutusta. Seuraavaksi vaihtoon paineen tunnistinta ja kas, yksi johdoista oli poikki liittimestä. no vaihdoin siihen uuden apikon ja laitoin liittimen "varaosa" tunnistimeen jossa ihan ympyrän muotoinen tarra jossa kirjain E. ja imuletkun tietty laitoin paikalleen.
No nyt käynnistyi mutta kävi vain vasemman puoleisilla pytyillä. No vaihto alkuperäiseen A-mallin tunnistimeen ja sama juttu, vain vasemman puoleiset pytyt käynnissä.
Palautin sitten jo sytkän entiselleen ja se toi vain kadonneen kiekkamittarin takaisin eloon.
Siis mikä ihme pimentää oikeat pytyt? tämä ei ole ensimmäinnen kerta tälle ilmiölle vaan on näitä ollut.
Maadoitus moottoriin se ei voi olla, ecu vaihdettu, kärkien toimintahäiriön ei pitäsi pudottaa pyttyjä näin pois vai voiko sittenkin???
Edellisillä kerroilla oikean puolen pytyt on löytyneet kärkiä räpläämällä.
Kummastelu myös johtosarjasta jatkuu, minun autossa 4 johtoa painetunnistimelle tulee samasta kohtaa kuin 3 ja 4 pytyn ruiskujen johdot, johtosarja siis loppuu tähän johtoon. Haynesin kirjan kuvassa näin ei ole eikä varaosa johtosarjassakaan??? Kuitenkin ecuunhan sen tuon tunnistimen johtojen täytyy mennä?
Vaihtelen taas huomenna jakajaa ja kärkiä ja testaan kipininän ja tulpat siellä pimeällä puolella
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
Johtosarjoja on erilaisia. w116, w111, w107.ssa kaikissa on erimuotoinen sarja, vaikka on samat värit ja johdot.
Oletko mitannut, että sähkösarja on ehjä, siis, että vaseman ja oikeanpuoleisita suuttimista löytyvät parit. Tai ainakin, että kaksi suutinta on parina, aivan sitten sama missäpäin sarjaa.
Oletko mitannut, että sähkösarja on ehjä, siis, että vaseman ja oikeanpuoleisita suuttimista löytyvät parit. Tai ainakin, että kaksi suutinta on parina, aivan sitten sama missäpäin sarjaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- Adventurer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
Kyllä tämä on nimenomaan 107:n sarja joka tullut prujuineen varaosakoneen mukana.
En ole mitannut toimintaa kun en tiedä miten sen tekisin. Kuivaa korppuahan se yli 30 vuotta vanha sarja on
Meinaatko että eculta ei tule 8:aa karvaa suuttimiin vaan 4 jotka sitten haarautuu jossain? eli voisin mittarilla etsiä sen vastavan toisen karvan suuttimien liittimistä?
En ole mitannut toimintaa kun en tiedä miten sen tekisin. Kuivaa korppuahan se yli 30 vuotta vanha sarja on

Meinaatko että eculta ei tule 8:aa karvaa suuttimiin vaan 4 jotka sitten haarautuu jossain? eli voisin mittarilla etsiä sen vastavan toisen karvan suuttimien liittimistä?