Morjesta foorumin lukijat. vihdoin viimein mb alla ja heti kyselemään..
revin vanhan alkutekijäisiksi kasettimankan pois ja laitoin hiukan paremman kiini. kytkin myös sähköanteenille mankan päästä kiini. eipä antannin tehnyt mitään? mistäs kannattaa lähtä tukimaan? antenin mootorilta vai jostain ihan muualta. toinen asennuksessa huomattu ihmellisyys kaapeli missä luki car light ? mikä tällänen on ja mitä se tekee mankan takana irtonaisena.
S211 320 cdi -03
w210 290TD -97 ex
W201 190E 2.0E -89 ex
HD lxh1200 -90
Car lights on varmaan tarkoitettu automaattiseen soittimen valojen himmennykseen. En osaa sanoa onko portaaton himmennys niin kuin mittariston valoissa, vai ajovalo-tyyppinen kerralla kaikki himmennys. Ja moottoriantennia kannattaa lähteä tutkimaan soittimen päästä, eli tarkista tuleeko kyseiseen piuhaan jännite kun radio kytketään päälle. Siitä sitten etenet antennia kohti. Ja katso ettei välissä ole mitään kytkimiä, niinkuin minun autoon joku on asentanut. Jos ei ole, niin suosittelen asentamaan..
Vika löyty, alotin mankan päästä jännitteet ok, menin anteenille ihmettelin että sielähän oli yksi johto vapaana eikun kiini mihin sattu käymään johan alko pelittämään melkein... Eli muuten toimii moitteetta mutta toisiksi alin pätkä ei mene sisään
S211 320 cdi -03
w210 290TD -97 ex
W201 190E 2.0E -89 ex
HD lxh1200 -90
Torme kirjoitti:Vika löyty, alotin mankan päästä jännitteet ok, menin anteenille ihmettelin että sielähän oli yksi johto vapaana eikun kiini mihin sattu käymään johan alko pelittämään melkein... Eli muuten toimii moitteetta mutta toisiksi alin pätkä ei mene sisään
Antennin sisäosa poikki, ohjeita löytyy varmasti hakua käyttämällä.
Muutamaan otteeseenhan noita antenniasioita on käsitelty.
Vaihda uusi antenni.Vehosta saa antennin ja hammasvaijeri tulee mukana.Simppeli homma vaihtaa,mutteri antennin juuresta irti ja entinen ulos,kevyt nykäisy ja vaijeri lähtee irti.Uusi tilalle "hampaat"kohtisuoraan alas päin ja työnnät niin pitkälle kun menee jomka jälkeen "ajat"radion virralla uuden antennin alas ja mutteri paikalleen.
Herätellä vanha topicci, ettei tartte uutta tehdä.
Eli omassa 124 300E:ssä sähköantenni ei inahdakkaan, ei ole toiminut omistusaikanani. Tutkittiin kaverin kanssa pintapuolisesti niin löydettiin harmaanvaalean sininen lue: paskaksi hapettunu maajohto. Moottorilta oli irroitettu virtapiuhat, joten kokeiltiin liittää piuhat takaisin ja ohittaa maajohto uudella, mutta ei silti inahtanut.
Eli kaipaillaan neuvoja siitä miten olette hoitaneet kuolleet sähköantennit, maajohto vaihtuu totta kai uuteen, mutta mietittiin että olisko hihna poikki tai moottori mahd. kostunut ja sitä myöten hapettunut? Hieman kostea kolohan se on missä se luuraa.
Pekka Herlin - "On juostava helvetisti, jotta pysyy siinä missä on"
Omassa antennissani oli juuri samat oireet: ei elonmerkkiä, vaikka kaikki jännitteet olivat asianmukaisessa kunnossa. Viaksi osoittautui rikkinäiset FETit antennin elektroniikkaosassa. Mahdoton tietenkin sanoa onko sinun tapauksessasi juuri sama vika. Moottorin voit helposti testata kytkemällä 12 V suoraan moottorin napoihin. Toisinpäin kytkettynä antenni tulee ulos ja toisinpäin kytkettynä menee sisään. Jos moottori toimii, on aika todennäköistä, että FETit on rikki. Uudet saat muutamalla Eurolla elektroniikkakaupasta. FETtien tyypit ovat IRF-jotain - katso itse komponenteista tarkat koodit. Tässä hommassa tarvitaan tietenkin kolvi ja tinaa. Myös tinaimuri entisten komponenttien irrottamiseksi on hyödyllinen, joskaan ei välttämätön. Jos vika ei ollut FETeissä, ei investointikaan ollut ainakaan kovin suuri.
TT124 kirjoitti:Omassa antennissani oli juuri samat oireet: ei elonmerkkiä, vaikka kaikki jännitteet olivat asianmukaisessa kunnossa. Viaksi osoittautui rikkinäiset FETit antennin elektroniikkaosassa. Mahdoton tietenkin sanoa onko sinun tapauksessasi juuri sama vika. Moottorin voit helposti testata kytkemällä 12 V suoraan moottorin napoihin. Toisinpäin kytkettynä antenni tulee ulos ja toisinpäin kytkettynä menee sisään. Jos moottori toimii, on aika todennäköistä, että FETit on rikki. Uudet saat muutamalla Eurolla elektroniikkakaupasta. FETtien tyypit ovat IRF-jotain - katso itse komponenteista tarkat koodit. Tässä hommassa tarvitaan tietenkin kolvi ja tinaa. Myös tinaimuri entisten komponenttien irrottamiseksi on hyödyllinen, joskaan ei välttämätön. Jos vika ei ollut FETeissä, ei investointikaan ollut ainakaan kovin suuri.
TT124
Korjasitko ohjainkortin? Lankussa vastaavaa vika eli antenni (Hirschmann EL 6000) toimii suoralla sähkösyötöllä.
Korjasin omani vaihtamalla FETit (Field Effect Transistor). Jos tosiaan antenni itse toimii, on vika todennäköisesti sinullakin sama. Vaihda ne FETit, jos kolvi pysyy kädessä. Ne on ne litteät mustat mötikät, joissa lukee IRFD + jokin numerokoodi. Niitä saa ainakin Partcosta.
P.S. Ne eivät ole kaikki samanlaisia. Pitää katsoa, että tietyllä numerolla oleva tulee omalle paikalleen.