ML kitisee, turbiiniko?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
PetteriH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 29.06.2005 21:26
Paikkakunta: Nurmijärvi

ML kitisee, turbiiniko?

Viesti Kirjoittaja PetteriH »

Ajon aikana kuuluu pientä kitinää, vähän kuin jarrupalat olisi loppu ja kihnutta tai moniurahihna tai jokin hihnapyörä pitäisi ääntä. Aäni kuulu vai liikkeessä, eli tuo hihnapyörä olisi pois suljettu. Muutenhan se kuuluisi myös paikallaan koneen käydessä. Lisäksi ajon aikana ääni mielestäni muuttu suoraan koneen kierrosten mukaan, ei renkaiden pyörimisen suhteen. Tämä sulkee pois mielestäni jarrut. Jääkö jäljelle näin pois sulkien vain turbiini? Voiko turbiini pitää tuollaista kitinää? Tarkoittaako se että laakerit on menossa? Kitinää ei kuulu enään yli 80 km/h vauhdissa, joko siksi, että muu melu peittää tai sitten ääni häviää. Autolla ajettu 131tkm.

Lisätään vielä, että auto kulkee ja laatikko vaihtaa ilman mitään oireita.
ex: ML 270 2004, MB E300TD 1994, MB A 170 CDI 1999
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: ML kitisee, turbiiniko?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mulla letukassa aikoinaan oli samanlaista ja kitinää tai vitskutusta olisilloin kun vaihteen laittoi päälle ja läksi liikkeelle ja kun kierrokset nousivat ennekuin suurempi pykälä vaihtui,kitinä lakkasi mutta alkoi taas kunnes nopeus taas kasvoi.Laatikko pelasi normaalisti.
Samalta kyllä kuullostaa.Sieltä vaan alkaa tulla silppua jossain vaiheessa koska laakerointi hajoaa ja turbiinipyörä ja pumppupyörä hieroo toisiaan vasten joka on alumiinia molemmat.
Voit vielä varmentaa vian näyttämällä sitä jollekin koska ihmeellistä moisilla kilometreillä että turbiini antautuu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: ML kitisee, turbiiniko?

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Kardaanin kannatin laakerin kunto?
(sopisi mielestäni paremmin tuohon kilometrimäärään, mutta arvaushan tämä vain on)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: ML kitisee, turbiiniko?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

olisko kiven mujua levyn ja satulan välissä :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: ML kitisee, turbiiniko?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

ööö, näin maallikkona ajattelin.

voisko sen testata niin että pistät vaihteen paikalla ollessa päälle ja pidät jarrulla paikallaan antaen vähän kaasua? jos vikisee se tulee lootasta ja jos ei niin voisko olla kiviä levyissä (kuten touhottaja kirjoitti) tai sitten sen kartaanin laakeri (kuten jeremyh kirjoitti) ???

siis näin maallikkona.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
PetteriH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 29.06.2005 21:26
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: ML kitisee, turbiiniko?

Viesti Kirjoittaja PetteriH »

Kokeilin tuota jarrulla paikallan pitämistä ja vähän kaasua niin eipä mielestäni vikinää kuulunut joten ei ehkä kuitenkaan turbiinissa vikaa. Sitä kun aina luulee pahimpaa niin ei pety :D Kun ääni muuttuu suoraan koneen kierrosten mukaan ja kun kuitenkin pientä luistoa on laatikossa niin en usko noihin jarrujen vinkunaan mutta täytynee joskus avata kun ehtii. Samalla logiikalla jäisi tuo kardaanin tukilaakeri pois. Tuleeko kenellekkään mieleen, mistä ääni voisi tulla joka on suoraan yhteydessä koneen kierroksiin ja kuuluu vain liikkeessä, ei paikallaan?
ex: ML 270 2004, MB E300TD 1994, MB A 170 CDI 1999
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1816
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: ML kitisee, turbiiniko?

Viesti Kirjoittaja sompio »

Kokeileppa siten että kun vinkuna kuuluu niin tipautat valitsimesta pienemmän vaihteen päälle jolloin moottorin kierrokset kasvaa muttei nopeus. Muuttuuko nyt ulinan taajuus jos ei niin silloin se tulee vaihteiston takapäästä tai siitä taaksepäin. Jos muuttuu niin silloin ääni tulee kardaanista moottoriin päin.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
PetteriH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 29.06.2005 21:26
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: ML kitisee, turbiiniko?

Viesti Kirjoittaja PetteriH »

Mielestäni taajuus ei muutu vaihteen vaihdon jälkeen. Otin eturenkaat irti ja sain tarkennettua vikakohtaa. Ääni kuulostaa tulevan oikean etuvetoakselin etuperän puoleisesta päästä. Olisikohan murrosnivel tai laakeri? Kai se on vietävä Vehoon.
ex: ML 270 2004, MB E300TD 1994, MB A 170 CDI 1999
Avatar
PetteriH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 29.06.2005 21:26
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: ML kitisee, turbiiniko-vika paikallistettu

Viesti Kirjoittaja PetteriH »

Etukardaanin ristikkonivel siellä piti ääntä. Niveltä ei saa vaihdettua vaan koko akseli vaihtoon. Halpaa...
ex: ML 270 2004, MB E300TD 1994, MB A 170 CDI 1999
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: ML kitisee, turbiiniko-vika paikallistettu

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

PetteriH kirjoitti:Etukardaanin ristikkonivel siellä piti ääntä. Niveltä ei saa vaihdettua vaan koko akseli vaihtoon. Halpaa...
Niinhän ne veholla sanoo.
Käsittääkseni sekä etu että taka kardaanissa on sama ristinivel. (toivottavasti olen väärässä, muuten tiedän yhden jota ei hymyilytä)
Sen ristinivelen saa KL-varaosista yheksään kymppiin. (siihen sitten vaihtotyö päälle)

Kyllä ne mullekkin yritti myydä viiteen sataan sprintteriin koko rattiakselin, mutta tyydyinkin vain vaihtamaan itse tarvike liikkeestä haetun 16€ ristinivelen. Hyvin on toiminut reilun vuoden.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
PetteriH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 29.06.2005 21:26
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: ML kitisee, turbiiniko?

Viesti Kirjoittaja PetteriH »

:twisted:

Voihan se olla näin mutta kun hieman laskee kustannuksia niin ei se nyt niin pahalta tunnu vaikka ehkä nyt jäädään suorista kustannuksistä jälkeen. Kuitenkin veho suoriutui ensimmäisestä kontaktista korjattuun autoon 6 päivässä vaikka osa tilattiin saksasta niin se on aika hyvin. lLisäksi vielä kahden vuoden takuu osalle. Tätä ei naapurin ranelta saa.
ex: ML 270 2004, MB E300TD 1994, MB A 170 CDI 1999
Vastaa Viestiin