Puhekelat valitaan vahvistimen mukaan, ja kytkennän mukaan. Jos esim ostat digipäätteen, mikä antaa täyden tehon 1ohm. kuormaan , niin ostetaan elementti 2x2ohm puhekeloilla ja kytketään rinnan, jotta saadaan 1ohm. kuorma. Näin saadaan vahvistimesta kaikki irti.
Tosiaan, kierrä tuo radioactive sarja GZ:lta, koteloituna vire liian ylhäällä, herkkiä palamaan pienen puhekelan ansiosta.
Tuo jbl:n power sarjan elementit ovat ihan hyviä, ja suht edukkaitakin... hinta/laatusuhde hyvä.
Jos osaat suljetun kotelon rakentaa, niin ei sen refleksikotelon rakentaminen niin vaikeaa ole, kun joku suunnittelee sen puolestasi

. Koteloa suunniteltaessa pitää ottaa vähän huomioon, millainen auto on ja musiikkimaku. Jos meinaa itse tehdä kotelon, niin lähtisin liikkeelle:
Materiaali: koivuvaneri 22mm aika passeli, jäykkä ja ei tuu liian painavaa
Tilavuus: hatusta heittäen itse tekisin n. 45l netto (eli todellisesta tilavuudesta vähennettävä elementin syrjäyttämä tilavuus ja refleksiputken tilavuus) , tollaiselle 12" JBL powersarjalaiselle mersussa.
Refleksi putki 4" aeroport päillä oleva
Viritys: hatusta n. 36hz, ottaen huomioon että farkkumersu korostaa aika hyvin matalempia, ja räppiä kuunnellaan. Viritys tulee laskemalla refleksiputken pituudesta/paksuudesta ja kotelon tilavuudesta. Tähän on olemassa laskureita, esim. winisd , autosoundin sivuilla oleva.
Kotelon sisäpinta maalataan esim. vasaralakalla. Tuennat kotelon muodon mukaan(yleensä suurimmat pinta-alat omaavat sivut tuetaan toisiinsa)
Viimeistely, verhoilu tai maalaus.
Muuta huomioon otettavaa:
-refleksiputken sijoitus niin, että elementti ei näy putken päästä
-refleksiputken sisäpään luona vähintään putken verran tilaa joka suuntaan
-Putki mielellään samalla seinällä elementin kanssa
-Jos aeroporttipäiden liitoksiin jää rappusia, mielellään hiotaan pois
-Kontin muoto ja mitat
Eli jos haluat ja on innokkuutta rakentaa itse, niin lueskele keskusteluita: Autosound.fi , maxboom.fi , dvd-plaza .. ja ota oppia
Jos haluat toimivan kotelon ja helposti, etsi netistä joku harrastaja tms. ja kysy tekisikö ja suunnittelisiko kotelon maksua vastaan. Mistä päin olet? , keskisuomessa tiedän muutamia ketkä voisivat ehkä tehdä ja suunnitella kopan.