Kampiakselin stefan vaihto?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Riippuu miten päin ne rikat laitetaan et onko ne jousialus levyjä vai kuperia lautas levyjä et miten päin ne laitettaan ja momenttikin on eri jousialuslevy 320nm ja lautaslevyt 200nm+90 astetta ...
Itse tein ja säästin
Avatar
narg
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Ma 05.01.2004 18:04
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja narg »

Toni R kirjoitti:Toivalan auto Toivalassa Siilinjärven puolella.
Eikä siinä menny sitä koko tuntiakaan.
outoa kun mulle sanoivat että parin tunnin työn vaatii.... mulla menee vaihtoon just etummainen
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

kampiakselin pultin avainväli

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Remontti lähestyy ja työkaluja pitäis varata, kun ei itse omista tarpeeksi jytyjä hylsyjä. Yritin päästä mittaamaan kampiakselin pään pultin siitä hihnapyörän keskeltä, mutta eihän sinne saanu kättä purkamatta rojuja eestä, ei ylä- eikä alakautta.

Kertokaahan nyt, jotka olette stefan vaihtaneet, että mikä on keskipultin avainväli. Tiedän sitte lainata oikeenkokosen hylsyn.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: kampiakselin pultin avainväli

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Sami H. kirjoitti:Remontti lähestyy ja työkaluja pitäis varata, kun ei itse omista tarpeeksi jytyjä hylsyjä. Yritin päästä mittaamaan kampiakselin pään pultin siitä hihnapyörän keskeltä, mutta eihän sinne saanu kättä purkamatta rojuja eestä, ei ylä- eikä alakautta.

Kertokaahan nyt, jotka olette stefan vaihtaneet, että mikä on keskipultin avainväli. Tiedän sitte lainata oikeenkokosen hylsyn.
27mm avainhan sinne käy.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Sami H. kirjoitti:Joo-o, täytyy sanoa, että jos 65 eurolla täältä Lappeenrannan seudulta ton homman saa osineen päivineen, ni voisin vaikka harkita sen teettämistä.
Jotenkin ittelläkin on välillä nyt €uroaikana tullut sellainen kummallinen tunne, että varsinkin noista työsuorituksista alkaa olla linjana, että alle satanen ei ole enää rahaakaan...
Sama koskee tietysti niitä ihan pikkiriikkisen pikkiriikkisiä parin minuutin apujakin (jos joku niitä nyt yleensä suostuu antamaan/tekemään), kun se parikymppiä on kanssa aina käypänen taksa... :roll:

Vai asuuko sisälläni epäuskoinen, ihmiskunnan hyvyyteen uskonsa menettänyt kyynikko? :?
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

viskokytkimen irrotus

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Yritys hyvä, 10.

Stefan vaihto jäi puolitiehen. Eikös sen jäähdytinropelin viskokytkin ja hihnapyörä pitäis saada pois, että mahtuu tulemaan tuo kampiakselin hihnapyörän tasapainotuslimppu pois? Vai olenkos väärässä? Saako sen tasapainotuslimpun pois irrottamalla kampiakselin hihnapyörän? Siis tuleeko muljauttamalla sieltä takaa, ettei tarvi irrottaa sitä vesipumpun hihnapyörää. Ei vaan pystynyt pitämään millään vastaan, että olis saanu sen viskokytkimen keskipultin auki. Milläs olette tämän saaneet auki?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: viskokytkimen irrotus

Viesti Kirjoittaja PM »

Sami H. kirjoitti:Ei vaan pystynyt pitämään millään vastaan, että olis saanu sen viskokytkimen keskipultin auki. Milläs olette tämän saaneet auki?
Siinä pyörässä jossa hihnapyörä on kiinni :P on lukitusreikä ja sitten siinä toisessa osassa :P on hahlot, johon koukun öh suora osuus :P tulee, näin ainakin M103:ssa. Kuva kertoo enemmän, kuin tuhat sanaa...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Stefan vaihto jäi puolitiehen. Eikös sen jäähdytinropelin viskokytkin ja hihnapyörä pitäis saada pois, että mahtuu tulemaan tuo kampiakselin hihnapyörän tasapainotuslimppu pois? Vai olenkos väärässä? Saako sen tasapainotuslimpun pois irrottamalla kampiakselin hihnapyörän? Siis tuleeko muljauttamalla sieltä takaa, ettei tarvi irrottaa sitä vesipumpun hihnapyörää. Ei vaan pystynyt pitämään millään vastaan, että olis saanu sen viskokytkimen keskipultin auki. Milläs olette tämän saaneet auki?"

Pitää saada pois, ei sovi muuten.
Pidä kiinni pihdeillä vesipumpun hihnapyörästä jos ei muuten irtoa - öljytikun putkeen voi vähän nojata pihtejä.

Äläkä tipauta sitä ka-pyörän kiilaa jakopäähän.
wiimax.fi
Oululainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: La 07.02.2004 09:30
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Oululainen »

123:een aloin kerran vaihtamaan kampiakselin takapään stefaa, vuosi nimittäin vähän. No varaosamyyjä heitti pöydälle koiranpaskatiivisteet, siihen piti sitten sanoa että kaivaa samalla sieltä hyllystä laakerit ja alapään tiivisteetkin. Taisi siinä päivä mennä, kun käytti akselin irti.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Pitääpä kommentoida iloinen onnistumisen elämys tänne palstalle. Lähinnä se onnistumisen elämys tuli siitä, että 10 min äheltämisen jälkeen se viskokytkimen keskipultti suostu lähtemään irti, vaikka kuusiokolo oli jo melkein kääntyny pyöreeks... Joku oli vääntäny sen sitte kiinni, että varmasti pysyy. Sen jälkeenhän savotta olikin helppo ja vaikka tavallista yritti, hyvähän siitä tuli.

Stefa on paikoillaan, kiila ei tippunut minnekään ja kuningaspultin avaaminen ja kiristäminen onnistu julmalla momenttiavaimella hyvin. Olishan siinä värinänvaimenninhässäkän (hihnapyörä + limppu + olake) ulosvetämisessä ollu ulosvetäjästä hyötyä, mutta saihan sen muljutettua kangillakin viimein. Vastinpinnassa oli urat ja hetken jo näytti siltä, että turhaa hommaa koko tiivisteen vaihto, mutta näyttäähän tuo pitävän. Ens kerralla (jos auto niin kauan vielä mulla on) vaihdan sitte sen vastinpinnankin.

Kaiken notkumisen huomioiden hommaan meni ensikertalaiselta 2 tuntia, mutta siinä tuli tarinoitua ja ihmeteltyä maailman menoa muutenkin eikä tarkotus ollu ottaa hikeä pintaan. Taisin just säästää kymmeniä, ehkä jopa 100 euroa. Merkkiliikkeelle pitkä nenä. :wink:
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Sami H. kirjoitti:Stefa on paikoillaan, kiila ei tippunut minnekään ja kuningaspultin avaaminen ja kiristäminen onnistu julmalla momenttiavaimella hyvin.
Hieno homma. Mistä pidit kampiakselia paikoillaan (etupäästä / takapäästä)?

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

alumiini öljypohjasista koneista ainakin onnistuu tuo ka-pyörän kiila roplata öljypropun kautta tehokkaalla magneetilla ulos. Nimimerkki kokemusta siitäkin :D Huomattavasti helpompaa kuin ottaa koko öljypohja pois.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Roisto kirjoitti:[
Hieno homma. Mistä pidit kampiakselia paikoillaan (etupäästä / takapäästä)?
Kyllä se lähti ihan ilman lukitusta, vaikka lukitus tietty olis ollu hyväksi voimansiirron kannalta. Tuntu nimittäin, että rättilaikka/-laikat saatto joutua koville. Ne on kyllä menossa vaihtoon joka tapauksessa heti seuraavaksi.

Ohjeista kattelin, että takapäästähän nuo MB:n inssit ovat ajatelleet ton lukituksen hoituvan. Koneen alaosassa pitäis olla pieni luukku vauhtipyörän hammaskehälle tai sitte startin aukosta homma hoituis myös. Itse pistin vitosen silmään ja käsijarrun päälle 8). Enhän minä muistanu koko etupään lukitusvaihtoehdon olemassaoloa siinä puuhastellessa.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
WKW
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 16.08.2005 18:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampiakselin stefan vaihto?

Viesti Kirjoittaja WKW »

No niin kampiakselin hihnapyörän vastinpinnassa?, minkä stefa tiivistää, näkyy selvä ura. Ostin uuden stefan Veholta, onkohan tämä sitten "korjausstefa", tuleeko erikohtaan kun vastinpintaan ilmeisesti syöpynyt ura?

Ilmeiseti uutena uraa ei ole, vaan se syntyy käytöstä?

En ole kyllä nähnyt myytävänäkään mitään vastinpintoja?

Saapiko tätä pitämään?
W124 250D -89
Avatar
apg
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 07.11.2007 20:40
Paikkakunta: URJALA

Re: Kampiakselin stefan vaihto?

Viesti Kirjoittaja apg »

korjausstefa on 10mm levee ja orkkis 8mm.
ja kyllä se ura on ihan käytössä tullut eli sileä kuuluis olla
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Kampiakselin stefan vaihto?

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Itse aikoinaan tuota 300e stefan vaihtoa korjaamoille tarjottelin kukaan lähialueella Espoo ei suostunut tekemään,syy ilmastointi oli kuulema liian v mäinen homma. :shock: No aikani pähkäiltyä tein itse ja hyvi onnistui ilman jäähdyttimien ja muiden purkua,toki ahdasta oli..

Kampuran mutterin irroitukseen sain Pitjänmäen Vehon 124 asentajalta vinkin,riitävän pitkä vääntövarsi hysyineen kiinni ja eikun sartilla pyöräytys ja irti oli,toki sytkäpiuhat oli boxista irti.Enin aika menikin sitten hihna pyörän takaisin laitossa,kun meinas se kiila työntyä edellä karkuun,tuostakin selvis laittamalla tipan tiivisteliimaa,niin pysyi paikallaan asennuksen ajan.
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Vastaa Viestiin