Usi laakeri ja ulina alkoi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
super_majuri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Usi laakeri ja ulina alkoi

Viesti Kirjoittaja super_majuri »

Vaihtoivat uuden kardaanin kannatinlaakerin kumineen, stefan perään, öljyt vaihdelaatikkoon ja perään. Tämän rempanjälkeen alkoi 70 kovemmassa vauhdissakuulumaan perunmoinen ujellus. Ensimmäisen sadan kilometrin aikana ei saanu radio niin isolle että ujellus olisi heittänyt kuulumasta. Nyt ajettu puolitoistasataa kilometriä niin ujellus heikentynyt mutta kuuluu vieläkin. Ujelluksen kovuus verrannollinen nopeuteen. Ei vaikautusta vedättääkö vai lasketteleeko mäkiä. Voiko olla uusi laakeri sökö vai mikä mättää. Että semmonen remontti p...rkle.
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: Usi laakeri ja ulina alkoi

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

minkä stefan ne perään vaihto? ettei ois kirrattu välyksiä pois.?
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

Uutta laakeria vaan, joko viallinen (osa tarvikelaakereista ihme kyllä alkujaankin) tai asennettu niin että kardaani vänkää laakeria toiseen laitaan.
wiimax.fi
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Veikkaus, että laakerin vaihdossa vedetty perä liian tiukalle.
super_majuri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Vaihtoivat kardaanin stefan perästä.
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eikös perän laakerin takana ole rengas jota vasten vedetään mutteri momenttiin ,eli seinää vasten jolloin kiristystiukkuus ei muuta välystä tiukemmalle.Ja laakeri välystä säädetään vain simmeillä?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

nyt het takasi huoltoon ennenku syö perän pilalle vai mikä malli on kyseessä?
super_majuri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

W201
hotari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja hotari »

atlas kirjoitti:Eikös perän laakerin takana ole rengas jota vasten vedetään mutteri momenttiin ,eli seinää vasten jolloin kiristystiukkuus ei muuta välystä tiukemmalle.Ja laakeri välystä säädetään vain simmeillä?
Juuri näin ja jos kunnolla tehään toi homma niin, pitäisi purkaa perä palasiksi, ja vaihtaa toi rymppi uuteen. Sen jälkeen vetää uudella mutterilla ensin, 180nm ja sen jälkeen kiriä sitä pikku hiljaa, että tarkkuus momentilla kunnes mittari näyttää oikeeta arvoo. Kun pinjoni lähtee pyörii
Näillä mennään
S203.216 Ceemeli
W903.662 316CDI Laulupiili
Exät yhteensä noin 20 tähdellistä
Easy Rider
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=95196" onclick="window.open(this.href);return false;
super_majuri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Joo, oli mutteri lipsahtanut liian tiukalle, eli Junnin sanoilla perä kaput nau.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

super_majuri kirjoitti:Joo, oli mutteri lipsahtanut liian tiukalle, eli Junnin sanoilla perä kaput nau.
Voi kuulostaa typerältä mutta kun tilanne on selvillä niin tiedustelen, paljonko perän rikkominen pulttikoneella nykyään maksaa?

Jos etukäteen tietäisi niin moni varmaankin jättäisi tuollaisen työsuorituksen tilaamatta. Suurin osa korjaamoiden munauksista jää asiakkaalle koska viat saattavat tulla vasta viiveellä.

Ammattitaito on harvinaista nykyään.
super_majuri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Hintapuolesta en osaa sanoa vielä mitään. Homma vielä vaiheessa. Ottaa vähän hermoon, autohan jo vanaha eikä minkään arvoinen rahallisesti mutta käyttökamppeena hyvä ja tarkoitus oli ajella sillä vielä muuan vuosi. Stefa alkoi tihuuttamaan öljyö joten ajattelin että kannattaa tuo tiiviste vielä vaihtaa kun mitään ylimääräisiä ääniäkään ei kuulu. Niinpä menin korjaamolle utelemaan visusteen hintaa ja ajattelin että vaihdan ite sen. KOrjaamoukko varotteli että pitää muistaa mutteri vääntää oikeaan tiukkuuteen. Siinä sitten kysyin että paljonkohan tuo maksaisi ammattimiehellä teetettynä, niin tulisi varmasti kohdalleen, kuulemma satasen kans jos tulisi niin ei olisi pelkoa että tarttee jäädä tiskaamaan. Näin jälkeenpäin taas ajateltuna olisi sittenkin pitänyt tehä ihan ite. nyt sitä setviessämme sanoi vielä että eihän hän tiedä etteikö se jo ääntänyt sinne tuodessa, voe w...ttu. Varmaan vien auton pajalle visusteen ja peräöljyn vaihtoon jos se tuollalailla jollottelee. Onneksi huomenna saa repiä "jalluu, kossuu ja kaljaa".
E200kompressor
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

super_majuri kirjoitti:HNäin jälkeenpäin taas ajateltuna olisi sittenkin pitänyt tehä ihan ite. nyt sitä setviessämme sanoi vielä että eihän hän tiedä etteikö se jo ääntänyt sinne tuodessa, voe w...ttu. Varmaan vien auton pajalle visusteen ja peräöljyn vaihtoon jos se tuollalailla jollottelee. Onneksi huomenna saa repiä "jalluu, kossuu ja kaljaa".
Joskus takavuosina lueskelin ahkerasti Hot Rod ja vastaavia lehtiä niissä olevien teknisten juttujen vuoksi.
Jossakin niistä tai sitten ihan peräti kotimaisessa V-8 Magazinessa oli seikkaperäinen artikkeli perän kunnostuksesta laakereiden säätöineen ja just tuon rymppirenkaan kiristyksestä. Sen jälkeen on aina pelottanut vaihtaa perän stefa ja olen vain yksinkertaisesti merkannut mutterin asennon pinioniin nähden ja liimannut mutterin kierrelukitteella samaan kohtaan.

No ei toivo kait nyt kokonaan ole mennyt jos vaikka tulee vielä kuntoonkin ilman suurempaa remppaa. Yhdellä tutulla oli aikanaan Lada jossa vastaava mutteri oli ollut sormitiukkuudessa ja autolla oli ajettu hirveän metelin säestyksellä kymmeniä tuhansia kilometrejä.
super_majuri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

E200kompressor kirjoitti:yksinkertaisesti merkannut mutterin asennon pinioniin nähden ja liimannut mutterin kierrelukitteella samaan kohtaan
Näin minäkin olisin tehnyt
super_majuri kirjoitti:sanoi vielä että eihän hän tiedä etteikö se jo ääntänyt sinne tuodessa,.
Ei tosipuheessa maailma tähän kaadu mutta eniten risoo se että melekein suoraan väittivät valehtelijaksi
lst
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja lst »

super_majuri kirjoitti:
E200kompressor kirjoitti:yksinkertaisesti merkannut mutterin asennon pinioniin nähden ja liimannut mutterin kierrelukitteella samaan kohtaan
super_majuri kirjoitti:sanoi vielä että eihän hän tiedä etteikö se jo ääntänyt sinne tuodessa,.
Ei tosipuheessa maailma tähän kaadu mutta eniten risoo se että melekein suoraan väittivät valehtelijaksi
Surutta korjaamon nimi esille, jos rupeavat tuollaisia puhumaan. Osa yrittäjistä ei ymmärrä mikä merkitys hyvillä asiakassuhteilla on. Nämä ovat niitä, jotka räveltävät niitä muutamaa samaa tuttujen corollaa, ja valittavat kovaan ääneen, miten yrittäminen ei kannata.Ja joku tuossa jo mainitsikin, kuinka ammattitaito on nykyään harvinaista.Olen huomannut saman, monilla aloilla, ja siksi teenkin kaiken itse, minkä hiukankin pystyn.Aina kun olen joutunut palveluja tilaamaan ulkopuoliselta, on ollut jotain huomauttamista. Koskee lämpöpumpun asentajasta, laajakaistan korjausmieheen. Olen luottamukseni menettänyt. Totuus on vaan se, ettei ihmisen elinikä riitä oppimaan kunnolla, kuin pari ammattia.Siis kunnolla. Itse autoja harrastanut 15v. lähes kaikki vapaa-ajat, ja jotain jo osaan.Silti aina löytyy uutta. ehkä toinen 15v., niin alkaa ammattitaitoa olla.
sompio
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja sompio »

Just näin! Minä olen menettänyt myös luottamuksen näihin ns. "ammattimiehiin" vähän joka asiassa. Nyky suuntaushan on se , että itseä pitää kehua vaikkei osaisi mitään tähänhän patistavat jo työhönottohaastattelun opastajatkin. Kyllä minäkin pyrin tekemään nykyään kaiken itse kaivaen tietoa vaikka kivennavalta. Silloin ainakaan ei tarvitse taistella vastuunkantajasta, sekun tuo vastuunkantaminen on osoittautunut nykyisille "asentajille" turhan vaikeaksi. Sama "hurlumhei" asenne on vähän joka-alalla jopa liikenteessäkin.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
super_majuri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Taas alkoi maantie maistumaan. Vaihtoivat uuden "vanhan" perän remppaliikkeen piikkiin. Ei ulvo perä enää. Tottapa mutterinkiristys harjoitus teki tehtävänsä. Sattuuhan sitä aina savotalla mutta hyvähän tuo oli että asia tuli kuntoon näin kivuttomasti.
sompio
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja sompio »

No niin. Nyt kun paja on ilmoittanut kantavansa vastuun niin kannattaa käyttää samaa pajaa, jos vain jatkavat samaan malliin.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
jari_w123
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

lst kirjoitti:
super_majuri kirjoitti:
Surutta korjaamon nimi esille, jos rupeavat tuollaisia puhumaan. Osa yrittäjistä ei ymmärrä mikä merkitys hyvillä asiakassuhteilla on. Nämä ovat niitä, jotka räveltävät niitä muutamaa samaa tuttujen corollaa, ja valittavat kovaan ääneen, miten yrittäminen ei kannata.Ja joku tuossa jo mainitsikin, kuinka ammattitaito on nykyään harvinaista.Olen huomannut saman, monilla aloilla, ja siksi teenkin kaiken itse, minkä hiukankin pystyn.Aina kun olen joutunut palveluja tilaamaan ulkopuoliselta, on ollut jotain huomauttamista. Koskee lämpöpumpun asentajasta, laajakaistan korjausmieheen. Olen luottamukseni menettänyt. Totuus on vaan se, ettei ihmisen elinikä riitä oppimaan kunnolla, kuin pari ammattia.Siis kunnolla. Itse autoja harrastanut 15v. lähes kaikki vapaa-ajat, ja jotain jo osaan.Silti aina löytyy uutta. ehkä toinen 15v., niin alkaa ammattitaitoa olla.
Ihte oon kans ihmetelly et mihin kaikki edes jollainlailla asiansa osaavat asentajat on kadonnut? Ihtelle alkaa kohta riittää työskentely paikallisella pikkukorjaamolla kun asentajia ei ole kuin kaksi ihteni lisäksi, jonot on pitkiä ja töitä tulee ovista ja ikkunoista lisää. Mulla alkaa ihtellä oleen hommat siinä pisteessä etten enää jaksa tuota ja työn laatu alkaa kärsimään siitä ettei yksinkertaisesti aika riitä aina tekemään kunnollista työtä :( . Toki mokia on mullekkin vuosien varrella sattunut monta mutta niistä on otettu opiksi ja pyritty tekemään parempaa työtä jatkossa. P.S tuo kardaanin laipan mutterin kiristyksen opin ekassa kesäöduunissa ford korjaamolla vanhalta asentajalta niin että ekaks merkit mutteriin :arrow: auki :arrow: tiivisteen vaihto :arrow: mutteri takas kiinni samoihin merkkeihin :arrow: kiristys ehkä millin yli merkistä. Näin olen aina tehnyt ja eipä oo takas tullu ulinoitten takia :wink: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Vastaa Viestiin