Vanteiden ET-luku vs. ajo-ominaisuudet.
Vanteiden ET-luku vs. ajo-ominaisuudet.
Moro,
Koitin selata foorumia, mutta en oikein löytänyt hyvää vastausta. Olisi muutama kysymys vanteiden ET-luvuista..
Eli W211 E270CDI autona ja alkuperäinen alumiinivanne näyttää olevan mitoiltaan 7½ x 16, jako 5 x 112 ja ET42. Renkaina itellä on 225X55X16 kesällä ja talvella suoraan rekisteriotteesta, vaikka saahan noita vähä muutella jos haluaa. Netistä kun hakee vanteita niin esim. Vannetukun laskuri ehdottaa ko. automalliin myös vanteita, joissa on pienempi ET-luku, kuin mitä tuo alkuperäinen 42.
Onko käytännön kokemusta muuttuukohan ajo-ominaisuudet tai renkaiden pintojen kulutus mitenkään jos siihen laittaa aluvanteen jossa on esim. ET37 ? Mitä nyt ymmärrän niin tuo pienempi ET-luku leventää vannetta ja päinvastoin. Käyttöohjekirjassa on vaan kaksi esimerkkiä. Eli tuo 7½ x 16 ET42 tai 8 x 16 ET 36 ja asiasta ei muuta mainita. Mitkähän mahtaa yleensäkin olla ET:n raja-arvot pienin ja suurin tässä automallissa jos joku mahtaa tietää ?
Mtl
Koitin selata foorumia, mutta en oikein löytänyt hyvää vastausta. Olisi muutama kysymys vanteiden ET-luvuista..
Eli W211 E270CDI autona ja alkuperäinen alumiinivanne näyttää olevan mitoiltaan 7½ x 16, jako 5 x 112 ja ET42. Renkaina itellä on 225X55X16 kesällä ja talvella suoraan rekisteriotteesta, vaikka saahan noita vähä muutella jos haluaa. Netistä kun hakee vanteita niin esim. Vannetukun laskuri ehdottaa ko. automalliin myös vanteita, joissa on pienempi ET-luku, kuin mitä tuo alkuperäinen 42.
Onko käytännön kokemusta muuttuukohan ajo-ominaisuudet tai renkaiden pintojen kulutus mitenkään jos siihen laittaa aluvanteen jossa on esim. ET37 ? Mitä nyt ymmärrän niin tuo pienempi ET-luku leventää vannetta ja päinvastoin. Käyttöohjekirjassa on vaan kaksi esimerkkiä. Eli tuo 7½ x 16 ET42 tai 8 x 16 ET 36 ja asiasta ei muuta mainita. Mitkähän mahtaa yleensäkin olla ET:n raja-arvot pienin ja suurin tässä automallissa jos joku mahtaa tietää ?
Mtl
2010 E 250 CDI
2015 C 200T D
2008 C 200T CDI
2002 E 270 CDI
2002 C 200T CDI
1998 C 200 CDI
2015 C 200T D
2008 C 200T CDI
2002 E 270 CDI
2002 C 200T CDI
1998 C 200 CDI
Re: Vanteiden ET-luku vs. ajo-ominaisuudet.
Pienintä ja suurinta ET lukua ei oikein voi sanoa, koska riippuu vanteen leveydestä. Mutta pienimmät W211 korissa on noin 25 edessä jolloin vanne 8,5 tuumaa leveä ja 245 rengas. Takana taas noin ET30 9,5 levee vanne ja 275 rengas. Sama vanne, eri ET, niin silloin raideväli kasvaa tai pienenee. Mitä isompi ET, sitä sisempänä vanne. ET ei vaikuta vanteen leveyteen
Kokemuksena: edessä ET 32 8,5x19 vanne ja 235/35 rengas, takana ET 32 9,5x19 vanne ja 265/30 rengas. Hyvin menee ja tasaisesti, ei vetele eikä muutakaan.
Kokemuksena: edessä ET 32 8,5x19 vanne ja 235/35 rengas, takana ET 32 9,5x19 vanne ja 265/30 rengas. Hyvin menee ja tasaisesti, ei vetele eikä muutakaan.
Re: Vanteiden ET-luku vs. ajo-ominaisuudet.
Vastauksia on varmasti yhtä monta kuin mielipidettäkin. Täältä lisää sitä parasta eli mutu-tietoutta
:Oman S210:n normirengastus on 235/45-17 ja vanne tuolle muistaakseni 7,5x17 ET 37. Kesärenkaina pyörii edessä 235/40-18 ja vanteet on 8,5x18 ET 28 ja takana 265/35-18, vanteina 9,5x18 ET 33. Ja on oikeasti vähän pahuksen hyvä ajaa. Tarkka ajettava ja suuntavakaa.

Re: Vanteiden ET-luku vs. ajo-ominaisuudet.
Okei, hyvä. Ei siis raideväli kasvaa tai pienenee ET-arvon mukaisesti suuntaan tai toiseen eikä siis mikään vanteen leveys tietenkään.. En tiedä mitä ajattelin.. Eli jos nuo ET-arvot on millejä niin ET42 --> ET37 niin raideväli sit pienenee sen 5 milliä ET37:lla. Ajattelin vaan, kun tällähetkellä on aika vähä on noita ET42-vanteita myynnissä W211:een tai ainakaan en löytänyt kun yhdet turusta. Kiitos vastauksista. Taas oppi jotain 

2010 E 250 CDI
2015 C 200T D
2008 C 200T CDI
2002 E 270 CDI
2002 C 200T CDI
1998 C 200 CDI
2015 C 200T D
2008 C 200T CDI
2002 E 270 CDI
2002 C 200T CDI
1998 C 200 CDI
Re: Vanteiden ET-luku vs. ajo-ominaisuudet.
Multa löytyy just tollaset 7,5x16 ET42 vanteet 211:een. Uudenveroiset Tolimanit, h. 320 (Nummelassa). Lisätietoja yv:llä.Mtl kirjoitti:Okei, hyvä. Ei siis raideväli kasvaa tai pienenee ET-arvon mukaisesti suuntaan tai toiseen eikä siis mikään vanteen leveys tietenkään.. En tiedä mitä ajattelin.. Eli jos nuo ET-arvot on millejä niin ET42 --> ET37 niin raideväli sit pienenee sen 5 milliä ET37:lla. Ajattelin vaan, kun tällähetkellä on aika vähä on noita ET42-vanteita myynnissä W211:een tai ainakaan en löytänyt kun yhdet turusta. Kiitos vastauksista. Taas oppi jotain
Re: Vanteiden ET-luku vs. ajo-ominaisuudet.
Laitoin Yv:tiä.
2010 E 250 CDI
2015 C 200T D
2008 C 200T CDI
2002 E 270 CDI
2002 C 200T CDI
1998 C 200 CDI
2015 C 200T D
2008 C 200T CDI
2002 E 270 CDI
2002 C 200T CDI
1998 C 200 CDI
Re: Vanteiden ET-luku vs. ajo-ominaisuudet.
Eli siis: mitä isompi ET, sitä sisempänä korin sisällä vanne on, ja vastaavasti pienempi ET-luku tuo pyörän lähemmäs korin ulkoreunaa (...ja joillain häjyillä tällä foorumilla näkyy kuvista päätellen jopa kulkevan korin ulkopuolellakin... liekö laillistakaanMtl kirjoitti:Okei, hyvä. Ei siis raideväli kasvaa tai pienenee ET-arvon mukaisesti suuntaan tai toiseen eikä siis mikään vanteen leveys tietenkään.. En tiedä mitä ajattelin.. Eli jos nuo ET-arvot on millejä niin ET42 --> ET37 niin raideväli sit pienenee sen 5 milliä ET37:lla. Ajattelin vaan, kun tällähetkellä on aika vähä on noita ET42-vanteita myynnissä W211:een tai ainakaan en löytänyt kun yhdet turusta. Kiitos vastauksista. Taas oppi jotain




Re: Vanteiden ET-luku vs. ajo-ominaisuudet.
Eikös se ollut niin, että renkaan kulutuspinta ei saa tulla kaaren ulkopuolelle.RH kirjoitti:(...ja joillain häjyillä tällä foorumilla näkyy kuvista päätellen jopa kulkevan korin ulkopuolellakin... liekö laillistakaan![]()
![]()
![]()
)
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Vanteiden ET-luku vs. ajo-ominaisuudet.
Eli juuri toisinpäin, jos alkuperäinen ET 42 ja pannaan samanlevynen vanne ET 37 raideleveys kasvaa puoleltaan tuon 5mm eli yhteensä 10mm,kannattaa pysytellä mahdollisimman lahellä sitä alkuperäistä,tietenkin jos vannetta levennetää pitää ET-pienentää että rengas ei ota sisäpuolelta kiinni.Huomio myös että W211 on paksummat pultit ettei siihen käy esim W203 vanne!Mtl kirjoitti:Okei, hyvä. Ei siis raideväli kasvaa tai pienenee ET-arvon mukaisesti suuntaan tai toiseen eikä siis mikään vanteen leveys tietenkään.. En tiedä mitä ajattelin.. Eli jos nuo ET-arvot on millejä niin ET42 --> ET37 niin raideväli sit pienenee sen 5 milliä ET37:lla. Ajattelin vaan, kun tällähetkellä on aika vähä on noita ET42-vanteita myynnissä W211:een tai ainakaan en löytänyt kun yhdet turusta. Kiitos vastauksista. Taas oppi jotain
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: Vanteiden ET-luku vs. ajo-ominaisuudet.
Siis just noin tarkotinki, kirjoitusvirhettä pukkaa.. Mutta hyvä homma..
2010 E 250 CDI
2015 C 200T D
2008 C 200T CDI
2002 E 270 CDI
2002 C 200T CDI
1998 C 200 CDI
2015 C 200T D
2008 C 200T CDI
2002 E 270 CDI
2002 C 200T CDI
1998 C 200 CDI