Täällä yksi mersuista mitään tietämätön!
Olen ostamassa 600 tkm. ajettua 124E 200D vm. 1994 mallista ikiliikkujaa. Minulla ei ole mersuista oikeastaan mitään kokemuksia, joten olisin hyvin kiitollinen (kiitos) jos joku "foorumilaisista" kertoisi minulle mihin kiinnitän ennen kaupantekoa huomiota. Olen vaan seurannut, että 124E mersua saa kohtuu hinnalla ja onhan sen maine hyvä. Kävin vuosi sitten Madeiralla, missä 95% takseista oli juuri 124 mersuja. Kehuivat autojaan.... eikä varmasti aiheetta.
Kiitos kaikille jo etukäteen.
Tervetuloa foorumille! Kilometrien perusteella kyseessä on ns. suomiauto, uutena Suomeen myyty. W124 2. faceliftissä 1993 maali muuttui pikkuhiljaa vesiohenteiseksi. Oma tuntumani on, että E-faceliftit ruostuvat herkemmin kuin 2. sarjan autot. Tsekkaa siis kylkimuovien/pellin yhtymäkohta, tunkinreiät (varaa pieni meisseli mukaan kammetaksesi läpän auki) takavalojen ympärys (myös kontin sisältä), lokasuojan kaaret, etuvilkun alunen ym. Tekniikka on todella yksinkertaista ja kestävää "eikä maksa paljoo". Auton pitäisi kulkea suoraan eikä kolinoita pitäisi kuulua, jos alusta on kunnossa. Tosin tuohon kilometrimäärään varmaan jotain löytyy... Huolehdi kuitenkin että koppa on kunnossa, jos aiot pitää autoa pidempään. Hidashan se on kiihtymään kuin mikä, mutta se tuskin lienee yllätys. Ajossa leppoisa peli, vaatii ennakointia esim. ohituksissa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
leatherman on hyvä työkalu tarkistamaan vikapaikat. ruoste se suurin piru on. nuo tunkinreikien ympärykset voi silmämäärisesti olla ehyet mutta leathermanin puukolla tökkää helposti paksunki kerroksen läpi en suosittele ko. toimenpidettä tehtävän kyllä myyjän nähden :S saattaa pahastua kun kukkasessa onkin iso reikä.
jos ruostetta ei ole niin vähän vikuroivankin auton voi hankkia kuha sitten vaihtelee ne taka-akseliston puslat kumit ja vipstaakit. Ei mahda olla kauheesti varusteita muuten? tietysti, kaikki pitää toimia.
Jos autoa on säännöllisesti huollettu(Lue: öljynvaihot + muut kulutusosat), niin silloin ei moottorissa/voimansiirrossa kyllä pitäisi mitään vikaa olla.
Itsellä tällä hetkellä käytössä w124 200D -89, ajettu 726tkm ja hyvin toimii!
Kiitos Lestrange!! Korjausohjeet olivat tosi hyvä ja iloinen yllätys.
Itsellä ollut monta käyttöautoa, mutta tähän mennessä en ole mistään saanut näin hyvää ennakkotietoa kun nyt mersuista. (kiitos myös ylläpitäjille).
Tuttava osti joitakin vuosia sitten 124E 200D ja siinä oli kolmosvaihteen kanssa ongelmia. Onko tyyppivika vai yksittäinen huono tuuri??
Kyselee taas tietämätön..... Ei eksyvä tietä kysy.. vai kuinka se meni????
eipä niis kai vaihteissa ole kauheesti vikaa ollu. Mulla oli w201 jossa manuaalilootassa sivuakselin laakeri huusi pari vuotta. nyt s eo kaverilla ollu 2 vuotta ja on sillä huutavalla lootalla ajettu jo 100 tonnia. Ei se pienistä itteensä ota.
Kiitos Sergey tiedosta.. Tänään oli Iltalehdessä juttu Oululaisesta taksimiehestä ja kuinka automaattilaatikko om kestänyt.. Mitä olette mieltä kumpi 200D kannattaa laittaa... automaatti vaiko manuaali... Taitaa olla vähän sama kun kysyis kumpi moottorisaha kannattaa laittaa Husqvarna vaiko Jonsered...???? Vai onko mielipide juttu. Mutta oikeesti kumpi kestää ns. normaali työmatka-ajossa paremmin ja miten laatikon kunnon voi tarkistaa...?? kiitos etukäteen......
Makuasia. Automaattikin kestää, mutta vaatii 60 tkm välein suodattimen- ja öljynvaihdon. Manuaali ei välttämättä tarvitse mitään. Automaattina autosta tulee toisaalta entistäkin hitaampi, mutta leppoisampi . Manualissa huolehdi että kaikki vaihteet menevät sujuvasti päälle ja pois. Kepin liikkeet ovat melko pitkät. Vakiona 4+R. Viisivaihteisessa viitosta suositellaan käytettäväksi n. yli 80 km/h nopeuksissa, muuten tulee ikävää jurinaa. Automaatissa sama homma, vaihteiden on vaihduttava napakasti, luistoa ei saa olla (kierrokset ryntäävät vaihdossa). Tarkista öljynpinta moottorin takaosan mittatikusta auto lämpimänä ja käynnissä, kaikkia vaihteita kokeiltuasi. Öljyn pitää olla punaista, ei ruskeaa eikä saa haista palaneelle.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Hajoavia varusteita tuskin hirveitä on raksittu perus 200D:hen, mutta kannattaa kokeilla että lämppärin lämmönsäätö toimii kuten pitääkin molemmille puolille (ei ole mukavaa, jos tohottaa vaan kuuminta mahdollista). Tuulilasin pyyhkijän koneisto alkaa vanhemmuuttaan takellella, kannattaa kopassa että toimii kuten kuuluukin (liikkuu tahmimatta). Autossa on öljynpainemittari, sitä toki kannattaa vähän vilkuilla, kylmänä paineet on tapissa, mutta kannattaa seurailla, mihin laskee kun on ajettu lämpimäksi. Toki öljytkin vaikuttaa ko. asiaan.
mie2 kirjoitti:Hajoavia varusteita tuskin hirveitä on raksittu perus 200D:hen, mutta kannattaa kokeilla että lämppärin lämmönsäätö toimii kuten pitääkin molemmille puolille (ei ole mukavaa, jos tohottaa vaan kuuminta mahdollista). Tuulilasin pyyhkijän koneisto alkaa vanhemmuuttaan takellella, kannattaa kopassa että toimii kuten kuuluukin (liikkuu tahmimatta). Autossa on öljynpainemittari, sitä toki kannattaa vähän vilkuilla, kylmänä paineet on tapissa, mutta kannattaa seurailla, mihin laskee kun on ajettu lämpimäksi. Toki öljytkin vaikuttaa ko. asiaan.
Toi lämmön säätö ei ole mikään iso ongelma (n.5min ). Sehän on melkeeen nopeiten korjattavissa (kotona, ruuvimeisseli pelkästään käytössä) oleva vika mersussa.
Itsellä 124 D 1991 430000km ajettu taitaa olla tyyppivika jos käyttää kytkintä huolimattomasti voi tulla kengurubensa
taipumus,omasta tutkittiin voimansiirto ei väljää.Ongelma oli kesällä ei talvelle eli päädyin renkaista johtuvaan
ongelmaan.ÄSSÄ-Renkaassa oli ongelma tiedossa ostin heiltä pinnatut renkaat joiden runko suuremman nopeusluokan kuin normaali vika hävis ja on todella mukava ajaa.Älä käytä Mobilin RF 10-40 öljyä hydraulisten
venttiilinostajien naputus hävis kun vaihtoi teboilin 10-40.Kiihtyvyyttäkin saa kun säädättää pumpun asiantuntijalla
kyllä kerkee ei vaikuta päästöihin.
pirhonen kirjoitti:Kiihtyvyyttäkin saa kun säädättää pumpun asiantuntijalla,kyllä kerkee, ei vaikuta päästöihin.
Kyllä vaikuttaa pumpun säädättäminen päästöihin, se on varma.
Eri asia on se, että kuinka paljon se vaikuttaa. Jos tehdään niin sanotut "herrasmiesäädöt" pumppuun, niin niillä mennään vielä päästöistä läpi, mutta jos taas otetaan pumpusta kaikki irti, niin päästöistä on turha yrittääkkään päästä läpi.
Ei ole tietenkään tarkoitus säätää mahdottomia.Asian tunteva dieselliike tietää rajat.Itsellä lisättiin syöttöä 25%
katsastuksessä päästöt oli 0,8 ja muutoksen kyllä huomaa.
Moottorissa kannattaa katsoa että alipainepumppu on vaihdettu uuden malliseen,vanhassa meni pumpun hajotessa
laakerin kuulat jakopään kettingin väliin ja voi tehdä aikamoista tuhoa.
Jos konetta ei ole avattu niin ainakin kiertokankien laakerit olisi jo syytä vaihtaa.
Sylinterikansikin alkaa kyllä olla elämänsä ehtoo puolella.
Siis jos ei ole koskaan rempattu. Todennäköisesti on.