Ihan hyvin täydennetty vaikka vaikeaa selittää sellaiselle joka ei ole aukaissut turbiinia.Itse opin koulussa kun letkun pätkää työnnettiin siivikoiden välissä kuvaanollistaen öljyn kiertoa.Jari Ke kirjoitti:Älkää sit ampuko mutta mielestäni menee suunnilleen näinatlas kirjoitti:Pumppupyörä pyörii aina eli kampiakselin nopeutta ja öljy virtaus laittaa turbiinipyörän liikkeelle.Eli vaihde silmässä tyrbiinipyörä pysähtyy.Lukko taas toimii niin että turbiini pyörä tarvitsee öljyn virtauksen ottavaan voimaan jonkin "tuen" eli paikallaan oleva tuki joka täydellä moottori kierroksella on lähdettävä pyörimään mukana ettei öljyt lämpiäisi ja muutenkin jos se pysyy paikallaan se jarruttaa silloin kun pumppuja turbiini pyörä liikkuvat samaa nopeutta eli kytkös on yhtä puuta.Se lukko sijaitsee keskiössä.Ja siksi laatikon akselilla on kiinteä boorinen akseli.Ja lukko on vapaakytkin tyyppinen.Minulle vain ei ole avautunut tämä sähkölukko koska minusta se ei sitä tarvitse tai sitten se vain sulkee tulo ja meno linjat öljyltä ja turbiini on varmasti yhtäpuuta.
Itseltä meni letukasta joskus turbiini ja siitä yleensä hajoaa laakerointi joka sitskuttaa pienemmillä nopeudella ja kun molemmat pyörät pyörivät samaa nopeutta ääni häviää.Totaallista hajoamista en ole kuullut yhtään kappaletta jossa alumiini paloja olisi jokapaikassa ja auto ei liikkuisi metriäkään.Siellä sisässä olevat osat ovat muuten alumiinia kaikki paitsi laakerit.![]()
Tuo pumppupyörä jos oikein ymmärrän on turbiinin moottorin puoleinen puolisko ja se tosiaan pyörii sitä kierrosnopeutta mitä motti pyörii. Pumppupyörä kierrättää öljyä turbiinissa ja sen mukana turbiinin sisällä oleva staattori ja osa lootan hiluista pyörii myös kun keppi on P tai N asennossa. (mikään vaihde ei ole päällä) Turbiinin lootanpuoleinen puolisko ei pyöri kun auto on paikoillaan. Tähän liittyy käsittääkseni myös se parkkilukko eli kun keppi on P asennossa.
(Kun staattori ja lootan hiluja pyörii P:llä ja N:llä niin tästä syystä tomaattilootalla varustettua autoa ei koskaan pitäis ryntäyttää. Staattori ottaa jenkaa ja lootassa levypakka (vaihdepakka) pyörii oikein perk..leesti. Levyt kuumenee vaikka vaihde ei päällä olisikaan (välykset on pieniä) ja pahimmassa tapauksessa jokin levy vääntyy ja siitä riemu alkaa)
Kun vaihde vedetään päälle lotassa pyörivät hilut lootassa ja staattori pysähtyy. Kun lähdetään liikkeelle ja jalka nostetaan jarrulta alkaa eteneminen tuon staattorin voimin. Öljyn kiertoliike turbiinissa on tässä vaiheessa sellaista ettei lootanpuoleinen osa turbiinista paljon apuna ole. Kun vauhti kiihtyy öljynkiertoliike ottaa vetoon tuon lootanpuoleisen turbiinipuoliskon ja staattorin antama veto lakkaa. (staattorissa on vapaakytkin)
Kun aivolaatikon mukaan öljyn lämpötila ym arvot on kohdillaan kytkeytyy tuo veskolan mainitsema turbiinilukko päälle. Turbiinissa on ihan kitkapanta joka kytkee turbiinin puoliskot niin ettei ne luista ollenkaan. 722.3 tai 722.4 lootissa tätä turbiinilukkoa ei ole ja sen huomaa silleen että oli vauhti vaikka moottoritienopeus ja törkkää pedaalin pohjaan kiekkamittari hyppää satkun pari ylös. Luisto tapahtuu just tuosta turbiinista kun lukkoa ei ole.
Päätä näistä kirjoituksista ei sitte pantiksi laiteta
Vito taas... Moottori meni..ja vika löytyi
Re: Vito taas... Moottori meni
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Vito taas... Moottori meni
Ei ollut ketju hypännyt. Ja kiristinkin tuntui pumpatessa jäykältä.
Ei auta, kone pois loppuviikosta...sitten se selviää.
Jari ke:lle kiitokset kun väänsit "rautalangasta" tuota turbiinin toimintaa.
Ei auta, kone pois loppuviikosta...sitten se selviää.
Jari ke:lle kiitokset kun väänsit "rautalangasta" tuota turbiinin toimintaa.
Re: Vito taas... Moottori meni
Mitää en tästäkään asiasta tiedä, mutta sotkempa kuitenkin...
Mulla on aina ollu semmonen käsitys jotta automattilaatikossa on aina momentinmuunnin eikä pelkkä turbiinikytkin.
Turbiinikytkin on raskaamman kaluston juttuja...
Turbiinikytkimessä on kaksi osaa, joiden välissä on hydrodynaaminen voimansiirto, momentinmuunnosta ei tapahdu.
Momentinmuuntimessa on lisäksi kolmas osa, jolla moottorin kierroslukua muutetaan laatikkoonpäin vääntömomentiksi, mistä tuo nimikin tulee.
jopa kaiken tiedon lähde sekoittaa nämä käsitteet:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Momentinmuunnin" onclick="window.open(this.href);return false;
Paremmat tiedot:
http://en.wikipedia.org/wiki/Torque_converter" onclick="window.open(this.href);return false;
Turbiinikytkin:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fluid_coupling" onclick="window.open(this.href);return false;

Mulla on aina ollu semmonen käsitys jotta automattilaatikossa on aina momentinmuunnin eikä pelkkä turbiinikytkin.
Turbiinikytkin on raskaamman kaluston juttuja...
Turbiinikytkimessä on kaksi osaa, joiden välissä on hydrodynaaminen voimansiirto, momentinmuunnosta ei tapahdu.
Momentinmuuntimessa on lisäksi kolmas osa, jolla moottorin kierroslukua muutetaan laatikkoonpäin vääntömomentiksi, mistä tuo nimikin tulee.
jopa kaiken tiedon lähde sekoittaa nämä käsitteet:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Momentinmuunnin" onclick="window.open(this.href);return false;
Paremmat tiedot:
http://en.wikipedia.org/wiki/Torque_converter" onclick="window.open(this.href);return false;
Turbiinikytkin:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fluid_coupling" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Vito taas... Moottori meni
Meseissä oli tuo nestekytkin automaatin edessä vissiin vm. -72 asti tjsp. Sen jälkeen niihinkin tuli momentinmuunnin. Muilla automerkeillä pääosin jo paljon aikaisemmin.
Tuo Wikin englanninkielinen osa selittää sen momentinmuuntimen toiminnan melko tyhjentävästi, suomenkielisen selityksen laatijalla ei ole ollut sen toiminnasta hajuakaan.
Jos joku jaksaa tuon tekstin suomentaa, voin yrittää mahdolliset virheet korjata. Nyt ei oikein itsellä ole ruutia /aikaa suomentamiseen. Mie oon kyllä noiden momentinmuuntimien kanssa "räplännyt" kyllästymiseen asti....
Tuo Wikin englanninkielinen osa selittää sen momentinmuuntimen toiminnan melko tyhjentävästi, suomenkielisen selityksen laatijalla ei ole ollut sen toiminnasta hajuakaan.
Jos joku jaksaa tuon tekstin suomentaa, voin yrittää mahdolliset virheet korjata. Nyt ei oikein itsellä ole ruutia /aikaa suomentamiseen. Mie oon kyllä noiden momentinmuuntimien kanssa "räplännyt" kyllästymiseen asti....
JariN
Re: Vito taas... Moottori meni
Tässä on täydellinen kuvaus tämän topiikin laatikosta: http://www.matrasport.dk/Cars/Espace/va ... aining.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Minä sanon edelleen sitä momentinmuunninta turbiiniksi, koska se on mun slangia
Sivu 29: Momentinmuuntimen sisällä on turbiini ?
Sivu 32: kertoo miten kyseinen värkki lukitsee itsensä osittain tai kokonaan (osa 2 - Lock - up piston).
Hieno manuaali...
Minä sanon edelleen sitä momentinmuunninta turbiiniksi, koska se on mun slangia

Sivu 29: Momentinmuuntimen sisällä on turbiini ?
Sivu 32: kertoo miten kyseinen värkki lukitsee itsensä osittain tai kokonaan (osa 2 - Lock - up piston).
Hieno manuaali...
Lisää tietoa: www.skg.fi
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Vito taas... Moottori meni
lienee ihan sama millä nimellä sitä kutsuu jos 99% ymmärtää mikä osa onveskola kirjoitti:Tässä on täydellinen kuvaus tämän topiikin laatikosta: http://www.matrasport.dk/Cars/Espace/va ... aining.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Minä sanon edelleen sitä momentinmuunninta turbiiniksi, koska se on mun slangia![]()
Sivu 29: Momentinmuuntimen sisällä on turbiini ?
Sivu 32: kertoo miten kyseinen värkki lukitsee itsensä osittain tai kokonaan (osa 2 - Lock - up piston).
Hieno manuaali...
(onhan nykysin rautakankikin teräs seiväs K raudasta sellasta kun ostin ja rautakankea pyysin että otan vielä yhden katsoivat koneelta että mistä löytyy ja tuumasivat että ei ole

Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Vito taas... Moottori meni
Joo, ihan sama vaikka kutsuisi pyhäksi kurpitsaksi....Tossa Veskolan manuaalissakin sen toiminta on selostettu oikein, kuvista vaan on varmaan vaikea saada selkoa, jos ei oo koskaan ehjää nähnyt osina.
Jos Veskolalla on joskus halua tehdä tyhjentävä toimintaselite turbiinin toiminnasta, mä kyllä demonstroin sen käytännössä ja saa ottaa osista kuvejakin.... ite en ossaa edes kuvia tänne laittaa.
Laita yv:tä, jos kiinnostaa.
Jos Veskolalla on joskus halua tehdä tyhjentävä toimintaselite turbiinin toiminnasta, mä kyllä demonstroin sen käytännössä ja saa ottaa osista kuvejakin.... ite en ossaa edes kuvia tänne laittaa.
Laita yv:tä, jos kiinnostaa.
JariN
-
- Mersumies
- Viestit: 2595
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Vito taas... Moottori meni
Jenkit kutsuvat osaa nimellä torque converter mikä hyvin kuvaa momentinmuuntimen toimintaa. Se siis muuntaa momenttia ja mahdollistaa halutun stall speedin jolla momnetin muunnin ottaa kiinni.JariN kirjoitti:Meseissä oli tuo nestekytkin automaatin edessä vissiin vm. -72 asti tjsp. Sen jälkeen niihinkin tuli momentinmuunnin. Muilla automerkeillä pääosin jo paljon aikaisemmin.
Tuo Wikin englanninkielinen osa selittää sen momentinmuuntimen toiminnan melko tyhjentävästi, suomenkielisen selityksen laatijalla ei ole ollut sen toiminnasta hajuakaan.
Jos joku jaksaa tuon tekstin suomentaa, voin yrittää mahdolliset virheet korjata. Nyt ei oikein itsellä ole ruutia /aikaa suomentamiseen. Mie oon kyllä noiden momentinmuuntimien kanssa "räplännyt" kyllästymiseen asti....
Aikanaan usa V-8 vaihteistoissa vakio ollut 12" momentinmuunnin lähti vetämään melko alhaalta muttei mahdollistanut parasta kiihtyvyyttä.
10" turbiini taas otti kiinni vasta noin 2000-2500rpm mutta oli polttoainetaloudeltaa ja ajettavuudeltaan sietämätön.
Fordeissa oli kait lähes kaikissa tyhjennysproppu kun taas GM:n tuotteissa sitä ei ollut.
Pääsääntönä momentinmuunnin tuplaa vääntömomentin jonka vuoksi automaatilla on niin hauskaa lähteä liikennevaloista.
Joissakin VR:n käyttämissä vetureissa oli kuulemma nestekytkin ja kaksi momentinmuunninta jolloin ahdettu ja välijäähdytetty 91,2L diesel pääsi käyttämään suuren vääntömomenttinsa tehokkaasti hyväkseen. Tyhjäkäynti noin 450rpm ja huipputeho 900rpm.
Re: Vito taas... Moottori meni
Vähän OT:ksi menee mutta joissain vanhoissa 762 Valmetin mettäkoneessa oli nestekytkin. Yllättävän tiukasti se vaan pitää pahoissakin paikoissa.
Re: Vito taas... Moottori meni
Tämä keskustelu menee jo niin kaukana viton moottorista, että jos minäkin hieman sekoitan pakkaa ja kysyn:
Kun Sisu SA-240:ssä on manuaali laatikko, manuaalin kytkimellä, mutta siinä on lisäksi momentin muunnin, niin onko se siis saman tapainen mehulinko kuin automaatin "turbiini"? Eli kyseisellä Kuorma-autolla voi lähteä suurimmalla vaihteella paikaltaan, jaksaa kyllä hyvin, eli moottori ei nyykähdä, mutta kiihtyminen on hidasta. (ja samalla muuntimen öljyn lämpö nousee aika vauhtia)
Ja toinen kysymys: Jos automaatti luistaa. Eli esim. ylämäkeen ajaessa moottorin kierrokset nousee, mutta auton vauhti hidastuu, niin onko vika silloin turbiinissa vai itse laatikossa?
Kun Sisu SA-240:ssä on manuaali laatikko, manuaalin kytkimellä, mutta siinä on lisäksi momentin muunnin, niin onko se siis saman tapainen mehulinko kuin automaatin "turbiini"? Eli kyseisellä Kuorma-autolla voi lähteä suurimmalla vaihteella paikaltaan, jaksaa kyllä hyvin, eli moottori ei nyykähdä, mutta kiihtyminen on hidasta. (ja samalla muuntimen öljyn lämpö nousee aika vauhtia)
Ja toinen kysymys: Jos automaatti luistaa. Eli esim. ylämäkeen ajaessa moottorin kierrokset nousee, mutta auton vauhti hidastuu, niin onko vika silloin turbiinissa vai itse laatikossa?
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Re: Vito taas... Moottori meni
Tähän jälkimmäiseen sanoisin, että todennäköisesti turbiinissa, sillä jos levypakka alkaa luistamaan niin se alkaa luistamaan ihan hemmetisti. Sen kyllä huomaa, ihan kuin joku painaisi kytkimen pohjaan ja kierrokset karkaavat, siinä oikein pelästyy. Kaiken lisäksi laatikko ei kestä kovin pitkään moista käsittelyä.JeremyH kirjoitti:Ja toinen kysymys: Jos automaatti luistaa. Eli esim. ylämäkeen ajaessa moottorin kierrokset nousee, mutta auton vauhti hidastuu, niin onko vika silloin turbiinissa vai itse laatikossa?
Onko kyseinen turniini, siis momentinmuunniin, ei lukittavaa tyyppiä ?
Tuommonen turniinin demonstrointi olisi aika asiallista, oletko (JariN) sattumalta töissä Piispanristillä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2595
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Vito taas... Moottori meni
Onhan tuossa mahdollista ettei laatikossa ole riittävästi öljyä jolloin luisto on mahdollista. Arvauksena olisin kyllä itse laatikkovian kannalla koska se ei kestä kuormitusta eli jossakin ohjauspaineissa tai kytkimissä on vikaa (siis kun öljynmäärä on tarkistettu).JeremyH kirjoitti:
Ja toinen kysymys: Jos automaatti luistaa. Eli esim. ylämäkeen ajaessa moottorin kierrokset nousee, mutta auton vauhti hidastuu, niin onko vika silloin turbiinissa vai itse laatikossa?
Tämä siis pelkkä looginen arvaus ilman tietoa, kuten muutkin vastaukset.
Re: Vito taas... Moottori meni
Lisätään nyt tähän sen verran ettei tuo parkkivaihde liity yhtään mitenkään turbiiniin.
Se lukitsee kardaanin. Ei laatikkoa.
Se lukitsee kardaanin. Ei laatikkoa.
Re: Vito taas... Moottori meni
Tämähän menikin mielenkiintoiseksi.
Eli laatikon öljyt on ok. öljyn vaihto ei auttanut. Käsittääkseni ei ole turbiinin lukkoa. (-80 luvun jenkkiloota. Oldsmobile)
Täytyypä ottaa tuo turbiini ja valutella öljyt varpaille, jospa sitten näkisi kuka siellä luistaa. Onneksi noita laatikoita saa ruottista suht edukkaasti, jos siellä on isompaa vikaa. Jos vaikka avaamalla ja ihan silmällä katsomalla oppisi jotain noista henkimaailman vehkeistä. (tomaatin toiminta on minulle ns. rajatietoa) Syvimmät anteeksi pyyntöni, väärän merkin vikakyselyistä. Mutta kun jenkki porukoilta kysyessä ainoa vastaus tuntuu olevan että vie ammattilaiselle, kun kerta olet tollo. Luistavalla laatikolla on siis jo ajettu n.10tkm. Eli se vika ei ilmeisesti ole laatikon puolella, koska vielä liikkuu kumminkin, vai?
Onko siellä jotain rikki? Kannattaako mielummin seisottaa seisonta jarrulla vai ilman? (tasamaalla)

Eli laatikon öljyt on ok. öljyn vaihto ei auttanut. Käsittääkseni ei ole turbiinin lukkoa. (-80 luvun jenkkiloota. Oldsmobile)
Täytyypä ottaa tuo turbiini ja valutella öljyt varpaille, jospa sitten näkisi kuka siellä luistaa. Onneksi noita laatikoita saa ruottista suht edukkaasti, jos siellä on isompaa vikaa. Jos vaikka avaamalla ja ihan silmällä katsomalla oppisi jotain noista henkimaailman vehkeistä. (tomaatin toiminta on minulle ns. rajatietoa) Syvimmät anteeksi pyyntöni, väärän merkin vikakyselyistä. Mutta kun jenkki porukoilta kysyessä ainoa vastaus tuntuu olevan että vie ammattilaiselle, kun kerta olet tollo. Luistavalla laatikolla on siis jo ajettu n.10tkm. Eli se vika ei ilmeisesti ole laatikon puolella, koska vielä liikkuu kumminkin, vai?
Kerro lisää tästä P-vaihde jarrusta. W210 Mersu joskus pitkän seisonnan jälkeen. Tasamaalla ilman jalalla käytettävää seisontajarrua. Liikkeelle lähtiessä tekee sellaisen nykäyksen niin kuin olisi käsijarru jäänyt hieman päälle.Mika.T kirjoitti:Lisätään nyt tähän sen verran ettei tuo parkkivaihde liity yhtään mitenkään turbiiniin.
Se lukitsee kardaanin. Ei laatikkoa.
Onko siellä jotain rikki? Kannattaako mielummin seisottaa seisonta jarrulla vai ilman? (tasamaalla)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Vito taas... Moottori meni
silloin on auto pikassen likkahtanut ja paino on sitä pientä metallin palaa vastenJeremyH kirjoitti:Kerro lisää tästä P-vaihde jarrusta. W210 Mersu joskus pitkän seisonnan jälkeen. Tasamaalla ilman jalalla käytettävää seisontajarrua. Liikkeelle lähtiessä tekee sellaisen nykäyksen niin kuin olisi käsijarru jäänyt hieman päälle.Mika.T kirjoitti:Lisätään nyt tähän sen verran ettei tuo parkkivaihde liity yhtään mitenkään turbiiniin.
Se lukitsee kardaanin. Ei laatikkoa.
Onko siellä jotain rikki? Kannattaako mielummin seisottaa seisonta jarrulla vai ilman? (tasamaalla)
(lukitsee pääakselin ei kardaania eli jos kardanin ja pääakselin välisen liitoksen ottaa irti/hajoaa niin autoa voi vaikka työntää)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Vito taas... Moottori meni
VitossakinMika.T kirjoitti:Lisätään nyt tähän sen verran ettei tuo parkkivaihde liity yhtään mitenkään turbiiniin.
Se lukitsee kardaanin. Ei laatikkoa.

Lisää tietoa: www.skg.fi
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Vito taas... Moottori meni
Niinpä onhan vitossakin kardaaniveskola kirjoitti:VitossakinMika.T kirjoitti:Lisätään nyt tähän sen verran ettei tuo parkkivaihde liity yhtään mitenkään turbiiniin.
Se lukitsee kardaanin. Ei laatikkoa.

mutta siinäkin se vaikutta vaihteiston sisällä pääakselin
(vastaava osa on jopa kaikissa vitoissa

Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Vito taas... Moottori meni
Laitoin sulle YV:täveskola kirjoitti:
Tuommonen turniinin demonstrointi olisi aika asiallista, oletko (JariN) sattumalta töissä Piispanristillä ?
JariN
Re: Vito taas... Moottori meni
Kyllä se ainakin mm. w124 722.3 ja 722.4 lootissa lukitsee juurikin kardaani akselin. millä lie nimellä sitä akselia laatikossa sanotaan.. en tiedä eikä oikein kiinnostakkaan.
Vitossakin uskosin että se lukitsee vaihteistolta perävälitykselle menevän akselin.

Vitossakin uskosin että se lukitsee vaihteistolta perävälitykselle menevän akselin.
Re: Vito taas... Moottori meni
Älkää ny kiusakko pientä, tarttumalla sivuseikkoihinveskola kirjoitti:VitossakinMika.T kirjoitti:Lisätään nyt tähän sen verran ettei tuo parkkivaihde liity yhtään mitenkään turbiiniin.
Se lukitsee kardaanin. Ei laatikkoa.

Sitäpaitsi onhan noissa uudemmissa vitoissa kardaani. (neliveto mallissa)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Re: Vito taas... Moottori meni
Ja perusmallissakin kun on takavetoinen
Saapas nähdä missä vika luuraa, ihan mielenkiinotinen topikki.

Saapas nähdä missä vika luuraa, ihan mielenkiinotinen topikki.
300td -91, manuaali.
Re: Vito taas... Moottori meni
Vika vielä hakusessa...
http://s1122.photobucket.com/albums/l53 ... 010023.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
En tiedä näkyykö kuva, hankala laittaa kuvia tänne. Tai sitten en vaan osaa.
Jos muuta vikaa ei löydy, niin vaihdetaan kuiteski vesipumppu ja termari
http://s1122.photobucket.com/albums/l53 ... 010023.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
En tiedä näkyykö kuva, hankala laittaa kuvia tänne. Tai sitten en vaan osaa.
Jos muuta vikaa ei löydy, niin vaihdetaan kuiteski vesipumppu ja termari

Re: Vito taas... Moottori meni
Ota tuosta kuvasta suoraan tuo "IMG code"

Eli img tagit joiden väliin kuvan nettiosoite...

Eli img tagit joiden väliin kuvan nettiosoite...
Re: Vito taas... Moottori meni
Kiitos...testataan
Re: Vito taas... Moottori meni...ja vika löytyi
Viimein oli aikaa aukoa konetta. Kampiakselilta oli laakeri pyörinyt mukana yhdellä kaulalla. Kohtuullisen ruman näköinen.
Onko tietoa saako laakereita joissa on isompi ulkokehä kuin alkuperäisissä. Pukkia pitää koneistaa, eli seuraava kysymys olisi, kertokaa hyvä ja "kohtuu" hintainen koneistamo.
Mitä yleensä maksaa kampiakselin koneistus?
Vaihtokonekin käy, jos jollain sattuu olemaan tietoa.
Jaaaa "pikkuvikainen" vito olisi myynnissä
Onko tietoa saako laakereita joissa on isompi ulkokehä kuin alkuperäisissä. Pukkia pitää koneistaa, eli seuraava kysymys olisi, kertokaa hyvä ja "kohtuu" hintainen koneistamo.
Mitä yleensä maksaa kampiakselin koneistus?
Vaihtokonekin käy, jos jollain sattuu olemaan tietoa.
Jaaaa "pikkuvikainen" vito olisi myynnissä

Re: Vito taas... Moottori meni...ja vika löytyi
AnJa kirjoitti:Viimein oli aikaa aukoa konetta. Kampiakselilta oli laakeri pyörinyt mukana yhdellä kaulalla. :

Re: Vito taas... Moottori meni..ja vika löytyi
Vitossa kaikki mahdollista...
Toiseksi etummainen kampiakselin liukulaakeri pyörinyt akselin mukana.
En tiedä selvensikö yhtään...ammattisanasto hiukkasen hukassa.
Toiseksi etummainen kampiakselin liukulaakeri pyörinyt akselin mukana.
En tiedä selvensikö yhtään...ammattisanasto hiukkasen hukassa.
Re: Vito taas... Moottori meni...ja vika löytyi
Olikos tää cdi koneinen? Kaverilta löytys purettu viton cdi kone, josta puuttuu kaksi mäntää ja kaksi suutinta..AnJa kirjoitti:Viimein oli aikaa aukoa konetta. Kampiakselilta oli laakeri pyörinyt mukana yhdellä kaulalla. Kohtuullisen ruman näköinen.
Onko tietoa saako laakereita joissa on isompi ulkokehä kuin alkuperäisissä. Pukkia pitää koneistaa, eli seuraava kysymys olisi, kertokaa hyvä ja "kohtuu" hintainen koneistamo.
Mitä yleensä maksaa kampiakselin koneistus?
Vaihtokonekin käy, jos jollain sattuu olemaan tietoa.
Jaaaa "pikkuvikainen" vito olisi myynnissä
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Re: Vito taas... Moottori meni..ja vika löytyi
Ei ole cdi, enkä tiedä voiko osia käyttää ristiin.
Re: Vito taas... Moottori meni...ja vika löytyi
Ei kannata, haet/tilaat loimaalta tai valkeakoskelta vähän ajetun 200D moottorin kampiakselin siihen. Ei pitäisi maksaa montaa kymppiä, satasen korkeintaan. Itse ajelen 200€ koneella. Kampiakseli on 93 vuosimallia.AnJa kirjoitti:Mitä yleensä maksaa kampiakselin koneistus?
Osta vaikka koko kone ja lahjota loput romut mulle

Lisää tietoa: www.skg.fi