Pitävää kytkintä marsuun

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
samtron
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 11.09.2008 23:15
Paikkakunta: oulu

Pitävää kytkintä marsuun

Viesti Kirjoittaja samtron »

Kertokaapa viisaammat minkälaista edukasta kytkintä kannattaisi sovitella w 124 300d turbotettuun mersuun?? Tehotavoite n200hv vakiohilppeillä ja piristetyllä pumpulla, kiitokset vastanneille jo etukäteen!!
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: Pitävää kytkintä marsuun

Viesti Kirjoittaja BTriker »

samtron kirjoitti:Kertokaapa viisaammat minkälaista edukasta kytkintä kannattaisi sovitella w 124 300d turbotettuun mersuun?? Tehotavoite n200hv vakiohilppeillä ja piristetyllä pumpulla, kiitokset vastanneille jo etukäteen!!
No halvin noille tehoille on edellyttäen, että on pitkäakselinen laatikko, on 410 pakettimersun asetelma ja nelilapainen sintteri. Pitää ainakin reilut 300 heppaa ja viisisataa nm vääntöä. Moni karsastaa sintteriä, mutta ainakin omassa kytkimen käyttö on hyvinkin käyttäjäystävällistä, eikä nyökkimistä ole.

Mitä tarkoitat vakiohilppeillä? Vakio turbosta ei kannata tuota kahtasataa repiä irti, jos haluaa edes hiukan kestävän pelin. Jos turboTETTU, niin laita ainakin välijäähdytin sinne keulille. On meinaan hyvät lämmöt ja pakopaineet, jos isoilla elementeilllä olevalla pumpulla syötetään soppaa ilman öljyruutia olevaan koneeseen ja vakiopillerillä painetaan ilimaa sekaan ilman välijäähdytintä. Jäähdytys kuntoon myös öljyn osalta.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
samtron
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 11.09.2008 23:15
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja samtron »

Kytkin tilattu, 4 lapanen sintteri ape importsista, joku kerkis viedä viimeisen nokan edestä. Mikäpä se tässä maailmassa kannattaa, tarkoitus ei ole tehä mitään maailman tappiin kestävää konetta, vaan laitetaan puhallin kiinni ja kokeillaan mitä se kestää. Sitten kun hajoaa laitetaan org turbo moottori kiinni. Pitää käydä penkittään kun saa auton nippuun. En tiedä pitkäakselisesta laatikosta, mutta siinä on 5 lovinen loota, kytkinakseli 26 hampainen ja vakio kytkin oli 228mm.
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Viesti Kirjoittaja BTriker »

samtron kirjoitti:Kytkin tilattu, 4 lapanen sintteri ape importsista, joku kerkis viedä viimeisen nokan edestä. Mikäpä se tässä maailmassa kannattaa, tarkoitus ei ole tehä mitään maailman tappiin kestävää konetta, vaan laitetaan puhallin kiinni ja kokeillaan mitä se kestää. Sitten kun hajoaa laitetaan org turbo moottori kiinni. Pitää käydä penkittään kun saa auton nippuun. En tiedä pitkäakselisesta laatikosta, mutta siinä on 5 lovinen loota, kytkinakseli 26 hampainen ja vakio kytkin oli 228mm.
Oliko jäykkä vauhtipyörä vai kaksoismassa? Jäykällä vauhtiksella laatikko pitkäakselinen ja kaksoismassalla lyhyt. Tuo levy ei sitten passaa kuin jäykällä pyörällä olevaan. Onko auto rekattu ennen vai jälkeen vuotta 89? Jos ennen, niin todennäköisesti on pitkäakselinen, jos jälkeen niin sitten se on lyhkäsellä.
Sitten vinkki iltojen ratoksi: kannattaa hakea juttuja turbot ja projektit osioista. Saa paljon tietoa jo sieltä, kun näitä turbotuksia ja voimansiirto-juttuja on käsitelty aika paljon.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
samtron
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 11.09.2008 23:15
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja samtron »

Jäykkä ympyrä siellä on. Milllä moottorilla se 410mersu pitää olla ja minkä ikäinen, jotta asetelma sopii? Auto on vuosimalliltaan 92, alkujaan 250td, vaihdettu 300 kone. Meinasin laittaa vakio imusarjan, mutta tuli ongelmaksi kaasuvivusto, niin pitää vissiin laittaa vaparin imusarja ja hitsailla painekotelo, kun kumpaakin joutuu hitsaileen joka tapauksessa.
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Viesti Kirjoittaja BTriker »

samtron kirjoitti:Jäykkä ympyrä siellä on. Milllä moottorilla se 410mersu pitää olla ja minkä ikäinen, jotta asetelma sopii? Auto on vuosimalliltaan 92, alkujaan 250td, vaihdettu 300 kone. Meinasin laittaa vakio imusarjan, mutta tuli ongelmaksi kaasuvivusto, niin pitää vissiin laittaa vaparin imusarja ja hitsailla painekotelo, kun kumpaakin joutuu hitsaileen joka tapauksessa.
Enpä muista minkä vuoteinen ja millä koneella, mutta liikkeessä sano, että 410 pakettimersun asetelma, joka on tarkoitettu 228mm levylle ja jäykälle vauhtipyörälle. Tulee oikea.
Vivusto käy tuon turbon imusarjan kanssa, kun pitennät sitä tankoa, joka menee pumpulle suoraan alaspäin. Vivustoa pitää myös hiukan korottaa alakorvakosta vaikka alumiinilatan pätkällä. Poikittain sen voi tukea myös alumiinilatalla imusarjan valmiisiin ruuvinpaikkoihin. Sitä kun tutkailet, niin huomaat miten menee.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
samtron
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 11.09.2008 23:15
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja samtron »

Peijooni siellähän olikin 2 massa vauhtis, olis pitäny katsoa vähän tarkemmin, mutta ei kyllä käyny mielessäkään että tämän ikäisessä autossa on 2massa pyörä. Pitääköhän se sitten vaihtaa loota ja vauhtis, vai onko parempia ideoita??
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Viesti Kirjoittaja BTriker »

samtron kirjoitti:Peijooni siellähän olikin 2 massa vauhtis, olis pitäny katsoa vähän tarkemmin, mutta ei kyllä käyny mielessäkään että tämän ikäisessä autossa on 2massa pyörä. Pitääköhän se sitten vaihtaa loota ja vauhtis, vai onko parempia ideoita??
Pitkäakselinen loota ja siihen jäykkä vauhtipyörä. Kaksoismassa alkaa paukuttamaan tehon ja väännön lisäyksellä, eikä siihen taida saada pitävää asetelma/levy pakettiakaan. Onhan ne jotkut ympännyt esim. 270CDI:n kaksoismassapyörän ja kytkimen tuon lyhytakselisen jatkoksi, mutta tulee kalliimmaksi kuin hommata pitkäakselin laatikko ja siihen kytkin.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
samtron
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 11.09.2008 23:15
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja samtron »

Nyt on hommattu pitkäakselinen loota, ja jäykkä vauhtipyörä. Kytkinki saapu nopeasti, pitäs vielä hommata asetelma jostakin. Oisko varaosa numeroa kellään siitä 410 mesen asetelmasta?
TdJJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 15.12.2009 12:27
Paikkakunta: Keitele

Viesti Kirjoittaja TdJJ »

Minuakin kiinnostaisi tälläinen budjetti kytkin, eli ymmärsinkö oikein jäykkä vauhtipyörä (200-250d) neljä lapainen sintteri(halk.228) ja pakun asetelma (410 vissiin sama kuin 310). Vauhtipyörää joutuu koneistamaan?
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Viesti Kirjoittaja BTriker »

TdJJ kirjoitti:Minuakin kiinnostaisi tälläinen budjetti kytkin, eli ymmärsinkö oikein jäykkä vauhtipyörä (200-250d) neljä lapainen sintteri(halk.228) ja pakun asetelma (410 vissiin sama kuin 310). Vauhtipyörää joutuu koneistamaan?
Kolmesatasen dieselin jäykkä pyörä on 228mm sintterilevyn ja 410 pakun asetelman kanssa "pulttaa kiinni"-tyyppinen ratkaisu. Muiden moottorien vauhtipyöristä ml. bensakoneisten, ei ole kokemusta. Pienempi koneisten dieselien vauhtikset joutuu koneistamaan. Ei tietoa onko 310 mersun ja 410 mersun asetelmat samat. Jos varaosanumerot on samat niin silloin ovat. Luonnollisesti.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
samtron
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 11.09.2008 23:15
Paikkakunta: oulu

Re: Pitävää kytkintä marsuun

Viesti Kirjoittaja samtron »

Tuli tänään käytyä tehonmittauksessa, 142,5kw moottoriteho, max vääntö 370nm, vakio turbonpumpulla, (itse säädetty) vakio turbolla, sopiva välijäähdytin, ahtopaineet oli penkissä 0,7
Vastaa Viestiin