
w124 250tdt
Toi nyt näyttää ulkoisesti aika samalle mitä se mersun morkooli ja ei kai vanhoissa traktoreissa tai rekoissa mitään kovia ahtopaineta ole käytetty, joten tuskinpa siellä sisällä on mitään insinööritaidon riemunnäytettä odotettavissa...mutta odotellaan kuvia joltain joka sen purkaa. Ainakin rekat ja raktorit savuttaa 

Lisää tietoa: www.skg.fi
tuota "traktorimallin" morkoolia on kuitenkin helpompi jatkojalostaa... ainakin jos sitä vertaa tähän mersun vakioon...
mitä tuollainen "jälkiasennus" morkooli yleensä maksaa, että pääseekö sitten helpommalla ostamalla vain tuollaisen valmiiksi kehitellyn
lähinnä pera8x:n autossakin esiintyvän on/off tyyppisen oireen sillä pitäis vielä saada kuriin, reilusti yli 2 bar. ahdot sitten vaatii jo hieman enemmän jousien kokeilua/tuplajousia
mörkövolvossa morkooli toimii ainakin ihan mahtavasti, alakierroksilla kun ei ole ahtoja ei pahemmin savuta, mutta kun ahdot nousee, niin alkaa savuakin tulla ja voimaa
on muuten -80 luvun alun traktori ja siitä löytyy jopa ihan vesicolerikin tehtaan jäljiltä... tais olla aikoinaan maailman parhaimmalla hyötysuhteella varustettu työkoneen moottori
kulutus/Kwh on vieläkin kilpailukykyinen näihin 25 vuotta uudempiin tietokoneohjattuihin moottoreihin verrattuna...
4 pyttyiseen valmetin koneeseen taas ei saatu voimaa mitenkään, vaikka lukittiin morkooli mekaanisesti täysille, savua kyllä tuli, mutta ei voimaa
epäiltiin että nokka on mennyt tehtaalla yhden hampaan pieleen, kun se ei todellakaan tuntunut 115 heppaiselta tehtaan jäljiltä, no se on mennyt kiertoon jo ajat sitten... oli niin tyypillinen valmetti, että oikein vitutti kun sen näki työmaalla (loota 2 kertaa paskaksi, vaikka mittarissa ei ollut vielä 1000 tuntiakaan ja työ mitä sillä tehtiin oli lähinnä tyhjänä ajelua...)
omassa vakioajokissa ei taas ole koko morkoolia ja savutus/voima säädetään ihan kaasulla
se on kuitenkin se paras systeemi voiman kannalta...
mitä tuollainen "jälkiasennus" morkooli yleensä maksaa, että pääseekö sitten helpommalla ostamalla vain tuollaisen valmiiksi kehitellyn

lähinnä pera8x:n autossakin esiintyvän on/off tyyppisen oireen sillä pitäis vielä saada kuriin, reilusti yli 2 bar. ahdot sitten vaatii jo hieman enemmän jousien kokeilua/tuplajousia

mörkövolvossa morkooli toimii ainakin ihan mahtavasti, alakierroksilla kun ei ole ahtoja ei pahemmin savuta, mutta kun ahdot nousee, niin alkaa savuakin tulla ja voimaa


4 pyttyiseen valmetin koneeseen taas ei saatu voimaa mitenkään, vaikka lukittiin morkooli mekaanisesti täysille, savua kyllä tuli, mutta ei voimaa

omassa vakioajokissa ei taas ole koko morkoolia ja savutus/voima säädetään ihan kaasulla

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
hirveen yksinkertainen vekotinhan toi koko morkooli on.
sopivat jousivoimat ja painetta kestävä kalvo. ahtopaine ja jousivoimat taistelee voimista keskenään. ja se on siinä. tarkempia hienosäätöjä siihen vois sitten tehdä vaikka jousen esikiristyksellä ja ilman bleedauksella, niinku veskolaki jo ehdotti. noilla eväillä luulis saavan just prikulleen ahtopainetta seuraavan syöttömäärän ja kokonaisuudessaan toimivan paketin.
mitenkähän noitten patentti asioitten kanssa menee niin ku lainmukaan. ketään nyt tuskin kiinnostaa, jos itelleen jotakin patentoituakin värkkäilee, mutta myyntiin saakka jos laittaa, niin voi tulla hankaluuksia. jos esim. mynällä on patentti niiden erikois morkooliin, niin jos sen morkoolin tekee muuten samanmoisen, paitsi muutaa sitä vähän johonkin suuntaan, niin koskeeko se patentti sitten sitäkin? vai kuinka tarkkoja noi on? ja kuinka laajasti jo patentoitua keksintöä saa valmistaa?
sopivat jousivoimat ja painetta kestävä kalvo. ahtopaine ja jousivoimat taistelee voimista keskenään. ja se on siinä. tarkempia hienosäätöjä siihen vois sitten tehdä vaikka jousen esikiristyksellä ja ilman bleedauksella, niinku veskolaki jo ehdotti. noilla eväillä luulis saavan just prikulleen ahtopainetta seuraavan syöttömäärän ja kokonaisuudessaan toimivan paketin.
mitenkähän noitten patentti asioitten kanssa menee niin ku lainmukaan. ketään nyt tuskin kiinnostaa, jos itelleen jotakin patentoituakin värkkäilee, mutta myyntiin saakka jos laittaa, niin voi tulla hankaluuksia. jos esim. mynällä on patentti niiden erikois morkooliin, niin jos sen morkoolin tekee muuten samanmoisen, paitsi muutaa sitä vähän johonkin suuntaan, niin koskeeko se patentti sitten sitäkin? vai kuinka tarkkoja noi on? ja kuinka laajasti jo patentoitua keksintöä saa valmistaa?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
eiköhän morkoolin patentti ole bosch:n omaisuutta, tai ollut, vanhaksihan se on jo mennyt aikoja sitten...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
niin, ei morkoolia voida uudelleen "patentoida", kun siinä ei mitään mullistavaa kehitystä ole tapahtunut, sama imusarjan paineeseen perustuva säätövaikutus sillä on, vaikka sille tekis mitä hienosäätöä...
patentti suojaa vain kaupallista valmistusta, omaan käyttöön saa tehdä vaikka olis kuinka patentilla suojattu... jos haluaa alkaa tekemään patentilla suojattua tuotetta myyntiin ammattimaisesti, pitää patentit omistajalle suorittaa sovittu korvaus...
jos taas pystyt oleellisesti parantamaan patentoitua tuotetta, voit hakea sille itse uuden patentin ja muut ei saa taas alkaa valmistamaan sitä sun kehttelemää mallia myyntiin... morkooliin ei pysty niin suurta muutosta tekemään, että se voitais katsoa oleellisesti olevan parempi, että sille sais uuden patentin tai ainakin se vaatis vähintään tietokoneen ohjaamaan sitä...
patentti suojaa vain kaupallista valmistusta, omaan käyttöön saa tehdä vaikka olis kuinka patentilla suojattu... jos haluaa alkaa tekemään patentilla suojattua tuotetta myyntiin ammattimaisesti, pitää patentit omistajalle suorittaa sovittu korvaus...
jos taas pystyt oleellisesti parantamaan patentoitua tuotetta, voit hakea sille itse uuden patentin ja muut ei saa taas alkaa valmistamaan sitä sun kehttelemää mallia myyntiin... morkooliin ei pysty niin suurta muutosta tekemään, että se voitais katsoa oleellisesti olevan parempi, että sille sais uuden patentin tai ainakin se vaatis vähintään tietokoneen ohjaamaan sitä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Morkooli o joo tuon näköine mut syötön säätö ompi nykyää kaasuvivussa (tarkempi=parempi)jukkis. kirjoitti:http://superturbodiesel.com/std/attachment.php?aid=1779
en tiiä onko tuo uusin versio.
edit.
myöhästyin.
Kyllä sinne mormoolin toteutukseen voi koittaa keksiä uusia mullistavia pantentoimisen arvoisia keksintöjä. Piru vain kun ei millään keksi tai kaikki on jo mukamas keksitty. Tosin tolleen ajateltiin jo 1800 luvulla, että tekniikassa ei ole enää mitään uutta keksittävää.
Pitäisi keksiä äärimmäisen pieni mokkula, jolla on tarkka ja voimakas työntö/vetovoima johonkin tankoon ja joka ei vikaannu lämpötilan muuttuessa -50 ... +150 astetta. Nykyaikana tuo tarkoittaa mikrokontrolleria (tietokone) ja sähköön perustuvaa jonkinlaista toimielintä. Kalvot, metalliliuskat ja jouset on vähän vanhanaikaisia. Toimintaperiaatekin on aika aneeminen, on kaksi voimaa ja toisen kasvaessa se voittaa toisen. Suunittelun lähtökohtanahan pitäisi pikemminkin olla, että se toinen voima poistuu samalla kun se toinen lisääntyy eikä niin, että voimat vastustavat toisiaan, jolloin energiaa muuttuu lämmöksi.
Paljon on vielä keksittävää ihan nykypäivän auton ottomoottoriin jos ajattelee vaikka miten hölmösti on venttiilikoneisto toteutettu ja millaisia voimia eli siis energiaa sielläkin hukataan.
Pitäisi keksiä äärimmäisen pieni mokkula, jolla on tarkka ja voimakas työntö/vetovoima johonkin tankoon ja joka ei vikaannu lämpötilan muuttuessa -50 ... +150 astetta. Nykyaikana tuo tarkoittaa mikrokontrolleria (tietokone) ja sähköön perustuvaa jonkinlaista toimielintä. Kalvot, metalliliuskat ja jouset on vähän vanhanaikaisia. Toimintaperiaatekin on aika aneeminen, on kaksi voimaa ja toisen kasvaessa se voittaa toisen. Suunittelun lähtökohtanahan pitäisi pikemminkin olla, että se toinen voima poistuu samalla kun se toinen lisääntyy eikä niin, että voimat vastustavat toisiaan, jolloin energiaa muuttuu lämmöksi.
Paljon on vielä keksittävää ihan nykypäivän auton ottomoottoriin jos ajattelee vaikka miten hölmösti on venttiilikoneisto toteutettu ja millaisia voimia eli siis energiaa sielläkin hukataan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
niin, kyllähän paljon on keksittykin otto tai diesel koneeseen, mutta ne ei oikein ole kokonaistaloudellisia sarjatuotantoon tai sitten ne ei vain kestä normaali käyttöä tai säätötarve on päivittäistä...
pakko ohjattuja venttiileitä sentään näkyy joissakin kadunmiehenkin koneissa, mutta ei taida kaupasta sellaisella systeemillä varustettua autoa saada
voiko sitä pumpun sisäistä syöttöön vaikuttavaa liikettä, johon morkooli siis vaikuttaa, saada lisättyä muutoksilla ja siten saada lisää herkkyyttä morkoolin toimintaan
ei ole tullut yhtäään mersun pumppua purettua, joten kaikki yksityiskohdat ei ole selvillä kyseistä pumpusta
mutta ei sen luulis kummemmin poikkeavan muista bosch:n rivipumpuista säätimen osalta...
pakko ohjattuja venttiileitä sentään näkyy joissakin kadunmiehenkin koneissa, mutta ei taida kaupasta sellaisella systeemillä varustettua autoa saada

voiko sitä pumpun sisäistä syöttöön vaikuttavaa liikettä, johon morkooli siis vaikuttaa, saada lisättyä muutoksilla ja siten saada lisää herkkyyttä morkoolin toimintaan


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
No kun se servo/tietokoneohjaus tekniikkakin on jo keksitty ja minä tietysti haluaisin keksiä jotain mullistavaa mikä tekee miljonääriksi
mutta kun ei vain keksi yhtään mitään koskaan
Servon sovittaminen siihen olisi vain raakaa työtä, joka ei kait loppupeleissä antaisi mitään uutta muuta kuin epäluotettavuutta. Oltaisiin askeleen lähempänä mekaanista cdi moottoria. Yhteispaineruiskutus on kyllä hienompi ratkaisu kuin joku säätötangon manipulointi.
Miksei voi olla tietokoneohjattua rivipumppua...siis se tietokoneen ohjaus/venttiili olisikin suutinputkissa/suuttimessa ja pumpun sisällä olisi jatkuva 200+ bar polttoainepaine eikä mitään nokka-akselia ja nokkaa erikseen jokaiselle sylinterille.
Hmmm....cdi moottorin korkeapainepumppu, se säädettäisiin tuottamaan 200...300 bar paineen johonkin jukurttipurkkiin. Sitten modataan suoraruiskun suuttimista venttiilit esikammion suutinpitkia aukomaan, jolloin jukurttipurkista polttoaine pääsee suutinputkeen. Tietokone simuloi sinne kuhunkin suutinputkeen nokan profiilia vastaavan paineen nousun aukomalla venttiilejä sopivasti pulssittamalla ja vakiot suuttimet kelpaa.


Servon sovittaminen siihen olisi vain raakaa työtä, joka ei kait loppupeleissä antaisi mitään uutta muuta kuin epäluotettavuutta. Oltaisiin askeleen lähempänä mekaanista cdi moottoria. Yhteispaineruiskutus on kyllä hienompi ratkaisu kuin joku säätötangon manipulointi.
Miksei voi olla tietokoneohjattua rivipumppua...siis se tietokoneen ohjaus/venttiili olisikin suutinputkissa/suuttimessa ja pumpun sisällä olisi jatkuva 200+ bar polttoainepaine eikä mitään nokka-akselia ja nokkaa erikseen jokaiselle sylinterille.
Hmmm....cdi moottorin korkeapainepumppu, se säädettäisiin tuottamaan 200...300 bar paineen johonkin jukurttipurkkiin. Sitten modataan suoraruiskun suuttimista venttiilit esikammion suutinpitkia aukomaan, jolloin jukurttipurkista polttoaine pääsee suutinputkeen. Tietokone simuloi sinne kuhunkin suutinputkeen nokan profiilia vastaavan paineen nousun aukomalla venttiilejä sopivasti pulssittamalla ja vakiot suuttimet kelpaa.

Lisää tietoa: www.skg.fi
päivitetääs taas. jees, elikkäs auto on toiminut hienosti koko talven ja kesän. ahtoja nostettu tässä kuluneen kesän aikana 1,5 baariin ja syöttöpumpullakin käyty. soppaa saa sen verran, että tasasesti sauhuttelee aina sinne puoleentoista baariin saakka. tämän hetken tehoista ei tietoa, mutta ei mitään maata mullistavaa. alta 300 hepan varmaan. tehot on riittävät, mutta vetoalue sais olla pikkasen laajempi. suunnitelmissa on/oli hankkia pikkasen nykyaikasempi turbo, jotta sais pikkasen paremman vetoalueen, taikka vastaavasti sitten enemmän tehoja, mutta tänään meni jotakin rikki. töistä kotio ajellessani kesken kiihdytyksen kuului pamasu, sitten kuului rahina/räminä, sitten pistin kytkimen pohjaan ja rullailin kotipihaan. siinä sitten ihmettelin sitä ääntä. vapaallakin rämisee, mutta kuitenkin jotenkin vetää vaihde päällä. ilmeisesti loota, taikka kardaanista joku kumilimppu rikki.
huomenna, taikka ylihuomenna tarvii tutkia, mikä meni rikki ja päivittää sitten taas heikkoja osia parempiin. (tai sitten tyytyä noihin samoihin heikkoihin osiin.) ainakin se turbo tulee heti kohta päivitettyä parempaan. ja joku loota jostakin, jos se nyt edes on rikki.
moottoriöljyn vesi/öljycoolerikin on tekeillä. vaiheessa vielä, mutta kyllä se sitten viimeistään valmiiks tulee, kun tehojakin alkaa oleen.







huomenna, taikka ylihuomenna tarvii tutkia, mikä meni rikki ja päivittää sitten taas heikkoja osia parempiin. (tai sitten tyytyä noihin samoihin heikkoihin osiin.) ainakin se turbo tulee heti kohta päivitettyä parempaan. ja joku loota jostakin, jos se nyt edes on rikki.
moottoriöljyn vesi/öljycoolerikin on tekeillä. vaiheessa vielä, mutta kyllä se sitten viimeistään valmiiks tulee, kun tehojakin alkaa oleen.







W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
päivitetääs taas. eilen sain raadettua uuden laatikon paikalleen. uus laatikko oli 2,6 tenavasta 5 pykäläinen ja pitkä akselinen. onko se sitten kestävämpi, huhujen mukaan saattais ollakkin. aika näyttää. hienosti ja kivuttomasti meni paikalleen, oikeestaan mitään erikoista ei tarttenu tehdä, sinne vaan vanhan tilalle. kartaania joutu lyhentään 4 senttiä ja vaihdelaatikon tukipistettä siirtää pykälällä taakseppäin. sekään ei aiheuttanu mitään erikoisia toimenpiteitä, mersu kun on tehtaalla tehty jo aika valmiiks, elikkäs valmiit kierteet oli korissa. senkun siirti vaan.
kartaanin lyhennys oli aika simppeli homma sekin. ensin merkkas vaan, että tulee samaan kohtaan kiinni, eikä esim. 90 astetta eri asentoon. sitten vaan sahalla poikki mahdollisimman läheltä kumilimppua. sorvissa pyöräytin sopivan pätkän hitsaus kohtaan niin, että se oli niin timmi kardaanin sisään, kun vaan voi olla. ja pituutta joku 7 senttiä. sitten vaan kartaanin osat toisiinsa, suorakulmalla vähän tsiikaili, että on suorassa ja sit sähköliimaa. suoraan tuli ja hyvin toimii. ei ainakaan 160 vauhdissa vielä väpättäny, eli riittää mulle.
samalla vaihdoin molemmat moottorin kumityynyt, kun toinen niistäkin oli jo antautunut. ( sainkohan KL:stä jotkut umpikumiset, kun täristää mielestäni enemmän, kun aikasemmin. ja jos vertaa tohon tenavaan, niin suorastaan jyrisee tyhjäkäynnillä.) ka kartaanin rätit tuli kans uusittua.
otin samalla muutaman kuvan. jotakin pähkäilyjä on ollu tosta kaksoisjousi kytkikmestä, niin siitä on kuveja ja sitten siitä kytkimen työsylinteristä mallia BMW.
vanha vaihdelaatikko oli menny aika huonoon kuntoon. tiputin öljyt pois enne, ku törkkäsin askin romulavalle. hampaita oli tarttunu öljyropun magneettiin ja öljyn seassa tuli lisää hampaita, rautaa ja messinkiä, tai pronssia tms.




vanha loota

uus loota

pemarin työsylinteri, yhden reijän joutuu poraan, että käy ja hydrauli putket on erilaiset, kun mersussa.



kartaanin lyhennys oli aika simppeli homma sekin. ensin merkkas vaan, että tulee samaan kohtaan kiinni, eikä esim. 90 astetta eri asentoon. sitten vaan sahalla poikki mahdollisimman läheltä kumilimppua. sorvissa pyöräytin sopivan pätkän hitsaus kohtaan niin, että se oli niin timmi kardaanin sisään, kun vaan voi olla. ja pituutta joku 7 senttiä. sitten vaan kartaanin osat toisiinsa, suorakulmalla vähän tsiikaili, että on suorassa ja sit sähköliimaa. suoraan tuli ja hyvin toimii. ei ainakaan 160 vauhdissa vielä väpättäny, eli riittää mulle.
samalla vaihdoin molemmat moottorin kumityynyt, kun toinen niistäkin oli jo antautunut. ( sainkohan KL:stä jotkut umpikumiset, kun täristää mielestäni enemmän, kun aikasemmin. ja jos vertaa tohon tenavaan, niin suorastaan jyrisee tyhjäkäynnillä.) ka kartaanin rätit tuli kans uusittua.
otin samalla muutaman kuvan. jotakin pähkäilyjä on ollu tosta kaksoisjousi kytkikmestä, niin siitä on kuveja ja sitten siitä kytkimen työsylinteristä mallia BMW.
vanha vaihdelaatikko oli menny aika huonoon kuntoon. tiputin öljyt pois enne, ku törkkäsin askin romulavalle. hampaita oli tarttunu öljyropun magneettiin ja öljyn seassa tuli lisää hampaita, rautaa ja messinkiä, tai pronssia tms.




vanha loota

uus loota

pemarin työsylinteri, yhden reijän joutuu poraan, että käy ja hydrauli putket on erilaiset, kun mersussa.



W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 250tdt
nostetaas tätäkin.
nyt on mersulla kokolailla vuosi menyt "st":nä. tähän päivään asti kone on toiminu hyvin. lähteny pakkasesta hyvin käyntiin, vetäny kiittävästi ja muutenkin pelannu, kuin ihmisen mieli. muuten tekniikan puolella onkin ollu vähän kaiken näköistä. kahdesta vaihdelaatikosta menny rattaat sileeks, nyt paikallaan kutosen perästä 5 lovinen aski, mikä on osottautunu hyväks. orkkis turbo vaihdettu isompaan, mikä oli suuri harppaus. vääntö kasvoi koko kierrosalueen heti tyhjäkäynniltä alkaen suuremmaks, kun vakiomoottorissa on millään alueella. tehot vähän reilu tplaantui. no, nyt se turbo alko oleen jostakin syystä pikkusen jo kulahtanu, eikä oikein ahtanu kun baarin verran, kun oikein vedätti meneen. olisko saanu käpyjä, tai sitten muuten vaan ottanu itteensä. en tiedä. no, nyt sielä sitten onkin heti kerrasta parempaa turbotekniikkaa. paikoillaan on erittäin lyhyt pulssipakosarja ja sen perässä holsetin hx40 billetti imusiivellä. ja varmuuden vuoksi vielä uus isompi vapaavirtaussuodatin, kun vanhaan putsariin ei oikein ollu enää luottoa.
alkuunsa pikkasen jännitti asennellessa holsettia, että mahtaakohan tää herätä ikinä, kun oli kuitenkin reilusti isompi, mitä garretin ikivanha t04:nen. kovassa uskossa sitä sinne asenneltiin ja lopulta kun pääsi kokeileen, niin hyvinhän se toimi. pieni vinkuna alkaa jostakin 1500 kiekan nurkilta ja voimistuu kierrosten noustessa. 3000 kierroksen kohdalla vetää jo hyvin ja 3500 kierroksen kohdalla alkaa toden teolla puhua. vetoja piisaa hyvin ylös asti. tarkkaa koneen kierroslukua en oikein tiedä. mersun oma mittari näyttää koneen kiertävän 6500rpm ja katsastuskonttorin pakokaasutestissä tuli ekalla vedolla 7500! tokalla sitten 5400. setä sano vaan, että "nää laitteet välillä sekoilee". niin ei tosta oikein ota selvää. luulisin sen olevan kuitenkin jossain 6000 nurkilla. hyvin se on kuiteskin pelannu ja vetää tappiin saakka. melko tyytyväinen ahtimeen. eihän tällä nyt mitään alavääntöistä konetta saada, mutta parempi se kai on ylävireinen, kun alivireinen?
joo o. ja tän hetken tilanne on, että ilmeisesti kansipahvi tai kansi on sökönä. auto on sauhutellu jonkin verran pakarista. sellasta harmahtavan sinertävää sauhua. ensin ajattelin sen olevan turbo, tai suuttimet. no, vaihdoin kärjet, ei auttanu. sitten vaihdoin ton holsetin, mutta sekään ei auttanu sauhutteluun. niin jäljelle jää vaan se kansi, tai pahvi. ja tarkemmissa tutkiskeluissa näytti siltä, että pahvi vuotelis uloskin päin pikkasen. tarvii se vielä korjata niin sitten uskaltaa alkaa ahtaan kunnolla. ellei kellään sitten ole jotain muuta vikakohdetta arvata?
tässä sen vanhan ahtimen imusiipi. aikas huonossa kunnossa. olisko tohon kellään mitään vian aiheuttaja veikkauksia?

sitten toi hosletti:

enempää ei ole kuvia. kuvaukset tuppaa vähän jäämään pieniks, kun on asennusinto päällänsä. mutta koitan ottaa lisää kuvaa ja vaikka viteookin jossain kohtaa. varmaan ensviikon loppuna vaihtuu kansinahka. KL:ssä oli aika halpa yläpään tiivistesarja. varmaan sieltä kannattaa ostaa?
nyt on mersulla kokolailla vuosi menyt "st":nä. tähän päivään asti kone on toiminu hyvin. lähteny pakkasesta hyvin käyntiin, vetäny kiittävästi ja muutenkin pelannu, kuin ihmisen mieli. muuten tekniikan puolella onkin ollu vähän kaiken näköistä. kahdesta vaihdelaatikosta menny rattaat sileeks, nyt paikallaan kutosen perästä 5 lovinen aski, mikä on osottautunu hyväks. orkkis turbo vaihdettu isompaan, mikä oli suuri harppaus. vääntö kasvoi koko kierrosalueen heti tyhjäkäynniltä alkaen suuremmaks, kun vakiomoottorissa on millään alueella. tehot vähän reilu tplaantui. no, nyt se turbo alko oleen jostakin syystä pikkusen jo kulahtanu, eikä oikein ahtanu kun baarin verran, kun oikein vedätti meneen. olisko saanu käpyjä, tai sitten muuten vaan ottanu itteensä. en tiedä. no, nyt sielä sitten onkin heti kerrasta parempaa turbotekniikkaa. paikoillaan on erittäin lyhyt pulssipakosarja ja sen perässä holsetin hx40 billetti imusiivellä. ja varmuuden vuoksi vielä uus isompi vapaavirtaussuodatin, kun vanhaan putsariin ei oikein ollu enää luottoa.
alkuunsa pikkasen jännitti asennellessa holsettia, että mahtaakohan tää herätä ikinä, kun oli kuitenkin reilusti isompi, mitä garretin ikivanha t04:nen. kovassa uskossa sitä sinne asenneltiin ja lopulta kun pääsi kokeileen, niin hyvinhän se toimi. pieni vinkuna alkaa jostakin 1500 kiekan nurkilta ja voimistuu kierrosten noustessa. 3000 kierroksen kohdalla vetää jo hyvin ja 3500 kierroksen kohdalla alkaa toden teolla puhua. vetoja piisaa hyvin ylös asti. tarkkaa koneen kierroslukua en oikein tiedä. mersun oma mittari näyttää koneen kiertävän 6500rpm ja katsastuskonttorin pakokaasutestissä tuli ekalla vedolla 7500! tokalla sitten 5400. setä sano vaan, että "nää laitteet välillä sekoilee". niin ei tosta oikein ota selvää. luulisin sen olevan kuitenkin jossain 6000 nurkilla. hyvin se on kuiteskin pelannu ja vetää tappiin saakka. melko tyytyväinen ahtimeen. eihän tällä nyt mitään alavääntöistä konetta saada, mutta parempi se kai on ylävireinen, kun alivireinen?
joo o. ja tän hetken tilanne on, että ilmeisesti kansipahvi tai kansi on sökönä. auto on sauhutellu jonkin verran pakarista. sellasta harmahtavan sinertävää sauhua. ensin ajattelin sen olevan turbo, tai suuttimet. no, vaihdoin kärjet, ei auttanu. sitten vaihdoin ton holsetin, mutta sekään ei auttanu sauhutteluun. niin jäljelle jää vaan se kansi, tai pahvi. ja tarkemmissa tutkiskeluissa näytti siltä, että pahvi vuotelis uloskin päin pikkasen. tarvii se vielä korjata niin sitten uskaltaa alkaa ahtaan kunnolla. ellei kellään sitten ole jotain muuta vikakohdetta arvata?
tässä sen vanhan ahtimen imusiipi. aikas huonossa kunnossa. olisko tohon kellään mitään vian aiheuttaja veikkauksia?

sitten toi hosletti:

enempää ei ole kuvia. kuvaukset tuppaa vähän jäämään pieniks, kun on asennusinto päällänsä. mutta koitan ottaa lisää kuvaa ja vaikka viteookin jossain kohtaa. varmaan ensviikon loppuna vaihtuu kansinahka. KL:ssä oli aika halpa yläpään tiivistesarja. varmaan sieltä kannattaa ostaa?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 250tdt
jee jee. kansi halki. oli kaikista muista, paitsi 2 pytystä venttiilien välistä halki, mutta ei kuitenkaan vesitilaan asti. lisäks oli ainakin 2 pytystä halki esikammion ja venttiilin välistä. ja 4 pytyssä oli sit vesitilaankin asti halki. tolla kannella ei taida tehdä mitään. vai voiko noita oikeesti korjata sillain, että sillä pääsee enemmänki, ku sata kilsaa? tech well, tai joku vastaava alumiini juotos setti on olemassa. siinä ainakin kehutaan, että toimii kannen korjauksissa jne. mahtaakohan siitä oikeesti olla mihinkään? ei viittis alkaa kokeileen, ku on siinä oma hommansa aina, jos paukahtaa.
tästä kuvasta näkee, kuinka 4:sen pyttyyn on päässy vesi.

lähikuvia halkeemista.


sentään lohko oli vähän paremmassa kunnossa, ku viime remontin autossa, missä oli menny mäntä. tässä ei ole oikein mitään pykälää sylintereissä, ei edes 2 pytyssä, mikä tuppaa jostain syystä kuluun nopeempaa, ku muut. se oli sentään ihan ilonen ylläri. jotakin kuravettä tässäkin koneessa on joskus pyöritetty, ku sen verran paskaset vesikanavat. vai olisko tota vuotavaa kantta koitettu joskus korjata syylärin paikkaus aineella? auto on kyllä vieny vettä pikkasen koko ajan, ku se mulla on ollu, niin onhan sen edellinen omistaja voinu äkkiä "korjata" ja myydä, kun on alkanu syömään vettä. no, ei se mitään. kohta se on taas kunnossa. ykköspytty on märkänä, ku sinne lorahti vähän naftaa ja kaikkee paskaa, ku nosti suuttimen ppois. se ei ole siis rikki.

tästä kuvasta näkee, kuinka 4:sen pyttyyn on päässy vesi.

lähikuvia halkeemista.


sentään lohko oli vähän paremmassa kunnossa, ku viime remontin autossa, missä oli menny mäntä. tässä ei ole oikein mitään pykälää sylintereissä, ei edes 2 pytyssä, mikä tuppaa jostain syystä kuluun nopeempaa, ku muut. se oli sentään ihan ilonen ylläri. jotakin kuravettä tässäkin koneessa on joskus pyöritetty, ku sen verran paskaset vesikanavat. vai olisko tota vuotavaa kantta koitettu joskus korjata syylärin paikkaus aineella? auto on kyllä vieny vettä pikkasen koko ajan, ku se mulla on ollu, niin onhan sen edellinen omistaja voinu äkkiä "korjata" ja myydä, kun on alkanu syömään vettä. no, ei se mitään. kohta se on taas kunnossa. ykköspytty on märkänä, ku sinne lorahti vähän naftaa ja kaikkee paskaa, ku nosti suuttimen ppois. se ei ole siis rikki.

W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 250tdt
Ompa lahjakkaasti mennyt halki! Tarkista vielä että kaikki männät tulee ylös asti tai ainakin se 4 mihin vettä on päässyt.
IG: @pyrytakkunen
Re: w124 250tdt
joo, pitää kattoo. kyllä se ainakin kävi ihan normaalisti vielä, ku talliin ajoin, että tuskin sieltä kanki on vinossa tms. mutta tsekataan nyt varuiks.
tänään kiertelin ympärin suomea hakemassa osia. uus (vanha) kansi, yläpään tiivistesarja, kansipultit ja muuta oheistilpehööriä. huomenna vois koittaa jaksaa vaihtaa kaikki hilut vanhasta kannesta uuten ja läpätä venttiilit ja muutenkin laitella kansi kuntoon. ja sit alkaa laittaa kasaan. vht:n kupariliiman piti tulla tänää, muttei tullu. toivottavastai tulee huomenna, tai voi pian jäädä liimat laittamatta. kai se siitä taas.
tänään kiertelin ympärin suomea hakemassa osia. uus (vanha) kansi, yläpään tiivistesarja, kansipultit ja muuta oheistilpehööriä. huomenna vois koittaa jaksaa vaihtaa kaikki hilut vanhasta kannesta uuten ja läpätä venttiilit ja muutenkin laitella kansi kuntoon. ja sit alkaa laittaa kasaan. vht:n kupariliiman piti tulla tänää, muttei tullu. toivottavastai tulee huomenna, tai voi pian jäädä liimat laittamatta. kai se siitä taas.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 250tdt
Olisko tosta lyhyestä pakosarjasta kuvia? Suosittelen laittaan tohon pumpun päälle vähä jotai tulppia ettei mee väärään paikkaa likaa..
Re: w124 250tdt
joo. kyllä siitä kuvan saa, ku ottaa.
ny rupes ahdistaan. tai oikeestaa melkei v!tuttaa. toi kansi oliki ilmeisesti jostai vaparista. ei mahdu esikammiot paikoillensa. äkkiä mitattuna millin ero. voi paska. mitähän sitä sit keksis. uus uus kansi, vai vaparin kammiot ja suuttimet? vai sorvilla kammioista liiat pois..
ny rupes ahdistaan. tai oikeestaa melkei v!tuttaa. toi kansi oliki ilmeisesti jostai vaparista. ei mahdu esikammiot paikoillensa. äkkiä mitattuna millin ero. voi paska. mitähän sitä sit keksis. uus uus kansi, vai vaparin kammiot ja suuttimet? vai sorvilla kammioista liiat pois..
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 250tdt
Vaparin kammiot ja suuttimet vaan, ei ne siellä vielä näissä tehoissa ahdista.
DuPu
DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
Re: w124 250tdt
joo, semmoseen tulokseen määki tossa päädyin, ku hetken mietin asiaa. joutuu vähä lisä raataan vaa. mulla ei oo, ku noita suuttimien runkoja. ainoot kärjet on noissa turbon suuttimissa, ni joutuu ottaa ne sieltä ja niputteleen niistä sitten siittimet autoon. ja kammioita varten tarvii vähän ajella edestakas ja täytyy jollain kiskoo ne tosta romubenzistä irti.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 250tdt
Vaparin kamioon sopii oikein hyvin turbon suutin, kunhan ne on sitä uudempaa mallia (tai vastaavasti vanhempaa molemmat).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: w124 250tdt
Käyhän ne turbon suuttimet suoraan siihen vaparin kanteenkin. turhaa niitä kärkiä eestaas vaihtaa.
Veskola kerkesi ensin.
Vai onko uusi ja vanha kansi eri vuosimallia ja siksi erilaisilla kammiolla ja suuttimilla?
Veskola kerkesi ensin.

Vai onko uusi ja vanha kansi eri vuosimallia ja siksi erilaisilla kammiolla ja suuttimilla?