Webaston käyttö
Webaston käyttö
Osaako joku kertoa, missä PK-seudulla osataan virittää jälkiasennettu webasto niin, että lämpö tulee automaattisesti myös sisään? Nyt ohjeen mukaan käännellään vipuja sinne sun tänne ennen kuin pysäköidään, jos tiedetään, että tarvitaan Webastoa ennen seuraavaa lähtöä. Edellinen webastoni toimi automaattisesti tässäkin suhteessa. (Volvossa) Autooni on siis 2007 Eemeli farmari dieseli automaatti. Vinkistä kiitollinen...
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Webaston käyttö
Mutama tarkentava kysymys,aarolehi kirjoitti:Osaako joku kertoa, missä PK-seudulla osataan virittää jälkiasennettu webasto niin, että lämpö tulee automaattisesti myös sisään? Nyt ohjeen mukaan käännellään vipuja sinne sun tänne ennen kuin pysäköidään, jos tiedetään, että tarvitaan Webastoa ennen seuraavaa lähtöä. Edellinen webastoni toimi automaattisesti tässäkin suhteessa. (Volvossa) Autooni on siis 2007 Eemeli farmari dieseli automaatti. Vinkistä kiitollinen...
minkä laisesta jälki asenus webastosta on kyse?
jälkeen päin autoon laitettu merki kohtaine sarja?
vai joku yleissarja?
onko siinä joku irtokello?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Webaston käyttö
Jos on jälkiasennettu Webasto eikä alkuperäinen sarja niin pitäis toimia automaattisesti w211 korisessa autossa, jos on lisätty väyläboksi, voit soittaa Uudenmaan autovarusteluun ehkä sieltä saat apua pääkaupunkiseudulla 09-5416245aarolehi kirjoitti:Osaako joku kertoa, missä PK-seudulla osataan virittää jälkiasennettu webasto niin, että lämpö tulee automaattisesti myös sisään? Nyt ohjeen mukaan käännellään vipuja sinne sun tänne ennen kuin pysäköidään, jos tiedetään, että tarvitaan Webastoa ennen seuraavaa lähtöä. Edellinen webastoni toimi automaattisesti tässäkin suhteessa. (Volvossa) Autooni on siis 2007 Eemeli farmari dieseli automaatti. Vinkistä kiitollinen...
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Webaston käyttö
Jos taas on alkuperäis sarja(merki kohtainen ei mitään mini kello) mikä on jälki käteen laitettu ei tarvitse tehdä mutta kuin pistää *:rin piuha hetkeksi kiinni autoon niin toimii 

Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Webaston käyttö
Kyseessä on Webasto Thermo Top 5 + asennussarja + H2 can moduli MB + kaukosäädinsarja HTM T100 . Eli käsittääkseni kaikki tarpeellinen. Myyjä/ asentaja kehoitti räpläämään lämppäriä ennen käyttöä??? Siis ei mitään irto-osia kaukosäätimen lisäksi.CDI203 kirjoitti:Mutama tarkentava kysymys,aarolehi kirjoitti:Osaako joku kertoa, missä PK-seudulla osataan virittää jälkiasennettu webasto niin, että lämpö tulee automaattisesti myös sisään? Nyt ohjeen mukaan käännellään vipuja sinne sun tänne ennen kuin pysäköidään, jos tiedetään, että tarvitaan Webastoa ennen seuraavaa lähtöä. Edellinen webastoni toimi automaattisesti tässäkin suhteessa. (Volvossa) Autooni on siis 2007 Eemeli farmari dieseli automaatti. Vinkistä kiitollinen...
minkä laisesta jälki asenus webastosta on kyse?
jälkeen päin autoon laitettu merki kohtaine sarja?
vai joku yleissarja?
onko siinä joku irtokello?
Re: Webaston käyttö
Muistatko yhtään niitä annettuja ohjeita, miten sitä lämppäriä käskettiin säätää ennen webaston käyttöä? Ei siinä pitäisi olla mitään tarvetta kajota mihinkään asetuksiin. Puhaltimen moottorin nopeus on joka tapauksessa vakio asetuksista riippumatta. Lämpötilaa voi säätää mutta ei tarvitse. En ole edes varma toimiiko puhalluksen suuntauksen manuaaliasetukset webaston käytön aikana mutta parasta jättää se suuntauskin automaatille, kelpaa sekä ajon aikana että parkissa webastoa käytettäessä.aarolehi kirjoitti: Kyseessä on Webasto Thermo Top 5 + asennussarja + H2 can moduli MB + kaukosäädinsarja HTM T100 . Eli käsittääkseni kaikki tarpeellinen. Myyjä/ asentaja kehoitti räpläämään lämppäriä ennen käyttöä??? Siis ei mitään irto-osia kaukosäätimen lisäksi.
Ei kai sitä webastoa ole voitu väärin letkuttaa, siihen tarvittaisiin oma kiertovesipumppu jos olisi kytketty jotenkin niin että sisälämmitin ohitetaan (silti jotain lämpöä tulisi sisälle kun auton oma kiertovesipumppu kuitenkin kierrättää moottorin vettä lämmityskennon läpi).
Re: Webaston käyttö
Ohje kuului: lämmitys manuaalille( automaatti pois), ohjaus tuulilasille ja kasvoille, puhallin jonnekin puolivälin tienoille, lämpötila maximiin. Tämä kaikki pitäisi tehdä 20 s ennen auton pysäköintiä. Liikkeelle lähdettäessä taas samat operaatiot automaatille ja lämmöt normaaliksi. Tuntuu hankalalta.DBFI kirjoitti:Muistatko yhtään niitä annettuja ohjeita, miten sitä lämppäriä käskettiin säätää ennen webaston käyttöä? Ei siinä pitäisi olla mitään tarvetta kajota mihinkään asetuksiin. Puhaltimen moottorin nopeus on joka tapauksessa vakio asetuksista riippumatta. Lämpötilaa voi säätää mutta ei tarvitse. En ole edes varma toimiiko puhalluksen suuntauksen manuaaliasetukset webaston käytön aikana mutta parasta jättää se suuntauskin automaatille, kelpaa sekä ajon aikana että parkissa webastoa käytettäessä.aarolehi kirjoitti: Kyseessä on Webasto Thermo Top 5 + asennussarja + H2 can moduli MB + kaukosäädinsarja HTM T100 . Eli käsittääkseni kaikki tarpeellinen. Myyjä/ asentaja kehoitti räpläämään lämppäriä ennen käyttöä??? Siis ei mitään irto-osia kaukosäätimen lisäksi.
Ei kai sitä webastoa ole voitu väärin letkuttaa, siihen tarvittaisiin oma kiertovesipumppu jos olisi kytketty jotenkin niin että sisälämmitin ohitetaan (silti jotain lämpöä tulisi sisälle kun auton oma kiertovesipumppu kuitenkin kierrättää moottorin vettä lämmityskennon läpi).
Re: Webaston käyttö
Käyttöohjeessa suositellaan jättämään automaatille ja lämpö 22 asteeseen. Oletko kokeillut miten se Webasto toimii automaatilla?
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Webaston käyttö
No niin nyt alkaa selvenemään...aarolehi kirjoitti:Ohje kuului: lämmitys manuaalille( automaatti pois), ohjaus tuulilasille ja kasvoille, puhallin jonnekin puolivälin tienoille, lämpötila maximiin. Tämä kaikki pitäisi tehdä 20 s ennen auton pysäköintiä. Liikkeelle lähdettäessä taas samat operaatiot automaatille ja lämmöt normaaliksi. Tuntuu hankalalta.DBFI kirjoitti:Muistatko yhtään niitä annettuja ohjeita, miten sitä lämppäriä käskettiin säätää ennen webaston käyttöä? Ei siinä pitäisi olla mitään tarvetta kajota mihinkään asetuksiin. Puhaltimen moottorin nopeus on joka tapauksessa vakio asetuksista riippumatta. Lämpötilaa voi säätää mutta ei tarvitse. En ole edes varma toimiiko puhalluksen suuntauksen manuaaliasetukset webaston käytön aikana mutta parasta jättää se suuntauskin automaatille, kelpaa sekä ajon aikana että parkissa webastoa käytettäessä.aarolehi kirjoitti: Kyseessä on Webasto Thermo Top 5 + asennussarja + H2 can moduli MB + kaukosäädinsarja HTM T100 . Eli käsittääkseni kaikki tarpeellinen. Myyjä/ asentaja kehoitti räpläämään lämppäriä ennen käyttöä??? Siis ei mitään irto-osia kaukosäätimen lisäksi.
Ei kai sitä webastoa ole voitu väärin letkuttaa, siihen tarvittaisiin oma kiertovesipumppu jos olisi kytketty jotenkin niin että sisälämmitin ohitetaan (silti jotain lämpöä tulisi sisälle kun auton oma kiertovesipumppu kuitenkin kierrättää moottorin vettä lämmityskennon läpi).
Webasto on kaikesta pättelen yleismallia"ns suomisarja"
can sovitimella(minkä hintainen oli?)
mikä mahdolistaa vain sen että sisä puhallin puhaltaa,
(eikä koodat väylään niin kun pitäisi)
ajotieto konessa ei liene sen käyttö
kelloa?
Siinä läppien suuntauksessa tulee helposti vastaan että
ne on asetettu menemään tiettyyn asentoon kun auto on sammuksissa,
sen voisi ehkä saada toimimaan jotenkin järkevästi muuttamalla
koodausta *:rila
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Webaston käyttö
Niin... kyllä Suomesta ostettu asennettuna ja Helsingistä. Kun en tunne noita vempeleitä, niin kyselen, missä saisi kuntoon. Mikä tuo * on? Joku testerikö? Kuka missä milloin?
Re: Webaston käyttö
Ja hintakin yli 2000 € asennuksineen...
Re: Webaston käyttö
Kyseessä on Webasto Thermo Top 5 + asennussarja + H2 can moduli MB + kaukosäädinsarja HTM T100 . Eli käsittääkseni kaikki tarpeellinen. Myyjä/ asentaja kehoitti räpläämään lämppäriä ennen käyttöä??? Siis ei mitään irto-osia kaukosäätimen lisäksi.[/quote]
Ei tarvitse säätää erikseen mitään vaan jättää asetukset niinkuin ovat ajonaikanakin
Ei tarvitse säätää erikseen mitään vaan jättää asetukset niinkuin ovat ajonaikanakin
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: Webaston käyttö
Puhallus on varsin vaatimaton automaatilla. Pitäisikö suurentaa puhallusta ennen sammutusta? Vai onko joku ohjelmallinen juttu, jolla saa vermeet toimimaan niin kuin pitää?
Re: Webaston käyttö
Jos se laite toimii oikein niin puhallus on yhtä vaatimaton/voimakas automaatilla ja manuaalilla koska lisälämmittimen käydessä puhallusnopeuden kuuluu asettua hitaalle säätimen asennoista riippumatta. Muuten se lämmityslaite puhaltaisi paljon viileää ilmaa pienemmän määrän kuumaa ilmaa sijasta. Ja akku olisi kohta tyhjä jos se puhallin oikein isolla nopeudella kävisi.aarolehi kirjoitti:Puhallus on varsin vaatimaton automaatilla. Pitäisikö suurentaa puhallusta ennen sammutusta? Vai onko joku ohjelmallinen juttu, jolla saa vermeet toimimaan niin kuin pitää?
Re: Webaston käyttö
[quote="aarolehi"]Puhallus on varsin vaatimaton automaatilla. Pitäisikö suurentaa puhallusta ennen sammutusta? Vai onko joku ohjelmallinen juttu, jolla saa vermeet toimimaan niin kuin pitää?[/quote
Tuo h2 can-moduuli säätää sen puhallusnopeuden ja se on vaatimaton juuri sen vuoksi, että akussa riittää kapasiteetti auton kännistykseen. Sitä puhallusnopeutta ei voi säätää ainakaan Webasto testerillä
Tuo h2 can-moduuli säätää sen puhallusnopeuden ja se on vaatimaton juuri sen vuoksi, että akussa riittää kapasiteetti auton kännistykseen. Sitä puhallusnopeutta ei voi säätää ainakaan Webasto testerillä
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Webaston käyttö
jep testeri millä webastoja koodatu paljonaarolehi kirjoitti:Niin... kyllä Suomesta ostettu asennettuna ja Helsingistä. Kun en tunne noita vempeleitä, niin kyselen, missä saisi kuntoon. Mikä tuo * on? Joku testerikö? Kuka missä milloin?
huh mikä hinta... sillähän olisi saanut jo sinne kuuluvan systeemin ilman mittään H2 moduleita mitä ei siiloin tarvitaaarolehi kirjoitti:Ja hintakin yli 2000 € asennuksineen...
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Webaston käyttö
Kiitos kaikille hyvistä vastauksista. Säädän mukavuuslämmön asentoon C4-C5, niin eiköhän se sisätilakin lämpiä. Pahus, lun Hgistä ei löytynyt halvempaa pajaa. Ovatko pirut kompuksessa...
Re: Webaston käyttö
Kyllä tuo puhallus on kuin kuolleen lehmän henkäys.. Jotenkin pitäisi saada puhallukseen kierroksia, miten? Nyt ei lämpene sisätila juuri ollenkaan. Edellisessä Volvossani kävi kohtuullinen pöhinä ja sisätila lämpeni tosi hyvin, Eikä akkukaan ollut sen kummemmin kovilla., samaa kokoluokkaa joku n. 90 Ah. Tuntuu, että tämä marsu on tehty etelän oloihin, vaikka onkin Vehon myymä Espoossa. Peräkin tuuppaa vajoamaan näillä pakkasilla. Taisin lyödä hanskani p--kaan hankkiessani johtotähden. Missään aiemmassa autossani ei ole ollut näin paljon ongelmia, olen sentään omistanut Octaviankin.
Re: Webaston käyttö
Terve
Onko ollut eroja onko webaston lämmitus kulkenut suoraan lämppärin kennolle vai ei.
Jos lämpö ohjataan moottorin kautta ,saattaa lämpärille mennä vaan haaleaa vettä.
Terveisin Jamppa
Onko ollut eroja onko webaston lämmitus kulkenut suoraan lämppärin kennolle vai ei.
Jos lämpö ohjataan moottorin kautta ,saattaa lämpärille mennä vaan haaleaa vettä.
Terveisin Jamppa
Re: Webaston käyttö
Täytyyhän siinä selvä ero olla jos webasto puskee kuumaa vettä ensin lämppärille ja jäännöslämmön moottorille verrattuna siihen että kuuma vesi menee moottorille ja sieltä kylmään sekoittuneena tulee lämmittäjän kennolle.jamppa kirjoitti:Terve
Onko ollut eroja onko webaston lämmitus kulkenut suoraan lämppärin kennolle vai ei.
Jos lämpö ohjataan moottorin kautta ,saattaa lämpärille mennä vaan haaleaa vettä.
Terveisin Jamppa
Sikäli hauska juttu että itse olen enemminkin kaivannut tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa kun tehdastekoinen webasto lämmittää prioriteetilla sisätiloja ja ylimääräinen lämpö menee moottorille. Muistaakseni AkiP sanoi että asentavat 211:n webastot niin että moottorille menee ensisijaisesti lämpö, monet sitä suosivat ja se myös yksinkertaistaa asennusta.
Mieltymykset varmaan riippuvat käyttötarpeesta. Itsellä auto aina katoksessa työpaikan parkissa silloin kun webastoa tarvitaan eikä sisätilojen lämmitys ja lasien sulattaminen ole tarpeen. Jos lähtee lumisateeseen parkkeeratulla autolla niin tilanne aika eri. Oikeasti tuossa pitäisi olla kuskilla valinnanmahdollisuus.
Edelliseen viestiin: ei sitä puhallusta voi kyllä laittaa kovemmalle. Ensinnäkin se syö akun tyhjäksi ja toiseksi ei sitä lämpöä tule enempää jos haaleasta kennosta ajetaan kylmää ilmaa läpi isommalla virtauksella. Vaikuttaisi siltä että autossa on letkutus tehty nimenomaan niin että moottorille menee lämpö ja "ylijäämä" tulee sisätiloihin, jos on noin niin eihän siinä auta mikään muu kuin vaihtaa vesiventtiili ja letkutus sen mukaan.
Re: Webaston käyttö
Ei ehkä paras asia mitä kirjotella mersuiijafoorumille jos samassa postauksessa pyytää apujaaarolehi kirjoitti:Taisin lyödä hanskani p--kaan hankkiessani johtotähden. Missään aiemmassa autossani ei ole ollut näin paljon ongelmia, olen sentään omistanut Octaviankin.

2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: Webaston käyttö
Yleensä Mersuissa asennetaan Webasto lämmittämään ensin moottori ja sieltä vesi menee sitten sisäkennolle. Ainakin minusta on tärkeetä että motti olis lämpöinen ja plussaa tietenkin jos sisätilatkin olisi lämpimät TR
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: Webaston käyttö
Tulkitsen tämän kommentin vastakkaiseksi itse aiemmin esittämääni, siksi kysyn tarkistusta: tarkoitatko että yleensä mersuihin jälkiasennetut webastot asennetaan lämmittämään ensisijaisesti moottoria" vai oletko sitä mieltä että "mersuun tehtaalla asennettu lämmitin lämmittäisi ensisijaisesti moottorin"?slsl77 kirjoitti:Yleensä Mersuissa asennetaan Webasto lämmittämään ensin moottori ja sieltä vesi menee sitten sisäkennolle. Ainakin minusta on tärkeetä että motti olis lämpöinen ja plussaa tietenkin jos sisätilatkin olisi lämpimät TR
Jos puhutaan nykyisistä "stationary heatereistä" jotka siis toimivat parkissakin, tuo tehtaan webato nimenomaan lämmittää ensisijaisesti sisätiloja. Toki tehokas webasto saa vettä lämmitettyä enemmän kuin lämmityslaite kuluttaa sisätilan lämmitykseen jolloin moottori samalla lämpenee mutta vasta kun sisätila on tarpeeksi lämmennyt eikä lämmitin enää pysty kuluttamaan pääosaa webaston tehosta, avataan iso vesikiertopiiri jolloin moottoria lämmitetään tavallaan ensisijaisesti.
Vastakkaiselle väitteelle on kohtuullista perätä myös muita perusteita kuin foorumilaisen omia uskomuksia, siksi lainaan vähän toimintakuvausta tähän (kaaviokuva olisi parempi mutta foorumille ei taida vieläkään saada niitä liitettyä ilman ulkoisia viittauksia):
"The heater unit is connected directly to the heater and coolant circuits for the automotive engine and utilizes them, together with its own circulation pump (M13), to transmit heat. The STH fuel metering pump (Y23) provides the fuel supply for the heater unit. To enable the interior to be heated up faster, the heater unit regulates the flow of coolant to match temperature between the small and large coolant circuit by way of the STH switchover valve (A61y1)."
Re: Webaston käyttö
Ei taideta jälkiasenteisiakaan yleensä asentaa lämmittämään ensin konetta, vaan tuntuisi se yleisempi tapa niissäkin olevan ensin ohjaamoa. Toki ei tuo konetta lämmittäväksi asentaminen kuitenkaan harvinaista ole, omaanikin niin asensin ja ei ole yhtään häirinny hieman hitaampi sisätilojen lämpeneminen. 10min lämmitys -25 pakkasilla riittää kammiokoneen käynistämiseen johon tunnin lohkolämmitys ei vielä riitä (suuttimet pitäis jaksaa tarkistaa)
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: Webaston käyttö
Ei paras, mutta tärkeä.. Sir Winston sanoi Euroopan edellisen kaaoksen aikaan jotensakin näin: Tärkeintä on tosiasioiden tuunustaminen. Jos/ kun marsu on mainettaan kehnompi, on sekin voitava tunnustaa. Tällä kokemuksella taitaa olla sitten viimeinen marsuni... Sähköpuolella on jokapaiväisiä käsittämättömyyksiä: milloin ei pala mittarivalot, milloin ei tunnisteta puhelinta, milloin joku lamppu on "palanut", vaikka ei olekaan. Ja tuo perä tuuppaa laahaamaaan maata näin Suomen helteillä = pakkasta yli 15. Ja sekin, ettei armon Veho pysty korjaamaan näitä vikoja, on omiaan mielipiteeni muodostumisessa. Kyllä johtotähti on kohdallani himmennyt pahasti.Lappeenrannan vahvistus kirjoitti:Ei ehkä paras asia mitä kirjotella mersuiijafoorumille jos samassa postauksessa pyytää apujaaarolehi kirjoitti:Taisin lyödä hanskani p--kaan hankkiessani johtotähden. Missään aiemmassa autossani ei ole ollut näin paljon ongelmia, olen sentään omistanut Octaviankin.
Re: Webaston käyttö
Ainakin itse noin 9 vuoden aikana tekemäni Webasto asennukset Mersuihin lämmittävät moottorin ensin ja sitten vasta sisätilan, ehkä Vehon asennussarjassa lämmittää sisätilan ensin ja sitten moottorin
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: Webaston käyttö
Ei kai kukaan muu voi paremmin tietää miten sinä olet webastoja asentanut kuin sinä itse mutta siitä ei vielä voi päätellä mikä on yleisin tai edes yleinen asennustapa. Itse kuitenkin puhuin vain tehdasvarusteesta, en tiedä miten Veholla webaston asentavat jos asentavat.slsl77 kirjoitti:Ainakin itse noin 9 vuoden aikana tekemäni Webasto asennukset Mersuihin lämmittävät moottorin ensin ja sitten vasta sisätilan, ehkä Vehon asennussarjassa lämmittää sisätilan ensin ja sitten moottorin
Jos 9 vuotta noin olet asentanut eikä valituksia ole tullut niin sen voi kyllä päätellä että asiakkaat ovat tuohon asennustapaan olleet tyytyväisiä.
Re: Webaston käyttö
En noista w211:sta tiedä, mutta w210 tehdasasenteisessa webastossa ainakin ensin lämmittää moottorin n. 60 asteeseen ja vasta sen jälkeen sisätiloissa automaatti-ilmastoinnin paneelin ohjaamana alkaa lämmittää sisätiloja kunnolla. Ei tossa ny kauaa mene näilläkään etelän keleillä, puoli tuntia niin on motti hyvin lämmin ja ohjaamo lämmin. Tai no lämmin ja lämmin mutta lasit ainakin sulat.
Re: Webaston käyttö
Hyvä tietää 210-mallin toiminnasta, aiemmassa kommentissani korostinkin että puhuin noista uudemmista vaikka viimeisimmästä viestistä taisi jäädä mainitsematta. 211:ssä esimerkiksi on se vesiventtiili isolle ja pienelle kierrolle ja sama systeemi omassakin autossa. 210:n systeemejä en ole katsonut eikä omassa 210:ssä aikanaan ollutkaan webastoa.masaf1 kirjoitti:En noista w211:sta tiedä, mutta w210 tehdasasenteisessa webastossa ainakin ensin lämmittää moottorin n. 60 asteeseen ja vasta sen jälkeen sisätiloissa automaatti-ilmastoinnin paneelin ohjaamana alkaa lämmittää sisätiloja kunnolla. Ei tossa ny kauaa mene näilläkään etelän keleillä, puoli tuntia niin on motti hyvin lämmin ja ohjaamo lämmin. Tai no lämmin ja lämmin mutta lasit ainakin sulat.
Kai se 210 silti aloittaa sisätilan lämmityksen heti kun webasto käynnistyy ja tuottaa lämpöä? Olisko vaan niin että lämmin vesi menee ensin moottorille eikä riitä samalla tavalla sisätilan lämmitykseen kuin 211-korissa ennen kuin moottori on lämmennyt vai tarkoitatko että ne 210:n vesiventtiilit pysyvät kiinni ja sisätilan puhallin pysyy pois päältä siihen 60 asteen moottorilämpöön asti? Ymmärsin kommentistasi että lämmitin kyllä käy kun sanoit että vasta 60 asteessa alkaa lämmittää kunnolla. Pitäisikin katsoa mitä toimintakuvauksessa 210:lle kerrotaan.
EDITiä vähän: vilkaisin 210026:n webaston toimintakuvausta ja kyllä siellä ihan vastaavasti kerrotaan kahdesta vesikierrosta:
"When the stationary heater is switched on and the coolant temperature is <55 C the heater circulating pump pumps the heated coolant through the combination valve (4) into the heater core (3) with the mono or duo valve (Y19 or Y21)".
"When the stationary heater is switched on and the coolant temperature is >55 C the combination valve (4) opens the access to the engine. The coolant flow from the heater is then distributed to the heater core and the engine".
Ref.GF8370P961103A
Olisko tuossa sinun autossasi muutettu tarkoituksella kytkentöjä tai sitten vaan tuo vesipiirien kytkentä ei toimi.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Webaston käyttö
Näin sen ainakin kuuluu olla, vastaan tullut muutamia tapauksia missä vesi kierto ajossa häiriintynyt(ei lämpen kunnolla sisältä) mootori ensin kytkennästä, sen kyllä pystty tekemään myös niin että ei häiritse kiertoaDBFI kirjoitti: Kai se 210 silti aloittaa sisätilan lämmityksen heti kun webasto käynnistyy ja tuottaa lämpöä? Olisko vaan niin että lämmin vesi menee ensin moottorille eikä riitä samalla tavalla sisätilan lämmitykseen kuin 211-korissa ennen kuin moottori on lämmennyt vai tarkoitatko että ne 210:n vesiventtiilit pysyvät kiinni ja sisätilan puhallin pysyy pois päältä siihen 60 asteen moottorilämpöön asti? Ymmärsin kommentistasi että lämmitin kyllä käy kun sanoit että vasta 60 asteessa alkaa lämmittää kunnolla. Pitäisikin katsoa mitä toimintakuvauksessa 210:lle kerrotaan.
EDITiä vähän: vilkaisin 210026:n webaston toimintakuvausta ja kyllä siellä ihan vastaavasti kerrotaan kahdesta vesikierrosta:
"When the stationary heater is switched on and the coolant temperature is <55 C the heater circulating pump pumps the heated coolant through the combination valve (4) into the heater core (3) with the mono or duo valve (Y19 or Y21)".
"When the stationary heater is switched on and the coolant temperature is >55 C the combination valve (4) opens the access to the engine. The coolant flow from the heater is then distributed to the heater core and the engine".
Ref.GF8370P961103A
Olisko tuossa sinun autossasi muutettu tarkoituksella kytkentöjä tai sitten vaan tuo vesipiirien kytkentä ei toimi.
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
