W211 iskareiden kiristäminen?
W211 iskareiden kiristäminen?
Auto on vuosimallia 2004. Ajattelin tarkastaa etupään kolinen takia (kun alkaa olla kohta kaikkimuut paikat kohta tarkastettu) etupään iskareiden yläpään mutterit. Ja kun en niiden iskareiden säädöistä mitään tiedä, niin kysynkin että voiko vaan pulttipyssyllä koittaa kiristää sitäiskarin pulttia? Eihän mitkään iskarin säädöt mene siitä pilalle? Huomasin että samalla pyörii myös se pultin keskellä oleva "tanko"? Hmm..
Neuvoja kaivataan...
Neuvoja kaivataan...
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Re: W211 iskareiden kiristäminen?
Ei ainakaan pulttipyssyllä,vaan ihan lenkkiavaimella kiristäen ja kuusiokolo tai torx avaimella pitämällä kiinni siitä keskellä olevavasta "tangosta" eli iskarin yläpäästä
Oikeaan momenttiarvoon kiristys olis tietenkin se paras vaihtoehto.
Esim,W203 kiristysarvo on iskunvaimentimen varren mutterilla 20Nm.
Oikeaan momenttiarvoon kiristys olis tietenkin se paras vaihtoehto.
Esim,W203 kiristysarvo on iskunvaimentimen varren mutterilla 20Nm.
Re: W211 iskareiden kiristäminen?
Ok. Mikähän se momentti mahtaa olla tuohon W211:seen?
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Re: W211 iskareiden kiristäminen?
Momentti on tähänasti ollut että hyvällä pulttipyssyllä niin tiukkaan kun saa
säädöt ei siitä muutu vaikka väännät sen mutterin ylioppilaaksi 



ML W164
Re: W211 iskareiden kiristäminen?
Se kekellä oleva mutteri? Ohjearvo on 23 Nm, eikö siitä mene jengat jos vetää kunnolla pulttipyssyllä kiinni? Ja sehän ei myöskään kiristy siitä (sitä varmaan tarkoitit kun sanoit että säädöt ei muutu, vai tarkoititko pyöränkulmia?).Teppo L kirjoitti:Momentti on tähänasti ollut että hyvällä pulttipyssyllä niin tiukkaan kun saa![]()
säädöt ei siitä muutu vaikka väännät sen mutterin ylioppilaaksi
Re: W211 iskareiden kiristäminen?
Tuskinpa se iskareista kolisee, on niin monta muuta yleisempää paikkaa.
wiimax.fi
Re: W211 iskareiden kiristäminen?
Morjens,
ettei asetelman yläpään laakeri (olkalaakeriko) olisi porsinut? Siihen ei kiristäminen auta, vaan uuden osan hankinta.
Ja sallittehan, jos vastaan samalla kysymyksellä;
- olisiko pk-seudulla tai poronkuseman etäisyydellä kehästä paikkaa, jossa voisi ravistellä keulaa löysän liitoksen paikantamiseksi?
Katastuspaikoilla on niitä paineilma värkkejä, sellaista tarkoitan ravistelulla. En usko muutoin selviävän seuraaviin muutamaan vuoteen, jollen sitten ala niitä luita yksitellen vaihtamaan.
Danke!
ettei asetelman yläpään laakeri (olkalaakeriko) olisi porsinut? Siihen ei kiristäminen auta, vaan uuden osan hankinta.
Ja sallittehan, jos vastaan samalla kysymyksellä;
- olisiko pk-seudulla tai poronkuseman etäisyydellä kehästä paikkaa, jossa voisi ravistellä keulaa löysän liitoksen paikantamiseksi?
Katastuspaikoilla on niitä paineilma värkkejä, sellaista tarkoitan ravistelulla. En usko muutoin selviävän seuraaviin muutamaan vuoteen, jollen sitten ala niitä luita yksitellen vaihtamaan.

Danke!
E320CDI
211.089
211.089
Re: W211 iskareiden kiristäminen?
jep sitä keskellä olevaa mutteria tarkotan!iskarin akselihan pyörii läpi kiristäessä,pulttipyssyllä ei sitä saa korkkaamaan.DBFI kirjoitti:Se kekellä oleva mutteri? Ohjearvo on 23 Nm, eikö siitä mene jengat jos vetää kunnolla pulttipyssyllä kiinni? Ja sehän ei myöskään kiristy siitä (sitä varmaan tarkoitit kun sanoit että säädöt ei muutu, vai tarkoititko pyöränkulmia?).Teppo L kirjoitti:Momentti on tähänasti ollut että hyvällä pulttipyssyllä niin tiukkaan kun saa![]()
säädöt ei siitä muutu vaikka väännät sen mutterin ylioppilaaksi
yksi W211 josta kukaan ei löytänyt kolinan syytä asettui kun tarjosi pulttipyssyä!
ML W164
Re: W211 iskareiden kiristäminen?
Tai sitten alapallonivel. Joku kulunut osa siellä pitää vaihtaa!APL kirjoitti:Morjens,
ettei asetelman yläpään laakeri (olkalaakeriko) olisi porsinut? Siihen ei kiristäminen auta, vaan uuden osan hankinta.
!
(ei se rikki ole!

Anna jonkun mersumekaanikon vilkaista missä vika on.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: W211 iskareiden kiristäminen?
Viimeviikolla vaihdoin alle vuoden vanhan iskarin takuuseen yhteen W211 ja kolinat loppu.
Tosin kannattaa ekana tarkistaa aina että mikä siellä kolailee. Täällä netissä on hankala tehä tarkkaa diagnoosia!
Tosin kannattaa ekana tarkistaa aina että mikä siellä kolailee. Täällä netissä on hankala tehä tarkkaa diagnoosia!
Re: W211 iskareiden kiristäminen?
Niveliä etupäähän on vaihdettu 3 kpl. Nyt ei isolla pihdeillä puristaessa tunnu enää klappia yhdessäkään nivelessä. Myös koiranluut on vaihdettu, sekä koiranluiden nivelet jotka tulee kiinni alatukivarteen.
Mulle on kerrottu/kirjoitettu, että ne reaktiotangon sisemmät kumit on kans herkkiä alkamaan kolista, joten ne meinaan vielä vaihtaa. Sen jälkeen ei varmaan jää enää muuta vaihtoehtoa kuin noi jouset (jos siis kolina ei lopu). Mitenköhän nuo jouset ois helpoin tarkastaa (muutakuin ottaa alapäästä irti, siirtää vähän sivuun ja käydä ajamassa lenkki?)?
Niin ja se kolina ei muuten kuulu enää muuta kuin silloin, kun ajaa oikein hiljaa (melkein kävelyvauhtia) esim "nimismiehen kiharaan", niin kolina on mahdoton...
Isommissa montuissa ja normaaliajossa ääntä ei kuulu, tai se on aika pientä...
Mulle on kerrottu/kirjoitettu, että ne reaktiotangon sisemmät kumit on kans herkkiä alkamaan kolista, joten ne meinaan vielä vaihtaa. Sen jälkeen ei varmaan jää enää muuta vaihtoehtoa kuin noi jouset (jos siis kolina ei lopu). Mitenköhän nuo jouset ois helpoin tarkastaa (muutakuin ottaa alapäästä irti, siirtää vähän sivuun ja käydä ajamassa lenkki?)?
Niin ja se kolina ei muuten kuulu enää muuta kuin silloin, kun ajaa oikein hiljaa (melkein kävelyvauhtia) esim "nimismiehen kiharaan", niin kolina on mahdoton...
Isommissa montuissa ja normaaliajossa ääntä ei kuulu, tai se on aika pientä...
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Re: W211 iskareiden kiristäminen?
Eppäilen että kyseesä ei ollut Sachs tai Bilstein...laineracing kirjoitti:Viimeviikolla vaihdoin alle vuoden vanhan iskarin takuuseen yhteen W211 ja kolinat loppu.
Tosin kannattaa ekana tarkistaa aina että mikä siellä kolailee. Täällä netissä on hankala tehä tarkkaa diagnoosia!

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: W211 iskareiden kiristäminen?
Timo999 kirjoitti:Eppäilen että kyseesä ei ollut Sachs tai Bilstein...laineracing kirjoitti:Viimeviikolla vaihdoin alle vuoden vanhan iskarin takuuseen yhteen W211 ja kolinat loppu.
Tosin kannattaa ekana tarkistaa aina että mikä siellä kolailee. Täällä netissä on hankala tehä tarkkaa diagnoosia!
Epäillä voi mutta sachssia oli.
Re: W211 iskareiden kiristäminen?
Jouset ? Näkeehän ne mitään irrottamatta onko poikki.Mitenköhän nuo jouset ois helpoin tarkastaa (muutakuin ottaa alapäästä irti, siirtää vähän sivuun ja käydä ajamassa lenkki?)?
Jos otat iskaripaketin alapäästä irti ja siirrät sivuun en suosittele kokeilemaan ajamista.
wiimax.fi
Re: W211 iskareiden kiristäminen?
Sorry. Siis tarkoitin iskaria, en jousta. =0dealer kirjoitti:Jouset ? Näkeehän ne mitään irrottamatta onko poikki.Mitenköhän nuo jouset ois helpoin tarkastaa (muutakuin ottaa alapäästä irti, siirtää vähän sivuun ja käydä ajamassa lenkki?)?
Jos otat iskaripaketin alapäästä irti ja siirrät sivuun en suosittele kokeilemaan ajamista.
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Iskari vaihtoon
Itsellä w211 vasen etupää kolkutteli aina pikku kuopissa jne. Autossa oli vielä "takuuta" joten Daimelrilla riitti intoa hakea vikaa: auto pukeille ja kolkuttelemalla totesivat että alapallonivel vaihtoon. Vika ei poistunut vaikka nivelessä olikin ollut pientä klappia. Seuraavaksi vaihdettiin iskari ja sen jälkeen ei ole kolkuttanut.
Varmasti on muitakin osia joista vika voi johtua mutta näin tällä kertaa.
Varmasti on muitakin osia joista vika voi johtua mutta näin tällä kertaa.
__________________
S211 320CDI Avantgarde
S211 320CDI Avantgarde
Re: W211 iskareiden kiristäminen?
Eikö tässä maailmassa voi luottaa enää mihinkään!laineracing kirjoitti:Epäillä voi mutta sachssia oli.Timo999 kirjoitti:Eppäilen että kyseesä ei ollut Sachs tai Bilstein...laineracing kirjoitti:Viimeviikolla vaihdoin alle vuoden vanhan iskarin takuuseen yhteen W211 ja kolinat loppu. Tosin kannattaa ekana tarkistaa aina että mikä siellä kolailee. Täällä netissä on hankala tehä tarkkaa diagnoosia!

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Re: W211 iskareiden kiristäminen?
MOI ! Minulla on w211 sedan,siinä kolis etupää oli vaikea löytää vikaa mutta löytyi .Käyttö autossa, etupäässä,vakaajan pallonivel,kun se vaihdettiin niin kolina loppu.
Re: W211 iskareiden kiristäminen?
tossa tutkiskelin juuri maanantaina samanlaista vikaa.. ei kuulunut ajossa jne kunnolla mutta hiljaa ajettaessa "nimismiehen kiharaan" kauhea kolina.. vetotukien/reaktiotankojen (ihan kummin haluaa asian sanoa) pallonivelissä välykset, ne tuntui pyörät vapaana roikkuen pihdeilläpuristaessa välyksenä, välillä ei edes tunnu mutta näkee kun esim. siltanosturilla valuttaa eteen ja jarruttaa niin pallonivelen välys näkyy.. silloin yleensä tuntee jo jarruttaessa kolahduksen..Jacka kirjoitti:Niveliä etupäähän on vaihdettu 3 kpl. Nyt ei isolla pihdeillä puristaessa tunnu enää klappia yhdessäkään nivelessä. Myös koiranluut on vaihdettu, sekä koiranluiden nivelet jotka tulee kiinni alatukivarteen.
Mulle on kerrottu/kirjoitettu, että ne reaktiotangon sisemmät kumit on kans herkkiä alkamaan kolista, joten ne meinaan vielä vaihtaa. Sen jälkeen ei varmaan jää enää muuta vaihtoehtoa kuin noi jouset (jos siis kolina ei lopu). Mitenköhän nuo jouset ois helpoin tarkastaa (muutakuin ottaa alapäästä irti, siirtää vähän sivuun ja käydä ajamassa lenkki?)?
Niin ja se kolina ei muuten kuulu enää muuta kuin silloin, kun ajaa oikein hiljaa (melkein kävelyvauhtia) esim "nimismiehen kiharaan", niin kolina on mahdoton...
Isommissa montuissa ja normaaliajossa ääntä ei kuulu, tai se on aika pientä...
myös iskarin kolinaa on ollut.. tosin vain isoissa töyssyissä kolahtanut. vika helppo todentaa jos kolina tulee selkeästi toiselta puolelta niin vaihtaa etutolpat puolelta toiselle.. n.30min homma maksimissaan
Re: W211 iskareiden kiristäminen?
Oletko saanut kolinat häviämään?
Itsellä kolisee myös ja juuri hiljaa ajettaesssa kiharoissa.
Itsellä kolisee myös ja juuri hiljaa ajettaesssa kiharoissa.
BMW E61 530 xd M-Sport
ex. MB E 220 CDI Elegance
ex. MB E 220 CDI Elegance
Re: W211 iskareiden kiristäminen?
Iskareita menee, itse epäilin mutta pakko oli todeta että kolinat loppu kun vaihdoin alkuperäisten tilalle uudet Sachs-iskarit. Autossa oli tuolloin n.150tkm, ilmeni juurikin pienenä kolinana hitaissa vauhdeissa. Nyt jälkikäteen helppo sanoa, mutta nyt tosi tukeva ajettava (parani, vaikkei huono koskaaan ollutkaan). Iskareita saa sitten viikossa Saksasta ja mulle tuli kotiovelle tuotuna 230 euroa hintaa/pari ja Suomessa halvin tarjous 170 euroa kpl.
EQB 300 4-matic -23
Re: W211 iskareiden kiristäminen?
Mistä iskarit tilasit?
BMW E61 530 xd M-Sport
ex. MB E 220 CDI Elegance
ex. MB E 220 CDI Elegance
Re: W211 iskareiden kiristäminen?
Etsin tarjouksia vähän sieltä ja täältä, mutta omalla kohdalla paras oli http://www.fuerst-autoteile.de" onclick="window.open(this.href);return false; Osien sopivuuden katsoin ja varmistin http://webcat-services.zf.com/index.asp?SPR=4" onclick="window.open(this.href);return false; eli sachs kotisivujen kautta. Oma mileipide, mutta sieltä löytyy MB:n osanumerot ja mikä minkäkin korvannut. Oli helppo todeta mikä sopii omaan. Tosin W211 etupäässä taitaa valinnanvara olla pientä muutoinkin, aika moneen käy samat iskarit. Säästöä tuli merkkiliikkeen iskareihin satoja euroja. Toimitus toimi hyvin ja maksu PayPal kautta, tämä siis viime syksynä.
EQB 300 4-matic -23
Re: W211 iskarit, Bilstein Sport (B6) tai Sprint (B8) vai Sa
Eli korjaamolla tehtiin diagnoosi, jotta vasen etuiskari on pukannut öljyt ulkoilmaa katselemaan ja vaiihtaahan ne pitäis. Samoin alapallot.
Autona on w211 280cdi V6 Avantgarde vm. 2006 eli jouset vissiin n.-20mm matalampia kuin classicissa tai elegancessa.
Nyt ollaan kahden vaiheilla, että laitetaanko alle Bilsteiniä vai Sachsia. Hovikorjaaja meinasi, että Bilsteiniä vaan alle Sachsi ei kestä kauhian hyvin.
KL-varaosissa taas meinasivat, että Sachsin Sport-iskari on aivan eri laatua, kuin normi Sachsit.
Bilstein Sprintiä ei muka meinannu edes löytyä ko. autoon etupäähän, mutta ilmeisesti sellaiset kuitenkin saa? Tuosta B6-Sportista en hoksannu edes kysyä.
Onko kellään kokemuksia Sprinteistä tai Sporteista avantgarde-jousien kaverina? Hieman arveluttaa se, että Sprintit olisi tarkoitettu ilmeisesti ns. madallusjousille (30-40mm), joihin en 211 avantgade jousia itse niinkään lukisi.. Heittäkääs jelppiä/kommenttia.
Autona on w211 280cdi V6 Avantgarde vm. 2006 eli jouset vissiin n.-20mm matalampia kuin classicissa tai elegancessa.
Nyt ollaan kahden vaiheilla, että laitetaanko alle Bilsteiniä vai Sachsia. Hovikorjaaja meinasi, että Bilsteiniä vaan alle Sachsi ei kestä kauhian hyvin.
KL-varaosissa taas meinasivat, että Sachsin Sport-iskari on aivan eri laatua, kuin normi Sachsit.
Bilstein Sprintiä ei muka meinannu edes löytyä ko. autoon etupäähän, mutta ilmeisesti sellaiset kuitenkin saa? Tuosta B6-Sportista en hoksannu edes kysyä.
Onko kellään kokemuksia Sprinteistä tai Sporteista avantgarde-jousien kaverina? Hieman arveluttaa se, että Sprintit olisi tarkoitettu ilmeisesti ns. madallusjousille (30-40mm), joihin en 211 avantgade jousia itse niinkään lukisi.. Heittäkääs jelppiä/kommenttia.
Re: W211 iskareiden kiristäminen?
Omat on sachs super touringit ja toimii kelvollisesti. Auto vakaa kuin mikä. Ja ovat siis samat jotka mulla olivat alkuperäisinä!
EQB 300 4-matic -23