Pumpusta lisää tehoja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
poilsa00
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Oulu

Pumpusta lisää tehoja

Viesti Kirjoittaja poilsa00 »

Kävin tuossa talvella kyselemässä pumpun säätöä ja syöttöjen nostoa Oulun Diesel Turuselta. Aluksi tiedustellessani asiaa palvelu oli hyvää ja arvio työajalle oli noin 6 h. Joku viikko sitten päätin viedä autoni MB 190 D 2.5 Turbo -90 rukattavaksi ja vaihtoehtojen puuttuessa täältä päin vein autoni Turuselle. Nyt vastaanotto ei ollut enää niin ystävällistä ja paikassa ihmeteltiin vaan että autossa on kyllä jo tehoa tarpeeksi että mitä sitä virittämään :? Vähän aikaa mietittyäni jätin autoni kuitenki säädettäväksi, vaikka en ollut enää yhtään varma että laitetaanko siihen nyt syöttöä tarpeeksi ettei mene rahat hukkaan monen tunnin työstä. Lopputulos oli yli 400 euron lasku, mutta auto käyttäytyy pirteämmin ja ainakin ohituskiihtyvyys on pareantunut. Mutta autooni tuli ko. remontissa sivuvika; selvää nykimistä kierroksilla 1500 - 2000 rpm.
Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Onko tietoa vaihdetaanko ko. työssä jotain suuttimia tai muuta vastaavaa (ei mainintaa että minulle olisi vaihdettu)?
Paljoko vastaava työ on maksanut muualla?
Pumppuun vaihdettiin tiivisteet mutta se ei lienee pitäisi tuottaa juurikaan lisäkustannuksia...?
Käytin auton tehopenkissä ennen säätöä ja vielä pitäisi käyttää uudestaan ja verrata lopputulosta kun saan tuon häiritsevän nykimis ongelman ratkaistua... Pistän sitten tuloksia näkyviin...
Avatar
Ju55i
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 357
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:35
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Ju55i »

Mä käytin joskus autoani Alajärvellä kiisseli huollossa. Siellä sitä säädeltiin paikallaan, kustannuksia tuli 600markkaa.
Auto muuttui pirteämmäksi, sivuvikoja ei ole muuta kuin tyhjäkäynti vähän vaihtelee riippuen auton asennosta. Saisi kuulemma säädettyä enemmänkin mutta sit pitäisi otta pumppu käteen. Vaihdetuista osista en tiedä.
Mites onko päästöarvot muuttunut radikaalisti?
Itsellä ei päästöt ole ollut ongelma, viimeksi kun katsastin inssi polkasi kerran ja tuumas et hyvältä näyttää 0.9
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tähän voisi sanoa, että mitäs minä sanoin. Mutta en sano. Sen verran ketutti itseänikin kun omaa pumppuani siellä säädätin.

Se nykiminen johtuu pumpun säätimestä. Siellä on nyt säädöt pielessä. Itseltäni en ole onnistunut saamaan nykimistä aikaan, joten en osaa tarkemmin sanoa. Sen pystyy joku velho varmaankin poistaamaan pumpun ollessa paikallaankin ja varmasti se lähtee penkissä. Voisihan sitä kysellä turuselta takuuseenkin, mutta kannattaa olla varovainen. Kun minä vein omani sinne takaisin takuukorjaukseen tuloksena oli 81€ lasku. Eli varmista etukäteen, takuu on suhteellista. Se nuorempi Turunen osaa olla sitten aika v****nen, vanhemman kanssa pärjää paremmin.

Kyllähän Turunen saa sitä laskua helposti aikaan. Se on varmaan laskenut homman osapuilleen näin:

Pumpun irroitus 100€
Säätö penkissä ja tiivisteiden vaihto 100€
Asennus ja ajoitus 100€

Varmaankin viimeisen satasen se on ottanut virityslisää. Kun pumppuun vaihdetaan tiivisteet, niillä tarkoitetaan pumpussa suutinputkien juuressa olevia ihan tavallisia O-renkaita. Ne eivät maksa varmaan kahta kolmea euroa enempää. Ne kovettuvat ajanoloon ja pumppu saattaa alkaa vähän vuotamaan. Ne tiiivisteet piti minullekin olla vaihdettu, mutta todellisuudessa oli vain pistetty sinistä maalia niiden lukitusrautojen kiinnityspultteihin. Kun pumppu sitten alkoi vuotamaan sain kyllä tiivisteet veloituksetta.

Pumpun ruuvaajille noin yleisesti tiedoksi, että näissä tapauksissa kannattaa ruuvata syöttöä lisää ensin paikallaan. Se on ihan hyvä keino ja syöttöä saa sitenkin reilusti lisää. Jos se vaikka menisi itsellä pieleen, niin voihan sen sitten viedä penkkiin säädettäväksi. Jos ei itse uskalla pumppuun koskea, niin kyllä foorumilta löytyy paljon pumpun säätöön kykeneviä, jotka varmaan suostuvat auttamaan asiassa.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Niin joku viikko sitten seurasin itse vierestä (tekijän suosiollisella luvalla tietysti) homman etenemistä:

-ensin tarkistettiin ajotus jotta nähtiin alkutilanne, minulla oli 16 astetta.
-pummpu irti, pesu
-pumpun ajoa penkissä, säädöt ja syötöt kohdalleen. Huom myös tasattiin sylinterikohtaisesti>käynti tasoittuu.
-pumppu kiinni, ajoitus 13 asteeseen. Irroitetut osat kiinni (mm. imusarja). Vielä tyhjäkäynnin hienosäätö ja koeajo.
- aikaa kului kaikkiaan muistaakseni jotain 7 tuntia ja siinä ei tekijä paljon henkeä vetänyt.

Lopputulos vähintäänkin tyydyttävä ja mitään tyhjäkäyntiongelmia ei todellakaan ole ilmennyt.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Tässähän on kohta pakko itsekkin ruuvata syöttöä lisää kun kaikki muutkin sitä harrastaa...
Miten tuon ajoituksen säätö mahtaisi onnistua omin käsin?
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
poilsa00
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja poilsa00 »

Kiitos vastauksista ja ohjeista.
Pitää mennä kyselemään takuu korjausta... Pistin koko nykimisvian ensin kylmän koneen aiheuttamaksi, mutta nyt kaupunki ajo ei ole enää mukavaa lämpimälläkään koneella... Valoistakin pitää kiihdyttää aina täysillä ettei nykimistä ilmene... :wink: En ole nyt vielä katsonut päästöjäkään mutta ei isommin mustaa pukkaa ja ennen ruuvausta päästöt oli 0,76
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Säätöä

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Jani Haataja kirjoitti:Tässähän on kohta pakko itsekkin ruuvata syöttöä lisää kun kaikki muutkin sitä harrastaa...
Miten tuon ajoituksen säätö mahtaisi onnistua omin käsin?
Pumppu pitää saada lukittua 0-asentoon jollain konstin. itse ostin alkuperäisen Mb-varaosan siihen tarkoitukseen KL:Stä. Maksoi 41€ tingittynä.

Pumpun kyljessä on 19mm kannalla iso pultti. Sen tilalle tulee se tuurna. Tuurna ei mene paikalleen, kun yhdessä asennossa ja se on pumpun 0-asento.

Kun pumppua laittaa paikalleen tuurna kolossa, niin kampiakselin pään pyörästä katsotaan asteikosta oikea asteluku. Etsi ensin OT-kohta ja sitten siitä pyörittelet 27mm hylsyllä kampiakselia oikeaan kohtaan....eli 13-16 (minkä haluat) astetta yli kuolokohdan. Jätä siihen ja iske pumppun paikoilleen. Pumpun ennakko on tällöin 13-16 astetta.
Muista tarkastaa, että 1-sylinterissä on puristukset päällä, sen näkee öljyntäyttöaukosta. Nokat pitää sojottaa yläviistoon tai sivulle.

En tiedä saitko selkoa tuosta, mutta on tuolla jossain selitetty asia tarkemminkin.

Minulla ennakko on 13 astetta hienosti kurahtaa polkaistessa.
Minun pumppuni säädettin PP-dieselissä, pelkkä irtopumpun säätö on noin 150€ ja tulee viimesen päälle. Minä lähetin irtopumpun ja samalla siihen vaihdettiin uutta osaa enemmänkin. Oli aika rikki sisältä.

Jos vie koko auton, niin pelkkä säätöhinta penkissä nousee yli 300€:n.

Nyt oma toimii kun kello, ei nyvi, tyhjäkäynti on tasaisen alhainen ja auto lähtee kun jänis makuulta. Savuttaa toki miehekkäästi, mutta se kuuluu asiaan.... olis siihen automaattisen savutuksen estonkin saanut, mutta olis maksanut se härpäke aika paljon uutena ja käytettynä on vaikea löytää. Katsastusta varten savutus on helppo poistaa ruuvimeisselillä pumpun päältä tai sitten modifoimalla auton sisälle "syöttöruuvi". lähes ilmaisia konsteja molemmat ja näin ollen hintansa väärtejä.
Avatar
poilsa00
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja poilsa00 »

Nyt alko nykimis vikakin selviämään... Kävin Turusella ja pienen alku väittelyn jälkeen autoa alettiin katsomaan ja löytyihän se vikakin sitten... Joku nykimisen esto mötikkä pumpun päässä ei toiminut oikein ja syynä oli liian pitkä tappi säätimen ja itse pumpun välissä. Tappia lyhennettiin ja vika poistui. Syötön lisäyksessä tapin vastin pää tulee kuulemma vähän ulospäin ja tällöin vakio tappi saattaa käydä liian pitkäksi ja nykimisen esto yksikkö ei tällöin toimi. Ensimmäinen tapaus Turuselle missä tappi oli liian pitkä ja ei ollut osannut katsoa etukäteen. Palvelu oli sitten lopuksi kyllä hyvää ja tunnin työstäkään ei tullut enää lisä veloitusta(en olisi kyllä maksanutkaan).
Nyt vielä seurata tilannetta ja jos vielä nykii, tappia vaan vielä vähän lyhemmäksi. Säätöyksikköä ei ole kuin uudemmissa pumpuissa, en kyllä tiedä mistä lähtien on sitten ollut. Syöttöjä oli lisätty 15 % joten pitää tässä käydä mittaamassa tehot taas penkissä että näkee onko ollut vaikutusta...
____________________________________
MB 190 D 2.5 Turbo -90
Avatar
poilsa00
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja poilsa00 »

No nyt on mese taas käytetty penkissä ja ei ole tehot ainakaan vähentyny pumpun säädön jälkeen.. :wink: Ennen säätöä: 89,1 kW ja 232,9 Nm ja säädön jälkeen 100,1 kW ja 249,7 Nm, joten parempaan suuntaan ollaan menossa... Mitähän sitä seuraavaksi keksis.. Vihjeitä otetaan vastaan. Cooleri olisi kova sana mutta paikat on ahtaat niin saattaa sovituksessa olla ongelmia. Olisiko jollain kokemuksia??
____________________________________
MB 190 D 2.5 Turbo -90
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Luepas tuolta projekteista se Superturbo tarina, niin saat varmaan vinkkiä :wink:
Onhan Jormallakin 300td 190:n pellin alla, eli tilaa on vielä vaikka mihin!
Joku mersupurkaamo??
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Säätöä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

Day Downhill kirjoitti:
Jani Haataja kirjoitti:Tässähän on kohta pakko itsekkin ruuvata syöttöä lisää kun kaikki muutkin sitä harrastaa...
Miten tuon ajoituksen säätö mahtaisi onnistua omin käsin?
Pumppu pitää saada lukittua 0-asentoon jollain konstin. itse ostin alkuperäisen Mb-varaosan siihen tarkoitukseen KL:Stä. Maksoi 41€ tingittynä.

Pumpun kyljessä on 19mm kannalla iso pultti. Sen tilalle tulee se tuurna. Tuurna ei mene paikalleen, kun yhdessä asennossa ja se on pumpun 0-asento.

Kun pumppua laittaa paikalleen tuurna kolossa, niin kampiakselin pään pyörästä katsotaan asteikosta oikea asteluku. Etsi ensin OT-kohta ja sitten siitä pyörittelet 27mm hylsyllä kampiakselia oikeaan kohtaan....eli 13-16 (minkä haluat) astetta yli kuolokohdan. Jätä siihen ja iske pumppun paikoilleen. Pumpun ennakko on tällöin 13-16 astetta.
Muista tarkastaa, että 1-sylinterissä on puristukset päällä, sen näkee öljyntäyttöaukosta. Nokat pitää sojottaa yläviistoon tai sivulle.

En tiedä saitko selkoa tuosta, mutta on tuolla jossain selitetty asia tarkemminkin.

Minulla ennakko on 13 astetta hienosti kurahtaa polkaistessa.
Minun pumppuni säädettin PP-dieselissä, pelkkä irtopumpun säätö on noin 150€ ja tulee viimesen päälle. Minä lähetin irtopumpun ja samalla siihen vaihdettiin uutta osaa enemmänkin. Oli aika rikki sisältä.

Jos vie koko auton, niin pelkkä säätöhinta penkissä nousee yli 300€:n.

Nyt oma toimii kun kello, ei nyvi, tyhjäkäynti on tasaisen alhainen ja auto lähtee kun jänis makuulta. Savuttaa toki miehekkäästi, mutta se kuuluu asiaan.... olis siihen automaattisen savutuksen estonkin saanut, mutta olis maksanut se härpäke aika paljon uutena ja käytettynä on vaikea löytää. Katsastusta varten savutus on helppo poistaa ruuvimeisselillä pumpun päältä tai sitten modifoimalla auton sisälle "syöttöruuvi". lähes ilmaisia konsteja molemmat ja näin ollen hintansa väärtejä.
Tarviiko pumppua irrottaessa ottaa myös imusarja pois?

Entä tarviiko tuo pumpun lukitustuurna laittaa kiinni jo ennenkun pumpun ottaa irti vai olisko se jopa suotavaa laittaa, jotta selviäsi olemassa oleva ennakko vai onko tuo 13 astetta aina käypänen arvo?
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Re: Säätöä

Viesti Kirjoittaja Petri K »

markox kirjoitti:Tarviiko pumppua irrottaessa ottaa myös imusarja pois?

Entä tarviiko tuo pumpun lukitustuurna laittaa kiinni jo ennenkun pumpun ottaa irti vai olisko se jopa suotavaa laittaa, jotta selviäsi olemassa oleva ennakko vai onko tuo 13 astetta aina käypänen arvo?
Imusarjaa ei tarvinne irroittaa ainakaan 124:sessa, eikä lukitustyökaluakaan tarvi laittaa ennen irroitusta paikalleen. Riittää kun pyörittelet koneen siihen kohtaan jossa sen ajoituksen pitäisi olla ja irroitat tuon aiemmin mainitun tulpan ja katsot että tuo merkki on reiän keskellä ( vähän kuin ruuvitaltan kärki) Tuo näkyy pienellä peilillä ja taskulampulla helposti.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Re: Säätöä

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Petri K kirjoitti:
markox kirjoitti:Tarviiko pumppua irrottaessa ottaa myös imusarja pois?

Entä tarviiko tuo pumpun lukitustuurna laittaa kiinni jo ennenkun pumpun ottaa irti vai olisko se jopa suotavaa laittaa, jotta selviäsi olemassa oleva ennakko vai onko tuo 13 astetta aina käypänen arvo?
Imusarjaa ei tarvinne irroittaa ainakaan 124:sessa, eikä lukitustyökaluakaan tarvi laittaa ennen irroitusta paikalleen. Riittää kun pyörittelet koneen siihen kohtaan jossa sen ajoituksen pitäisi olla ja irroitat tuon aiemmin mainitun tulpan ja katsot että tuo merkki on reiän keskellä ( vähän kuin ruuvitaltan kärki) Tuo näkyy pienellä peilillä ja taskulampulla helposti.
Monivenoissa joutuu irrottamaan..ainaki jos yläpuolelta joutuu operoimaan tai no ehkä joku fakiiri sen sieltä ottaa ilmankin mutta paljo helpompi ottaa imis irti.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Pyra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 30.10.2003 11:56
Paikkakunta: Loppi

W202:sen nykiminen

Viesti Kirjoittaja Pyra »

Mä kävin vaihdattamassa ruiskusuuttimet paikallisessa dieselhuollossa, ja kerroin autoni nykimisestä. Huoltomies otti pumpun päässä olevan nykimisenestojärjestelmän piuhan irti ja nykiminen loppu siihen... että tämmönen tapaus
SEKKIMIES

ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
Avatar
makeST
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ke 18.01.2006 15:29
Paikkakunta: espoo

nykiminen

Viesti Kirjoittaja makeST »

joo täälläkin riivaa toi nykiminen kun yrittää ajaa nätisti tasakaasulla 2 ja3 vaihteilla...mistähän löytäs kuvia /ohjeita ruveta tutkii ja korjata aika ärsyttävä vika
autohan on 190 ST 300 :)
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: nykiminen

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

m-n kirjoitti:joo täälläkin riivaa toi nykiminen kun yrittää ajaa nätisti tasakaasulla 2 ja3 vaihteilla...mistähän löytäs kuvia /ohjeita ruveta tutkii ja korjata aika ärsyttävä vika
autohan on 190 ST 300 :)
Se on valitettava ominaisuus jolle ei oikein mitään voi. Ei siis vika.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: nykiminen

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Mauri H. kirjoitti:Se on valitettava ominaisuus jolle ei oikein mitään voi. Ei siis vika.
Missä kaikissa yhteyksissä tätä nykimistä voi odottaa aiheutuvan? Mitä pumpulle pitää tehdä, että tapahtuu näin?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
makeST
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ke 18.01.2006 15:29
Paikkakunta: espoo

Re: nykiminen

Viesti Kirjoittaja makeST »

Mauri H. kirjoitti:
m-n kirjoitti:joo täälläkin riivaa toi nykiminen kun yrittää ajaa nätisti tasakaasulla 2 ja3 vaihteilla...mistähän löytäs kuvia /ohjeita ruveta tutkii ja korjata aika ärsyttävä vika
autohan on 190 ST 300 :)
Se on valitettava ominaisuus jolle ei oikein mitään voi. Ei siis vika.

joo no pitää oppia elämään sen kanssa tarpeeksi suuri vaihde päällä ei nyi :roll:
<----kiiihtyyy

www.lakesteel.org
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: nykiminen

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Heavy kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Se on valitettava ominaisuus jolle ei oikein mitään voi. Ei siis vika.
Missä kaikissa yhteyksissä tätä nykimistä voi odottaa aiheutuvan? Mitä pumpulle pitää tehdä, että tapahtuu näin?
'

Nykimisen aiheuttaa lähinnä mersun joustava voimansiirtolinja, ja suurten elementtien aiheuttama pumpun raju reagointi kaasupolkimen liikkeisiin.

Pois sitä ei tämänhetkisillä keinoilla saa kuin automaattivaihteistolla.
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Me ei olla kyllä oikee keksitty miks minulla ei nyi ku kaikki muut on nykiny...jännä juttu
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Markus »

Ei mullakaan nykiny...
Avatar
makeST
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ke 18.01.2006 15:29
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja makeST »

mulla nykii ja huolella mut ent.omistajan mukaan en osaa ajaa eikä se silloin nykinytkään ainoastaan nätisti ajaessa hitaasti...eli mese linkkuun joka mutkas ja risteykses oli kesä tai talvi niin ei nyi :D pahoja paikkoja parkkihallit jossa ei voi ajaa 50+km/h
<----kiiihtyyy

www.lakesteel.org
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

nilkka suorana ei turhaa nypytä 8)
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Eipä nylkytä tasakaasulla tuo minunkaan mersu...taitaa olla manuaalien ongelma...
Itse tein ja säästin
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

auttaskohan, jos vaihtas koko kytkinpaketin? meinaan, että jos on kytkimestä ne jouset jotenki veltostunu... :roll:
W201 250DT 20V
w201 190E
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Minullahan on kyllä manuaali, ihme ku ei esiinny tuota nylpytystä...
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

ei liity suoranaisesti säätöön, mutta kuinka uusissa autoissa käytetään samaa pumppua kuin esim 87 mallin 2 litrasessa w201 koppasessa?
eli käykö tuo sama pumppu esim 94 mallin w124 koppaseen 2 litraseen? :oops: :oops:
Ja vielä jos joku on käyttäny mynädieselissä auton pumppuaan (200D:n) niin paljonko kustansi ihan perus säätö jah ienonen tehonlisäys? :oops:
(jos ei halua hintaa tässä julkistaa niin saa laittaa YV:täkin 8) )
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

teinitähti kirjoitti:ei liity suoranaisesti säätöön, mutta kuinka uusissa autoissa käytetään samaa pumppua kuin esim 87 mallin 2 litrasessa w201 koppasessa?
eli käykö tuo sama pumppu esim 94 mallin w124 koppaseen 2 litraseen? :oops: :oops:
Ja vielä jos joku on käyttäny mynädieselissä auton pumppuaan (200D:n) niin paljonko kustansi ihan perus säätö jah ienonen tehonlisäys? :oops:
(jos ei halua hintaa tässä julkistaa niin saa laittaa YV:täkin 8) )
eikö kukaan osaa vastata mihin malleihin ja mihin vuoteen asti pumppu käy?? :oops:
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

teinitähti kirjoitti:
teinitähti kirjoitti:ei liity suoranaisesti säätöön, mutta kuinka uusissa autoissa käytetään samaa pumppua kuin esim 87 mallin 2 litrasessa w201 koppasessa?
eli käykö tuo sama pumppu esim 94 mallin w124 koppaseen 2 litraseen? :oops: :oops:
Ja vielä jos joku on käyttäny mynädieselissä auton pumppuaan (200D:n) niin paljonko kustansi ihan perus säätö jah ienonen tehonlisäys? :oops:
(jos ei halua hintaa tässä julkistaa niin saa laittaa YV:täkin 8) )
eikö kukaan osaa vastata mihin malleihin ja mihin vuoteen asti pumppu käy?? :oops:
OM601:en pumput käy -84 ja -95 vuosimallien välillä keskenään. Pieniä eroja on vuosimalleittain, mutta niillä ei ole merkitystä. Käsittääkseni uudemmat on parempia.

Säätöhinta riippuu, tarvitseeko pumppu muuta remonttia samalla ja viekö irtopumpun vai irrotuttaako pumpun. Nämä kannattaa kyllä kysyä suoraan pumppumestareilta. Pumppuhan kannattaa heti säädättää niin isolleen, kuin sen saa. Muuten sen tekee pian kahteen kolmeen kertaan.....
Vastaa Viestiin