W124 kaasarin automaattiryyppy -88 vm.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
RenLagun
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ma 31.01.2011 16:49
Paikkakunta: Espoo

W124 kaasarin automaattiryyppy -88 vm.

Viesti Kirjoittaja RenLagun »

Osaisiko kukaan valaista mitkä nuo sähköliittimet tuon Pierburg 175CD kaasarin automaattiryypyn kupeessa on? Kuva näkyy Avatarissa. En muutenkaan ymmärrä tuon logiikkaa. Näyttäis siltä että pitää painaa kaasua että ryyppy menee kunnolla päälle ja myös niin että se menee pois päältä ...
Avatar
RenLagun
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ma 31.01.2011 16:49
Paikkakunta: Espoo

Re: W124 kaasarin automaattiryyppy -88 vm.

Viesti Kirjoittaja RenLagun »

RenLagun kirjoitti:Osaisiko kukaan valaista mitkä nuo sähköliittimet tuon Pierburg 175CD kaasarin automaattiryypyn kupeessa on? Kuva näkyy Avatarissa. En muutenkaan ymmärrä tuon logiikkaa. Näyttäis siltä että pitää painaa kaasua että ryyppy menee kunnolla päälle ja myös niin että se menee pois päältä ...
Vastaankin itse tähän lainaamalla Unskia vuodelta 2006. Voin soveltaa sitä tähän Pierburgiin joka on tässä W124:ssa. Kiitos. Kun tässä autossa ei ole näkyvissä mitään irtonaisia johtoja missään: Mistä ne johdot tulisi tulla tuohon automaattiryypyn lämmitysvastukseen? Eli tuleeko virran kulkea siihen koko ajan kun virta on päällä ? Osaako Unski vastata ?

"Automaattiryyppy toimii juuri noin. Päälle saaminen ja poisottaminen vaativat aina kaasupolkimen polkaisun. Ryypyn käyyövivut vastaavat kaasuläppään ja liikkumaton kaasuläppä estää ryyppyä muuttamasta asemaansa. Uudemmissa w123:ssa ja w201:ssä ryyppy toimii hiukan modernimin...ei kylläkään paljon.

Nuo vivustot usein jäykistyvät ja hapettuvat. Lisäksi ryyppy on sekä vesi- , että sähköohjattu. Sähkö lämmittää kaksimetallikierukkaa joka vähentää ryyppyä samoin kuin lämpenevä jäähdytysvesi.

Alkuun kannattaa hiukan suihkia crc:tä käyttövivustoon ja tarkastaa, että jäähdyttäjässä on tarpeeksi nestettä. Ryypyn vedenkierto on joskus noissa vanhemmissa kaasuttimissa kalkkeentunut tukkoon, jolloin ryyppy ei tahdo lähteä kunnolla pois päältä. tämän voi tarkastaa helposti: kaasuttimen oikealla sivulla on puolipallomainen "mollikka" johon tulee kaksi kumiletkua, kun moottori on lämmin tulee noiden molempien letkujen olla myös lämpimät. En nyt tarkoita polttoaineletkuja jotka nekin tulevat siihen aivan viereen. Ne taas erottaa siitä, että toinen letkuista tulee pa-pumpulta ja toinen jatkaa matkaansa kohti auton takaosaa. Nuo lämpimt letkun tulevat molemmat moottorin suunnas"
Vastaa Viestiin