Star C3 vai C4?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja veskola »

rumilus kirjoitti:Olisin itse halukas hankkimaan nykypäivän diagnostiikkalaitteet, mutta sen toteuttamiseksi on yllätyksenä tullut ongelimia vastaan.
Minun mielestä tuossa tapauksessa Veho on ainoa paikka mistä niitä saa helpoiten, kyllä kai ne stareja myy ihan peruskansalaisellekin.

Tuota T30:n suosimista en nyt viitsi enää selittää, jos asia ei aukea niin ei se siitä aukea vaikka miten selittää.

Pikkusen ihmetyttää mitä ihmettä teet "nykypäivän diagnostiikkalaitteella" kun se autossa oleva liitos käyttää sitä vuoden 1962 tiedonsiirtoprotokollaa pohjalla.

odb1/2 standardi muuten haukkasi kakkapyllyä kun valitse pohjaksi noinkin hassun liitännän, olisi edes valinnut jonkin CAN väylän, jonkin IP verkon protokollan tai määritellyt ihan oman helpon ja robustisen standardin käyttöön mutta kun ei niin ei. Missään nykypäivän tietoliikenne laitteessa ei enää käytetä moista muinaisjäännettä. IP verkkopohjaisella ratkaisulla se (hidas) multipelkserihässäkin olisi voitu siirtää museon hyllylle pölyttymään. Tekisi mieli sanoa että satanan tunarit.

T30:llä aikoinaan koodattiin Nokian kommunikaattoriin softaa liikkuvassa junassa, joten kyllähän se käypä laite on. Kun sillä saa pyöritettyä Nokian Symbian SDK:ta, puhelinsimulaattoria, debuggeria yms. niin varmsti se jaksaa vääntää bittejä RS porttiin semmosella 10 kps vaudilla. :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja arska10 »

moi
Tuo rs232 tiedonsiirto on ainut luettava tapa siirtää dataa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13763
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

veskola kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Olisin itse halukas hankkimaan nykypäivän diagnostiikkalaitteet, mutta sen toteuttamiseksi on yllätyksenä tullut ongelimia vastaan.
Minun mielestä tuossa tapauksessa Veho on ainoa paikka mistä niitä saa helpoiten, kyllä kai ne stareja myy ihan peruskansalaisellekin.

Tuota T30:n suosimista en nyt viitsi enää selittää, jos asia ei aukea niin ei se siitä aukea vaikka miten selittää.

Pikkusen ihmetyttää mitä ihmettä teet "nykypäivän diagnostiikkalaitteella" kun se autossa oleva liitos käyttää sitä vuoden 1962 tiedonsiirtoprotokollaa pohjalla.

odb1/2 standardi muuten haukkasi kakkapyllyä kun valitse pohjaksi noinkin hassun liitännän, olisi edes valinnut jonkin CAN väylän, jonkin IP verkon protokollan tai määritellyt ihan oman helpon ja robustisen standardin käyttöön mutta kun ei niin ei. Missään nykypäivän tietoliikenne laitteessa ei enää käytetä moista muinaisjäännettä. IP verkkopohjaisella ratkaisulla se (hidas) multipelkserihässäkin olisi voitu siirtää museon hyllylle pölyttymään. Tekisi mieli sanoa että satanan tunarit.

T30:llä aikoinaan koodattiin Nokian kommunikaattoriin softaa liikkuvassa junassa, joten kyllähän se käypä laite on. Kun sillä saa pyöritettyä Nokian Symbian SDK:ta, puhelinsimulaattoria, debuggeria yms. niin varmsti se jaksaa vääntää bittejä RS porttiin semmosella 10 kps vaudilla. :lol:
Kannattaisi lukea vähän vaikka Vehon sivuja niin ei tarvitse spekuloida täällä. Veholta ei testeriä saa ostaa:
http://www.mercedes-benz.fi/content/fin ... rvice.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Noissa nykypäivän diagnoosilaitteissa on sellainen vaatimus toiminnan luotettavuudelle jota Nokian puhelimista en vielä ole havainnut joten noita ei kannata kauheasti verrata (nyt varmaan paranee windowsilla). Niin ja C4 toimii WLAN-yhteydellä, ei sarjaliikenteellä ja molemmat pystyvät CAN-väyläyhteyteen auton kanssa (siis se oleellinen väli multiplexerin ja auton välillä).

Hyvä että kaikki osallistuvat auttamaan valintaan C3:n ja C4:n välillä.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja arska10 »

mitäpä jos tuo wlan yhteys pätkähtää poikki jonkun ulkoisen häiriön vuoksi kun olet siirtässä dataa
niin se on nyyh nyyn
kyllä tuo sarja piuha on luottevain
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja ES »

veskola kirjoitti:Missään nykypäivän tietoliikenne laitteessa ei enää käytetä moista muinaisjäännettä.
Ikävä kyllä, käytetään. Työtökonepuolella CNC-ohjausten tiedonsiirto tapahtuu vielä tänäkin päivänä paljolti RS-232 portin kautta. Ala on aivan uskomattoman konservatiivinen. Vasta aivan viime vuosina on alkanut yleistymään USB ja Ethernet. Onhan noita jo ollut ohjauksissa jonkun aikaa, mutta yhä vielä on se pakollinen RS-232.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja ES »

arska10 kirjoitti:mitäpä jos tuo wlan yhteys pätkähtää poikki jonkun ulkoisen häiriön vuoksi kun olet siirtässä dataa
niin se on nyyh nyyn
kyllä tuo sarja piuha on luottevain
Pakko olla eri mieltä, sarjaliikenne RS-232:lla on todella häiriöarka. Jos piuha on vähänkin pidempi, nopeuden pitää olla aivan etanaluokkaa. RS-485 oli parannus tähän, mutta ei sekään nyt ihan mahtavan hyvä ole. Teollisuuden kenttäväylillä, kuten CANbus on sentään toteutettu melko pitkiä ja kriittisiäkin sovelluksia luotettavasti. Ja kyllähän tuo ajoneuvokäytössäkin ihan hyvin pelaa, sen väylän puolesta ainakin.

Oletin siis tietenkin, että tarkoitit sarjapiuhalla nimenomaan RS-232:ta.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja rumilus »

veskola kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Olisin itse halukas hankkimaan nykypäivän diagnostiikkalaitteet, mutta sen toteuttamiseksi on yllätyksenä tullut ongelimia vastaan.
Minun mielestä tuossa tapauksessa Veho on ainoa paikka mistä niitä saa helpoiten, kyllä kai ne stareja myy ihan peruskansalaisellekin.

Tuota T30:n suosimista en nyt viitsi enää selittää, jos asia ei aukea niin ei se siitä aukea vaikka miten selittää.
Pikkusen ihmetyttää mitä ihmettä teet "nykypäivän diagnostiikkalaitteella" kun se autossa oleva liitos käyttää sitä vuoden 1962 tiedonsiirtoprotokollaa pohjalla.

odb1/2 standardi muuten haukkasi kakkapyllyä kun valitse pohjaksi noinkin hassun liitännän, olisi edes valinnut jonkin CAN väylän, jonkin IP verkon protokollan tai määritellyt ihan oman helpon ja robustisen standardin käyttöön mutta kun ei niin ei. Missään nykypäivän tietoliikenne laitteessa ei enää käytetä moista muinaisjäännettä. IP verkkopohjaisella ratkaisulla se (hidas) multipelkserihässäkin olisi voitu siirtää museon hyllylle pölyttymään. Tekisi mieli sanoa että satanan tunarit.

T30:llä aikoinaan koodattiin Nokian kommunikaattoriin softaa liikkuvassa junassa, joten kyllähän se käypä laite on. Kun sillä saa pyöritettyä Nokian Symbian SDK:ta, puhelinsimulaattoria, debuggeria yms. niin varmsti se jaksaa vääntää bittejä RS porttiin semmosella 10 kps vaudilla. :lol:

Minkälaisella tiedollisella pohjalla on tietotaitosi ajonevojen tiedonsiirron väylätekniikasta ja diagnostiikkapuolella Veskola ?
Oletko siis perehtynyt ajoneuvojen väylätekniikkaan, esim, LIN, CAN, MOST, FlexRay,...diagnostiikka yms. ?
Sen olen aikaisemmista viesteistäsi ymmärtänyt, ettet itse omista mainittua kapistusta.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja veskola »

DBFI kirjoitti:Noissa nykypäivän diagnoosilaitteissa on sellainen vaatimus toiminnan luotettavuudelle jota Nokian puhelimista
Alkaa kuulostaa siltä että DBFI:llä on jotain henkilökohtaista minua tai nokiaa kohtaan, no jokainen saa olla juuri niin lapsellinen kuin tänne haluaa ilmaista, joten enpä viitsi enempiä tähän thrediin kirjoittaa :lol:
ES kirjoitti:
veskola kirjoitti:Missään nykypäivän tietoliikenne laitteessa ei enää käytetä moista muinaisjäännettä.
Ikävä kyllä, käytetään. Työtökonepuolella CNC-ohjausten tiedonsiirto tapahtuu vielä tänäkin päivänä paljolti RS-232 portin kautta. Ala on aivan uskomattoman konservatiivinen. Vasta aivan viime vuosina on alkanut yleistymään USB ja Ethernet. Onhan noita jo ollut ohjauksissa jonkun aikaa, mutta yhä vielä on se pakollinen RS-232.
Onko CNC kone tietoliikennelaite ?

Rumilus: Can ei ole ajoneuvoväylä, se on yleiskäyttöinen väylä, jota käytetään esimerkiksi lääketieteen laitteistojen ohjaukseen ja kyllä, olen ohjelmoinut siihen liitettyjä laitteita.

Loppukommentti vielä: WLAN, CAN tai mikään muukaan nykypäivän tiedonsiirto ei auta tilanteessa kun ODB on speksattu käyttämään RS232 tyyppistä sarjaliikennettä. Autosta tulee siis aina löytyä tämä kivikautinen kahden johtimen sarjaliikenneväylä, jossa ei ole minkäänluokan virhekorjausta itse siirtoprotokollatasolla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja ES »

veskola kirjoitti:Onko CNC kone tietoliikennelaite ?
Ei mitenkään määritelmällisesti, eikä käyttötarkoitukseltaan, mutta oleellinen ominaisuus niissä on tuo tiedonsiirto. Eli niihin liittyy ja on aina liittynyt tiedonsiirtoon tarvittava interface. Se kai on tietoliikennelaite.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja rumilus »

veskola kirjoitti:
DBFI kirjoitti:Noissa nykypäivän diagnoosilaitteissa on sellainen vaatimus toiminnan luotettavuudelle jota Nokian puhelimista
Alkaa kuulostaa siltä että DBFI:llä on jotain henkilökohtaista minua tai nokiaa kohtaan, no jokainen saa olla juuri niin lapsellinen kuin tänne haluaa ilmaista, joten enpä viitsi enempiä tähän thrediin kirjoittaa :lol:
ES kirjoitti:
veskola kirjoitti:Missään nykypäivän tietoliikenne laitteessa ei enää käytetä moista muinaisjäännettä.
Ikävä kyllä, käytetään. Työtökonepuolella CNC-ohjausten tiedonsiirto tapahtuu vielä tänäkin päivänä paljolti RS-232 portin kautta. Ala on aivan uskomattoman konservatiivinen. Vasta aivan viime vuosina on alkanut yleistymään USB ja Ethernet. Onhan noita jo ollut ohjauksissa jonkun aikaa, mutta yhä vielä on se pakollinen RS-232.
Onko CNC kone tietoliikennelaite ?
Rumilus: Can ei ole ajoneuvoväylä, se on yleiskäyttöinen väylä, jota käytetään esimerkiksi lääketieteen laitteistojen ohjaukseen ja kyllä, olen ohjelmoinut siihen liitettyjä laitteita.[/quote]

CNC on tietoliikennelaite, ohjelmoitavissa etäpäätteellä yms....yms...

Kysyin vaan varovasti osaamistasi ajoneuvodiagnostiikkaan, mutta antamasi vastauksen perusteella teen johtopäätöksen.
Viimeksi muokannut rumilus, Su 13.02.2011 21:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin no voi sen noinkin ajatella. Tietoliikennelaitteella nyt ajattelin vähän jotain muuta.

CNC koneiden lisäksi valitettavasti on vielä lukuisia 232:ta käyttäviä laitteita, ihan viivakoodin lukijoista lähtien.
Lisää tietoa: www.skg.fi
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja ES »

veskola kirjoitti:Niin no voi sen noinkin ajatella. Tietoliikennelaitteella nyt ajattelin vähän jotain muuta.

CNC koneiden lisäksi valitettavasti on vielä lukuisia 232:ta käyttäviä laitteita, ihan viivakoodin lukijoista lähtien.
Näinhän se on. Yhtä hyvin voisi kysyä, onko auto tietoliikennelaite.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja rumilus »

veskola kirjoitti:Niin no voi sen noinkin ajatella. Tietoliikennelaitteella nyt ajattelin vähän jotain muuta.

CNC koneiden lisäksi valitettavasti on vielä lukuisia 232:ta käyttäviä laitteita, ihan viivakoodin lukijoista lähtien.
Kaikki CNC ja robottitekniikka on ollut jo 20-vuotta mainitunlaisia 24 h/ livenä etäohjauksessa.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:
CNC koneiden lisäksi valitettavasti on vielä lukuisia 232:ta käyttäviä laitteita, ihan viivakoodin lukijoista lähtien.
esim. megasquirt on suunniteltu toimimaan tuolla väylällä :evil: tosin siihen löytyy yhteensopivia serial port -> usb sovittimia, joten tilanne ei ole kovin kusinen siltä osin... mutta ketuttaa se silti :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja ES »

rumilus kirjoitti:Kaikki CNC ja robottitekniikka on ollut jo 20-vuotta mainitunlaisia 24 h/ livenä etäohjauksessa.
Aijaa. Taidan olla väärällä alalla. Pitääpä harkita ammatinvaihdosta.

Kyllä nuo etäkäytöt ja -ohjaukset ovat yhä vieläkin melkoisia harvinaisuuksia, isoissa tehtaissa niitä toki on käytetty pidempään.

Ettet yhtään liioittelisi?
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja Tomp »

Jospa sais jatkoa C3 ja C4 vertailuun... Noi sorvit kun on aika kaukana tästä aiheesta, vaikka sähköllä toimii nekin.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja veskola »

ES kirjoitti:Näinhän se on. Yhtä hyvin voisi kysyä, onko auto tietoliikennelaite.
Ei ole, mutta se ei ole se jutun ydin ollenkaan, vaan se miksi ihmeessä odb standardiin valittiin jo vanhentunut tiedonsiirto. Kahden langan sarjaliikenne, jossa et voi osoitteella kertoa minkä laitteen kanssa kommunikoit. Sen sijaan pitää olla multiplekseri ja autoissa jopa 38 napaiset kalliit liittimet. Multipelkserihän tuossa toimii siten, että se kytkee niitä kahta johtoa aina vuoron perään kuhunkin pinoihin, joiden perässä näkyy mikroprosessori ja sen 232 uart piiri. Hidasta ja epäluotettavaa. Onhan se nyt nähty millaisia ongelmia perus autonasentajalla on saada tuo toimimaan, pistetään maadoitusjohto väärään paikkaan ja hakataan diagnostiikkalaitetta kun "eilen tämä toimi ihan ok mutta nyt ei millään".

Yleensä kun standardoidaan jotain ei valita vanhaa ja hidasta tapaa, vaan koitetaan valita jotain uutta, hyvää, toimivaa ja ennen kaikkea laajennettavaa. Tästä erittäin hyvä esimerkki on ADSL, jonka nopeutta on vuosien varrella pystytty nostamaan ja nostamaan. Tämäkin ongelma mikä on nyt "toimii vain XP ja RS232 koneessa" on seurausta tuosta idioottimaisuudesta, jonka autotehtaiden insinöörit ovat tehneet.

Tämän päivän CNC koneissa on RS232 vain ja ainostaan sen takia, että CNC koneita suunniteltiin varmasti jo 1970 luvulla ja silloin ei ollut muuta tietoliikennepporttia kuin 232. Tuosta tuli sitte deFacto standardi. Nyt sitä ei voida muuttaa, koska vanhat laitteet ja ohjelmistot eivät olisi enää yhteensopivia. Tuo on se pirullinen piirre tietoteknisissä laitteissa.

Joskus on kuitenkin pakko uudistua. Mitä siitäkin tulisi jos tietokonevalmistajat edelleen kytkisivät hiiret koneisiin 232 liitännällä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5539
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Eli siis lyhyesti ja ytimekkäästi paljoko pitää lyödä rahaa tiskiin että joku myi tollasen paketin, tai mistä tollasen multiplexerin saa???
S124 300TE
W124 300D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:
Joskus on kuitenkin pakko uudistua. Mitä siitäkin tulisi jos tietokonevalmistajat edelleen kytkisivät hiiret koneisiin 232 liitännällä.
ainakin monet ongelmat poistuisi, koska myös uusissa kannettavissa olisi silloin se aatamin aikuinen sarjaportti ja siihen vois kytkeä sitten ne laitteet, jotka sitä väylää tarvitsevat... hiiren vois sitten laittaa vaikka usb porttiin tai käyttää kosketuslevyä :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja ES »

veskola kirjoitti:Tämän päivän CNC koneissa on RS232 vain ja ainostaan sen takia, että CNC koneita suunniteltiin varmasti jo 1970 luvulla ja silloin ei ollut muuta tietoliikennepporttia kuin 232. Tuosta tuli sitte deFacto standardi. Nyt sitä ei voida muuttaa, koska vanhat laitteet ja ohjelmistot eivät olisi enää yhteensopivia. Tuo on se pirullinen piirre tietoteknisissä laitteissa.

Joskus on kuitenkin pakko uudistua. Mitä siitäkin tulisi jos tietokonevalmistajat edelleen kytkisivät hiiret koneisiin 232 liitännällä.
Jostain 50-luvulta se lähti ja ensimmäinen tallennusmedia oli reikänauha, joka sekin on ollut käytössä jossain vielä viime vuosiin asti. 232 oli uudistus.

Mutta nyt saa tämä OT minun osaltani riittää tässä ketjussa. Kiitos ja anteeksi.

Ps. Eikäku reikäkortit oli ensin, sitten nauha. Ja Fanucissa on vieläkin "keepreleitä", vaikka ne on jo pitkään olleet bittejä muistiavaruudessa...
Viimeksi muokannut ES, Su 13.02.2011 21:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Entäs jos USB porttia ei olisi tullut koskaan ja RS232 olisi siellä hiirtä varten. Sitten sulla olisi vaikka 4 kpl 232 portteja:
- hiiri
- webbikamera
- internetti
- lisäkovalevy

Mihin stari ja se CNC kone kytkettäisiin :lol:

Eiköhän megasta tule ihan kohta USB yhteensopiva versio vai eikä semmosta jo ole. Megan softien ja mikroprosessorin suunnitelun aikaan ei kukaan vielä osannut koodata USB:n kautta toimivia ratkaisuja. Ei ollut sopivia piirisarja saatavilla, ainostaan suuret valmistajat pystyivät niitä tekemään, varsinkin kun ne vaativat aina samalla windows driveriinkoodaamisen, joka on tekemätön työ perus IT koodarille.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja rumilus »

S202 kirjoitti:Eli siis lyhyesti ja ytimekkäästi paljoko pitää lyödä rahaa tiskiin että joku myi tollasen paketin, tai mistä tollasen multiplexerin saa???
Nyt voisi joku tarjota Star C3 tai C4 kaikilla mausteilla...siis tietokoneen kera, niin halvalla kun pystyy. :P
Ja tietysti toimiva sellainen.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13763
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

veskola kirjoitti: Alkaa kuulostaa siltä että DBFI:llä on jotain henkilökohtaista minua tai nokiaa kohtaan, no jokainen saa olla juuri niin lapsellinen kuin tänne haluaa ilmaista, joten enpä viitsi enempiä tähän thrediin kirjoittaa :lol:
Minäkään en viitsi enää kirjoittaa tänne yhtään, mitä nyt muutaman kerran kiellon päälle isojen poikien mallia mukaillen. :roll:

Piti vaan korjata että minusta en kommentoinut mitään Nokiasta mitä täällä ei olisi aiemmin paljastettu mutta korjaisin että tuo "minua tai nokiaa kohtaan" oli ihan väärin sanottu. Minulla kun on jotain henkilökohtaista ihan molempia kohtaan, ei pelkästään toista. :) Nimittäin minusta foorumin valvojan pitäisi näyttää esimerkkiä eikä lähteä henkilökohtaisuuksiin tai lapsellisuuksiin vaikka foorumilaiset kuinka törttöilisivät. Järjestyksen saamiseen valvojilla on ihan muut keinot, käytetään niitä jos foorumin kantti kestää.
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja ES »

veskola kirjoitti:miksi ihmeessä odb standardiin valittiin jo vanhentunut tiedonsiirto. Kahden langan sarjaliikenne, jossa et voi osoitteella kertoa minkä laitteen kanssa kommunikoit. Sen sijaan pitää olla multiplekseri ja autoissa jopa 38 napaiset kalliit liittimet. Multipelkserihän tuossa toimii siten, että se kytkee niitä kahta johtoa aina vuoron perään kuhunkin pinoihin, joiden perässä näkyy mikroprosessori ja sen 232 uart piiri. Hidasta ja epäluotettavaa.
En malta olla kommentoimatta vielä tätä. Erinomaisen uskomatonta siitä tekee se, että siellä autossa jo on osoiteväylä, mutta liikenne tietokoneen välillä muutetaan historian jäänteeksi. Tosiaan, miksi ihmeessä?
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13763
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

ES kirjoitti:
veskola kirjoitti:miksi ihmeessä odb standardiin valittiin jo vanhentunut tiedonsiirto. Kahden langan sarjaliikenne, jossa et voi osoitteella kertoa minkä laitteen kanssa kommunikoit. Sen sijaan pitää olla multiplekseri ja autoissa jopa 38 napaiset kalliit liittimet. Multipelkserihän tuossa toimii siten, että se kytkee niitä kahta johtoa aina vuoron perään kuhunkin pinoihin, joiden perässä näkyy mikroprosessori ja sen 232 uart piiri. Hidasta ja epäluotettavaa.
En malta olla kommentoimatta vielä tätä. Erinomaisen uskomatonta siitä tekee se, että siellä autossa jo on osoiteväylä, mutta liikenne tietokoneen välillä muutetaan historian jäänteeksi. Tosiaan, miksi ihmeessä?
Siis OBD-II on katsastuta varten yhtenäinen testiportti, auton oman diagnoosin ei tarvitse tuohon rajautua. Mutta ei se OBD-II sekään ole mikään RS232:sta käyttävä portti.
http://en.wikipedia.org/wiki/On-board_d ... _Protocols" onclick="window.open(this.href);return false;

Uusissa autoissa diagnoosimultiplexeri kytkeytyy autoon CAN-väylällä mutta multiplexeri kytkeytyy läppäriin RS485-väylällä joka muunnetaan ennen läppäriä RS232-tasoille.
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja ES »

DBFI kirjoitti:Siis OBD-II on katsastuta varten yhtenäinen testiportti, auton oman diagnoosin ei tarvitse tuohon rajautua. Mutta ei se OBD-II sekään ole mikään RS232:sta käyttävä portti.
http://en.wikipedia.org/wiki/On-board_d ... _Protocols" onclick="window.open(this.href);return false;

Uusissa autoissa diagnoosimultiplexeri kytkeytyy autoon CAN-väylällä mutta multiplexeri kytkeytyy läppäriin RS485-väylällä joka muunnetaan ennen läppäriä RS232-tasoille.
Ahaa. Vika on siis enimmäkseen diagnostiikkalaitteiden valmistajissa. Ihmetyttää silti vähän tuo muunnos 232:ksi, mutta kai se on jonkinlainen vanha standardi, jota ei haluta muuttaa, jotta olisi kaikkialla yhteensopiva. Jossain vaiheessa ilmeisesti tulee pakko.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

S202 kirjoitti:Eli siis lyhyesti ja ytimekkäästi paljoko pitää lyödä rahaa tiskiin että joku myi tollasen paketin, tai mistä tollasen multiplexerin saa???
Täältä HP: ~2000€
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13763
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

S202 kirjoitti:Eli siis lyhyesti ja ytimekkäästi paljoko pitää lyödä rahaa tiskiin että joku myi tollasen paketin, tai mistä tollasen multiplexerin saa???
Lyhyesti: 700 Eurolla saa varmasti laadukkaan multiplekseripaketin, läppärin 0 - 250 Eurolla (voi siitä enemmänkin maksaa).

Jos lyhyttä vastausta vähän tarkennetaan kun kysyit sekä pakettia että multiplexeriä (ymmärtääkseni): jos tilaat itse niin saat laadukkaan multiplexerin melko varmasti vähän alle 650 Eurolla (kurssit heittelee jne.) ja läppärille osaat itse arvioida hinnan. Tuon paketin softiin en itse ole ollut tyytyväinen mutta sen korjaus on ilmaista (jos on aikaa harrastaa). Jos taas haluat valmiin, laadukkaan paketin ilman että itse pitää säätää mitään niin se 900 - 950 Euroa läppäristä riippuen (läppärin hinnalle ei tietenkään mitään ylärajaa) pitää systeemistä maksaa. Saa maksaa enemmänkin. :) Ja tässäkin threadissä oli myös selvästi halvempia ratkaisuja, kannattaa vaan selvittää noiden riskit.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Täältä löytyy 250€ T30 kannettava. Siihen päälle hyvälaatuinen multiplex niin hintahan ~1000€.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Star C3 vai C4?

Viesti Kirjoittaja veskola »

ES kirjoitti:siis enimmäkseen diagnostiikkalaitteiden valmistajissa. Ihmetyttää silti vähän tuo muunnos 232:ksi, mutta kai se on jonkinlainen vanha standardi, jota ei haluta muuttaa, jotta olisi kaikkialla yhteensopiva. Jossain vaiheessa ilmeisesti tulee pakko.
Voin kirjoittaa tänne joskus perusperiaatteet miten nuo portit ja niiden historia menevät, mutta PC:n liitin on se joka tuota "standardoi" ja se on RS232. Siitä tuleva signaali muuttuu 485:ksi kun 232:n kaksi datajohtoa (RS232:ssa on yksi mitä pitkin kirjoitetaan ja yksi mitä pitkin luetaan) muutetaan neljäksi datajohdoksi siten, että toisessa kulkee ihan se sama datasignaali mutta käänteisenä. Nyt pitkässä johdossa kun siihen indusoituu vaikkapa kipinästä häiriö se indusoituu molempiin signaalijohtoihin, mutta johtimen toisessä päässä kun toisen signaalin vaihe käännetään alkuperäiseksi ja summataan toisen kanssa nuo 2 nyt toiseilleen kääntäistä häiriöpiikkiä kumoavat toisensa ja loputuloksena on puhdas signaali -> johdon pituutta voidaan kasvattaa huomattavasti.

CAN väyläkään ei ole mitenkään ihmeellinen itse tiedonsiirron kannalta, sitä samantyylistä datan kuljettamista kierretyssä parikaapelissa, mutta nyt on vain sovittu että siihen liitetyt laitteet kuuntelevat vain niille lähetettyä liikennettä. Kukin väylässä oleva moduli on siis osoitekoodattu jolloiin tietokone lähettää ensin osoitteen kenelle data on menossa ja sen jälkeen varsinaisen datan. Ihan vastaava osoitteellinen protokolla on USB, bluetooth langattomana ja tietysti kaikkien käyttämä IP. Kun osoite kulkee johtoa pitkin datan mukana ei tarvita (kallista) multipekseriä joka noissa vanhanmallisissa autoissa hoitaa osoitteellistamisen, eli tietokone ensin valitsee kenelle puhutaan, multiplekseri napsauttaa kyseisen mikroprosessosin linjoille, ja sitten alkaa varsinainen datan lähetys. Tämä toimii ihan kuten ne vanhat puhelinavaihteet, joissa justiin akytki johdot ennen puhelun alkamista.

Emämunaus oli hyväksyä tuollainen standardin asemaan, ja tuon kanssa nyt sitten eletään seuraavat kymmenet vuodet...siis katsastuksissa yms. vaikka olisi voitu hyvin valita se osoitteellinen väylä, no vaikka se CAN.

Se mikä on huonointa tuossa 232:ssa on sen asynkroonisuus, eli kunkin linjassa olevan laitteen pitää tietää mitä nopeutta PC käyttää ja päinvastoin. Tuosta sitten seuraa, että nopeus on vakio, eli se on hidas eikä sitä mitenkään pystytä nopeuttamaan toisin kuin kellotetuissa väylissä. Ainoa etu on johtojen lukumäärän minimoituminen. Kirjoittamiseen riittää 2 johtoa ja tuo on se mistä 60 luvulla haluttiin säästää, kupari.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin